REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzmożone kontrole podatkowe w 2016 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariański Group
Profesjonalizm & Pasja
Wzmożone kontrole podatkowe w 2016 roku
Wzmożone kontrole podatkowe w 2016 roku

REKLAMA

REKLAMA

W 2016 r. zwiększyła się liczba kontroli podatkowych, które mogą dotyczyć nie tylko przedsiębiorców, ale także osób fizycznych, szczególnie w zakresie dochodów nieujawnionych. Podatnicy mają małą świadomość praw i obowiązków ciążących na organach podatkowych, co w przypadku wszczęcia kontroli skutkuje prowadzeniem jej w sposób uwzględniający jedynie interes fiskusa.

- Od pewnego czasu zauważamy wzmożoną ilość czynności sprawdzających, które zazwyczaj są zapowiedzią kontroli. Jest to problem istotny, gdyż w wielu branżach dochody nie zawsze były wykazywane w taki sposób, jak powinny być ewidencjonowane –  mówi prof. Adam Mariański, adwokat, doradca podatkowy w Kancelarii Prawno-Podatkowej Mariański Group. – Kontrole mogą dotyczyć dochodów osób, osiągających dodatkowe korzyści majątkowe. Należą do nich, m.in., kelnerzy, fryzjerzy, taksówkarze, którzy często otrzymują napiwki. Trafiają do nas także sprawy dotyczące prezentów ślubnych i darowizn rodzinnych – dodaje prof. Mariański.

REKLAMA

Autopromocja

Kontrole podatkowe są jedną z najbardziej stresujących sytuacji dla podatnika. Jak wynika ze spraw, prowadzonych przez Kancelarię Prawno-Podatkową Mariański Group, zarówno niejasne przepisy podatkowe, jak i niski poziom kompetencji urzędników sprawiają, że kontrole  stanowią dla przedsiębiorcy kluczowe ryzyko w prowadzeniu działalności gospodarczej, a także, że coraz więcej przedsiębiorców korzysta z pomocy fachowych pełnomocników, którzy wspierają ich w tej nierównej walce. 

Przyczyny zwiększonych kontroli

Krajowy Plan Działania Administracji Podatkowej oraz nowelizacja Ordynacji podatkowej i przepisy o inwigilacji składają się na ryzyko wzmożonych kontroli, szczególnie w zakresie dochodów nieujawnionych, gdzie kontrolowanym może być każdy, bez względu na to, czy jest się osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, czy pracownikiem, wspólnikiem, czy wykonuje się usługi na bazie innych umów.
Często może dochodzić do sytuacji, w których na skutek kontroli przeprowadzonej, np., w ramach działalności gospodarczej, wtórnie mogą zostać podjęte czynności w zakresie dochodów nieujawnionych.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

REKLAMA

Krajowy Plan Działania Administracji Podatkowej wyznacza kierunki działania administracji na dany rok, uwzględniając obszary, stanowiące ryzyko zaniżonych wpływów do budżetu państwa. Do branż newralgicznych i typowanych do wzmożonych kontroli w 2016 r. należą: tekstylna, budowlana, spożywcza, paliwowa i transportowa, medyczna, usługi niematerialne (np. marketing).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dnia 1 stycznia 2016 r. weszła w życie duża nowelizacja Ordynacji podatkowej, wprowadzająca wiele nowych rozwiązań, dotyczących także tzw. dochodów nieujawnionych. Zgodnie z nimi organy podatkowe są uprawnione, m.in., do dokonywania już w ramach czynności sprawdzających weryfikacji poniesionych przez podatnika wydatków i uzyskanych przychodów (dochodów), opodatkowanych lub nieopodatkowanych. Działania organów podatkowych będą mniej sformalizowane, co daje im więcej możliwości do sprawdzenia źródła pochodzenia środków finansowych podatników, przeznaczonych na dokonanie danego zakupu, np. nieruchomości. Konsekwencją będzie częstsze podejmowanie tych działań przez urzędy, a więc w efekcie zwiększona liczba samych postępowań przygotowawczych.

Skąd urzędy czerpią wiedzę o naszych dochodach?

Organy podatkowe mają szerokie możliwości pozyskiwania informacji o majątku podatnika.

- Informacje o finansach podatników mogą trafiać do urzędów skarbowych z różnych źródeł, np. od komorników, notariuszy, banków, które są zobowiązane przekazywać fiskusowi informacje o określonych operacjach finansowych swoich klientów, nie powiadamiając ich o tym, oraz z donosów. Także w momencie, gdy sprzedajemy nieruchomość, jest przygotowywana odpowiednia informacja do organu podatkowego. Również organy prowadzące, np., spis pojazdów powinny wysyłać do urzędów odpowiedni rejestr o zbyciu i nabyciu samochodów – mówi Monika Wolska-Bryńska, radca prawny w Kancelarii Prawno-Podatkowej Mariański Group.


Warto pamiętać, że nie wszystkie tłumaczenia podatników będą spotykały się z akceptacją organu czy sądu. Każda sytuacja jest indywidualna, niemniej wypracowano już trwałe stanowisko w orzecznictwie w zakresie, np. kwestii udowadniania prostytucji, żebractwa i podobnie wypracowywane są nowe, dotyczące innych dochodów. W wypadku, np., darowizny, już jej wskazanie powoduje, że organ zweryfikuje, czy darczyńca miał możliwości finansowe do jej dokonania. Brak jej wcześniejszego zgłoszenia, pomimo przekroczenia progów wskazanych w ustawie, będzie rodził wysokie sankcje podatkowe.

Aktualną, wyczerpującą informację na temat dochodów nieujawnionych zawiera nowa publikacja książkowa pt. „Dochody nieujawnione” autorstwa prof. Adama Mariańskiego i zespołu prawników z Mariański Group.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

REKLAMA

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA