REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrole fiskalne w firmie - co warto wiedzieć?

Subskrybuj nas na Youtube
Kontrole fiskalne w firmie - co warto wiedzieć? /shutterstock.com
Kontrole fiskalne w firmie - co warto wiedzieć? /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Czynności kontrolne związane z opłacaniem podatków i składaniem deklaracji prowadzą urzędy skarbowe. Kontrole celno-skarbowe i urzędowe sprawdzenie to zadanie urzędu celno-skarbowego. Natomiast audyt i czynności audytowe (z wyjątkiem gospodarowania środkami pochodzącymi z budżetu UE) wykonuje izba administracji skarbowej. Co składa się na kontrole, kto, kiedy i gdzie przeprowadza kontrole fiskalne?

Jakie są rodzaje kontroli fiskalnych?

Kontrole fiskalne przeprowadzane przez organy podatkowe obejmują:

REKLAMA

- kontrole podatkowe,

- kontrole celno-skarbowe,

- czynności sprawdzające,

- urzędowe sprawdzenie,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- audyt i czynności audytowe.

Kontrole powyższe prowadzą następujące urzędy, tj.:

- urzędy skarbowe (kontrole podatkowe, czynności sprawdzające),

- urzędy celno-skarbowe (kontrole celno-skarbowe, urzędowe sprawdzanie, czynności audytowe),

- izby administracji skarbowej (audyt, czynności audytowe).

Co może skontrolować urząd skarbowy?

Urząd skarbowy może kontrolować, czy:

- płacisz podatki,

- składasz odpowiednie zeznania, deklaracje i informacje,

- masz dochody na pokrycie inwestycji,

- prowadzisz nieopodatkowaną działalność lub podejmujesz czynności w okresie jej zawieszenia.

Kontrola podlega ograniczeniom (na podstawie ustawy prawo przedsiębiorców). Urząd nie może:

- dowolnie jej przedłużać,

- łączyć z innymi kontrolami,

- rozpoczynać jej bez wcześniejszego zawiadomienia ciebie.

Kontrolę może prowadzić twój urząd skarbowy (czyli ten, do którego odprowadzasz podatki).

Inną formą kontroli są czynności sprawdzające. Urząd podejmuje je, aby ustalić, czy:

- odprowadzasz podatki terminowo,

- dokumenty, które składasz, są poprawnie wypełnione,

- zawierałeś transakcje ze swoim kontrahentem i jak one przebiegały (kontrola krzyżowa).

Co może skontrolować urząd celno-skarbowy?

Urząd celno-skarbowy może kontrolować:

- prawidłowość obrotu towarami wrażliwymi (wyrobami akcyzowymi i towarami objętymi podatkiem VAT),

- towary, które przywozisz lub wywozisz poza UE, w tym pobór należności przywozowych oraz legalność obrotu,

- czy i w jaki sposób organizujesz lub prowadzisz gry hazardowe, w tym na automatach do gier w jaki sposób prowadzisz działalność kantorową lub wypełniasz zasady obrotu dewizowego.

W zakresie urzędowego sprawdzenia urząd weryfikuje, czy spełniasz warunki i posiadasz środki, aby sprawnie przeprowadzić kontrolę w zakresie:

- produkcji i przemieszczania wyrobów akcyzowych,

- organizowania gier hazardowych,

- wydobycia urobku rudy miedzi, produkcji wzbogaconej rudy miedzi, wydobycia gazu ziemnego lub ropy naftowej.

Urząd celno-skarbowy może też, w ramach czynności audytowych, sprawdzać czy :

- blokowany jest dostęp do stron internetowych wykorzystujących zakazane domeny do urządzania gier hazardowych bez koncesji, zezwolenia (domeny są wpisane do Rejestru Domen Służących do Oferowania Gier Hazardowych Niezgodnie z Ustawą),

- na wspomnianych stronach internetowych świadczone są usługi płatnicze.

Uwaga!
Przepisy ustawy Prawo przedsiębiorcy nie dotyczą kontroli prowadzonych przez urząd celno-skarbowy. Oznacza to, że w przypadku takich kontroli urząd może dowolnie przedłużać ich czas, łączyć je z innymi kontrolami i rozpoczynać je bez wcześniejszego zawiadomienia. Ty z kolei nie możesz wnieść sprzeciwu na nieprawidłowe wszczęcie lub prowadzenie kontroli.

Polecamy: Elektroniczna dokumentacja podatkowa

Urząd celno-skarbowy może prowadzić kontrole na terenie całego kraju. Oznacza to, że jeśli np. prowadzisz działalność w Poznaniu, to może skontrolować cię urząd celno-skarbowy z Warszawy.

Co może sprawdzić izba administracji skarbowej?

Audyt prowadzony przez izbę administracji skarbowej polega na ocenie, w jaki sposób:

- wywiązujesz się z warunków finansowania pomocy ze środków publicznych,

- wykorzystujesz powierzone ci mienie państwowe (czyli użyczoną ci część przedsiębiorstwa państwowego, która jest potrzebna do realizacji twoich lub zleconych zadań).

Izba przeprowadza też czynności audytowe. Wykonuje je, aby:

- ustalić czy występując z wnioskiem o wydanie pozwolenia AEO spełniasz odpowiednie kryteria,

- potwierdzić, że można ci przyznać inne przywileje opisane w prawie celnym (np. pozwolenie na procedury uproszczone).

Źródło: Poradnik "Kontrole fiskalne w firmie" na Biznes.gov.pl

Podstawa prawna:

- Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców

- Ustawa z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej

- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA