REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od wydobycia gazu, ropy i innych węglowodorów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
podatek od wydobycia gazu, ropy i innych węglowodorów
podatek od wydobycia gazu, ropy i innych węglowodorów
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rząd planuje wprowadzenie podatku od wydobycia węglowodorów (w tym gazu z łupków). Podatek ten byłby naliczany od wartości wydobytego surowca: 5% dla gazu i 10% dla ropy naftowej. Pojawi się również specjalny podatek węglowodorowy w wysokości 25% od nadwyżki przychodów nad wydatkami (czyli podatek od zysków) - tzw. cash flow tax.

Państwowy Instytut Geologiczny (raport z marca 2012 r.) szacuje zasoby gazu łupkowego w Polsce  maksymalnie na ok. 1920 mld m3 (najbardziej prawdopodobne są zasoby od 345 do 768 mld m3).

REKLAMA

Zdaniem rządu wydobycie gazu łupkowego stanie się w niedalekiej przyszłości najważniejszym od dziesięcioleci impulsem pobudzenia gospodarczego Polski. Gaz ze źródeł krajowych to: tańsza energia, nowe miejsca pracy, mniejsze uzależnienie od eksportu i większe bezpieczeństwo energetyczne państwa.

Dlatego 16 października 2012 r. rząd przyjął założenia kierunkowe regulacji dotyczącej wydobycia węglowodorów, w tym ze złóż niekonwencjonalnych.

Prawo o wydobywaniu węglowodorów, ich opodatkowaniu i Funduszu Węglowodorowym

Przygotowywany jest projekt ustawy - Prawo o wydobywaniu węglowodorów, ich opodatkowaniu i Funduszu Węglowodorowym. W listopadzie 2012 r. Ministerstwo Środowiska zaprezentuje publicznie szczegółowe przepisy w postaci projektu ustawy.

REKLAMA

Prezentacja dokumentu rozpocznie proces konsultacji projektu ustawy ze społeczeństwem, w tym z branżą wydobywczą. Po zakończeniu konsultacji społecznych, branżowych i międzyresortowych, projekt zostanie skierowany do stałego Komitetu Rady Ministrów, a następnie pod obrady Rady Ministrów. Następnie ustawa zostanie przesłana do Sejmu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ministerstwo Środowiska informuje, że założenia dla nowych regulacji powstały z uwzględnieniem rozwiązań z państw posiadających wieloletnie doświadczenie w wydobywaniu węglowodorów, takich jak Norwegia, Dania, Holandia, Kanada, USA i Australia.

Ustawa wprowadza nowy model nadzoru i zarządzania przez Państwo wydobywaniem węglowodorów. Utworzona zostanie strategiczna spółka Narodowy Operator Kopalin Energetycznych (NOKE) w 100% należąca do Skarbu Państwa. Dla nowo wydanych koncesji NOKE będzie udziałowcem kapitałowym, gdzie zadba o interesy finansowe Państwa, ale również będzie czuwać nad racjonalną eksploatacją złóż.

Wdrożony zostanie również proces prekwalifikacji podmiotów dopuszczający do prowadzenia działalności rozpoznawczo-wydobywczej w Polsce, w tym do przetargów na koncesje. Zwiększy się bezpieczeństwo Państwa poprzez nadzór nad odsprzedażą koncesji.

Księgi rachunkowe 2013 - limit przychodów dla podatników PIT

VAT 2013 - nowelizacje ustawy o VAT

Opodatkowanie wydobycia ropy i gazu

REKLAMA

Założenia do ustawy przewidują specjalne opodatkowanie wydobywania ropy i gazu oraz sprawiedliwy podział zysków pomiędzy inwestorów, budżet państwa i budżety samorządów. Model podatkowy uwzględnia ryzyka i koszty prowadzonej działalności po stronie inwestora.

1. podatek od wydobycia niektórych kopalin obejmie również węglowodory – będzie to podatek od przychodów (tzw. royalty) i wyniesie 5% wartości wydobytego gazu i 10% wartości wydobytej ropy,

2. wprowadzony zostanie nowy podatek od dodatnich przepływów finansowych - podatek od zysków, którego stawka wyniesie 25% (tzw. cash flow tax),

3. wzrośnie także do 24 zł opłata eksploatacyjna za wydobycie gazu wysokometanowego i do 20 zł za wydobycie gazu zaazotowanego. Opłata eksploatacyjna za gaz z pokładów węgla pozostanie na obecnym poziomie (0 zł). Opłata eksploatacyjna trafi bezpośrednio do gmin (w 60%), powiatów (w 15%) i województw (w 15%) oraz do NFOŚiGW (w 10%),

4. opłaty za użytkowanie górnicze pozostaną bez zmian.

Nowe podatki wejdą w życie najwcześniej w 2015 r., o ile wcześniej zostanie uwolniony rynek gazu.

Łącznie wszystkie obciążenia podatkowe (tzw. government take) – włącznie z np. CIT i podatkiem od nieruchomości - wyniosą ok. 40% zysków brutto przemysłu wydobywczego.

Podatek „miedziowy” – od wydobycia kopalin miedzi i srebra


Zdaniem Piotra Woźniaka (Główny Geolog Kraju, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska - odpowiedzialny za opracowanie projektu ustawy): Przyjęty model opodatkowania wydobycia będzie najbardziej przyjazny w Europie, tak aby był zachętą dla inwestorów do lokowania kapitału w wydobycie gazu w Polsce. Ale istotą korzyści z gazu i ropy łupkowej nie będą podatki dla Państwa, a tańszy gaz i energia dla przemysłu i gospodarstw domowych. Na tym polegać będzie nasz sukces „łupkowy”.

Na nowych regulacjach mają przede wszystkim zyskać Polacy.

Inwestowaniem nadwyżek dochodów Państwa z wydobycia zajmować się będzie powołany Węglowodorowy Fundusz Pokoleń. Poza tym przyspieszenie i rozwój inwestycji w poszukiwania i wydobywanie gazu z łupków pośrednio przyczyni się do powstania tysięcy miejsc pracy. Jak pokazują doświadczenia amerykańskie, obok każdego miejsca pracy bezpośrednio przy wydobyciu powstają dwa inne w sektorach komplementarnych.

Sprawiedliwy podział zysków i rozwój w regionach.

Dzięki omawianej ustawie samorządy wszystkich trzech szczebli (gmina, powiat, województwo) uzyskają nowe i zwiększone dochody bezpośrednio trafiające do ich budżetów. Dzięki temu dochody z wydobycia będą się rozkładać na cały region. Powiaty i województwa zostaną po raz pierwszy uwzględnione w nowym podziale dochodów z wydobycia gazu i ropy.

Zdaniem ministra środowiska Marcina Korolca: Pieniądze z wydobycia gazu ziemnego dla wszystkich szczebli samorządów, to absolutna nowość. W połączeniu z czterokrotnym zwiększeniem stawki opłaty eksploatacyjnej, która od zawsze trafia - bez pośrednictwa budżetu państwa – do budżetów samorządów powinno stanowić silny impuls do rozwoju regionów.

Dla inwestorów ustawa oznacza zwiększenie pewności inwestowania zarówno w rozpoznawanie jak i wydobycie węglowodorów w Polsce. Wyznacza precyzyjne, stabilne i transparentne zasady wydawania i wtórnego obrotu koncesjami na wydobywanie węglowodorów.

Przede wszystkim inwestor uzyska większą przejrzystość procesu uzyskiwania koncesji wydobywczej. Nowe polskie zasady systemu koncesyjnego i uczestnictwa Państwa w nadzorze i zarządzaniu wydobywaniem węglowodorów, są znane inwestorom od dawna z ich doświadczeń w krajach takich jak Norwegia, Dania czy Holandia – czyli krajów z grupy najbardziej stabilnych i wiarygodnych dla sektora wydobywczego, które od dziesiątków lat wydobywają u siebie gaz i ropę.

Uczestnictwo podmiotu należącego do Skarbu Państwa (NOKE) w nowych koncesjach na zasadach rynkowego udziałowca - inwestora poprawi wiarygodność kredytową np. średnich i małych podmiotów sektora wydobywczego, a tym samym zwiększy dostępność dla nich środków finansowych potrzebnych na przyspieszenie poszukiwań.

Ustawa zapewni bardziej precyzyjny proces oceny wpływu inwestycji na środowisko. Dzięki wprowadzeniu ustawy skróceniu ulegnie czas i nakłady potrzebne na wydanie decyzji, przy jednoczesnym zachowaniu standardów ochrony środowiska. Nie przewiduje się większych zmian w zakresie procedury dostępu do terenów pod rozpoznawanie i wydobycie.

Prezentacja: Gaz z łupków - przyszłość dla Polski 

Założenia kierunkowe regulacji w sprawie wydobycia węglowodorów w tym ze złóż niekonwencjonalnych

Źródło: Ministerstwo Środowiska, KPRM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA