REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jednolity plik kontrolny dla MŚP od 2017 roku

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Jednolity plik kontrolny dla MŚP od 2017 roku
Jednolity plik kontrolny dla MŚP od 2017 roku

REKLAMA

REKLAMA

Mali i średni przedsiębiorcy będą musieli już od 1 stycznia 2017 roku co miesiąc przesyłać dane z ewidencji VAT w strukturze jednolitego pliku kontrolnego (JPK). Natomiast mikroprzedsiębiorcy będą mieli taki obowiązek od 1 stycznia 2018 r. Tak zadecydował w piątek 13 maja 2016 r. Sejm.

Rok 2017 przynosi zmiany w Jednolitym Pliku Kontrolnym

REKLAMA

Autopromocja

To duże przyspieszenie. Uchwalone bowiem w zeszłym roku przepisy zobowiązują te grupy przedsiębiorców do przesyłania danych w formacie jednolitego pliku kontrolnego (JPK) dopiero od lipca 2018 r. Od tego momentu będą oni musieli – na żądanie urzędników – generować plik z danymi z systemu księgowo-finansowego dotyczącymi siedmiu struktur. Chodzi o księgi rachunkowe, wyciągi bankowe, dane z magazynu, ewidencję zakupu i sprzedaży VAT, faktury VAT, podatkową księgę przychodów i rozchodów oraz ewidencję przychodów.

Wszystko wskazuje jednak na to, że mali, średni i mikroprzedsiębiorcy będą musieli wdrożyć u siebie nowe systemy informatyczne znacznie szybciej. To skutek wprowadzenia przez Sejm obowiązku przesyłania danych z ewidencji VAT już od 2017 r. (a w przypadku mikroprzedsiębiorców – od 2018 r.). Poprawkę autorstwa PiS w tym zakresie przegłosowano na piątkowym posiedzeniu.

Co więcej, dane te trzeba będzie przesyłać nie na żądanie, ale automatycznie, co miesiąc.

REKLAMA

Sam pomysł, by zobowiązać przedsiębiorców do cyklicznego przesyłania danych z ewidencji VAT, pojawił się podczas prac w sejmowej podkomisji nad przepisami nowelizacji ordynacji podatkowej dotyczącej wprowadzenia klauzuli przeciw obejściu prawa. Wówczas jednak planowano objęcie tym obowiązkiem tylko dużych przedsiębiorców (od 1 lipca 2016 r.), a pozostałych – od 1 stycznia 2018 r. Ostatecznie jednak zadecydowano, że małe i średnie firmy będą wysyłać takie informacje już od początku przyszłego roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiana ta nie była konsultowana z przedsiębiorcami – na co zwróciło uwagę podczas prac w podkomisji przedstawiciel Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji, a także posłowie na posiedzeniu Sejmu.

Mali i średni przedsiębiorcy mają czas na aktualizację systemów księgowych do końca tego roku. – Po raz pierwszy dane z ewidencji VAT będą musiały być przesłane do 25 lutego 2017 r. (za styczeń) – zwraca uwagę Wojciech Michalak, konsultant w Deloitte Doradztwo Podatkowe Sp. z o.o. – To oznacza, że mali i średni przedsiębiorcy mają tylko 9 miesięcy na aktualizację oprogramowania, co zapewne nastąpi przez połączenie oprogramowania służącego do prowadzenia ewidencji VAT z modułem do generowania JPK – dodaje ekspert. Wojciech Michalak przypomina też, że przedsiębiorcy, którzy zlekceważą nowe obowiązki muszą się liczyć z sankcjami przewidzianymi w art. 80 kodeksu karnego skarbowego (do 3 mln zł za niedostarczenie ewidencji i do 6 mln zł za złożenie jej w sposób nieprawdziwy).

Piątkowa decyzja parlamentu nie dziwi Piotra Ciskiego, dyrektora zarządzającego polskim oddziałem Sage. – Od kilku miesięcy zalecaliśmy aktualizację oprogramowania także małym i średnim przedsiębiorcom. Jak się okazało, nie bez racji – podkreśla.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny - Ewidencja VAT od 1 stycznia 2017

Krzysztof Piasecki, prezes zarządu Tik-Soft Sp. z o.o., twierdzi, że będzie się to wiązać z kosztami. Część firm być może ich nie poniesie, pod warunkiem że umowa ramowa zawarta z dostawcą usług informatycznych obejmuje podobne aktualizacje. – Inne firmy jednak zapłacą – twierdzi Krzysztof Piasecki. Szacuje, że koszty te będą zależały od tego, czy mówimy o oprogramowaniu indywidualnym, tworzonym dla danego podatnika, czy takim, które może być wykorzystywane przez wiele podmiotów. – Chodzi o kwoty rzędu od 200 zł do kilkunastu tysięcy złotych – wylicza ekspert.

Andrzej Pałys, doradca podatkowy w KPMG w Polsce, uważa, że aktualizacja oprogramowania może kosztować nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. Wszystko zależy od specyfiki działalności firmy. – Dla większości z nich koszty mogą być niższe, bo nie trzeba już teraz aktualizować oprogramowania dla sześciu pozostałych struktur JPK (z wyjątkiem ewidencji VAT) – przypomina Andrzej Pałys. Sam zresztą tego nie zaleca, bo może się to okazać niepotrzebne. – Przykładowo przecież firma, która nie prowadzi księgi przychodów i rozchodów, nie będzie musiała przesyłać takiej struktury w formacie JPK – zauważa ekspert.

Uważa natomiast za słuszne samo przyspieszenie obowiązku przesyłania danych z ewidencji VAT. Jego zdaniem zwiększy to szanse na skuteczną walkę z wyłudzeniami podatku. – Szkoda tylko, że zmiana ta została wprowadzona na ostatnią chwilę, bo dla przedsiębiorców może oznaczać istotne trudności – twierdzi.

Agnieszka Pokojska

Mariusz Szulc

dgp@infor.pl

Etap legislacyjny: Ustawa o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw czeka na uchwalenie w Senacie

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA