REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy warto dobrowolnie poddać się odpowiedzialności karno-skarbowej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Broniszewska
dobrowolne poddanie się odpowiedzialności karnej skarbowej
dobrowolne poddanie się odpowiedzialności karnej skarbowej

REKLAMA

REKLAMA

W niektórych sytuacjach aby ominąć długotrwałe postępowanie w danej sprawie, a także uniknąć wydania wyroku skazującego (i wpisu w Krajowym Rejestrze Karnym), możliwe jest złożenie wniosku o zezwolenie na dobrowolne poddanie się odpowiedzialności. Jego uwzględnienie ( w formie wyroku sądu) wiąże się zazwyczaj z nałożeniem grzywny.

Obok wniosku o zezwolenie na dobrowolne poddanie się odpowiedzialności istnieją również inne sposoby na konsensualne zakończenie sporu.

REKLAMA

Autopromocja

Należą do nich m.in. skazanie oskarżonego na jego wniosek na posiedzeniu sądu bez przeprowadzania rozprawy, skazanie oskarżonego na skróconej rozprawie, przeprowadzenie postępowania mandatowego.

REKLAMA

Postępowanie ma na celu przede wszystkim doprowadzić do porozumienia sprawcy z organem procesowym. Nie chodzi tu o to, aby była zastosowana represja karna, pewnego rodzaju odwet, ale o to aby uszczerbek finansowy poniesiony przez Państwo (brak zapłaty podatku) był usunięty, wyrównany, aby powstała szkoda była naprawiona.

Do podstawowych korzyści złożenia wniosku należy fakt, że nawet po wyroku uwzględniającym ten wniosek nasze dane personalne nie będę zamieszczone w Krajowym Rejestrze Karnym. Również ponowne popełnienie wykroczenia/przestępstwa skarbowego nie będzie traktowane jako działanie w warunkach recydywy.

Jakie grzywny za przewinienia skarbowe grożą w 2011 roku?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy można złożyć wniosek o dobrowolne poddanie się odpowiedzialności karnej?

Wniosek ten może być złożony zarówno przez osobę, która dopuściła się wykroczenia jak i przestępstwa skarbowego. Jednak nie w każdym przypadku zostanie wydane zezwolenie na dobrowolne poddanie się odpowiedzialności.

Zgodnie z art. 17 ustawy  z dnia 10.09.1999r. kodeks karny skarbowy, dalej k.k.s. (Dziennik Ustaw 1999 Nr 83 poz. 930) sąd nie wyda takiego zezwolenia jeśli:
1) przestępstwo skarbowe zagrożone jest karą ograniczenia wolności albo karą pozbawienia wolności,
2) przestępstwo skarbowe zagrożone tylko karą grzywny popełniono w warunkach określonych w art. 37 § 1 lub art. 38 § 2,
3) zgłoszono interwencję co do przedmiotów podlegających przepadkowi, chyba że zostanie ona wycofana przez interwenienta do czasu wniesienia aktu oskarżenia do sądu.             

Interwencja to instytucja procesowa, która umożliwia zainteresowanej osobie trzeciej ochronę swoich interesów prawnych poprzez wzięcie udziału w już toczącej się sprawie między innymi podmiotami.

Nie są to jedyne zastrzeżenia, jakie mają być spełnione. Obok nich muszą wystąpić inne warunki- pozytywne, których zaistnienie jest konieczne:

1) wina sprawcy oraz okoliczności popełnienia wykroczenia/przestępstwa skarbowego są jasne, nie budzą wątpliwości,

REKLAMA

2) w wypadku, gdy czyn zabroniony polega na uszczupleniu lub narażeniu na uszczuplenie należności publicznoprawnej (podstawową należnością publicznoprawna jest podatek, więc taki czyn może dotyczyć niezapłacenia podatku), sprawca musi wcześniej uiścić daną należność (np. zapłacić podatek); jeżeli została ona już uregulowana, wystarczy dołączyć dowód wskazujący na jej uiszczenie.

3) sprawca musi uiścić kwotę odpowiadającą co najmniej najniższej karze grzywny grożącej za dane wykroczenie/przestępstwo skarbowe, tj. kwotę równą co najmniej 1/3 minimalnego wynagrodzenia, gdy chodzi o przestępstwo skarbowe, oraz 1/10 tego wynagrodzenia przy wykroczeniu skarbowym; o ich wysokości decyduje data występowania z wnioskiem i minimalne wynagrodzenie w tym momencie (nie jest ona jednak przesądzona, ponieważ organ może żądać podwyższenia wpłaty przy podniesieniu się wysokości tego wynagrodzenia w trakcie negocjacji).

4) sprawca wyraził zgodę na przepadek przedmiotów co najmniej w takim zakresie, w jakim ten przepadek jest obowiązkowy, a w razie niemożności złożenia tych przedmiotów - uiścił ich równowartość pieniężną; przepisy art. 16 § 2 zdanie trzecie oraz art. 31 § 3 pkt 2 k.k. stosuje się odpowiednio;

W sytuacji, gdy przepadek jest obligatoryjny, sprawca musi wyrazić zgodę na przepadek przedmiotów. Może się zdażyć, że przedmioty zostaną zużyte, utracone itp – sprawca wtedy ma obowiązek wpłaty kwoty, która odpowiada ich równowartości.

W wypadku przedmiotów ulegających szybkiemu zepsuciu lub zniszczeniu albo których przechowywanie wiąże się z nadmiernymi kosztami bądź trudnościami, organ finansowy może żądać wpłacenia ich równowartości. Powyższe sytuacje nie dotyczą przedmiotów, których posiadanie jest zabronione.

5) sprawca uiścił zryczałtowaną równowartość kosztów postępowania; zostały one ustalone w ruchomej wysokości, tj. na 1/12 minimalnego miesięcznego wynagrodzenia przy wykroczeniach skarbowych i na 1/10 tego wynagrodzenia przy przestępstwach skarbowych (dotyczą minimalnych wynagrodzeń z daty zgłoszenia wniosku); gdy okażą się one wyższe organ może żądać ich uzupełnienia.

Dowody wykonania wymienionych czynności dołącza się do wniosku o zgodę na dobrowolne poddanie się odpowiedzialności. Należy być przygotowanym, że organ finansowy, przed którym toczy się postępowanie może rozszerzyć zakres tych warunków (np. żądać uiszczenia pozostałych kosztów postępowania). Warunki z pkt 2-5 określane są niekiedy „warunkami brzegowymi”.

Jak toczy się postępowanie dotyczące wniosku o zezwolenie na dobrowolne poddanie się odpowiedzialności?

Podstawa prawna: art. 17-18 oraz 143-149 ustawy z 10 września 1999 r. kodeks karny skarbowy (Dziennik Ustaw 1999 Nr 83 poz. 930 ze zmianami).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA