REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawa i obowiązki przedsiębiorcy podczas kontroli skarbowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
SaldeoSMART
SaldeoSMART - zaufany partner w księgowości
Prawa i obowiązki przedsiębiorcy podczas kontroli skarbowej /fot.Shutterstock
Prawa i obowiązki przedsiębiorcy podczas kontroli skarbowej /fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Kontrola skarbowa, choć nie należy do lubianych i pożądanych, może zostać przeprowadzona przez urząd u każdej osoby, która prowadzi działalność gospodarczą. I choć oczywiście o zamiarach jej wszczęcia zostaniemy wcześniej poinformowani, to prowadząc własny biznes musimy się z nią liczyć. Co należy wiedzieć przed rozpoczęciem kontroli?

Art. 48 ust. 2 ustawy Prawo przedsiębiorców

Kontrola skarbowa może być wszczęta przez organy podatkowe I instancji. Jest poprzedzona uprzednim zawiadomieniem o zamiarze jej przeprowadzenia. Przedsiębiorca ma od 7-30 dni (dokładny termin podany jest w zawiadomieniu) od otrzymania zawiadomienia, na przygotowanie się do wizyty urzędników. Kontrola przed upływem 7 dni jest możliwa, jednak tylko na wniosek samego przedsiębiorcy. W drugą stronę, jeżeli mija 30 dni od dostarczenia zawiadomienia, a kontroli wciąż nie ma, to urząd musi wysłać ponowne zawiadomienie o planowanym wszczęciu kontroli skarbowej i ponownie ustalić jej termin.

REKLAMA

Autopromocja

Miejsce, czas i zakres kontroli skarbowej

Przedsiębiorca może wyznaczyć pełnomocnika lub osobę fizyczną upoważnioną do reprezentacji na czas trwania kontroli. Powinien to jednak zrobić odpowiednio wcześniej za pomocą pisemnego wniosku do naczelnika urzędu skarbowego lub innego przedstawiciela organów podatkowych I instancji.

Kontrola skarbowa co do zasady przeprowadzana jest w siedzibie firmy. Przedsiębiorca powinien na czas kontroli udostępnić organom kontrolnym miejsce do pracy. Może się jednak zdarzyć, że z różnych względów będzie to niemożliwe. W takim przypadku firmowa dokumentacja zostanie udostępniona urzędowi skarbowemu na czas trwania kontroli i tam też może być analizowana.

Jeśli chodzi o zakres kontroli, organy kontrolne nie mają prawa wykraczać w swoim postępowaniu kontrolnym poza okres podatkowy uwzględniony w zawiadomieniu. Obowiązują również limity czasowe dla przeprowadzania tego rodzaju czynności w trakcie całego roku kalendarzowego:

- dla mikroprzedsiębiorców do 12 dni roboczych,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- w przypadku większych firm do 18 dni roboczych.

Kontrola skarbowa a prawa przedsiębiorcy

Należy pamiętać, że podczas każdej kontroli skarbowej przedsiębiorcy przysługuje szereg praw, których organy kontrolne powinny przestrzegać.

Jest  to przede wszystkim prawo do:

- aktywnego brania udziału w przeprowadzanych czynnościach kontrolnych - przedsiębiorca uczestniczy w gromadzeniu dowodów,

- egzekwowania od organów kontroli przestrzegania obowiązujących w firmie przepisów BHP,

- złożenia zastrzeżenia co do treści wydanego protokołu kontroli lub wniesienia sprzeciwu wobec sposobu jej przeprowadzenia,

- domagania się odszkodowania za szkody poniesione w wyniku przeprowadzanej kontroli,

- ustanowienia pełnomocnika na czas trwania kontroli.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów

Kontrola skarbowa a obowiązki przedsiębiorcy

W trakcie kontroli skarbowej przedsiębiorcy mają również pewne obowiązki. Należą do nich:

- zapewnienie wstępu na teren kontrolowanej jednostki i do wszystkich niezbędnych do przeprowadzenia kontroli pomieszczeń,

- udostępnienie całej dokumentacji objętej kontrolą skarbową,

- okazanie majątku podlegającego kontroli oraz umożliwienie jego oględzin,

- umożliwienie organom kontroli sfilmowania/ sfotografowania/ utrwalenia na nośniku wszystkich materiałów, które mogą stanowić dowód w sprawie,

- zapewnienie organom kontroli warunków do pracy, a jeżeli to niemożliwe, wydanie na czas kontroli całej dokumentacji do analizy we wskazanym przez organy kontroli miejscu,

- udzielanie wyjaśnień związanych z przedmiotem kontroli w wyznaczonym przez organy kontroli terminie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA