REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

JPK na żądanie fiskusa od 1 lipca 2018 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Od 1 lipca 2018 r. fiskus będzie mógł zażądać kolejnych plików JPK /fot.Shutterstock
Od 1 lipca 2018 r. fiskus będzie mógł zażądać kolejnych plików JPK /fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 lipca 2018 r. fiskus będzie miał prawo zażądać od najmniejszych firm, prowadzących elektroniczne księgi, kolejnych plików JPK. Jak poinformowało Ministerstwo Finansów, dzięki JPK_VAT w ciągu kilku miesięcy tego roku sprawdzono około 383 mln faktur. Bez JPK zajęłoby to kilka lat, o ile w ogóle byłoby możliwe.

REKLAMA

Przedstawiciele Ministerstwa Finansów mówili w czwartek (28 czerwca) podczas spotkania z dziennikarzami o zmianach, które czekają przedsiębiorców od 1 lipca br. w zakresie tzw. Jednolitego Pliku Kontrolnego. Obowiązek przekazywania na żądanie fiskusa JPK zawierających m.in. dane o fakturach, księgach rachunkowych czy stanie magazynów, który dotychczas obejmował tylko największe firmy, zostanie rozszerzony na pozostałych podatników. Kończy się bowiem dwuletni okres przejściowy, z którego mogli oni do tej pory korzystać.

"Mamy kolejny etap wdrażania Jednolitego Pliku Kontrolnego (...). Ta zmiana będzie dotyczyła wszystkich podatników, a więc również i mikroprzedsiębiorców" - powiedział wiceminister finansów, zastępca szefa Krajowej Administracji Skarbowej Paweł Cybulski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyjaśnił, że chodzi o przesyłanie na żądanie organu podatkowego wybranych struktur JPK. "Jeśli tylko podatnik prowadzi dowody księgowe w formie elektronicznej, będzie miał obowiązek przesyłania JPK na żądanie organów za pomocą aplikacji, która jest ogólnie dostępna albo w inne elektronicznej formie za pomocą np. pendrive'a" - mówił Cybulski.

Według niego patrząc na dotychczasowe doświadczenia dotyczące współpracy fiskusa z mikroprzedsiębiorcami w zakresie przekazywania JPK_VAT, nie powinno być problemów z wywiązywaniem się z nowych obowiązków. "Mamy coraz lepsze wyniki, coraz lepiej idzie to podatnikom, coraz sprawniej. Myślę, że i tym razem, jeśli dojdzie do takich zapytań z naszej strony w ramach prowadzonych postępowań, to nie będzie większych problemów z przekazaniem tych informacji" - ocenił.

Zobacz: Praktyczny leksykon VAT 2018 Wszystko o zmianach w rozliczeniach VAT

Zapewnił, że zmiany są kolejnym etapem ułatwień w pracy ministerstwa finansów i organów podatkowych. "Ale i w zdecydowanej mierze również będzie to ułatwienie dla pracy podatników. Na pewno unikną oni niepotrzebnie przedłużających się kontroli czy wezwań albo innych form zainteresowania ze strony organów podatkowych" - mówił. Według niego niejednokrotnie dotąd były one czasochłonne i wymagały dużego zaangażowania ze strony firm.

"Ta forma elektronicznego przekazu, zapytania się elektronicznego, uzyskania odpowiedzi w formie pliku JPK, będzie na pewno dużym usprawnieniem i ułatwieniem współpracy między organami a podatnikami" - powiedział.

Cybulski zwrócił uwagę, że JPK można podpisywać tzw. Profilem Zaufanym, płatnym podpisem kwalifikowanym lub danymi autoryzującymi. Ta ostatnia metoda to rozwiązanie przejściowe - wygaśnie od 1 stycznia przyszłego roku. Dlatego wiceminister apelował do przedsiębiorców, by zakładali Profil Zaufany, ale nie zwlekali z tym na koniec roku.

Dyrektor departamentu nadzoru nad kontrolami w MF Przemysław Krawczyk zauważył, że nowy obowiązek w znaczniej mierze obejmie przedsiębiorców, którzy już wysyłają JPK_VAT, wiedzą więc, jak to się odbywa. Proces będzie podobny, jak w przypadku JPK_VAT.

"Nie narzucamy obowiązków prowadzenia wszystkich dokumentów, dowodów księgowych elektronicznie (...). Jeżeli księgi, ewidencje są prowadzone w formie elektronicznej, to chcemy je w formie elektronicznej w strukturze JPK (...). Ale jeżeli ktoś nie prowadzi tego w formie elektronicznej, to w żadnym razie nie narzucamy obowiązku przekształcenia prowadzenia księgowości papierowej w formę elektroniczną" - podkreślił Krawczyk.

Dodał, że administracja skarbowa się dygitalizuje, ale nie zmusza do tego przedsiębiorców. Wskazał, że firmy mają jedynie obowiązek prowadzenia ewidencji VAT w formie elektronicznej.

Przedstawiciele MF udostępnili statystyki dotyczące przekazywania przez mikroprzedsiębiorców plików JPK_VAT w okresie luty-maj br. Wynika z nich, że liczba podatników, którzy nie składają JPK systematycznie spada. Początkowo było ich ponad 85 tys., ostatnio ich liczba spadła do ok. 53 tys. Część z nich to firmy, które powinny być wykreślone z rejestru VAT.

Spada też liczba odrzucanych przez fiskusa JPK_VAT; z 79,6 tys. w lutym do 17,7 tys. w maju.

Dane MF pokazują, że dzięki JPK_VAT resort finansów przeanalizował 382,9 mln faktur zakupowych, wykrywając 121,4 tys. faktur, które wymagają wyjaśnienia. Wystawiło je ponad 41 tys. podmiotów, a łączna kwota VAT z tych faktur to prawie 183,4 mln zł. Zdaniem przedstawicieli MF bez JPK_VAT sprawdzenie takiej liczby faktur zajęłoby pracownikom administracji skarbowej kilka lat, jeżeli w ogóle byłoby możliwe.

"Co miesiąc otrzymujemy 100 mln faktur. Bez zastosowania automatycznych technik analitycznych, Big Data, informacja zawarta w nich byłaby bezużyteczna" - ocenił dyrektor departamentu analiz w MF Leszek Syguła.

Zgodnie z wyjaśnieniami MF od 1 lipca organy fiskusa będą mogły zwrócić się do podatników o przekazanie danych wg ustalonego formatu, jeśli będą planowały prowadzenie czynności sprawdzających, postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub celno-skarbowej. Czas na przekazanie danych będzie nie krótszy niż trzy dni. Według resortu finansów po zmianach obowiązek udostępniania danych w formie elektronicznej fiskusowi może obejmować ok. 2 mln podatników (dotychczas dotyczył ok. 1,7 mln firm).

MF uruchomiło bezpłatną aplikację e-mikrofirma, która pozwala tworzyć ewidencję i generować pliki JPK_VAT. Jej funkcjonalność będzie rozszerzona przede wszystkim o możliwość tworzenia i wysyłania wystawiania JPK_FA (faktura), który zawiera opis transakcji, będzie więc najczęściej pobieranym plikiem. (PAP)

autor: Marcin Musiał

mmu/ amac/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA