REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od wydobycia gazu, ropy i innych węglowodorów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
podatek od wydobycia gazu, ropy i innych węglowodorów
podatek od wydobycia gazu, ropy i innych węglowodorów
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rząd planuje wprowadzenie podatku od wydobycia węglowodorów (w tym gazu z łupków). Podatek ten byłby naliczany od wartości wydobytego surowca: 5% dla gazu i 10% dla ropy naftowej. Pojawi się również specjalny podatek węglowodorowy w wysokości 25% od nadwyżki przychodów nad wydatkami (czyli podatek od zysków) - tzw. cash flow tax.

Państwowy Instytut Geologiczny (raport z marca 2012 r.) szacuje zasoby gazu łupkowego w Polsce  maksymalnie na ok. 1920 mld m3 (najbardziej prawdopodobne są zasoby od 345 do 768 mld m3).

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem rządu wydobycie gazu łupkowego stanie się w niedalekiej przyszłości najważniejszym od dziesięcioleci impulsem pobudzenia gospodarczego Polski. Gaz ze źródeł krajowych to: tańsza energia, nowe miejsca pracy, mniejsze uzależnienie od eksportu i większe bezpieczeństwo energetyczne państwa.

Dlatego 16 października 2012 r. rząd przyjął założenia kierunkowe regulacji dotyczącej wydobycia węglowodorów, w tym ze złóż niekonwencjonalnych.

Prawo o wydobywaniu węglowodorów, ich opodatkowaniu i Funduszu Węglowodorowym

Przygotowywany jest projekt ustawy - Prawo o wydobywaniu węglowodorów, ich opodatkowaniu i Funduszu Węglowodorowym. W listopadzie 2012 r. Ministerstwo Środowiska zaprezentuje publicznie szczegółowe przepisy w postaci projektu ustawy.

REKLAMA

Prezentacja dokumentu rozpocznie proces konsultacji projektu ustawy ze społeczeństwem, w tym z branżą wydobywczą. Po zakończeniu konsultacji społecznych, branżowych i międzyresortowych, projekt zostanie skierowany do stałego Komitetu Rady Ministrów, a następnie pod obrady Rady Ministrów. Następnie ustawa zostanie przesłana do Sejmu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ministerstwo Środowiska informuje, że założenia dla nowych regulacji powstały z uwzględnieniem rozwiązań z państw posiadających wieloletnie doświadczenie w wydobywaniu węglowodorów, takich jak Norwegia, Dania, Holandia, Kanada, USA i Australia.

Ustawa wprowadza nowy model nadzoru i zarządzania przez Państwo wydobywaniem węglowodorów. Utworzona zostanie strategiczna spółka Narodowy Operator Kopalin Energetycznych (NOKE) w 100% należąca do Skarbu Państwa. Dla nowo wydanych koncesji NOKE będzie udziałowcem kapitałowym, gdzie zadba o interesy finansowe Państwa, ale również będzie czuwać nad racjonalną eksploatacją złóż.

Wdrożony zostanie również proces prekwalifikacji podmiotów dopuszczający do prowadzenia działalności rozpoznawczo-wydobywczej w Polsce, w tym do przetargów na koncesje. Zwiększy się bezpieczeństwo Państwa poprzez nadzór nad odsprzedażą koncesji.

Księgi rachunkowe 2013 - limit przychodów dla podatników PIT

VAT 2013 - nowelizacje ustawy o VAT

Opodatkowanie wydobycia ropy i gazu

Założenia do ustawy przewidują specjalne opodatkowanie wydobywania ropy i gazu oraz sprawiedliwy podział zysków pomiędzy inwestorów, budżet państwa i budżety samorządów. Model podatkowy uwzględnia ryzyka i koszty prowadzonej działalności po stronie inwestora.

1. podatek od wydobycia niektórych kopalin obejmie również węglowodory – będzie to podatek od przychodów (tzw. royalty) i wyniesie 5% wartości wydobytego gazu i 10% wartości wydobytej ropy,

2. wprowadzony zostanie nowy podatek od dodatnich przepływów finansowych - podatek od zysków, którego stawka wyniesie 25% (tzw. cash flow tax),

3. wzrośnie także do 24 zł opłata eksploatacyjna za wydobycie gazu wysokometanowego i do 20 zł za wydobycie gazu zaazotowanego. Opłata eksploatacyjna za gaz z pokładów węgla pozostanie na obecnym poziomie (0 zł). Opłata eksploatacyjna trafi bezpośrednio do gmin (w 60%), powiatów (w 15%) i województw (w 15%) oraz do NFOŚiGW (w 10%),

4. opłaty za użytkowanie górnicze pozostaną bez zmian.

Nowe podatki wejdą w życie najwcześniej w 2015 r., o ile wcześniej zostanie uwolniony rynek gazu.

Łącznie wszystkie obciążenia podatkowe (tzw. government take) – włącznie z np. CIT i podatkiem od nieruchomości - wyniosą ok. 40% zysków brutto przemysłu wydobywczego.

Podatek „miedziowy” – od wydobycia kopalin miedzi i srebra


Zdaniem Piotra Woźniaka (Główny Geolog Kraju, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska - odpowiedzialny za opracowanie projektu ustawy): Przyjęty model opodatkowania wydobycia będzie najbardziej przyjazny w Europie, tak aby był zachętą dla inwestorów do lokowania kapitału w wydobycie gazu w Polsce. Ale istotą korzyści z gazu i ropy łupkowej nie będą podatki dla Państwa, a tańszy gaz i energia dla przemysłu i gospodarstw domowych. Na tym polegać będzie nasz sukces „łupkowy”.

Na nowych regulacjach mają przede wszystkim zyskać Polacy.

Inwestowaniem nadwyżek dochodów Państwa z wydobycia zajmować się będzie powołany Węglowodorowy Fundusz Pokoleń. Poza tym przyspieszenie i rozwój inwestycji w poszukiwania i wydobywanie gazu z łupków pośrednio przyczyni się do powstania tysięcy miejsc pracy. Jak pokazują doświadczenia amerykańskie, obok każdego miejsca pracy bezpośrednio przy wydobyciu powstają dwa inne w sektorach komplementarnych.

Sprawiedliwy podział zysków i rozwój w regionach.

Dzięki omawianej ustawie samorządy wszystkich trzech szczebli (gmina, powiat, województwo) uzyskają nowe i zwiększone dochody bezpośrednio trafiające do ich budżetów. Dzięki temu dochody z wydobycia będą się rozkładać na cały region. Powiaty i województwa zostaną po raz pierwszy uwzględnione w nowym podziale dochodów z wydobycia gazu i ropy.

Zdaniem ministra środowiska Marcina Korolca: Pieniądze z wydobycia gazu ziemnego dla wszystkich szczebli samorządów, to absolutna nowość. W połączeniu z czterokrotnym zwiększeniem stawki opłaty eksploatacyjnej, która od zawsze trafia - bez pośrednictwa budżetu państwa – do budżetów samorządów powinno stanowić silny impuls do rozwoju regionów.

Dla inwestorów ustawa oznacza zwiększenie pewności inwestowania zarówno w rozpoznawanie jak i wydobycie węglowodorów w Polsce. Wyznacza precyzyjne, stabilne i transparentne zasady wydawania i wtórnego obrotu koncesjami na wydobywanie węglowodorów.

Przede wszystkim inwestor uzyska większą przejrzystość procesu uzyskiwania koncesji wydobywczej. Nowe polskie zasady systemu koncesyjnego i uczestnictwa Państwa w nadzorze i zarządzaniu wydobywaniem węglowodorów, są znane inwestorom od dawna z ich doświadczeń w krajach takich jak Norwegia, Dania czy Holandia – czyli krajów z grupy najbardziej stabilnych i wiarygodnych dla sektora wydobywczego, które od dziesiątków lat wydobywają u siebie gaz i ropę.

Uczestnictwo podmiotu należącego do Skarbu Państwa (NOKE) w nowych koncesjach na zasadach rynkowego udziałowca - inwestora poprawi wiarygodność kredytową np. średnich i małych podmiotów sektora wydobywczego, a tym samym zwiększy dostępność dla nich środków finansowych potrzebnych na przyspieszenie poszukiwań.

Ustawa zapewni bardziej precyzyjny proces oceny wpływu inwestycji na środowisko. Dzięki wprowadzeniu ustawy skróceniu ulegnie czas i nakłady potrzebne na wydanie decyzji, przy jednoczesnym zachowaniu standardów ochrony środowiska. Nie przewiduje się większych zmian w zakresie procedury dostępu do terenów pod rozpoznawanie i wydobycie.

Prezentacja: Gaz z łupków - przyszłość dla Polski 

Założenia kierunkowe regulacji w sprawie wydobycia węglowodorów w tym ze złóż niekonwencjonalnych

Źródło: Ministerstwo Środowiska, KPRM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA