REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sprawdzić poprawność danych zawartych w JPK

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 SI-Consulting Sp. z o.o.
Kompleksowe rozwiązania informatyczne dla przedsiębiorstw
Jak sprawdzić poprawność danych zawartych w JPK/ fot. Fotolia
Jak sprawdzić poprawność danych zawartych w JPK/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dane zawarte w Jednolitym Pliku Kontrolnym (JPK), w pliku .xml, są nieczytelne dla księgowych i prawników, którzy mogliby ocenić ich poprawność. Ustawodawca nie zadbał natomiast o stworzenie narzędzia, które umożliwiałoby dokonanie automatycznej samokontroli JPK. Jak więc wychwycić przypadkowe lub systematyczne błędy, zanim zrobią to urzędnicy?

Obowiązek sporządzania Jednolitego Pliku Kontrolnego od 1 lipca 2016 r. ciąży już na największych firmach, zatrudniających więcej niż 250 pracowników lub generujących powyżej 50 mln euro obrotu rocznie. Niedostarczenie wymaganych dokumentów grozi surowymi sankcjami, ale dostarczenie ich w niepełnej lub niepoprawnej formie - również.

REKLAMA

JPK - dostarczany w formie ściśle określonej wymogami Ministerstwa Finansów - pozwolić ma fiskusowi zautomatyzować procesy kontroli, usprawnić procedury, a przede wszystkim - uszczelnić system podatkowy, przez który rokrocznie wyciekają z Polski wielomilionowe kwoty. Poziom szczegółowości danych objętych obowiązkiem raportowym jest ogromy - obejmuje bowiem aż siedem struktur, wśród których są m.in. wszystkie księgi rachunkowe, wyciągi z rachunków bankowych, ewidencja zakupów i sprzedaży VAT, faktury oraz księgi przychodów i rozchodów.

Jednolity Plik Kontrolny - interpretacja ogólna Ministra Finansów

O ile jednak forma dokumentu, a także sposób jego szybkiego wygenerowania, były szeroko dyskutowane, o tyle jego szczegółowa zawartość - wciąż wzbudza niepokój przedsiębiorców. Stworzenie dokumentu jest bowiem zaledwie początkiem skomplikowanego procesu analizy zawartych w nim danych. A podatnik nie ma na niego żadnego wpływu, nie może więc wyjaśnić ewentualnych wątpliwości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

I właśnie tego obawiają się przedsiębiorcy, którzy - jeśli nieświadomie popełnią błędy - słono za to zapłacą.

Czy można uniknąć nerwowego czekania na "wyrok" fiskusa?

Dane zawarte w JPK, w pliku .xml, są nieczytelne dla księgowych i prawników, którzy mogliby ocenić ich poprawność; a ustawodawca nie zadbał o stworzenie narzędzia, które umożliwiałoby dokonanie automatycznej samokontroli.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Przedsiębiorcy nie są jednak skazani na czekanie na "wyrok". - Zarówno wygenerowanie JPK, jak i ocena jego zawartości są możliwe przy użyciu specjalistycznych, najlepiej uzupełniających się narzędzi. Zadaniem kreatora jest wygenerowanie pliku poprawnego formalnie, analizatora - sprawdzenie, czy jest on także poprawny merytorycznie - wyjaśnia Paweł Rytelewski, prezes SI-Consulting – firma, która specjalizuje się w tworzeniu takich narzędzi. - Naszym zadaniem jest zadbanie o to, by JPK Analizator wspierał kluczowe procesy w zakresie raportowania podatkowego, oceny i zarządzania ryzykiem podatkowym.


REKLAMA

Dzięki wykorzystaniu algorytmów analitycznych, czyli mechanizmów filtrowania, selekcjonowania i wyszukiwania odpowiednich danych - możliwe jest przeprowadzenie kontroli w firmie zanim jeszcze poprosi o nią fiskus. To z kolei umożliwia dokładniejszy wgląd w kondycję finansową spółki i wykrycie ewentualnych błędów księgowych na etapie umożliwiającym ich szybką korektę.

- Wyobraźmy sobie, że dział sprzedaży opóźnia się z wystawianiem faktury wskazując datę dostawy późniejszą niż faktyczna, co w skrajnym przypadku może doprowadzić do spóźnionego rozliczenia się z podatku VAT - tłumaczy Tomasz Gałka, doradca podatkowy, partner w Kancelarii Olesiński & Wspólnicy, która współpracuje z SI-Consulting przy opracowywaniu rozwiązań dla JPK - Poprzez odpowiednie powiązanie informacji z JPK VAT i JPK Magazyn możliwe jest wychwycenie takich nieprawidłowości.

Analizator JPK powinien umożliwić dokonanie kompleksowej oceny poprawności merytorycznej wygenerowanych informacji i wyabstrahować te, które mogą wzbudzić wątpliwości - tak fiskusa, jak i dyrektora finansowego. Kluczowa jest więc forma ich przedstawienia.

Jak przekazywać pliki JPK organom podatkowym - mail, pendrive czy ministerialny interfejs?

- W JPK dane płynące z różnych obszarów działalności ujmowane są w jednolite struktury. Analizator pobiera te dane z jednolitej struktury i prezentuje je w sposób atrakcyjny i czytelny dla użytkownika – dodaje Paweł Rytelewski z SI-Consulting -  W ramach dalszych funkcjonalności JPK Analizatora chcemy dać użytkownikom możliwość samodzielnego definiowania wszelkiego typu raportów finansowych dostosowanych do specyfiki i indywidualnych wymagań przedsiębiorcy tak, by JPK Analizator stał się kompleksowym narzędziem do zarządzania podatkami i finansami.

Źródło: SI-Consulting

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

REKLAMA

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

REKLAMA

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA