REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sprawdzić poprawność danych zawartych w JPK

 SI-Consulting Sp. z o.o.
Kompleksowe rozwiązania informatyczne dla przedsiębiorstw
Jak sprawdzić poprawność danych zawartych w JPK/ fot. Fotolia
Jak sprawdzić poprawność danych zawartych w JPK/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dane zawarte w Jednolitym Pliku Kontrolnym (JPK), w pliku .xml, są nieczytelne dla księgowych i prawników, którzy mogliby ocenić ich poprawność. Ustawodawca nie zadbał natomiast o stworzenie narzędzia, które umożliwiałoby dokonanie automatycznej samokontroli JPK. Jak więc wychwycić przypadkowe lub systematyczne błędy, zanim zrobią to urzędnicy?

Obowiązek sporządzania Jednolitego Pliku Kontrolnego od 1 lipca 2016 r. ciąży już na największych firmach, zatrudniających więcej niż 250 pracowników lub generujących powyżej 50 mln euro obrotu rocznie. Niedostarczenie wymaganych dokumentów grozi surowymi sankcjami, ale dostarczenie ich w niepełnej lub niepoprawnej formie - również.

REKLAMA

Autopromocja

JPK - dostarczany w formie ściśle określonej wymogami Ministerstwa Finansów - pozwolić ma fiskusowi zautomatyzować procesy kontroli, usprawnić procedury, a przede wszystkim - uszczelnić system podatkowy, przez który rokrocznie wyciekają z Polski wielomilionowe kwoty. Poziom szczegółowości danych objętych obowiązkiem raportowym jest ogromy - obejmuje bowiem aż siedem struktur, wśród których są m.in. wszystkie księgi rachunkowe, wyciągi z rachunków bankowych, ewidencja zakupów i sprzedaży VAT, faktury oraz księgi przychodów i rozchodów.

Jednolity Plik Kontrolny - interpretacja ogólna Ministra Finansów

O ile jednak forma dokumentu, a także sposób jego szybkiego wygenerowania, były szeroko dyskutowane, o tyle jego szczegółowa zawartość - wciąż wzbudza niepokój przedsiębiorców. Stworzenie dokumentu jest bowiem zaledwie początkiem skomplikowanego procesu analizy zawartych w nim danych. A podatnik nie ma na niego żadnego wpływu, nie może więc wyjaśnić ewentualnych wątpliwości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

I właśnie tego obawiają się przedsiębiorcy, którzy - jeśli nieświadomie popełnią błędy - słono za to zapłacą.

Czy można uniknąć nerwowego czekania na "wyrok" fiskusa?

Dane zawarte w JPK, w pliku .xml, są nieczytelne dla księgowych i prawników, którzy mogliby ocenić ich poprawność; a ustawodawca nie zadbał o stworzenie narzędzia, które umożliwiałoby dokonanie automatycznej samokontroli.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Przedsiębiorcy nie są jednak skazani na czekanie na "wyrok". - Zarówno wygenerowanie JPK, jak i ocena jego zawartości są możliwe przy użyciu specjalistycznych, najlepiej uzupełniających się narzędzi. Zadaniem kreatora jest wygenerowanie pliku poprawnego formalnie, analizatora - sprawdzenie, czy jest on także poprawny merytorycznie - wyjaśnia Paweł Rytelewski, prezes SI-Consulting – firma, która specjalizuje się w tworzeniu takich narzędzi. - Naszym zadaniem jest zadbanie o to, by JPK Analizator wspierał kluczowe procesy w zakresie raportowania podatkowego, oceny i zarządzania ryzykiem podatkowym.


Dzięki wykorzystaniu algorytmów analitycznych, czyli mechanizmów filtrowania, selekcjonowania i wyszukiwania odpowiednich danych - możliwe jest przeprowadzenie kontroli w firmie zanim jeszcze poprosi o nią fiskus. To z kolei umożliwia dokładniejszy wgląd w kondycję finansową spółki i wykrycie ewentualnych błędów księgowych na etapie umożliwiającym ich szybką korektę.

- Wyobraźmy sobie, że dział sprzedaży opóźnia się z wystawianiem faktury wskazując datę dostawy późniejszą niż faktyczna, co w skrajnym przypadku może doprowadzić do spóźnionego rozliczenia się z podatku VAT - tłumaczy Tomasz Gałka, doradca podatkowy, partner w Kancelarii Olesiński & Wspólnicy, która współpracuje z SI-Consulting przy opracowywaniu rozwiązań dla JPK - Poprzez odpowiednie powiązanie informacji z JPK VAT i JPK Magazyn możliwe jest wychwycenie takich nieprawidłowości.

Analizator JPK powinien umożliwić dokonanie kompleksowej oceny poprawności merytorycznej wygenerowanych informacji i wyabstrahować te, które mogą wzbudzić wątpliwości - tak fiskusa, jak i dyrektora finansowego. Kluczowa jest więc forma ich przedstawienia.

Jak przekazywać pliki JPK organom podatkowym - mail, pendrive czy ministerialny interfejs?

- W JPK dane płynące z różnych obszarów działalności ujmowane są w jednolite struktury. Analizator pobiera te dane z jednolitej struktury i prezentuje je w sposób atrakcyjny i czytelny dla użytkownika – dodaje Paweł Rytelewski z SI-Consulting -  W ramach dalszych funkcjonalności JPK Analizatora chcemy dać użytkownikom możliwość samodzielnego definiowania wszelkiego typu raportów finansowych dostosowanych do specyfiki i indywidualnych wymagań przedsiębiorcy tak, by JPK Analizator stał się kompleksowym narzędziem do zarządzania podatkami i finansami.

Źródło: SI-Consulting

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ordynacja podatkowa - liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i kilkadziesiąt innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

REKLAMA

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

REKLAMA