REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpowiedzialność przejmującego zorganizowaną część przedsiębiorstwa za zaległości podatkowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Odpowiedzialność przejmującego zorganizowaną część przedsiębiorstwa za zaległości podatkowe /shutterstock.com
Odpowiedzialność przejmującego zorganizowaną część przedsiębiorstwa za zaległości podatkowe /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Transakcje dotyczące nabycia, podziału, przejęcia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części są coraz częstszą formą aktywności gospodarczej. Warto więc mieć świadomość jaka odpowiedzialność podatkowa ciąży na nabywcy lub przejmującym zorganizowaną część przedsiębiorstwa za zaległości podatkowe.

Decydując się na transakcje z udziałem przedsiębiorstw, podmioty często skupiają się jedynie na ocenie ich konsekwencji na gruncie CIT i VAT w momencie transakcji. Dokonując przejęcia zorganizowanej części przedsiębiorstwa (ZCP) należy jednak pamiętać, że przejmujący ZCP może w przyszłości odpowiadać za zaległości podatkowe takiej jednostki, powstałe jeszcze przed jej przejęciem. Również w przypadku nabycia ZCP, na kupującym ciąży solidarna odpowiedzialność ze zbywcą za powstałe długi wobec fiskusa. Czy można się przed taką odpowiedzialnością uchronić, szczególnie jeśli w momencie nabycia nie wiedzieliśmy o nieprawidłowościach?

REKLAMA

Konsekwencje podatkowe transakcji, której przedmiotem jest zorganizowana część przedsiębiorstwa, zależą od rodzaju samej transakcji.

W przypadku czynności restrukturyzacyjnych takich jak podział czy przejęcie będziemy mieli do czynienia z sukcesją podatkową, co oznacza że podmiot przejmujący ZCP, z dniem podziału lub z dniem wydzielenia wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach podatkowych prawa i obowiązki, w tym dotyczące zobowiązań podatkowych. Natomiast, gdy dojdzie do zbycia samego ZCP, nabywca musi liczyć się z odpowiedzialnością solidarną wraz ze zbywcą za zaległości podatkowe związane z działalnością tej części przedsiębiorstwa.

Sukcesja

Sukcesja generalna częściowa, o której mowa w art. 93c Ordynacji podatkowej, dotyczy wszelkich praw i obowiązków danego podatnika, ściśle związanych z wydzielonym ZCP. Podmiot wydzielany przejmuje zatem tylko te prawa i obowiązki, które zostały mu przypisane w planie podziału, przedstawiającym dokładny opis i podział składników majątku (aktywów i pasywów), które są przedmiotem wydzielenia.

Kolejną istotną kwestią, o której należy pamiętać to ustalenie, czy dane prawo lub obowiązek powstało i istniało przed dniem wydzielenia. Tylko zobowiązania powstałe przed wydzieleniem będą przedmiotem sukcesji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odpowiedzialność solidarna nabywcy ZCP

Odpowiedzialność solidarna nabywcy zorganizowanej części przedsiębiorstwa uregulowana została w art. 122 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym nabywca ZCP odpowiada całym swoim majątkiem solidarnie z podatnikiem (zbywcą) za powstałe do dnia nabycia zaległości podatkowe, związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, chyba, że przy zachowaniu należytej staranności nie mógł wiedzieć o tych zaległościach. W tym przypadku zakres odpowiedzialności jest ograniczony do wartości nabytego ZCP. Natomiast odpowiedzialność nabywcy przedsiębiorstwa podlegać może wyłączeniu, o ile zaległości zbywcy przedsiębiorstwa nie zostaną wykazane w odpowiednim zaświadczeniu.

O takie zaświadczenie może wystąpić do właściwego organu podatkowego zarówno zbywca jak i nabywca (za zgodą zbywającego). Urząd skarbowy wydaje zaświadczenie o braku / wysokości zaległości podatkowych zbywcy (ZAS - Z) na podstawie zgromadzonej dokumentacji oraz informacji otrzymanych od innych organów podatkowych.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Zwykle nabycie bądź przejęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa poprzedza przeprowadzenie badania prawnego czy podatkowego (due diligence), w ramach którego analizie poddawane są rozliczenia podatkowe, a także dokonane już transakcje restrukturyzacyjne. Takie badanie jest na tyle istotne, że w przypadku rozpoznania potencjalnych ryzyk podatkowych, nabywca może odpowiednio zabezpieczyć się przed ich negatywnymi skutkami, bądź zobowiązać zbywcę do podjęcia określonych działań, mających na celu skorygowanie błędnych rozliczeń.

Autor: Urszula Płusa-Szpadzik, Starszy konsultant w Dziale Doradztwa Podatkowego Accreo Sp. z o.o.

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA