REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy fiskus będzie mógł odmówić wydania interpretacji podatkowej?

nowelizacja ordynacji podatkowej 2013  / 2014
nowelizacja ordynacji podatkowej 2013 / 2014

REKLAMA

REKLAMA

Uzyskanie interpretacji indywidualnej może być znacznie trudniejsze. Minister Finansów chce wprowadzić możliwość odmowy wydania interpretacji, proponując w zamian opinię zabezpieczającą, na którą podatnik będzie musiał wydać 25 tys. zł i czekać pół roku. Fiskus będzie mógł odmówić wydania interpretacji indywidualnej, gdy w jego ocenie przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji zdarzenie wskazuje, że podatnik zmierza do obejścia prawa.

W przygotowanym przez resort finansów projekcie założeń do projektu ustawy o zmianie Ordynacji Podatkowej i niektórych innych ustaw przewidziano zmianę w zakresie możliwości uzyskania interpretacji indywidualnej, powiązaną z planowaną w tym samym projekcie klauzulą obejścia prawa podatkowego.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Trudniej o pozytywną interpretację

Resort planuje wprowadzenie regulacji, zgodnie z którą, gdy w ocenie fiskusa przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej zdarzenie wskazuje, że podatnik zmierza do obejścia prawa, organ może odmówić wydania interpretacji indywidualnej. W takiej sytuacji fiskus poinformuje podatnika, że może wystąpić o wydanie opinii zabezpieczającej.

Opinia ta miałaby zawierać ocenę, czy planowana konstrukcja prawna szykowanych działań biznesowych spełni albo nie przesłanki do zastosowania klauzuli obejścia prawa podatkowego. W projekcie założono, że procedura ta między innymi będzie wzmacniać bezpieczeństwo prawne podejmowanych i planowanych działań biznesowych. Przyglądając się jednak tej konstrukcji trudno zgodzić się, że szykowane w tym zakresie zmiany pozwolą zrealizować te cele, nawet przy założeniu uzyskania ochrony analogicznej, jak w przypadku interpretacji indywidualnych.

Ordynacja podatkowa 2013 - zmiany i nowości

REKLAMA

Projektowana zmiana w praktyce może prowadzić do odmowy interpretacji w sytuacjach, gdy ta miałaby być korzystna dla podatnika. Nie wiadomo bowiem, co miałoby wskazywać, że podatnik zmierza do obejścia prawa, skoro sprawa nie byłaby wystarczająco analizowana. Można więc przyjąć, że wprowadzenie takiej konstrukcji będzie stanowiło łatwe narzędzie dla fiskusa do odmowy wydania interpretacji wszędzie tam, gdzie sprawa może być bardziej skomplikowana i  interpretacja mogłaby być dla podatnika korzystna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z projektem klauzula obejścia prawa podatkowego będzie mogła mieć zastosowanie, jeżeli podatnik dokona transakcji bez uzasadnionego powodu ekonomicznego lub biznesowego, a dominującym celem - w ocenie fiskusa - będzie uzyskanie korzyści podatkowej. Wtedy fiskus mógłby określić wysokość zobowiązania podatkowego, bazując na zdarzeniu gospodarczym adekwatnym do osiągnięcia zamierzonego celu gospodarczego.

Działania biznesowe wstrzymane na pół roku

Opinia miałaby być wydawana w ciągu 6 miesięcy ze względu na zakładany z góry znaczny stopień skomplikowania. Tak długi czas uniemożliwia jednak racjonalne planowanie czynności gospodarczych co nie sprzyja rozwojowi firmy. Już obecny 3-miesięczny okres, jaki fiskus ma na wydanie interpretacji jest niejednokrotnie zbyt długi i wymusza na przedsiębiorcach podjęcia działań na własne ryzyko.

Dołożenie do tego kolejnych 3 miesięcy wydaje się stać w absolutnej sprzeczności z ogólnie deklarowaną przez rząd tendencją do tworzenia warunków sprzyjających rozwojowi przedsiębiorczości.

Programowanie kasy fiskalnej – nazwy towarów i usług na paragonie

Nowa Konwencja podatkowa z USA – co się zmienia

25 tys. zł przerasta możliwości małych przedsiębiorców

Niestety, to nie koniec problemów związanych z możliwością uzyskania opinii zabezpieczającej, którą miałby wydawać Minister Finansów. Znacznym problemem, a dla małych przedsiębiorców kompletną zaporą, jest koszt, jaki trzeba byłoby ponieść, by uzyskać taką ochronę. Resort planuje bowiem, by za wydanie opinii podatnik zapłacił 25 tys. zł.

W zestawieniu z obecną opłatą za wydanie interpretacji indywidualnej, która wynosi 40 zł, kwota ta wygląda zupełnie abstrakcyjnie. Nie można przy tym jednoznacznie założyć, że wszystkie sprawy będą bardzo skomplikowane i wiązać się będą faktycznie z bardzo dużym nakładem pracy. Trzeba także mieć na uwadze, że najmniejsze firmy mogą mieć sprawy i problemy znacznie mniej skomplikowane, które jednak z ich perspektywy wiążą się ze znacznym ryzykiem podatkowym, w sytuacji zakwestionowania przez fiskusa. Dla tej jednak grupy ochrona związana z opinią zabezpieczającą  – ze względu na bardzo wysokie koszty - będzie zupełnie nieosiągalna.

Katarzyna Rola-Stężycka,

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA