REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Umocowanie do reprezentacji należy wykazać przed fiskusem i przed sądem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Umocowanie do reprezentacji należy wykazać przed fiskusem i przed sądem
Umocowanie do reprezentacji należy wykazać przed fiskusem i przed sądem

REKLAMA

REKLAMA

Pełnomocnik działający w imieniu spółki składa wniosek o wydanie interpretacji przepisów podatkowych. Dyrektor izby skarbowej wydaje interpretację, ale jest ona niekorzystna dla podatnika. Sprawa wraz z aktami sprawy trafia do sądu. W aktach sprawy jest już odpis z KRS potwierdzający umocowanie do reprezentacji członka zarządu, który udzielił w imieniu spółki odpowiedniego pełnomocnictwa. Sąd wzywa stronę do ponownego wykazania, że pełnomocnik ma uprawnienie do reprezentowania podatnika podpisane przez osobą mającą prawo reprezentowania spółki.

Warunkiem wydania wyroku przez sąd administracyjny po wniesieniu skargi przez reprezentanta podatnika na niekorzystną interpretację przepisów jest ponowne wykazanie przed sądem prawidłowego umocowania do reprezentowania podatnika.

REKLAMA

Autopromocja

Podatnicy często nie godzą się na to. Przykładem przegrania przez podatnika sporu w tej sprawie jest postanowienie NSA z 6 czerwca 2011 r. (sygn. akt II FSK 825/11).

Oto opis sporu i ostatecznego rozstrzygnięcia NSA.

WSA w Poznaniu, postanowieniem z 17 stycznia 2011 r. (sygn. akt I SA/Po 873/10), odrzucił, na podstawie art. 58 § 1 pkt 3 ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi skargę spółki z o.o. na niekorzystną dla niej interpretację.

W uzasadnieniu sąd wskazał, że wezwano doradcę podatkowego będącego pełnomocnikiem spółki do usunięcia, w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania braków formalnych skargi poprzez:
- złożenie dokumentu wykazującego umocowanie osoby podpisanej pod pełnomocnictwem do reprezentowania strony skarżącej (wyciąg z KRS),
- nadesłanie poświadczonego odpisu pełnomocnictwa spełniającego warunki prawidłowego poświadczenia wynikające z art. 41 ust. 4 ustawy z dnia 5 lipca1996r. o doradztwie podatkowym (Dz.U. z 2008r. Nr 73, poz. 443), t.j. poprzez podanie daty i miejsca poświadczenia odpisu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spółka, w skardze kasacyjnej wniosła o uchylenie postanowienia WSA w Poznaniu z 17 stycznia 2011 r.(sygn. akt I SA/Po 873/10) oraz o zasądzenie kosztów postępowania.

Zdaniem spółki, składając wniosek o wydanie interpretacji przedłożyła wraz z wnioskiem zarówno pełnomocnictwo, jak również dokument potwierdzający prawo do reprezentacji podatnika.

Dokumenty te zostały złożone do akt sprawy na etapie jej rozpatrywania przez Dyrektorem Izby Skarbowej w Poznaniu. Według strony nie ma żadnego przepisu, z którego miałby wynikać obowiązek strony do przedkładania odpisu z rejestru sądowego, jeżeli takie dokumenty znajdują się w aktach sprawy.

NSA nie uwzględnił skargi kasacyjnej.

NSA nie zgodził się z tezą, że złożenie w trakcie postępowania interpretacyjnego do akt administracyjnych odpisu z KRS-u pozbawiał WSA w Poznaniu uprawnienia do wzywania strony do złożenia tego dokumentu. NSA wskazał, że sposób reprezentacji spółki może zmieniać się w czasie, co związane jest z możliwością – np. zmian w składzie zarządu spółki.

Tym samym uzasadnione jest wezwanie o usunięcie braków skargi w postaci wykazania uprawnień do reprezentacji spółki osób podpisujących skargę czy pełnomocnictwo.

Polecamy: serwis Prawo dla firm

Polecamy: Jak rozliczać VAT w premie pieniężne?

NSA określił bardzo szerokie kompetencje sądów administracyjnym stwierdzając, że sąd w każdym wypadku jest uprawniony do wezwania do uzupełnienia braków skargi – do których zaliczył odpis z KRS i poświadczony odpis pełnomocnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA