REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak poprawić pomyłkę w przelewie do urzędu skarbowego

inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Jak poprawić pomyłkę w przelewie do urzędu skarbowego
Jak poprawić pomyłkę w przelewie do urzędu skarbowego

REKLAMA

REKLAMA

Do podstawowych obowiązków związanych z prowadzeniem firmy należy dokonywanie przelewów na rzecz państwa. Niejednokrotnie zdarza się tu, że przedsiębiorca – z różnych względów – popełnia jakiś błąd. A to zapłaci zbyt niską lub zbyt wysoką kwotę, a to pomyli numer konta albo urząd skarbowy. Podpowiadamy, jak naprawić swoją pomyłkę.

Nie licz na urzędników, sam napraw błąd

Osoba prowadząca własną działalność gospodarczą, chcąc nie chcąc, każdego miesiąca dokonuje przelewów na rzecz państwa. Sprawia to, że o pomyłkę w tym względzie wcale nie trudno. Przedsiębiorca może przelać pieniądze do właściwego urzędu, ale już nie na prawidłowe konto. Może także w ogóle pomylić urząd albo kwotę.

REKLAMA

REKLAMA

Niezależnie od tego, która z tych pomyłek przytrafi się przedsiębiorcy, może ona doprowadzić do powstania tzw. zaległości podatkowej. W dobrze pojętym interesie właściciela firmy leży możliwie jak najszybsze wyjaśnienie niedopatrzenia. Nie należy liczyć na to, że urząd skarbowy od razu sam się zorientuje co do pomyłki. Przedsiębiorca nie powinien również zakładać, że po jakimś czasie, np. zapłaci mniejszą lub większą kwotę i to rozwiąże całą sprawę. Jak więc należy się zachować w konkretnych przypadkach?

Odpowiedni urząd, ale błędne konto

Pierwsza z wartych wyjaśnienia sytuacji to ta, w której przedsiębiorca wprawdzie wpłacił podatek do odpowiedniego urzędu, ale na nieodpowiedni numer konta. W wyniku takiego błędu dochodzi do zapłaty z tytułu niewłaściwego zobowiązania podatkowego.

Z jednej więc strony przedsiębiorca w dalszym ciągu nie zapłacił właściwego podatku, z drugiej zaś będzie miał nadpłatę powstałą z innego tytułu. Brak szybkiej reakcji przełoży się na naliczanie odsetek (właśnie przez wzgląd na brak wpłaty odpowiedniego zobowiązania).

REKLAMA

Jak należy się w takiej sytuacji zachować? Na szczęście taki błąd można rozwiązać w dość prosty sposób. Pierwszy sposób polega na dokonaniu powtórnego przelewu (już na właściwe konto) i równoczesne wystosowanie pisma do urzędu skarbowego z prośbą o zwrot poprzedniej wpłaty lub zaksięgowanie jej na poczet przyszłego podatku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wykaz rachunków bankowych urzędów skarbowych

Jako alternatywa możliwe jest sporządzenie pisma z prośbą o przeksięgowanie (błędnej) wpłaty na odpowiedni numer konta.

Przelew do niewłaściwego urzędu skarbowego – co wówczas?

Również dwie możliwości postępowania dostępne są przedsiębiorcy, który dokonując przelewu najnormalniej w świecie pomylił urząd skarbowy. W celu naprawy błędu można:

  • Wystosować pismo do urzędu, na konto którego zostały przelane pieniądze. Dokument powinien zawierać informację o pomyłce wraz z prośbą o przeniesienie wpłaconej kwoty na konto odpowiedniej jednostki. Niezbędne jest również skierowanie pisma do własnego urzędu z opisem całej sprawy.
  • Wpłacić jak najszybciej pieniądze na konto urzędu, do którego powinny one początkowo trafić. W tym przypadku konieczne jest zwrócenie się do urzędu, do którego podatek został omyłkowo wpłacony z prośbą o dokonanie jego zwrotu.   

Wprawdzie nie istnieje żaden odgórnie ustalony wzór pisma kierowanego do urzędu skarbowego, powinno się jednak zamieścić na nim pewne informacje. Chodzi tu przede wszystkim o dane zarówno urzędu, jak i przedsiębiorcy, a także oba numery konta (tego, na które błędnie został przelany podatek oraz właściwego, na które powinien on trafić).

Wzory zaświadczeń wydawanych przez organy podatkowe

 

Wpłata zbyt dużej kwoty podatku VAT

Często popełniania przez przedsiębiorców pomyłka odnosi się do wpłaty niewłaściwej kwoty pieniędzy. Tutaj na konkretne działania zaradcze wpływa to, czy kwoty zapłacono za mało, czy za dużo.

Wpłacenie zbyt dużej ilości pieniędzy na konto urzędu skarbowego sprawia, że powstaje nadpłata w danym podatku. Sposób postępowania zależy to od tego, czy błąd ma związek z VAT-em, czy też zaliczką na podatek dochodowy.

Jeżeli pomyłka przedsiębiorcy odnosi się do nadpłaty VAT, ma on trzy możliwości właściwego rozliczenia:

  • Zwrot pieniędzy na odpowiednie konto.
  • Zaliczenie nadwyżki na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych.
  • Zaliczenie nadwyżki na poczet zobowiązań z tytułu innych podatków.

Przedsiębiorca musi zwrócić się do urzędu skarbowego z pismem, w którym wskazuje właściwe postępowanie. Niestety, trudno o przewidzenie, jak szybko US odpowie na takie pismo oraz zwróci pieniądze.

Nadpłata w podatku dochodowym

Inaczej sytuacja wygląda, kiedy przedsiębiorca pomyli się i przeleje zbyt dużą kwotę przy opłacaniu zaliczki na podatek dochodowy. Pieniądze oczywiście można odzyskać, nie stanie się to jednak prędko.

Przedsiębiorca powinien po prostu pomniejszyć następną zaliczkę o nadpłatę dokonaną wraz z poprzednią. A co w przypadku, gdy nie jest to możliwe z uwagi choćby na wykazaną stratę i jednoczesny brak podatku do zapłaty? Otóż w takim przypadku przedsiębiorca otrzyma zwrot dopiero po tym, jak złoży roczne zeznanie podatkowe za dany rok. Pieniądze powinny wrócić do przedsiębiorcy najpóźniej do trzech miesięcy od złożenia zeznania.

Sprawy podatkowe i ZUS-owskie załatw w dowolnym urzędzie skarbowym

Zbyt mała kwota podatku – co dalej?

Oczywiście może się również zdarzyć, że przedsiębiorca popełni błąd odmienny od nadpłaty i po prostu przeleje na konto urzędu zbyt niską kwotę. W takiej sytuacji nie ma na co czekać i trzeba możliwie najszybciej dopłacić różnicę. Nie ma potrzeby informowania urzędników o zaistniałej sytuacji. Sam przelew należy opisać identycznie, jak ten pierwotny, który nie został dokonany prawidłowo – nie dopisujemy żadnych informacji o tym, że dokonujemy dopłaty brakującej kwoty podatku.

Każda niedopłata może skończyć się powstaniem zaległości podatkowej. Przedsiębiorca może zostać zobligowany do zapłaty odsetek od zaległości podatkowych.

 

Autor: Sebastian Bobrowski, Dyrektor Finansowy inFakt

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA