REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości

Jak złożyć zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości /fot. Shutterstock
Jak złożyć zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości /fot. Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające zaległość podatkową to dokument niezbędny w przypadku m.in. ubiegania się o kredyt. Zaświadczenia wymagają banki, firmy leasingowe czy sklepy przy zakupach na raty. Podatnicy mają obecnie kilka możliwości uzyskania takiego zaświadczenia. Prezentujemy poradnik przygotowany przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii.

Jak załatwić sprawę?

Sprawę można załatwić:

REKLAMA

REKLAMA

  • podczas wizyty w urzędzie
  • listownie
  • elektronicznie

Co powinieneś wiedzieć i kto może skorzystać z usługi?

Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające zaległość podatkową potwierdza twoją aktualną sytuację podatkową. Dokumentu tego wymagają np. banki, jeśli chcesz uzyskać kredyt, sklepy przy zakupach na raty, a także urzędy. Potrzebujesz też tego dokumentu, jeśli chcesz brać udział w przetargach.

Urząd wyda ci zaświadczenie w następujących przypadkach:

  • gdy urzędowe potwierdzenie twojej sytuacji podatkowej wynika z przepisów
  • jeśli zależy ci na poświadczeniu twojej sytuacji podatkowej

Zaświadczenie na wniosek

REKLAMA

Urząd wyda ci zaświadczenie, tylko jeśli złożysz kompletny wniosek. Formularz wniosku dostępny jest też w urzędzie oraz na stronie internetowej danego urzędu. Ważne jest, żeby w twoim piśmie znalazło się żądanie, jakie informacje mają być potwierdzone przez urząd w zaświadczeniu. Chodzi o to, czy  urząd ma potwierdzić brak zaległości we wszystkich podatkach, które masz płacić czy ma podać informację o stanie zaległości w podatkach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pamiętaj, że urząd wydaje zaświadczenie na podstawie informacji z prowadzonych ewidencji, rejestrów lub innych danych pozyskanych z innych urzędów.

Urząd może wydać postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia, np. kiedy złożysz wniosek o niezaleganiu w podatkach, a w trakcie weryfikacji ujawnione zostaną zaległości.

Zgoda na zaświadczenie

Możesz też złożyć wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu, gdy chcesz poznać sytuację podatkową innego przedsiębiorcy. Aby otrzymać zaświadczenie, potrzebujesz najpierw jego zgody na to, aby urząd wydał ci zaświadczenie. Zgoda powinna być pisemna albo w formie dokumentu elektronicznego.

Urząd wydaje zaświadczenie o wysokości zaległości podatkowych na żądanie:

  • instytucji, które udzielają kredytów i działają na podstawie ustaw (np. banki)
  • kontrahentów firmy, a także dzierżawców i użytkowników nieruchomości
  • wspólnika spółki: cywilnej, jawnej, partnerskiej, komandytowej lub komandytowo-akcyjnej
  • małżonka (także rozwiedzionego), gdy nie ma wspólności majątkowej* oraz członków rodziny (m.in. dzieci, w tym tych adoptowanych, wnuków, rodziców, dziadków, rodzeństwa). Dotyczy to także osób, których łączy z podatnikiem bliska więź uczuciowa, fizyczna lub gospodarcza (tzw. faktyczne pożycie)

* Nie potrzebujesz zgody, jeśli masz wspólność majątkową w małżeństwie. W takim przypadku złóż oświadczenie ORD-M, które potwierdza twoją sytuację.

Kiedy powinieneś załatwić sprawę?

W dowolnym momencie.

Gdzie załatwisz sprawę?

Usługę można zrealizować w:

  • urzędy marszałkowskie
  • urzędy miast lub gmin
  • urzędy skarbowe
  • urzędy dzielnicowe m.st. Warszawy

Rodzaj podatku lub opłaty decyduje o tym, gdzie złożyć wniosek.
Przykładowo dla:
- PIT, VAT, CIT, akcyzy – wniosek złóż do urzędu skarbowego, właściwego dla twojego miejsca zamieszkania lub siedziby. Możesz go też złożyć w dowolnym centrum obsługi podatnika – czyli jednym z 51 wybranych urzędów skarbowych
- podatku od nieruchomości lub od środków transportowych – wniosek złóż do urzędu miasta/gminy, właściwego dla adresu nieruchomości, której dotyczy zaświadczenie
- opłaty za korzystanie ze środowiska – wniosek złóż do urzędu marszałkowskiego, właściwego dla twojego miejsca zamieszkania lub siedziby

Polecamy: Komplet podatki 2019

Co zrobić krok po kroku?

1. Złóż wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach

Pamiętaj, że urząd wydaje zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości, w oparciu o dokumentację, którą posiada lub uzyska z innych urzędów. Dlatego nie może żądać od ciebie dodatkowych dokumentów potwierdzających informacje, które już zna lub ustali sam. Urząd może żądać od ciebie dodatkowych dokumentów tylko wtedy, jeśli wskaże podstawę prawną, która go do tego uprawnia.

Wzór wniosku o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach DOCX

Wzór wniosku o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach PDF

Wzór pełnomocnictwa szczególnego PDF

Jak dołączyć dowód opłaty skarbowej?

Dowód zapłaty opłaty skarbowej dołącz do składanego wniosku, w chwili jego składania, lub najpóźniej w ciągu 3 dni.

Może on mieć formę wydruku potwierdzającego dokonanie wpłaty przez internet.

Jeśli składasz wniosek online, dołącz potwierdzenie przelewu albo kopię dowodu opłaty (skan/zdjęcie).

2. Urząd sprawdzi formalnie i merytorycznie twój wniosek

Urząd porówna treść twojego żądania z informacjami wynikającymi z prowadzonych ewidencji, rejestrów i innych baz danych.

Urząd sprawdzi twój wniosek, czy zawiera wymagane informacje, np. numer NIP. Jeśli brakuje informacji lub popełniłeś błąd, urząd wezwie cię do ich uzupełnienia w podanym terminie. Będzie to 7 dni. Jeśli nie uzupełnisz braków we wniosku w wyznaczonym czasie, to twoja sprawa nie będzie dalej załatwiana.

Zanim dostaniesz zaświadczenie, urząd powinien sprawdzić, czy w twojej sprawie nie toczy się postępowanie dotyczące zaległości podatkowych. Chodzi o ustalenie lub określenie ich wysokości. Nie wpłynie to jednak na termin wydania ci zaświadczenia. Jeśli materiał dowodowy zebrany przez urząd pozwala na wydanie decyzji, to powinna zostać ona wydana  w ustalonym terminie do wydania zaświadczenia, aby mogła znaleźć się w tym zaświadczeniu.

Urząd dochowa terminu, nawet jeśli nie da się zakończyć postępowania. Wtedy w twoim zaświadczeniu znajdzie się informacja, że w twojej sprawie trwa postępowanie


3. Dostaniesz zaświadczenie

Dostaniesz zaświadczenie potwierdzające twoją sytuację podatkową. Urząd może przysłać ci dokument w formie elektronicznej lub przesyłką pocztową – o ile zaznaczysz to we wniosku. Zaświadczenie możesz też odebrać w urzędzie.

Pamiętaj, że zaświadczenie potwierdza twoją sytuację podatkową w dniu jego wydania. Dokument traci ważność, kiedy zmieni się twoja sytuacja.

Jeśli zapadła decyzja o odroczeniu lub rozłożeniu zaległości na raty twojej zaległości, urząd uznaje, że do wyznaczonego terminu jej spłaty nie masz zaległości.

Jeśli chcesz otrzymać zaświadczenie o innym podatniku, to dla urzędu termin 7 dni na wydanie ci dokumentu zaczyna się od dnia złożenia zgody przez tego podatnika.

Urząd może odmówić ci wydania zaświadczenia, jeśli twoje żądanie we wniosku nie jest zgodne z informacjami, które ma urząd. Dostaniesz wtedy postanowienie, na które możesz złożyć zażalenie.

Ile zapłacisz?

21 zł – opłata skarbowa za wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach

Opłatę zapłać w chwili składania wniosku. Pamiętaj, że opłata 21 zł dotyczy wydania jednego egzemplarza zaświadczenia.

Nie zapłacisz opłaty skarbowej, jeśli potrzebujesz zaświadczenia w sprawach:

  • alimentacyjnych
  • opieki
  • kurateli i przysposobienia
  • ubezpieczenia społecznego

Opłata: wpłać ją w kasie lub na konto urzędu miasta lub gminy, właściwego dla siedziby urzędu, w którym składasz wniosek o zaświadczenie (numer konta sprawdzisz na stronie urzędu miasta lub gminy).

Przykład 1: jeśli wniosek składasz do Urzędu Skarbowego w Poznaniu, opłatę zapłać na konto Urzędu Miasta Poznania.

Przykład 2: jeśli wniosek składasz do urzędu marszałkowskiego, opłatę skarbową zapłać w kasie lub na konto urzędu miasta, na terenie którego znajduje się siedziba urzędu marszałkowskiego.

17 zł – opłata skarbowa za wydanie zaświadczenia o niezaleganiu z opłatami (np. za korzystanie ze środowiska)

Opłata: wpłać ją w kasie lub na konto urzędu miasta lub gminy, właściwego dla siedziby urzędu, w którym składasz wniosek o zaświadczenie (numer konta sprawdzisz na stronie urzędu miasta lub gminy).

Przykład: jeśli wniosek składasz do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego, opłatę zapłać na konto Urzędu Miasta Poznania.

17 zł – opłata skarbowa za pełnomocnictwo szczególne PPS-1 (opcjonalne)

Jeśli działasz przez pełnomocnika, musisz zapłacić za pełnomocnictwo. Nie zapłacisz za pełnomocnictwo udzielone mężowi, żonie, dzieciom, rodzicom, dziadkom, wnukom lub rodzeństwu.

Opłata: wpłać ją na konto urzędu miasta lub gminy, właściwego dla siedziby urzędu, w którym składasz pełnomocnictwo (numer konta sprawdzisz na stronie urzędu miasta lub gminy).

Przykład: jeśli pełnomocnictwo składasz do Urzędu Skarbowego w Poznaniu, opłatę zapłać na konto Urzędu Miasta Poznania.

0 zł – opłata za pełnomocnictwo ogólne PPO-1

Możesz ustanowić pełnomocnika ogólnego (np. doradcę podatkowego, radcę prawnego, adwokata) do wszystkich spraw podatkowych. Załatw to online na Portalu Podatkowym. Złożenie pełnomocnictwa ogólnego PPO-1 jest bezpłatne.

Ważne: jeśli ustanowisz pełnomocnika ogólnego, nie musisz dodatkowo ustanawiać pełnomocnika szczególnego (PPS-1). Jednak, jeśli masz już więcej niż jednego pełnomocnika o tym samym zakresie działania, czyli pełnomocnika ogólnego i szczególnego w tej samej sprawie, to wskaż jednego z nich, jako pełnomocnika do doręczeń.

Ile będziesz czekać?

Zaświadczenie dostaniesz w ciągu 7 dni.

Jak możesz się odwołać?

Jeśli nie zgadzasz się z rozstrzygnięciem urzędu, możesz złożyć zażalenie. Masz na to 7 dni od dnia doręczenia ci postanowienia.

Źródło: Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

REKLAMA

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA