REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

JPK na żądanie fiskusa od 1 lipca 2018 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Od 1 lipca 2018 r. fiskus będzie mógł zażądać kolejnych plików JPK /fot.Shutterstock
Od 1 lipca 2018 r. fiskus będzie mógł zażądać kolejnych plików JPK /fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 lipca 2018 r. fiskus będzie miał prawo zażądać od najmniejszych firm, prowadzących elektroniczne księgi, kolejnych plików JPK. Jak poinformowało Ministerstwo Finansów, dzięki JPK_VAT w ciągu kilku miesięcy tego roku sprawdzono około 383 mln faktur. Bez JPK zajęłoby to kilka lat, o ile w ogóle byłoby możliwe.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przedstawiciele Ministerstwa Finansów mówili w czwartek (28 czerwca) podczas spotkania z dziennikarzami o zmianach, które czekają przedsiębiorców od 1 lipca br. w zakresie tzw. Jednolitego Pliku Kontrolnego. Obowiązek przekazywania na żądanie fiskusa JPK zawierających m.in. dane o fakturach, księgach rachunkowych czy stanie magazynów, który dotychczas obejmował tylko największe firmy, zostanie rozszerzony na pozostałych podatników. Kończy się bowiem dwuletni okres przejściowy, z którego mogli oni do tej pory korzystać.

"Mamy kolejny etap wdrażania Jednolitego Pliku Kontrolnego (...). Ta zmiana będzie dotyczyła wszystkich podatników, a więc również i mikroprzedsiębiorców" - powiedział wiceminister finansów, zastępca szefa Krajowej Administracji Skarbowej Paweł Cybulski.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyjaśnił, że chodzi o przesyłanie na żądanie organu podatkowego wybranych struktur JPK. "Jeśli tylko podatnik prowadzi dowody księgowe w formie elektronicznej, będzie miał obowiązek przesyłania JPK na żądanie organów za pomocą aplikacji, która jest ogólnie dostępna albo w inne elektronicznej formie za pomocą np. pendrive'a" - mówił Cybulski.

Według niego patrząc na dotychczasowe doświadczenia dotyczące współpracy fiskusa z mikroprzedsiębiorcami w zakresie przekazywania JPK_VAT, nie powinno być problemów z wywiązywaniem się z nowych obowiązków. "Mamy coraz lepsze wyniki, coraz lepiej idzie to podatnikom, coraz sprawniej. Myślę, że i tym razem, jeśli dojdzie do takich zapytań z naszej strony w ramach prowadzonych postępowań, to nie będzie większych problemów z przekazaniem tych informacji" - ocenił.

Zobacz: Praktyczny leksykon VAT 2018 Wszystko o zmianach w rozliczeniach VAT

Zapewnił, że zmiany są kolejnym etapem ułatwień w pracy ministerstwa finansów i organów podatkowych. "Ale i w zdecydowanej mierze również będzie to ułatwienie dla pracy podatników. Na pewno unikną oni niepotrzebnie przedłużających się kontroli czy wezwań albo innych form zainteresowania ze strony organów podatkowych" - mówił. Według niego niejednokrotnie dotąd były one czasochłonne i wymagały dużego zaangażowania ze strony firm.

"Ta forma elektronicznego przekazu, zapytania się elektronicznego, uzyskania odpowiedzi w formie pliku JPK, będzie na pewno dużym usprawnieniem i ułatwieniem współpracy między organami a podatnikami" - powiedział.

Cybulski zwrócił uwagę, że JPK można podpisywać tzw. Profilem Zaufanym, płatnym podpisem kwalifikowanym lub danymi autoryzującymi. Ta ostatnia metoda to rozwiązanie przejściowe - wygaśnie od 1 stycznia przyszłego roku. Dlatego wiceminister apelował do przedsiębiorców, by zakładali Profil Zaufany, ale nie zwlekali z tym na koniec roku.

Dyrektor departamentu nadzoru nad kontrolami w MF Przemysław Krawczyk zauważył, że nowy obowiązek w znaczniej mierze obejmie przedsiębiorców, którzy już wysyłają JPK_VAT, wiedzą więc, jak to się odbywa. Proces będzie podobny, jak w przypadku JPK_VAT.

"Nie narzucamy obowiązków prowadzenia wszystkich dokumentów, dowodów księgowych elektronicznie (...). Jeżeli księgi, ewidencje są prowadzone w formie elektronicznej, to chcemy je w formie elektronicznej w strukturze JPK (...). Ale jeżeli ktoś nie prowadzi tego w formie elektronicznej, to w żadnym razie nie narzucamy obowiązku przekształcenia prowadzenia księgowości papierowej w formę elektroniczną" - podkreślił Krawczyk.

Dodał, że administracja skarbowa się dygitalizuje, ale nie zmusza do tego przedsiębiorców. Wskazał, że firmy mają jedynie obowiązek prowadzenia ewidencji VAT w formie elektronicznej.

Przedstawiciele MF udostępnili statystyki dotyczące przekazywania przez mikroprzedsiębiorców plików JPK_VAT w okresie luty-maj br. Wynika z nich, że liczba podatników, którzy nie składają JPK systematycznie spada. Początkowo było ich ponad 85 tys., ostatnio ich liczba spadła do ok. 53 tys. Część z nich to firmy, które powinny być wykreślone z rejestru VAT.

Spada też liczba odrzucanych przez fiskusa JPK_VAT; z 79,6 tys. w lutym do 17,7 tys. w maju.

Dane MF pokazują, że dzięki JPK_VAT resort finansów przeanalizował 382,9 mln faktur zakupowych, wykrywając 121,4 tys. faktur, które wymagają wyjaśnienia. Wystawiło je ponad 41 tys. podmiotów, a łączna kwota VAT z tych faktur to prawie 183,4 mln zł. Zdaniem przedstawicieli MF bez JPK_VAT sprawdzenie takiej liczby faktur zajęłoby pracownikom administracji skarbowej kilka lat, jeżeli w ogóle byłoby możliwe.

"Co miesiąc otrzymujemy 100 mln faktur. Bez zastosowania automatycznych technik analitycznych, Big Data, informacja zawarta w nich byłaby bezużyteczna" - ocenił dyrektor departamentu analiz w MF Leszek Syguła.

Zgodnie z wyjaśnieniami MF od 1 lipca organy fiskusa będą mogły zwrócić się do podatników o przekazanie danych wg ustalonego formatu, jeśli będą planowały prowadzenie czynności sprawdzających, postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub celno-skarbowej. Czas na przekazanie danych będzie nie krótszy niż trzy dni. Według resortu finansów po zmianach obowiązek udostępniania danych w formie elektronicznej fiskusowi może obejmować ok. 2 mln podatników (dotychczas dotyczył ok. 1,7 mln firm).

MF uruchomiło bezpłatną aplikację e-mikrofirma, która pozwala tworzyć ewidencję i generować pliki JPK_VAT. Jej funkcjonalność będzie rozszerzona przede wszystkim o możliwość tworzenia i wysyłania wystawiania JPK_FA (faktura), który zawiera opis transakcji, będzie więc najczęściej pobieranym plikiem. (PAP)

autor: Marcin Musiał

mmu/ amac/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA