REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy profil zaufany ePUAP można stosować w sprawach z zakresu podatków?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Sobaś
Aplikant radcowski
Szczygieł Łukasz
Czy profil zaufany ePUAP można stosować w sprawach z zakresu podatków?
Czy profil zaufany ePUAP można stosować w sprawach z zakresu podatków?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od dnia 9 czerwca 2011 r. istnieje możliwość załatwienia spraw administracyjnych (np. składanie podań, odwołań) przy pomocy profilu zaufanego ePUAP (przy wykorzystaniu internetu), bez konieczności osobistego stawiennictwa w urzędzie. Profil zaufany ePUAP stanowić ma w zamiarze ustawodawcy bezpłatną i stosunkowo nieskomplikowaną konkurencję dla odpłatnego instrumentu, jakim jest podpis elektroniczny.

W dniu 9 maja 2011 r. nastąpiło opublikowanie rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 kwietnia 2011 r. w sprawie zakresu i warunków korzystania z elektronicznej platformy usług administracji publicznej (Dz. U. 2011 r., Nr 93, poz. 546) oraz rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2011 r. w sprawie zasad potwierdzania, przedłużania ważności, wykorzystania i unieważniania profilu zaufanego elektronicznej platformy usług administracji publicznej (Dz. U. 2011 r., Nr 93, poz. 547). Wskazane wyżej rozporządzenia weszły w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. 9 czerwca 2011 r.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Czym jest ePUAP?

Zgodnie z art. 3 pkt 13 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2005 r. Nr 5, poz. 65 z późn. zm.)- elektroniczna platforma usług administracji publicznej jest systemem teleinformatycznym, w którym instytucje publiczne udostępniają usługi przez pojedynczy punkt dostępowy w sieci Internet.

Natomiast przez profil zaufany ePUAP (art. 3 pkt 14 w/w ustawy) należy rozumieć zestaw informacji identyfikujących i opisujących podmiot lub osobę będącą użytkownikiem konta na ePUAP (potwierdzony w wiarygodny sposób). Profil zaufany ePUAP jest więc niczym innym jak nowym sposobem potwierdzania tożsamości w systemach administracji publicznej, identyfikującym nadawcę informacji, który może być wykorzystany również do potwierdzania przekazywanych informacji.

Profil zaufany ePUAP pozwala zatem na autoryzację kierowanych przez nas do organów administracji państwowej pism.

REKLAMA

Profil zaufany ePUAP potwierdza, przedłuża ważność lub unieważnia punkt potwierdzający, którym jest konsul, naczelnik urzędu skarbowego, wojewoda, Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Za zgodą ministra funkcję tę może również pełnić inny podmiot, o którym w art. 2 wspomina ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (np. organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa, sądów, jednostek organizacyjnych prokuratury, a także jednostek samorządu terytorialnego i ich organów).

Zgodnie z brzmieniem rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Admisnistracji z dnia 27 kwietnia 2011 r. w sprawie zasad potwierdzania, przedłużania ważności, wykorzystania i unieważniania profilu zaufanego elektronicznej platformy usług administracji publicznej, potwierdzenie profilu zaufanego ePUAP jest procesem weryfikacji zgodności danych zawartych w profilu użytkownika (tj. dane opisujące osobę fizyczną korzystającą z ePUAP) ze stanem faktycznym połączonym z nadaniem uprawnień wynikających z posiadania profilu zaufanego ePUAP.

Możliwość korzystania z profilu zaufanego ePUAP wiąże się z koniecznością wykonania kilku czynności. I tak w pierwszej kolejności należy zalogować się na stronę www.epuap.gov.pl, zarejestrować się, a następnie złożyć wniosek o profil zaufany ePUAP i osobiście potwierdzić swoje dane osobowe w jednostkach będących Punktami Potwierdzeń (tj. oddziały ZUS, urzędy skarbowe, urzędy wojewódzkie oraz konsulaty).

Praktyczne zastosowanie ePUAP w sprawach celnych i podatkowych

Omawianą możliwość dokonania identyfikacji strony postępowania należy wiązać z wymogami jakie stawiają przepisy postępowania, w tym przepisy Ordynacji podatkowej, dla wnoszonych do organu podań tj. żądań, wyjaśnień, odwołań, zażaleń, ponagleń oraz wniosków.

Należy także zauważyć, iż korzystanie z profilu zaufanego ePUAP będzie możliwe na gruncie postępowań celnych (w kwestiach nieuregulowanych we Wspólnotowym Kodeksie Celnym oraz w zawartych umowach międzynarodowych stosujemy odpowiednio przepisy art. 12 oraz działu IV ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa, z uwzględnieniem zmian wynikających z przepisów prawa celnego), postępowań kontrolnych (art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 roku o kontroli skarbowej odsyła w kwestiach nieuregulowanych w tej ustawie do Ordynacji podatkowej), oraz w związku z prowadzonymi postępowaniami podatkowymi.

Nie jest jednakże jasne, czy będzie możliwe korzystanie z nowego sposobu identyfikacji w toku czynności sprawdzających (art. 272 – 280 Ordynacji podatkowej) oraz w związku z prowadzoną kontrolą podatkową (art. 281 – 292 Ordynacji podatkowej).

Wątpliwość powyższa jest związana z brakiem odesłania w sprawach nieuregulowanych (w tych postępowaniach) do przepisów dotyczących wymogów formalnych podania, w tym do możliwości uwierzytelnienia podania przy użyciu mechanizmów określonych w art. 20a ust. 1 i 2 ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, a zatem m.in. poprzez zastosowanie profilu zaufanego ePUAP (art. 168 § 3a Ordynacji podatkowej).

Artykuły 280 oraz 292 Ordynacji podatkowej pomijają możliwość odpowiedniego stosowania w toku czynności sprawdzających jak i kontroli podatkowej rozdziału 8 działu IV Ordynacji podatkowej, w którym to rozdziale zawarty przepis art. 168 § 3a Ordynacji podatkowej.

Jak się wydaje, nie ma istotnych racji przemawiających za ścisłą wykładnią wskazanego odesłania i tym samym ograniczenia możliwości stosowania nowej możliwości w dwóch wyżej opisanych przypadkach.

Zgodnie z art. 168 Ordynacji podatkowej podania mogą być wnoszone pisemnie (własnoręcznie podpisane przez wnoszącego), ustnie do protokołu (protokół podpisują wnoszący podanie oraz pracownik który sporządził protokół) albo w formie dokumentu elektronicznego (podanie musi w tym wypadku być uwierzytelnione przez zastosowanie kwalifikowanego certyfikatu przy zachowaniu zasad przewidzianych w ustawie z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450, z późn. zm.8)), lub certyfikatu podpisu osobistego przy zachowaniu zasad przewidzianych w ustawie z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U. Nr 167, poz. 1131), lub profilu zaufanego ePUAP.

Dane w postaci elektronicznej opatrzone podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP są równoważne pod względem skutków prawnych dokumentowi opatrzonemu podpisem własnoręcznym, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej (art. 20b ust. 2 ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publicznej). Opatrzenie dokumentu elektronicznego podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP będzie zatem jednym z wymogów formalnych pisma strony.

Spełnienie tego wymogu, niezależnie, czy w formie podpisu własnoręcznego, czy w innej formie przewidzianej przepisami prawa, ma na celu jednoznaczną i pewną identyfikację osoby składającej dokument.

Polecamy: Karta podatkowa - poradnik użytkownika

Polecamy: serwis Podatki osobiste

Podobnie jak w przypadku innych wymogów formalnych, brak podpisu będzie obligował organ prowadzący postępowanie do wezwania strony do uzupełnienia braków formalnych podania w terminie 7 dni, pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia (art. 169 § 1 Ordynacji podatkowej). Wezwanie winno uwzględniać formę w jakiej wniesiono dokument, tak aby uczynieniu zadość temu wezwaniu nadawało walor skuteczności podjętej czynności.

Pan Jan wnosi w formie elektronicznej, w przewidzianym w przepisach terminie 14 dni odwołanie od decyzji Naczelnika Urzędu Skarbowego w sprawie określenia zaległości podatkowej w podatku od towarów i usług za miesiące lipiec – wrzesień 2008 roku. Odwołanie jest niepodpisane. Naczelnik Urzędu Skarbowego winien zatem wezwać do uzupełnienia braku odwołania. Treść żądania organu winna uwzględniać fakt wnoszenia dokumentu w formie elektronicznej, a zatem organ podatkowy nie będzie miał możliwości zobowiązania podatnika do uzupełnienia braku poprzez złożenie własnoręcznego podpisu, czy też wniesienie odwołania w formie pisemnej z własnoręcznym podpisem. Może natomiast skutecznie żądać, aby Pan Jan uzupełnił brak w dokumencie elektronicznym stosownie do art. 168 § 3a Ordynacji podatkowej.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 roku: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów, prowadzonym na stronach kancelarii premiera, została opublikowana informacja o pracach nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie (najprawdopodobniej) od 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

REKLAMA

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

REKLAMA