REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podczas kontroli na drodze skarbówka zajmie samochód lub laptop

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Postępowanie egzekucyjne - zmiany w przepisach
Postępowanie egzekucyjne - zmiany w przepisach
GITD

REKLAMA

REKLAMA

Postępowanie egzekucyjne w administracji. W czasie kontroli na drodze lub na granicy będą mogły zostać zajęte tymczasowo ruchomości dłużnika. Organ egzekucyjny przejmie je na stałe, jeżeli potwierdzi, że zadłużenie nie zostało uregulowane ani nie wygasło.

Zmiany w tym zakresie były planowane już w 2020 r. Pisaliśmy o tym w artykule „Fiskus chce szybciej zajmować majątek” (DGP nr 216/2020). Wówczas jednak projekt zakładał, że funkcjonariusze KAS będą zatrzymywać ruchomości na 36 godzin, a nowe narzędzie będzie miało zastosowanie odnośnie do długu przekraczającego 5 tys. zł.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Teraz mowa jest o tymczasowym zatrzymaniu na 96 godzin i zadłużeniu przekraczającym 10 tys. zł.

Postępowanie egzekucyjne w administracji - zmiany w przepisach

Takie założenia znalazły się w projekcie Polskiego Ładu. Przewiduje on w tym zakresie nowelizację dwóch ustaw: o Krajowej Administracji Skarbowej (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 422 ze zm.) oraz o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1427 ze zm.).

Zmiana w przepisach o KAS przewiduje, że od 2022 r. funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej będą mogli zatrzymać ruchomość na 96 godzin, jeżeli z informacji zawartych w systemie EGAPOLTAX będzie wynikać, że wobec podatnika jest prowadzona egzekucja administracyjna. Natomiast zgodnie z nowelizacją ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w czasie tych 96 godz. organ egzekucyjny (naczelnik urzędu skarbowego) będzie musiał zweryfikować wysokość zadłużenia. Jeżeli się ona potwierdzi, wyda postanowienie o zatwierdzeniu tymczasowego zatrzymania. W tym momencie zajęcie stanie się zajęciem ruchomości w egzekucji.

REKLAMA

Nieskuteczne działania

Już dziś naczelnik urzędu skarbowego może jako organ egzekucyjny przejmować ruchomości, jednak obowiązujące przepisy mocno to ograniczają. Ich zajęcie może bowiem nastąpić na podstawie wpisów w stosownych ewidencjach prowadzonych przez zobowiązanego, urzędowych rejestrach ruchomości lub rejestrach zastawów. W praktyce utrudnia to skuteczność egzekucji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na te problemy zwróciła uwagę również Najwyższa Izba Kontroli w wystąpieniu pokontrolnym z 30 kwietnia 2019 r. (nr KBF.410.001.08.2019). Wskazała, że wysokość zadłużenia to ponad 101 mld zł, a z wymagalnych należności egzekwowane jest zaledwie ok. 4 mld zł rocznie.

Zajmie funkcjonariusz KAS

Projekt zakłada więc, że funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej będą mogli podczas kontroli na drodze lub na granicy tymczasowo zająć majątek ruchomy. Będzie to jednak możliwe, gdy wobec dłużnika będzie prowadzona egzekucja administracyjna na podstawie tytułów wykonawczych obejmujących należności pieniężne, a ich kwota bez odsetek, kosztów upomnienia i egzekucji będzie przekraczała łącznie 10 tys. zł.

Tymczasowe zajęcie ruchomości nie będzie stosowane do egzekucji z pieniędzy ani do ruchomości o wartości znacznie przewyższającej kwotę długu. Funkcjonariusze nie będą też mogli zająć ruchomości podlegających łatwemu zepsuciu ani zwierząt.

Każdy dłużnik będzie mógł uchronić majątek przed tymczasowym zajęciem, jeżeli okaże dowody, że wykonał ciążące na nim zobowiązania albo że dochodzony obowiązek nie jest wymagalny, został umorzony, wygasł z innego powodu lub nie istnieje.

Jeżeli takich dokumentów nie będzie miał, to z chwilą podpisania protokołu straci prawo do rozporządzania zajętymi ruchomościami i nie będzie mógł ich sprzedać. Gdyby mimo to je zbył, to taka sprzedaż będzie bezskuteczna.

Zweryfikuje naczelnik urzędu

W ustawie o postępowaniu egzekucyjnym w administracji pojawi się nowy rozdział 5a, który będzie regulował kwestie zatwierdzania przez organy egzekucyjne tymczasowego zajęcia ruchomości.

Naczelnik urzędu skarbowego sprawdzi więc, czy nie wykonano ani nie umorzono zobowiązania, nie stwierdzono wygaśnięcia albo nieistnienia obowiązku, nie odroczono terminu wykonania obowiązku, nie rozłożono na raty spłaty należności pieniężnych, nie wyłączono zajętych tymczasowo ruchomości spod egzekucji lub nie zwolniono ich z niej. Jeżeli naczelnik urzędu niczego takiego nie stwierdził, wówczas przejmie ruchomość.

opinia

Ważna będzie praktyka stosowania przepisów

Michał Goj partner i lider zespołu postępowań podatkowych i sądowych w EY Doradztwo Podatkowe

Dla uczciwych podatników to ważne, aby organy mogły skutecznie egzekwować zaległości wobec tych, którzy unikają zapłaty podatku. Z tego punktu widzenia rozszerzenie uprawnień funkcjonariuszy KAS to dobry krok. Nowe przepisy oznaczają, że dłużnicy podatkowi mogą mieć problemy, np. przekraczając granicę – przeszukanie bagażu przez funkcjonariusza KAS może skończyć się niemiłą niespodzianką i zajęciem np. samochodu albo przewożonej biżuterii lub elektroniki. Zajęcie komputera czy samochodu może być sporą dolegliwością. Dotyczy to także firm.

Jak w każdym przypadku ważne będzie, jak te przepisy będą stosowane w praktyce. Istotne będą mechanizmy zapobiegające błędom lub zbyt dużej dowolności w stosowaniu zajęcia ruchomości.

Tymczasowe zajęcie ruchomości ma trwać 96 godzin i w tym czasie mają być podejmowane dodatkowe sprawdzenia. Z jednej strony można powiedzieć, że są to zaledwie cztery dni, ale nawet takie zajęcie może być dość uciążliwe dla osoby, wobec której dojdzie do pomyłki, albo osoby, która kwestionuje istnienie zaległości. Taka osoba nie może się odwołać, a w momencie dokonywania czynności może mieć problem z wykazaniem braku zaległości.

Rozstrzygnięcia będą też wymagały problemy natury praktycznej. Przykładowo, zgodnie z projektem tymczasowe zajęcie nie będzie stosowane do ruchomości o wartości znacznie przewyższającej kwotę długu. Nasuwa się oczywiste pytanie, kto i jak ma oceniać wartość zatrzymywanych rzeczy w sytuacji, gdy będzie to dokonywane w trakcie czynności kontrolnych.

Etap legislacyjny

Projekt nowelizacji ustawy o PIT, CIT oraz niektórych innych ustaw – w konsultacjach

Agnieszka Pokojska

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA