REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy fiskus będzie mógł odmówić wydania interpretacji podatkowej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
nowelizacja ordynacji podatkowej 2013  / 2014
nowelizacja ordynacji podatkowej 2013 / 2014

REKLAMA

REKLAMA

Uzyskanie interpretacji indywidualnej może być znacznie trudniejsze. Minister Finansów chce wprowadzić możliwość odmowy wydania interpretacji, proponując w zamian opinię zabezpieczającą, na którą podatnik będzie musiał wydać 25 tys. zł i czekać pół roku. Fiskus będzie mógł odmówić wydania interpretacji indywidualnej, gdy w jego ocenie przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji zdarzenie wskazuje, że podatnik zmierza do obejścia prawa.

W przygotowanym przez resort finansów projekcie założeń do projektu ustawy o zmianie Ordynacji Podatkowej i niektórych innych ustaw przewidziano zmianę w zakresie możliwości uzyskania interpretacji indywidualnej, powiązaną z planowaną w tym samym projekcie klauzulą obejścia prawa podatkowego.

REKLAMA

Trudniej o pozytywną interpretację

REKLAMA

Resort planuje wprowadzenie regulacji, zgodnie z którą, gdy w ocenie fiskusa przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej zdarzenie wskazuje, że podatnik zmierza do obejścia prawa, organ może odmówić wydania interpretacji indywidualnej. W takiej sytuacji fiskus poinformuje podatnika, że może wystąpić o wydanie opinii zabezpieczającej.

Opinia ta miałaby zawierać ocenę, czy planowana konstrukcja prawna szykowanych działań biznesowych spełni albo nie przesłanki do zastosowania klauzuli obejścia prawa podatkowego. W projekcie założono, że procedura ta między innymi będzie wzmacniać bezpieczeństwo prawne podejmowanych i planowanych działań biznesowych. Przyglądając się jednak tej konstrukcji trudno zgodzić się, że szykowane w tym zakresie zmiany pozwolą zrealizować te cele, nawet przy założeniu uzyskania ochrony analogicznej, jak w przypadku interpretacji indywidualnych.

Ordynacja podatkowa 2013 - zmiany i nowości

REKLAMA

Projektowana zmiana w praktyce może prowadzić do odmowy interpretacji w sytuacjach, gdy ta miałaby być korzystna dla podatnika. Nie wiadomo bowiem, co miałoby wskazywać, że podatnik zmierza do obejścia prawa, skoro sprawa nie byłaby wystarczająco analizowana. Można więc przyjąć, że wprowadzenie takiej konstrukcji będzie stanowiło łatwe narzędzie dla fiskusa do odmowy wydania interpretacji wszędzie tam, gdzie sprawa może być bardziej skomplikowana i  interpretacja mogłaby być dla podatnika korzystna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z projektem klauzula obejścia prawa podatkowego będzie mogła mieć zastosowanie, jeżeli podatnik dokona transakcji bez uzasadnionego powodu ekonomicznego lub biznesowego, a dominującym celem - w ocenie fiskusa - będzie uzyskanie korzyści podatkowej. Wtedy fiskus mógłby określić wysokość zobowiązania podatkowego, bazując na zdarzeniu gospodarczym adekwatnym do osiągnięcia zamierzonego celu gospodarczego.

Działania biznesowe wstrzymane na pół roku

Opinia miałaby być wydawana w ciągu 6 miesięcy ze względu na zakładany z góry znaczny stopień skomplikowania. Tak długi czas uniemożliwia jednak racjonalne planowanie czynności gospodarczych co nie sprzyja rozwojowi firmy. Już obecny 3-miesięczny okres, jaki fiskus ma na wydanie interpretacji jest niejednokrotnie zbyt długi i wymusza na przedsiębiorcach podjęcia działań na własne ryzyko.

Dołożenie do tego kolejnych 3 miesięcy wydaje się stać w absolutnej sprzeczności z ogólnie deklarowaną przez rząd tendencją do tworzenia warunków sprzyjających rozwojowi przedsiębiorczości.

Programowanie kasy fiskalnej – nazwy towarów i usług na paragonie

Nowa Konwencja podatkowa z USA – co się zmienia

25 tys. zł przerasta możliwości małych przedsiębiorców

Niestety, to nie koniec problemów związanych z możliwością uzyskania opinii zabezpieczającej, którą miałby wydawać Minister Finansów. Znacznym problemem, a dla małych przedsiębiorców kompletną zaporą, jest koszt, jaki trzeba byłoby ponieść, by uzyskać taką ochronę. Resort planuje bowiem, by za wydanie opinii podatnik zapłacił 25 tys. zł.

W zestawieniu z obecną opłatą za wydanie interpretacji indywidualnej, która wynosi 40 zł, kwota ta wygląda zupełnie abstrakcyjnie. Nie można przy tym jednoznacznie założyć, że wszystkie sprawy będą bardzo skomplikowane i wiązać się będą faktycznie z bardzo dużym nakładem pracy. Trzeba także mieć na uwadze, że najmniejsze firmy mogą mieć sprawy i problemy znacznie mniej skomplikowane, które jednak z ich perspektywy wiążą się ze znacznym ryzykiem podatkowym, w sytuacji zakwestionowania przez fiskusa. Dla tej jednak grupy ochrona związana z opinią zabezpieczającą  – ze względu na bardzo wysokie koszty - będzie zupełnie nieosiągalna.

Katarzyna Rola-Stężycka,

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

REKLAMA