Postępowanie egzekucyjne w administracji - zmieni się wysokość opłat
REKLAMA
REKLAMA
Wyrokiem z dnia 28 czerwca 2016 r. sygn. akt SK 31/14 (Dz. U. poz. 1244) Trybunał Konstytucyjny orzekł o niezgodności z art. 2 Konstytucji RP przepisu art. 64 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2016 r. poz. 599, z późn. zm.), zwanej dalej „u.p.e.a.” w zakresie, w jakim nie określa maksymalnej wysokości opłaty za dokonane czynności egzekucyjne, art. 64 § 6 u.p.e.a. w zakresie, w jakim nie określa maksymalnej wysokości opłaty manipulacyjnej oraz art. 64 § 8 u.p.e.a. w zakresie, w jakim nie przewiduje możliwości obniżenia opłaty, o której mowa w art. 64 § 1 pkt 4 u.p.e.a. oraz opłaty manipulacyjnej w razie umorzenia postępowania z uwagi na dobrowolną zapłatę egzekwowanej należności po dokonaniu czynności egzekucyjnych.
REKLAMA
W wyroku Trybunał Konstytucyjny wskazał, że dla właściwej realizacji wyroku konieczna jest interwencja ustawodawcy, który powinien, w granicach norm konstytucyjnych i z uwzględnieniem wniosków wynikających z wyroku Trybunału, określić nie tylko maksymalną wysokość opłaty egzekucyjnej, o której mowa w art. 64 § 1 pkt 4 u.p.e.a. oraz opłaty manipulacyjnej, o której mowa w art. 64 § 6 u.p.e.a., ale także maksymalną wysokość innych opłat egzekucyjnych. Ustawodawca powinien nadto określić sposób obliczania wysokości tych opłat w razie umorzenia postępowania w związku z dobrowolną zapłatą egzekwowanej należności po dokonaniu czynności egzekucyjnych.
Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM
Projektowana regulacja przewiduje:
- ujednolicenie stawki opłaty za czynności egzekucyjne oraz pobieranie kosztów egzekucyjnych proporcjonalnie do wyegzekwowanej należności (10% kwoty wyegzekwowanej należności pieniężnej),
- podwyższenie minimalnej wysokości opłaty za czynności egzekucyjne (40 zł) oraz wprowadzenie maksymalnej wysokości tej opłaty (30 000 zł),
- wprowadzenie opłaty manipulacyjnej w wysokości 40 zł, bez względu na wysokość należności objętej tytułem wykonawczym, pobieranej oddzielnie od każdego tytułu wykonawczego,
- obniżenie pobieranej opłaty za czynności egzekucyjne w przypadku dobrowolnej zapłaty egzekwowanej należności (25%, jeżeli zapłata egzekwowanej należności zostanie dokonana przed upływem 14 dni od dnia wszczęcia egzekucji administracyjnej; 50% - jeżeli zapłata nastąpiłaby po tym terminie),
- nieobciążanie kosztami egzekucyjnymi oraz opłatą komorniczą wierzyciela będącego jednostką sektora finansów publicznych finansowaną z budżetu państwa.
Wprowadzenie maksymalnej wysokości opłaty za czynności egzekucyjne, ustalenie opłaty manipulacyjnej w wysokości 40 zł oraz obniżenie opłaty za czynności egzekucyjne w przypadku dobrowolnego uregulowania należności będzie zgodne z wymogami Konstytucji RP. Podwyższenie minimalnej opłaty za czynności egzekucyjne pobieranej przez administracyjne organy egzekucyjne zapewni bardziej racjonalny system pokrywania kosztów egzekucji, a ponadto oczekuje się, że wpłynie na zwiększenie stopnia dobrowolnego regulowania należności, szczególnie w sprawach, w których zaległości stanowią niskie kwoty.
Projekt nowelizacji ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji powstaje w Ministerstwie Finansów. Osobą odpowiedzialną za opracowanie projektu jest Marian Banaś Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów. Póki co nie jest znany ani termin powstania projektu, ani tym bardziej wejście w życie tej nowelizacji. Prawdopodobnie stanie się to w ciągu kilku najbliższych miesięcy, a więc jeszcze w 2017 roku.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat