REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sprawdzić poprawność danych zawartych w JPK

 SI-Consulting Sp. z o.o.
Kompleksowe rozwiązania informatyczne dla przedsiębiorstw
Jak sprawdzić poprawność danych zawartych w JPK/ fot. Fotolia
Jak sprawdzić poprawność danych zawartych w JPK/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dane zawarte w Jednolitym Pliku Kontrolnym (JPK), w pliku .xml, są nieczytelne dla księgowych i prawników, którzy mogliby ocenić ich poprawność. Ustawodawca nie zadbał natomiast o stworzenie narzędzia, które umożliwiałoby dokonanie automatycznej samokontroli JPK. Jak więc wychwycić przypadkowe lub systematyczne błędy, zanim zrobią to urzędnicy?

Obowiązek sporządzania Jednolitego Pliku Kontrolnego od 1 lipca 2016 r. ciąży już na największych firmach, zatrudniających więcej niż 250 pracowników lub generujących powyżej 50 mln euro obrotu rocznie. Niedostarczenie wymaganych dokumentów grozi surowymi sankcjami, ale dostarczenie ich w niepełnej lub niepoprawnej formie - również.

REKLAMA

Autopromocja

JPK - dostarczany w formie ściśle określonej wymogami Ministerstwa Finansów - pozwolić ma fiskusowi zautomatyzować procesy kontroli, usprawnić procedury, a przede wszystkim - uszczelnić system podatkowy, przez który rokrocznie wyciekają z Polski wielomilionowe kwoty. Poziom szczegółowości danych objętych obowiązkiem raportowym jest ogromy - obejmuje bowiem aż siedem struktur, wśród których są m.in. wszystkie księgi rachunkowe, wyciągi z rachunków bankowych, ewidencja zakupów i sprzedaży VAT, faktury oraz księgi przychodów i rozchodów.

Jednolity Plik Kontrolny - interpretacja ogólna Ministra Finansów

O ile jednak forma dokumentu, a także sposób jego szybkiego wygenerowania, były szeroko dyskutowane, o tyle jego szczegółowa zawartość - wciąż wzbudza niepokój przedsiębiorców. Stworzenie dokumentu jest bowiem zaledwie początkiem skomplikowanego procesu analizy zawartych w nim danych. A podatnik nie ma na niego żadnego wpływu, nie może więc wyjaśnić ewentualnych wątpliwości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

I właśnie tego obawiają się przedsiębiorcy, którzy - jeśli nieświadomie popełnią błędy - słono za to zapłacą.

Czy można uniknąć nerwowego czekania na "wyrok" fiskusa?

Dane zawarte w JPK, w pliku .xml, są nieczytelne dla księgowych i prawników, którzy mogliby ocenić ich poprawność; a ustawodawca nie zadbał o stworzenie narzędzia, które umożliwiałoby dokonanie automatycznej samokontroli.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Przedsiębiorcy nie są jednak skazani na czekanie na "wyrok". - Zarówno wygenerowanie JPK, jak i ocena jego zawartości są możliwe przy użyciu specjalistycznych, najlepiej uzupełniających się narzędzi. Zadaniem kreatora jest wygenerowanie pliku poprawnego formalnie, analizatora - sprawdzenie, czy jest on także poprawny merytorycznie - wyjaśnia Paweł Rytelewski, prezes SI-Consulting – firma, która specjalizuje się w tworzeniu takich narzędzi. - Naszym zadaniem jest zadbanie o to, by JPK Analizator wspierał kluczowe procesy w zakresie raportowania podatkowego, oceny i zarządzania ryzykiem podatkowym.


Dzięki wykorzystaniu algorytmów analitycznych, czyli mechanizmów filtrowania, selekcjonowania i wyszukiwania odpowiednich danych - możliwe jest przeprowadzenie kontroli w firmie zanim jeszcze poprosi o nią fiskus. To z kolei umożliwia dokładniejszy wgląd w kondycję finansową spółki i wykrycie ewentualnych błędów księgowych na etapie umożliwiającym ich szybką korektę.

- Wyobraźmy sobie, że dział sprzedaży opóźnia się z wystawianiem faktury wskazując datę dostawy późniejszą niż faktyczna, co w skrajnym przypadku może doprowadzić do spóźnionego rozliczenia się z podatku VAT - tłumaczy Tomasz Gałka, doradca podatkowy, partner w Kancelarii Olesiński & Wspólnicy, która współpracuje z SI-Consulting przy opracowywaniu rozwiązań dla JPK - Poprzez odpowiednie powiązanie informacji z JPK VAT i JPK Magazyn możliwe jest wychwycenie takich nieprawidłowości.

Analizator JPK powinien umożliwić dokonanie kompleksowej oceny poprawności merytorycznej wygenerowanych informacji i wyabstrahować te, które mogą wzbudzić wątpliwości - tak fiskusa, jak i dyrektora finansowego. Kluczowa jest więc forma ich przedstawienia.

Jak przekazywać pliki JPK organom podatkowym - mail, pendrive czy ministerialny interfejs?

- W JPK dane płynące z różnych obszarów działalności ujmowane są w jednolite struktury. Analizator pobiera te dane z jednolitej struktury i prezentuje je w sposób atrakcyjny i czytelny dla użytkownika – dodaje Paweł Rytelewski z SI-Consulting -  W ramach dalszych funkcjonalności JPK Analizatora chcemy dać użytkownikom możliwość samodzielnego definiowania wszelkiego typu raportów finansowych dostosowanych do specyfiki i indywidualnych wymagań przedsiębiorcy tak, by JPK Analizator stał się kompleksowym narzędziem do zarządzania podatkami i finansami.

Źródło: SI-Consulting

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA