REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpowiedzialność przejmującego zorganizowaną część przedsiębiorstwa za zaległości podatkowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Odpowiedzialność przejmującego zorganizowaną część przedsiębiorstwa za zaległości podatkowe /shutterstock.com
Odpowiedzialność przejmującego zorganizowaną część przedsiębiorstwa za zaległości podatkowe /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Transakcje dotyczące nabycia, podziału, przejęcia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części są coraz częstszą formą aktywności gospodarczej. Warto więc mieć świadomość jaka odpowiedzialność podatkowa ciąży na nabywcy lub przejmującym zorganizowaną część przedsiębiorstwa za zaległości podatkowe.

Decydując się na transakcje z udziałem przedsiębiorstw, podmioty często skupiają się jedynie na ocenie ich konsekwencji na gruncie CIT i VAT w momencie transakcji. Dokonując przejęcia zorganizowanej części przedsiębiorstwa (ZCP) należy jednak pamiętać, że przejmujący ZCP może w przyszłości odpowiadać za zaległości podatkowe takiej jednostki, powstałe jeszcze przed jej przejęciem. Również w przypadku nabycia ZCP, na kupującym ciąży solidarna odpowiedzialność ze zbywcą za powstałe długi wobec fiskusa. Czy można się przed taką odpowiedzialnością uchronić, szczególnie jeśli w momencie nabycia nie wiedzieliśmy o nieprawidłowościach?

REKLAMA

Autopromocja

Konsekwencje podatkowe transakcji, której przedmiotem jest zorganizowana część przedsiębiorstwa, zależą od rodzaju samej transakcji.

W przypadku czynności restrukturyzacyjnych takich jak podział czy przejęcie będziemy mieli do czynienia z sukcesją podatkową, co oznacza że podmiot przejmujący ZCP, z dniem podziału lub z dniem wydzielenia wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach podatkowych prawa i obowiązki, w tym dotyczące zobowiązań podatkowych. Natomiast, gdy dojdzie do zbycia samego ZCP, nabywca musi liczyć się z odpowiedzialnością solidarną wraz ze zbywcą za zaległości podatkowe związane z działalnością tej części przedsiębiorstwa.

Sukcesja

Sukcesja generalna częściowa, o której mowa w art. 93c Ordynacji podatkowej, dotyczy wszelkich praw i obowiązków danego podatnika, ściśle związanych z wydzielonym ZCP. Podmiot wydzielany przejmuje zatem tylko te prawa i obowiązki, które zostały mu przypisane w planie podziału, przedstawiającym dokładny opis i podział składników majątku (aktywów i pasywów), które są przedmiotem wydzielenia.

Kolejną istotną kwestią, o której należy pamiętać to ustalenie, czy dane prawo lub obowiązek powstało i istniało przed dniem wydzielenia. Tylko zobowiązania powstałe przed wydzieleniem będą przedmiotem sukcesji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odpowiedzialność solidarna nabywcy ZCP

REKLAMA

Odpowiedzialność solidarna nabywcy zorganizowanej części przedsiębiorstwa uregulowana została w art. 122 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym nabywca ZCP odpowiada całym swoim majątkiem solidarnie z podatnikiem (zbywcą) za powstałe do dnia nabycia zaległości podatkowe, związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, chyba, że przy zachowaniu należytej staranności nie mógł wiedzieć o tych zaległościach. W tym przypadku zakres odpowiedzialności jest ograniczony do wartości nabytego ZCP. Natomiast odpowiedzialność nabywcy przedsiębiorstwa podlegać może wyłączeniu, o ile zaległości zbywcy przedsiębiorstwa nie zostaną wykazane w odpowiednim zaświadczeniu.

O takie zaświadczenie może wystąpić do właściwego organu podatkowego zarówno zbywca jak i nabywca (za zgodą zbywającego). Urząd skarbowy wydaje zaświadczenie o braku / wysokości zaległości podatkowych zbywcy (ZAS - Z) na podstawie zgromadzonej dokumentacji oraz informacji otrzymanych od innych organów podatkowych.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Zwykle nabycie bądź przejęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa poprzedza przeprowadzenie badania prawnego czy podatkowego (due diligence), w ramach którego analizie poddawane są rozliczenia podatkowe, a także dokonane już transakcje restrukturyzacyjne. Takie badanie jest na tyle istotne, że w przypadku rozpoznania potencjalnych ryzyk podatkowych, nabywca może odpowiednio zabezpieczyć się przed ich negatywnymi skutkami, bądź zobowiązać zbywcę do podjęcia określonych działań, mających na celu skorygowanie błędnych rozliczeń.

Autor: Urszula Płusa-Szpadzik, Starszy konsultant w Dziale Doradztwa Podatkowego Accreo Sp. z o.o.

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: Ministerstwo Finansów ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Będzie ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA