REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Wzmożone kontrole podatkowe w 2016 roku
Wzmożone kontrole podatkowe w 2016 roku

REKLAMA

REKLAMA

W 2016 r. zwiększyła się liczba kontroli podatkowych, które mogą dotyczyć nie tylko przedsiębiorców, ale także osób fizycznych, szczególnie w zakresie dochodów nieujawnionych. Podatnicy mają małą świadomość praw i obowiązków ciążących na organach podatkowych, co w przypadku wszczęcia kontroli skutkuje prowadzeniem jej w sposób uwzględniający jedynie interes fiskusa.

- Od pewnego czasu zauważamy wzmożoną ilość czynności sprawdzających, które zazwyczaj są zapowiedzią kontroli. Jest to problem istotny, gdyż w wielu branżach dochody nie zawsze były wykazywane w taki sposób, jak powinny być ewidencjonowane –  mówi prof. Adam Mariański, adwokat, doradca podatkowy w Kancelarii Prawno-Podatkowej Mariański Group. – Kontrole mogą dotyczyć dochodów osób, osiągających dodatkowe korzyści majątkowe. Należą do nich, m.in., kelnerzy, fryzjerzy, taksówkarze, którzy często otrzymują napiwki. Trafiają do nas także sprawy dotyczące prezentów ślubnych i darowizn rodzinnych – dodaje prof. Mariański.

REKLAMA

REKLAMA

Kontrole podatkowe są jedną z najbardziej stresujących sytuacji dla podatnika. Jak wynika ze spraw, prowadzonych przez Kancelarię Prawno-Podatkową Mariański Group, zarówno niejasne przepisy podatkowe, jak i niski poziom kompetencji urzędników sprawiają, że kontrole  stanowią dla przedsiębiorcy kluczowe ryzyko w prowadzeniu działalności gospodarczej, a także, że coraz więcej przedsiębiorców korzysta z pomocy fachowych pełnomocników, którzy wspierają ich w tej nierównej walce. 

Przyczyny zwiększonych kontroli

Krajowy Plan Działania Administracji Podatkowej oraz nowelizacja Ordynacji podatkowej i przepisy o inwigilacji składają się na ryzyko wzmożonych kontroli, szczególnie w zakresie dochodów nieujawnionych, gdzie kontrolowanym może być każdy, bez względu na to, czy jest się osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, czy pracownikiem, wspólnikiem, czy wykonuje się usługi na bazie innych umów.
Często może dochodzić do sytuacji, w których na skutek kontroli przeprowadzonej, np., w ramach działalności gospodarczej, wtórnie mogą zostać podjęte czynności w zakresie dochodów nieujawnionych.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

REKLAMA

Krajowy Plan Działania Administracji Podatkowej wyznacza kierunki działania administracji na dany rok, uwzględniając obszary, stanowiące ryzyko zaniżonych wpływów do budżetu państwa. Do branż newralgicznych i typowanych do wzmożonych kontroli w 2016 r. należą: tekstylna, budowlana, spożywcza, paliwowa i transportowa, medyczna, usługi niematerialne (np. marketing).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dnia 1 stycznia 2016 r. weszła w życie duża nowelizacja Ordynacji podatkowej, wprowadzająca wiele nowych rozwiązań, dotyczących także tzw. dochodów nieujawnionych. Zgodnie z nimi organy podatkowe są uprawnione, m.in., do dokonywania już w ramach czynności sprawdzających weryfikacji poniesionych przez podatnika wydatków i uzyskanych przychodów (dochodów), opodatkowanych lub nieopodatkowanych. Działania organów podatkowych będą mniej sformalizowane, co daje im więcej możliwości do sprawdzenia źródła pochodzenia środków finansowych podatników, przeznaczonych na dokonanie danego zakupu, np. nieruchomości. Konsekwencją będzie częstsze podejmowanie tych działań przez urzędy, a więc w efekcie zwiększona liczba samych postępowań przygotowawczych.

Skąd urzędy czerpią wiedzę o naszych dochodach?

Organy podatkowe mają szerokie możliwości pozyskiwania informacji o majątku podatnika.

- Informacje o finansach podatników mogą trafiać do urzędów skarbowych z różnych źródeł, np. od komorników, notariuszy, banków, które są zobowiązane przekazywać fiskusowi informacje o określonych operacjach finansowych swoich klientów, nie powiadamiając ich o tym, oraz z donosów. Także w momencie, gdy sprzedajemy nieruchomość, jest przygotowywana odpowiednia informacja do organu podatkowego. Również organy prowadzące, np., spis pojazdów powinny wysyłać do urzędów odpowiedni rejestr o zbyciu i nabyciu samochodów – mówi Monika Wolska-Bryńska, radca prawny w Kancelarii Prawno-Podatkowej Mariański Group.


Warto pamiętać, że nie wszystkie tłumaczenia podatników będą spotykały się z akceptacją organu czy sądu. Każda sytuacja jest indywidualna, niemniej wypracowano już trwałe stanowisko w orzecznictwie w zakresie, np. kwestii udowadniania prostytucji, żebractwa i podobnie wypracowywane są nowe, dotyczące innych dochodów. W wypadku, np., darowizny, już jej wskazanie powoduje, że organ zweryfikuje, czy darczyńca miał możliwości finansowe do jej dokonania. Brak jej wcześniejszego zgłoszenia, pomimo przekroczenia progów wskazanych w ustawie, będzie rodził wysokie sankcje podatkowe.

Aktualną, wyczerpującą informację na temat dochodów nieujawnionych zawiera nowa publikacja książkowa pt. „Dochody nieujawnione” autorstwa prof. Adama Mariańskiego i zespołu prawników z Mariański Group.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA