REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jednolity Plik Kontrolny – zmiany od 1 lipca 2016

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 ifirma.pl
Z ifirma.pl księgujesz gdziekolwiek jesteś.
Jednolity Plik Kontrolny – zmiany od 1 lipca 2016
Jednolity Plik Kontrolny – zmiany od 1 lipca 2016

REKLAMA

REKLAMA

Jednolity Plik Kontrolny to nowa forma przekazywania do organów podatkowych całości lub części ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych prowadzonych przy użyciu programów komputerowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Wprowadzenie Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) zostało nałożone na podatników zgodnie z Ustawą z dnia 10 września 2015 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2015, poz. 1649). Nowo dodany do Ordynacji podatkowej art. 193a wprowadza zmianę w zakresie udostępniania organom podatkowym ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych w jednolitym formacie elektronicznym, w pliku o odpowiedniej strukturze logicznej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Struktura JPK oparta jest o aktualną wersję pliku SAF-T (ang. Standard Audit File-Tax), który jest formatem międzynarodowym i odpowiada standardowi wypracowanemu w ramach OECD. Elektroniczna kontrola podatkowa została już wprowadzona w innych krajach Unii Europejskiej (Francja, Holandia, Austria, Słowenia, Luksemburg itd.). Każdy kraj dostosowuje strukturę pliku JPK do swoich systemów prawa podatkowego.

Cel wprowadzenia JPK to usprawnienie i przyśpieszenie kontroli podatkowych, poprawa wyników kontroli, obniżenie kosztów i uszczelnienie systemu VAT.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

REKLAMA

W marcu 2016 r. Ministerstwo Finansów zamieściło na swojej stronie internetowej testowe pliki struktur logicznych (JPK), na który składają się:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Struktura 1 – księgi rachunkowe,
  • Struktura 2 – wyciągi bankowe,
  • Struktura 3 – magazyn,
  • Struktura 4 – ewidencja zakupów i sprzedaży VAT,
  • Struktura 5 – faktury VAT,
  • Struktura 6 – podatkowa księga przychodów i rozchodów,
  • Struktura 7 – ewidencja przychodów.

Podatnicy będą dokonywać wysyłki Jednolitego Pliku Kontrolnego do administracji podatkowej w formacie XML, drogą elektroniczną lub na nośnikach danych (pendrive, płyta DVD). E-kontrola przeprowadzana będzie przez fiskus przy użyciu specjalistycznego oprogramowania w formie elektronicznej, co pozwoli na precyzyjną analizę danych oraz na szybsze przeprowadzenie kontroli podatkowych.

Nowelizacja zasad przekazywania danych w formie JPK VAT

19 maja 2016 roku Senat przyjął bez poprawek ustawę z dnia 13 maja 2016 r. o zmianie ustawy – Ordynacji podatkowej, w której została naniesiona poprawka w zakresie Jednolitego Pliku Kontrolnego.

Zgodnie z nowymi zmianami w art. 82 po § 1a dodaje się § 1b w brzmieniu:
„§ 1b. Osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, prowadzące księgi podatkowe przy użyciu programów komputerowych, są obowiązane, bez wezwania organu podatkowego, do przekazywania, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych informacji o prowadzonej ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a § 2, na zasadach dotyczących przesyłania ksiąg podatkowych lub ich części określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3, za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, wskazując miesiąc, którego ta informacja dotyczy.”

Obowiązek składania do urzędu skarbowego rejestrów sprzedaży i zakupów VAT w formie pliku JPK, będzie dotyczyło wszystkich czynnych podatników VAT. Przedsiębiorcy będą składać plik JPK VAT za okresy miesięczne, w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, wskazując miesiąc, którego ta informacja dotyczy.

Podatnicy rozliczający się kwartalnie w dalszym ciągu będą składać deklaracje VAT-7 za okres kwartalny, natomiast dodatkowo będą musieli przesyłać pliki JPK VAT za okres miesięczny.

Powstanie obowiązku przesyłania Jednolitego Pliku Kontrolnego

W strukturze JPK
(na żądanie organu)

Tylko ewidencja VAT w strukturze JPK
(co miesiąc)

MIKROPRZEDSIĘBIORCY:

  • zatrudniają średniorocznie mniej niż 10 pracowników,
  • generują obrót nieprzekraczający 2 milionów euro lub
    całkowity bilans roczny nie przekroczył równowartości 2 milionów euro.

1 lipiec 2018

1 styczeń 2018

MALI PRZEDSIĘBIORCY:

  • zatrudniają średniorocznie mniej niż 50 pracowników,
  • generują obrót nieprzekraczający 10 milionów euro lub
    całkowity bilans roczny nie przekracza 10 milionów euro.

1 lipiec 2018

1 styczeń 2017

ŚREDNI PRZEDSIĘBIORCY:

  • zatrudniają średniorocznie mniej niż 250 pracowników,
  • generują obrót nieprzekraczający 50 milionów euro lub
    całkowity bilans roczny nie przekracza 43 milionów euro.

1 lipiec 2018

1 styczeń 2017

DUZI PRZEDSIĘBIORCY:

  • zatrudniają średniorocznie 250 lub więcej pracowników,
  • generują obrót 50 milionów euro lub
    całkowity bilans roczny jest wyższy niż 43 milionów euro.

1 lipiec 2016

1 lipiec 2016


Definicje mikro, małych i średnich przedsiębiorstw zostały zawarte w Ustawie o swobodzie działalności gospodarczej w art. 104-106 (Dz. U. 2015 poz. 584).

W późniejszym terminie MF opublikuje na swojej stronie pozostałe struktury, dotyczące np. kas rejestrujących, paragonów czy transakcji podlegających opodatkowaniu akcyzą.

Marzena Łukasik – ifirma.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

REKLAMA