REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Umocowanie do reprezentacji należy wykazać przed fiskusem i przed sądem

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Umocowanie do reprezentacji należy wykazać przed fiskusem i przed sądem
Umocowanie do reprezentacji należy wykazać przed fiskusem i przed sądem

REKLAMA

REKLAMA

Pełnomocnik działający w imieniu spółki składa wniosek o wydanie interpretacji przepisów podatkowych. Dyrektor izby skarbowej wydaje interpretację, ale jest ona niekorzystna dla podatnika. Sprawa wraz z aktami sprawy trafia do sądu. W aktach sprawy jest już odpis z KRS potwierdzający umocowanie do reprezentacji członka zarządu, który udzielił w imieniu spółki odpowiedniego pełnomocnictwa. Sąd wzywa stronę do ponownego wykazania, że pełnomocnik ma uprawnienie do reprezentowania podatnika podpisane przez osobą mającą prawo reprezentowania spółki.

Warunkiem wydania wyroku przez sąd administracyjny po wniesieniu skargi przez reprezentanta podatnika na niekorzystną interpretację przepisów jest ponowne wykazanie przed sądem prawidłowego umocowania do reprezentowania podatnika.

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy często nie godzą się na to. Przykładem przegrania przez podatnika sporu w tej sprawie jest postanowienie NSA z 6 czerwca 2011 r. (sygn. akt II FSK 825/11).

Oto opis sporu i ostatecznego rozstrzygnięcia NSA.

WSA w Poznaniu, postanowieniem z 17 stycznia 2011 r. (sygn. akt I SA/Po 873/10), odrzucił, na podstawie art. 58 § 1 pkt 3 ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi skargę spółki z o.o. na niekorzystną dla niej interpretację.

REKLAMA

W uzasadnieniu sąd wskazał, że wezwano doradcę podatkowego będącego pełnomocnikiem spółki do usunięcia, w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania braków formalnych skargi poprzez:
- złożenie dokumentu wykazującego umocowanie osoby podpisanej pod pełnomocnictwem do reprezentowania strony skarżącej (wyciąg z KRS),
- nadesłanie poświadczonego odpisu pełnomocnictwa spełniającego warunki prawidłowego poświadczenia wynikające z art. 41 ust. 4 ustawy z dnia 5 lipca1996r. o doradztwie podatkowym (Dz.U. z 2008r. Nr 73, poz. 443), t.j. poprzez podanie daty i miejsca poświadczenia odpisu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spółka, w skardze kasacyjnej wniosła o uchylenie postanowienia WSA w Poznaniu z 17 stycznia 2011 r.(sygn. akt I SA/Po 873/10) oraz o zasądzenie kosztów postępowania.

Zdaniem spółki, składając wniosek o wydanie interpretacji przedłożyła wraz z wnioskiem zarówno pełnomocnictwo, jak również dokument potwierdzający prawo do reprezentacji podatnika.

Dokumenty te zostały złożone do akt sprawy na etapie jej rozpatrywania przez Dyrektorem Izby Skarbowej w Poznaniu. Według strony nie ma żadnego przepisu, z którego miałby wynikać obowiązek strony do przedkładania odpisu z rejestru sądowego, jeżeli takie dokumenty znajdują się w aktach sprawy.

NSA nie uwzględnił skargi kasacyjnej.

NSA nie zgodził się z tezą, że złożenie w trakcie postępowania interpretacyjnego do akt administracyjnych odpisu z KRS-u pozbawiał WSA w Poznaniu uprawnienia do wzywania strony do złożenia tego dokumentu. NSA wskazał, że sposób reprezentacji spółki może zmieniać się w czasie, co związane jest z możliwością – np. zmian w składzie zarządu spółki.

Tym samym uzasadnione jest wezwanie o usunięcie braków skargi w postaci wykazania uprawnień do reprezentacji spółki osób podpisujących skargę czy pełnomocnictwo.

Polecamy: serwis Prawo dla firm

Polecamy: Jak rozliczać VAT w premie pieniężne?

NSA określił bardzo szerokie kompetencje sądów administracyjnym stwierdzając, że sąd w każdym wypadku jest uprawniony do wezwania do uzupełnienia braków skargi – do których zaliczył odpis z KRS i poświadczony odpis pełnomocnictwa.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Podatki 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA