REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy fiskus będzie mógł odmówić wydania interpretacji podatkowej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
nowelizacja ordynacji podatkowej 2013  / 2014
nowelizacja ordynacji podatkowej 2013 / 2014

REKLAMA

REKLAMA

Uzyskanie interpretacji indywidualnej może być znacznie trudniejsze. Minister Finansów chce wprowadzić możliwość odmowy wydania interpretacji, proponując w zamian opinię zabezpieczającą, na którą podatnik będzie musiał wydać 25 tys. zł i czekać pół roku. Fiskus będzie mógł odmówić wydania interpretacji indywidualnej, gdy w jego ocenie przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji zdarzenie wskazuje, że podatnik zmierza do obejścia prawa.

W przygotowanym przez resort finansów projekcie założeń do projektu ustawy o zmianie Ordynacji Podatkowej i niektórych innych ustaw przewidziano zmianę w zakresie możliwości uzyskania interpretacji indywidualnej, powiązaną z planowaną w tym samym projekcie klauzulą obejścia prawa podatkowego.

REKLAMA

REKLAMA

Trudniej o pozytywną interpretację

Resort planuje wprowadzenie regulacji, zgodnie z którą, gdy w ocenie fiskusa przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej zdarzenie wskazuje, że podatnik zmierza do obejścia prawa, organ może odmówić wydania interpretacji indywidualnej. W takiej sytuacji fiskus poinformuje podatnika, że może wystąpić o wydanie opinii zabezpieczającej.

Opinia ta miałaby zawierać ocenę, czy planowana konstrukcja prawna szykowanych działań biznesowych spełni albo nie przesłanki do zastosowania klauzuli obejścia prawa podatkowego. W projekcie założono, że procedura ta między innymi będzie wzmacniać bezpieczeństwo prawne podejmowanych i planowanych działań biznesowych. Przyglądając się jednak tej konstrukcji trudno zgodzić się, że szykowane w tym zakresie zmiany pozwolą zrealizować te cele, nawet przy założeniu uzyskania ochrony analogicznej, jak w przypadku interpretacji indywidualnych.

Ordynacja podatkowa 2013 - zmiany i nowości

REKLAMA

Projektowana zmiana w praktyce może prowadzić do odmowy interpretacji w sytuacjach, gdy ta miałaby być korzystna dla podatnika. Nie wiadomo bowiem, co miałoby wskazywać, że podatnik zmierza do obejścia prawa, skoro sprawa nie byłaby wystarczająco analizowana. Można więc przyjąć, że wprowadzenie takiej konstrukcji będzie stanowiło łatwe narzędzie dla fiskusa do odmowy wydania interpretacji wszędzie tam, gdzie sprawa może być bardziej skomplikowana i  interpretacja mogłaby być dla podatnika korzystna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z projektem klauzula obejścia prawa podatkowego będzie mogła mieć zastosowanie, jeżeli podatnik dokona transakcji bez uzasadnionego powodu ekonomicznego lub biznesowego, a dominującym celem - w ocenie fiskusa - będzie uzyskanie korzyści podatkowej. Wtedy fiskus mógłby określić wysokość zobowiązania podatkowego, bazując na zdarzeniu gospodarczym adekwatnym do osiągnięcia zamierzonego celu gospodarczego.

Działania biznesowe wstrzymane na pół roku

Opinia miałaby być wydawana w ciągu 6 miesięcy ze względu na zakładany z góry znaczny stopień skomplikowania. Tak długi czas uniemożliwia jednak racjonalne planowanie czynności gospodarczych co nie sprzyja rozwojowi firmy. Już obecny 3-miesięczny okres, jaki fiskus ma na wydanie interpretacji jest niejednokrotnie zbyt długi i wymusza na przedsiębiorcach podjęcia działań na własne ryzyko.

Dołożenie do tego kolejnych 3 miesięcy wydaje się stać w absolutnej sprzeczności z ogólnie deklarowaną przez rząd tendencją do tworzenia warunków sprzyjających rozwojowi przedsiębiorczości.

Programowanie kasy fiskalnej – nazwy towarów i usług na paragonie

Nowa Konwencja podatkowa z USA – co się zmienia

25 tys. zł przerasta możliwości małych przedsiębiorców

Niestety, to nie koniec problemów związanych z możliwością uzyskania opinii zabezpieczającej, którą miałby wydawać Minister Finansów. Znacznym problemem, a dla małych przedsiębiorców kompletną zaporą, jest koszt, jaki trzeba byłoby ponieść, by uzyskać taką ochronę. Resort planuje bowiem, by za wydanie opinii podatnik zapłacił 25 tys. zł.

W zestawieniu z obecną opłatą za wydanie interpretacji indywidualnej, która wynosi 40 zł, kwota ta wygląda zupełnie abstrakcyjnie. Nie można przy tym jednoznacznie założyć, że wszystkie sprawy będą bardzo skomplikowane i wiązać się będą faktycznie z bardzo dużym nakładem pracy. Trzeba także mieć na uwadze, że najmniejsze firmy mogą mieć sprawy i problemy znacznie mniej skomplikowane, które jednak z ich perspektywy wiążą się ze znacznym ryzykiem podatkowym, w sytuacji zakwestionowania przez fiskusa. Dla tej jednak grupy ochrona związana z opinią zabezpieczającą  – ze względu na bardzo wysokie koszty - będzie zupełnie nieosiągalna.

Katarzyna Rola-Stężycka,

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA