REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy warto dobrowolnie poddać się odpowiedzialności karno-skarbowej?

Katarzyna Broniszewska
dobrowolne poddanie się odpowiedzialności karnej skarbowej
dobrowolne poddanie się odpowiedzialności karnej skarbowej

REKLAMA

REKLAMA

W niektórych sytuacjach aby ominąć długotrwałe postępowanie w danej sprawie, a także uniknąć wydania wyroku skazującego (i wpisu w Krajowym Rejestrze Karnym), możliwe jest złożenie wniosku o zezwolenie na dobrowolne poddanie się odpowiedzialności. Jego uwzględnienie ( w formie wyroku sądu) wiąże się zazwyczaj z nałożeniem grzywny.

Obok wniosku o zezwolenie na dobrowolne poddanie się odpowiedzialności istnieją również inne sposoby na konsensualne zakończenie sporu.

REKLAMA

REKLAMA

Należą do nich m.in. skazanie oskarżonego na jego wniosek na posiedzeniu sądu bez przeprowadzania rozprawy, skazanie oskarżonego na skróconej rozprawie, przeprowadzenie postępowania mandatowego.

Postępowanie ma na celu przede wszystkim doprowadzić do porozumienia sprawcy z organem procesowym. Nie chodzi tu o to, aby była zastosowana represja karna, pewnego rodzaju odwet, ale o to aby uszczerbek finansowy poniesiony przez Państwo (brak zapłaty podatku) był usunięty, wyrównany, aby powstała szkoda była naprawiona.

Do podstawowych korzyści złożenia wniosku należy fakt, że nawet po wyroku uwzględniającym ten wniosek nasze dane personalne nie będę zamieszczone w Krajowym Rejestrze Karnym. Również ponowne popełnienie wykroczenia/przestępstwa skarbowego nie będzie traktowane jako działanie w warunkach recydywy.

REKLAMA

Jakie grzywny za przewinienia skarbowe grożą w 2011 roku?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy można złożyć wniosek o dobrowolne poddanie się odpowiedzialności karnej?

Wniosek ten może być złożony zarówno przez osobę, która dopuściła się wykroczenia jak i przestępstwa skarbowego. Jednak nie w każdym przypadku zostanie wydane zezwolenie na dobrowolne poddanie się odpowiedzialności.

Zgodnie z art. 17 ustawy  z dnia 10.09.1999r. kodeks karny skarbowy, dalej k.k.s. (Dziennik Ustaw 1999 Nr 83 poz. 930) sąd nie wyda takiego zezwolenia jeśli:
1) przestępstwo skarbowe zagrożone jest karą ograniczenia wolności albo karą pozbawienia wolności,
2) przestępstwo skarbowe zagrożone tylko karą grzywny popełniono w warunkach określonych w art. 37 § 1 lub art. 38 § 2,
3) zgłoszono interwencję co do przedmiotów podlegających przepadkowi, chyba że zostanie ona wycofana przez interwenienta do czasu wniesienia aktu oskarżenia do sądu.             

Interwencja to instytucja procesowa, która umożliwia zainteresowanej osobie trzeciej ochronę swoich interesów prawnych poprzez wzięcie udziału w już toczącej się sprawie między innymi podmiotami.

Nie są to jedyne zastrzeżenia, jakie mają być spełnione. Obok nich muszą wystąpić inne warunki- pozytywne, których zaistnienie jest konieczne:

1) wina sprawcy oraz okoliczności popełnienia wykroczenia/przestępstwa skarbowego są jasne, nie budzą wątpliwości,

2) w wypadku, gdy czyn zabroniony polega na uszczupleniu lub narażeniu na uszczuplenie należności publicznoprawnej (podstawową należnością publicznoprawna jest podatek, więc taki czyn może dotyczyć niezapłacenia podatku), sprawca musi wcześniej uiścić daną należność (np. zapłacić podatek); jeżeli została ona już uregulowana, wystarczy dołączyć dowód wskazujący na jej uiszczenie.

3) sprawca musi uiścić kwotę odpowiadającą co najmniej najniższej karze grzywny grożącej za dane wykroczenie/przestępstwo skarbowe, tj. kwotę równą co najmniej 1/3 minimalnego wynagrodzenia, gdy chodzi o przestępstwo skarbowe, oraz 1/10 tego wynagrodzenia przy wykroczeniu skarbowym; o ich wysokości decyduje data występowania z wnioskiem i minimalne wynagrodzenie w tym momencie (nie jest ona jednak przesądzona, ponieważ organ może żądać podwyższenia wpłaty przy podniesieniu się wysokości tego wynagrodzenia w trakcie negocjacji).

4) sprawca wyraził zgodę na przepadek przedmiotów co najmniej w takim zakresie, w jakim ten przepadek jest obowiązkowy, a w razie niemożności złożenia tych przedmiotów - uiścił ich równowartość pieniężną; przepisy art. 16 § 2 zdanie trzecie oraz art. 31 § 3 pkt 2 k.k. stosuje się odpowiednio;

W sytuacji, gdy przepadek jest obligatoryjny, sprawca musi wyrazić zgodę na przepadek przedmiotów. Może się zdażyć, że przedmioty zostaną zużyte, utracone itp – sprawca wtedy ma obowiązek wpłaty kwoty, która odpowiada ich równowartości.

W wypadku przedmiotów ulegających szybkiemu zepsuciu lub zniszczeniu albo których przechowywanie wiąże się z nadmiernymi kosztami bądź trudnościami, organ finansowy może żądać wpłacenia ich równowartości. Powyższe sytuacje nie dotyczą przedmiotów, których posiadanie jest zabronione.

5) sprawca uiścił zryczałtowaną równowartość kosztów postępowania; zostały one ustalone w ruchomej wysokości, tj. na 1/12 minimalnego miesięcznego wynagrodzenia przy wykroczeniach skarbowych i na 1/10 tego wynagrodzenia przy przestępstwach skarbowych (dotyczą minimalnych wynagrodzeń z daty zgłoszenia wniosku); gdy okażą się one wyższe organ może żądać ich uzupełnienia.

Dowody wykonania wymienionych czynności dołącza się do wniosku o zgodę na dobrowolne poddanie się odpowiedzialności. Należy być przygotowanym, że organ finansowy, przed którym toczy się postępowanie może rozszerzyć zakres tych warunków (np. żądać uiszczenia pozostałych kosztów postępowania). Warunki z pkt 2-5 określane są niekiedy „warunkami brzegowymi”.

Jak toczy się postępowanie dotyczące wniosku o zezwolenie na dobrowolne poddanie się odpowiedzialności?

Podstawa prawna: art. 17-18 oraz 143-149 ustawy z 10 września 1999 r. kodeks karny skarbowy (Dziennik Ustaw 1999 Nr 83 poz. 930 ze zmianami).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA