REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Optymalizacja podatkowa z użyciem interpretacji indywidualnej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Optymalizacja podatkowa z użyciem interpretacji indywidualnej
Optymalizacja podatkowa z użyciem interpretacji indywidualnej

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy dotyczące zasad wydawania interpretacji indywidualnych wprost zezwalają na zadawanie pytań w sprawie przyszłych stanów faktycznych. Nie ma zatem nic złego w tym, że podatnik pyta o różne warianty przyszłych transakcji po to, żeby wykorzystać uzyskane interpretacje do optymalizacji podatkowej. Taka optymalizacja to praktyka, która – w świetle prawa – jest dopuszczalna. Dlatego organ podatkowy nie może odmówić wydania interpretacji tylko dlatego, że mogłaby ona posłużyć do celów optymalizacyjnych.

Powyższe stwierdzenia to zasadnicze tezy wynikające z ustnego uzasadnienia dwóch wyroków WSA w Krakowie z 27 czerwca 2013 r. (sygn. I SA/Kr 636/13 i sygn. I SA/Kr 640/13).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wyjść ze spółki osobowej: różne warianty czekają na interpretację

Sprawa dotyczyła dwojga podatników, którzy wnieśli po dwa wnioski o interpretację indywidualną do właściwego organu podatkowego, jakim był Dyrektor IS w Katowicach działający z upoważnienia MF. Celem wniosków było wyjaśnienie konsekwencji podatkowych różnych wariantów wyjścia ze spółek osobowych. Elementem wspólnym wszystkich rozpatrywanych scenariuszy była koncepcja, wedle której występujący wspólnik dostałby wynagrodzenie w naturze, a następnie dokonałby zbycia aktywów uzyskanych tytułem wynagrodzenia. Zwieńczeniem wszystkich wspomnianych wniosków było pytanie o to, jak ustalić koszty uzyskania przychodów rozpoznawane przy tym ostatnim zbyciu.

Odmowa wszczęcia postępowania i skarga do sądu

REKLAMA

Ponieważ podatnicy pytali o rozmaite warianty transakcji, które miały być przeprowadzone w przyszłości, było jasne, że zamierzają wybrać ten wariant, który – w świetle uzyskanych interpretacji – byłby najkorzystniejszy. Zdaniem organu podatkowego takie działanie było niezgodne z celami, jakie ma realizować instytucja interpretacji indywidualnych. Dyrektor IS uznał, że podatnicy nie chcą wydania interpretacji indywidualnej, ale opinii optymalizacyjnej. Dlatego – w stosunku do każdego wniosku – wydał postanowienie, w którym odmówił wszczęcia postępowania. Powołał się przy tym na art. 165a Ordynacji podatkowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatnicy nie pogodzili się z takim sposobem załatwienia sprawy, więc złożyli stosowną liczbę zażaleń. Nie doprowadziło to jednak to natychmiastowego sukcesu. Dyrektor IS, który tym razem działał jako organ drugiej instancji, ponownie uznał, że sposób sformułowania wniosków był niedopuszczalny, a odmowa wszczęcia postępowania była słuszna. Wobec tego podatnicy zaskarżyli wszystkie postanowienia do sądu administracyjnego (WSA w Krakowie).

Podatek od odsetek z pieniędzy na rachunku bankowym przedsiębiorcy

Rozłożenie na raty, odroczenie terminu płatności podatku oraz ograniczenie poboru zaliczek

Optymalizacja nie jest niczym nagannym

Sąd objął wszystkie skargi wspólnym rozpoznaniem, co doprowadziło do tego, że cztery  wszczęte sprawy zostały zakończone wydaniem dwóch wyroków – o dacie i sygnaturach sygnalizowanych na początku artykułu. Jeśli idzie o meritum, WSA uznał, że stanowisko organu podatkowego jest nieprawidłowe i uchylił zaskarżone postanowienia. W ustnych uzasadnieniach wyroków sąd zauważył, że wnioski o interpretację były złożone prawidłowo, więc odmowa wszczęcia postępowania nie miała podstaw prawnych. 

Nie były taką podstawą powody wskazywane przez dyrektora IS. Odnosząc się do zarzutu, że podatnicy próbowali uzyskać opinię optymalizacyjną, a nie zwykłą interpretację, sąd zauważył, że optymalizacja podatkowa nie jest niczym nagannym. To działanie, które jest dopuszczalne w świetle prawa i – jak się wyraziła sędzia Ewa Michna – „sądy od dawien dawna to akceptują” (ustne uzasadnienie wyroku o sygnaturze I SA/Kr 636/13). Pani sędzia przypomniała też, że przepisy dotyczące zasad wydawania interpretacji wprost zezwalają na zadawanie pytań o przyszłe stany faktyczne. Nie ma zatem przeszkód, by podatnik pytał o różne warianty przyszłych transakcji w celu zminimalizowania ryzyka podatkowego lub wybrania sposobu postępowania, który będzie dla niego najkorzystniejszy.


Nie było milczącej interpretacji

Rozpatrując tę sprawę sąd odniósł się też do zarzutu podatników, który okazał się chybiony. Jedno z podatników utrzymywało, że w związku z odmową wszczęcia postępowania doszło do wydania tzw. milczącej interpretacji, której skutek jest taki, jakby organ podatkowy zgodził się ze stanowiskiem podatnika, wyrażonym we wniosku. Takie rozumowanie znalazło się w skargach, które doprowadziły do wydania wyroku o sygnaturze I SA/Kr 640/13. Jego ustne uzasadnienie wygłaszał sędzia Jarosław Wiśniewski.

Co prawda także w tym przypadku sąd uchylił postanowienia o odmowie wszczęcia postępowania, ale nie zgodził się z argumentacją strony skarżącej w sprawie milczącej interpretacji. Jak zaznaczył sędzia Wiśniewski, milcząca interpretacja ma miejsce wtedy, kiedy organ podatkowy w ogóle nie odpowiada na wniosek w ustawowym terminie. Tymczasem w rozpatrywanej sprawie taka odpowiedź nastąpiła, choć nie była prawidłowa. To uzasadnia uchylenie zaskarżonych postanowień, ale nie pozwala na stwierdzenie, że doszło do wydania milczącej interpretacji.

Na skutek omawianych rozstrzygnięć WSA, sprawa powinna wrócić do dyrektora IS, który będzie musiał merytorycznie rozpatrzyć wnioski podatników. Może się oczywiście zdarzyć, że dyrektor zaskarży wyroki WSA w trybie skargi kasacyjnej, ale prawdopodobieństwo, że sąd kasacyjny (NSA) podzieli jego zdanie są niewielkie.

Wybór przepisów

Ordynacja podatkowa (wyciąg):

Art. 14b.

§ 1. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

§ 2. Wniosek o interpretację indywidualną może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych.

Art. 165.

§ 1. Postępowanie podatkowe wszczyna się na żądanie strony lub z urzędu.

Art. 165a.

§ 1. Gdy żądanie, o którym mowa w art. 165, zostało wniesione przez osobę niebędącą stroną lub z jakichkolwiek innych przyczyn postępowanie nie może być wszczęte, organ podatkowy wydaje postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania.

§ 2. Na postanowienie, o którym mowa w § 1, służy zażalenie.

Piotr Kaim, doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA