REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

JPK na żądanie fiskusa od 1 lipca 2018 r.

Od 1 lipca 2018 r. fiskus będzie mógł zażądać kolejnych plików JPK /fot.Shutterstock
Od 1 lipca 2018 r. fiskus będzie mógł zażądać kolejnych plików JPK /fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 lipca 2018 r. fiskus będzie miał prawo zażądać od najmniejszych firm, prowadzących elektroniczne księgi, kolejnych plików JPK. Jak poinformowało Ministerstwo Finansów, dzięki JPK_VAT w ciągu kilku miesięcy tego roku sprawdzono około 383 mln faktur. Bez JPK zajęłoby to kilka lat, o ile w ogóle byłoby możliwe.

REKLAMA

Autopromocja

Przedstawiciele Ministerstwa Finansów mówili w czwartek (28 czerwca) podczas spotkania z dziennikarzami o zmianach, które czekają przedsiębiorców od 1 lipca br. w zakresie tzw. Jednolitego Pliku Kontrolnego. Obowiązek przekazywania na żądanie fiskusa JPK zawierających m.in. dane o fakturach, księgach rachunkowych czy stanie magazynów, który dotychczas obejmował tylko największe firmy, zostanie rozszerzony na pozostałych podatników. Kończy się bowiem dwuletni okres przejściowy, z którego mogli oni do tej pory korzystać.

"Mamy kolejny etap wdrażania Jednolitego Pliku Kontrolnego (...). Ta zmiana będzie dotyczyła wszystkich podatników, a więc również i mikroprzedsiębiorców" - powiedział wiceminister finansów, zastępca szefa Krajowej Administracji Skarbowej Paweł Cybulski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyjaśnił, że chodzi o przesyłanie na żądanie organu podatkowego wybranych struktur JPK. "Jeśli tylko podatnik prowadzi dowody księgowe w formie elektronicznej, będzie miał obowiązek przesyłania JPK na żądanie organów za pomocą aplikacji, która jest ogólnie dostępna albo w inne elektronicznej formie za pomocą np. pendrive'a" - mówił Cybulski.

Według niego patrząc na dotychczasowe doświadczenia dotyczące współpracy fiskusa z mikroprzedsiębiorcami w zakresie przekazywania JPK_VAT, nie powinno być problemów z wywiązywaniem się z nowych obowiązków. "Mamy coraz lepsze wyniki, coraz lepiej idzie to podatnikom, coraz sprawniej. Myślę, że i tym razem, jeśli dojdzie do takich zapytań z naszej strony w ramach prowadzonych postępowań, to nie będzie większych problemów z przekazaniem tych informacji" - ocenił.

Zobacz: Praktyczny leksykon VAT 2018 Wszystko o zmianach w rozliczeniach VAT

Zapewnił, że zmiany są kolejnym etapem ułatwień w pracy ministerstwa finansów i organów podatkowych. "Ale i w zdecydowanej mierze również będzie to ułatwienie dla pracy podatników. Na pewno unikną oni niepotrzebnie przedłużających się kontroli czy wezwań albo innych form zainteresowania ze strony organów podatkowych" - mówił. Według niego niejednokrotnie dotąd były one czasochłonne i wymagały dużego zaangażowania ze strony firm.

"Ta forma elektronicznego przekazu, zapytania się elektronicznego, uzyskania odpowiedzi w formie pliku JPK, będzie na pewno dużym usprawnieniem i ułatwieniem współpracy między organami a podatnikami" - powiedział.

Cybulski zwrócił uwagę, że JPK można podpisywać tzw. Profilem Zaufanym, płatnym podpisem kwalifikowanym lub danymi autoryzującymi. Ta ostatnia metoda to rozwiązanie przejściowe - wygaśnie od 1 stycznia przyszłego roku. Dlatego wiceminister apelował do przedsiębiorców, by zakładali Profil Zaufany, ale nie zwlekali z tym na koniec roku.

Dyrektor departamentu nadzoru nad kontrolami w MF Przemysław Krawczyk zauważył, że nowy obowiązek w znaczniej mierze obejmie przedsiębiorców, którzy już wysyłają JPK_VAT, wiedzą więc, jak to się odbywa. Proces będzie podobny, jak w przypadku JPK_VAT.

"Nie narzucamy obowiązków prowadzenia wszystkich dokumentów, dowodów księgowych elektronicznie (...). Jeżeli księgi, ewidencje są prowadzone w formie elektronicznej, to chcemy je w formie elektronicznej w strukturze JPK (...). Ale jeżeli ktoś nie prowadzi tego w formie elektronicznej, to w żadnym razie nie narzucamy obowiązku przekształcenia prowadzenia księgowości papierowej w formę elektroniczną" - podkreślił Krawczyk.

Dodał, że administracja skarbowa się dygitalizuje, ale nie zmusza do tego przedsiębiorców. Wskazał, że firmy mają jedynie obowiązek prowadzenia ewidencji VAT w formie elektronicznej.

Przedstawiciele MF udostępnili statystyki dotyczące przekazywania przez mikroprzedsiębiorców plików JPK_VAT w okresie luty-maj br. Wynika z nich, że liczba podatników, którzy nie składają JPK systematycznie spada. Początkowo było ich ponad 85 tys., ostatnio ich liczba spadła do ok. 53 tys. Część z nich to firmy, które powinny być wykreślone z rejestru VAT.

Spada też liczba odrzucanych przez fiskusa JPK_VAT; z 79,6 tys. w lutym do 17,7 tys. w maju.

Dane MF pokazują, że dzięki JPK_VAT resort finansów przeanalizował 382,9 mln faktur zakupowych, wykrywając 121,4 tys. faktur, które wymagają wyjaśnienia. Wystawiło je ponad 41 tys. podmiotów, a łączna kwota VAT z tych faktur to prawie 183,4 mln zł. Zdaniem przedstawicieli MF bez JPK_VAT sprawdzenie takiej liczby faktur zajęłoby pracownikom administracji skarbowej kilka lat, jeżeli w ogóle byłoby możliwe.

"Co miesiąc otrzymujemy 100 mln faktur. Bez zastosowania automatycznych technik analitycznych, Big Data, informacja zawarta w nich byłaby bezużyteczna" - ocenił dyrektor departamentu analiz w MF Leszek Syguła.

Zgodnie z wyjaśnieniami MF od 1 lipca organy fiskusa będą mogły zwrócić się do podatników o przekazanie danych wg ustalonego formatu, jeśli będą planowały prowadzenie czynności sprawdzających, postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub celno-skarbowej. Czas na przekazanie danych będzie nie krótszy niż trzy dni. Według resortu finansów po zmianach obowiązek udostępniania danych w formie elektronicznej fiskusowi może obejmować ok. 2 mln podatników (dotychczas dotyczył ok. 1,7 mln firm).

MF uruchomiło bezpłatną aplikację e-mikrofirma, która pozwala tworzyć ewidencję i generować pliki JPK_VAT. Jej funkcjonalność będzie rozszerzona przede wszystkim o możliwość tworzenia i wysyłania wystawiania JPK_FA (faktura), który zawiera opis transakcji, będzie więc najczęściej pobieranym plikiem. (PAP)

autor: Marcin Musiał

mmu/ amac/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kiedy można zasiedzieć udział w nieruchomości (np. jako współwłaściciel)? Czy trzeba płacić podatek od takiego zasiedzenia?

Własność udziału w nieruchomości, podobnie jak całą nieruchomość, można nabyć przez zasiedzenie. Przesłankami nabycia własności udziału w tym trybie jest samoistne posiadanie i upływ określonego wymaganego czasu, który w przypadku dobrej wiary posiadacza wynosi lat 20, a w przypadku złej wiary 30 lat. Zasiedzenie udziału może nastąpić zarówno wówczas gdy każdy ze współposiadaczy korzysta z całej rzeczy, lecz również wówczas, gdy każdy ze współposiadaczy uważa się za posiadacza samoistnego posiadanej części, której się nie da fizycznie wydzielić (por. uchwałę SN z 26.01.1978 r., sygn.akt III CZP 96/77). Warto też podkreślić, że zasiedzieć udział w nieruchomości może zarówno osoba trzecia, jak i jej współwłaściciel.
Tym niemniej zasiedzenie udziału we współwłasności nieruchomości nie przebiega identycznie jak zasiedzenie całej nieruchomości czego trzeba mieć świadomość, a w określonych okolicznościach może też być ono w ogóle niemożliwe.

Odprawa lub odszkodowanie dla pracownika przy odejściu z pracy a podatek. NSA: Nie nazwa świadczenia lecz jego charakter decyduje o opodatkowaniu

Restrukturyzacja zatrudnienia u danego pracodawcy polega niejednokrotnie na wdrożeniu programu dobrowolnych odejść, a następnie procedury zwolnień grupowych. Elementem obu tych rozwiązań są wypłacane pracownikom przez pracodawcę świadczenia o charakterze odpraw pracowniczych. Źródłem kontrowersji stało się opodatkowanie tych świadczeń podatkiem dochodowym PIT. W wyroku z 19 listopada 2024 r. Naczelny Sąd Administracyjny, podzielając dotychczasową, ugruntowaną linię orzeczniczą tego Sądu, wyjaśnia, czy tego typu “odszkodowanie” wolne jest od podatku dochodowego.

Emerycie, myślałeś, że z racji wieku masz prawo do ulgi rehabilitacyjnej? Fiskus odpowiada krótko i wprost

Samo bycie emerytem nie wystarczy! Aby skorzystać z ulgi rehabilitacyjnej, musisz mieć status osoby niepełnosprawnej lub utrzymywać taką osobę. Sprawdź, kto według fiskusa faktycznie może liczyć na odliczenie i dlaczego wiek nie daje automatycznych przywilejów.

Podatek od spadków i darowizn w 2025 r. - skale i grupy podatkowe, kwoty wolne od podatku

Jakie skale podatkowe i kwoty wolne od podatku obowiązują w 2025 roku? Okazuje się, że od lipca 2023 r. nie zmieniły się przepisy w tym zakresie.

REKLAMA

Polscy przedsiębiorcy mają dość! W 2025 roku oczekują niższych podatków i pilnych reform

Zawiłe przepisy, rosnące koszty i biurokratyczna udręka – polskie firmy jasno mówią, czego potrzebują od rządu w 2025 roku. Priorytetem są niższe podatki, walka z inflacją i tańsze kredyty. Transport alarmuje o brakach kadrowych, a budownictwo czeka na unijne środki. Czy władze wysłuchają głosu przedsiębiorców?

Terminy płatności składek do ZUS i przekazywania dokumentów rozliczeniowych w 2025 roku

Płatnicy składek mają obowiązek przekazywania do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dokumentów rozliczeniowych i oczywiście płacenia składek. Muszą to robić co miesiąc w określonych terminach.

Pożyczka między firmami bez VAT? Czy może potencjalna bomba zegarowa dla Twoich rozliczeń!

Zwolnienie z VAT przy pożyczkach między firmami brzmi kusząco, ale co jeśli rezygnacja z niego może zrujnować Twoje rozliczenia? Sprawdź, dlaczego ta decyzja to coś więcej niż tylko formalność i jak wpłynie na Twoje podatki!

Kawa z INFORLEX. Fundacja rodzinna w praktyce

Fundacja rodzinna w praktyce – zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu 𝐊𝐚𝐰a 𝐳 𝐈𝐍𝐅𝐎𝐑𝐋𝐄𝐗. Bezpłatne spotkanie online odbędzie się 12.02.25 o g𝐨𝐝𝐳𝐢𝐧ie. 𝐓𝐞𝐦𝐚𝐭em spotkania będą fundacja rodzinna w praktyce.

REKLAMA

Mezoinwestycje w MŚP. Czym jest zdolność finansowa i jak ją wykazać? Jak uniknąć błędów w staraniach o dotacje unijne?

To dość oczywiste że zdolność finansowa przedsiębiorstwa stanowi jeden z kluczowych obszarów, determinujących sukces w procesie aplikowania o środki unijne. W szczególności, kiedy mowa o konkursie Mezoinwestycje w MŚP, w którym minimalna wartość dofinansowania to 2 mln PLN, a poziom dofinansowania wynosi nawet do 60% kosztów netto planowanej inwestycji. Wnioskodawca w procesie aplikacyjnym zobowiązany jest wykazać przed instytucją oceniającą swą zdolność finansową do realizacji planowanego przedsięwzięcia.

Emerycie, skarbowy już na Ciebie czeka! Koniecznie sprawdź swój PIT przed tą datą

Do końca lutego emeryci i renciści otrzymają formularze PIT od ZUS i KRUS. W zależności od tego, jaki dokument dostaniesz – PIT-40A czy PIT-11A – może się okazać, że musisz złożyć zeznanie podatkowe. Sprawdź, co zrobić, by uniknąć problemów i czy 30 kwietnia to dla Ciebie ważny termin!

REKLAMA