REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korespondencja z urzędu skarbowego otrzymana z opóźnieniem

Korespondencja z urzędu skarbowego otrzymana z opóźnieniem
Korespondencja z urzędu skarbowego otrzymana z opóźnieniem
Media

REKLAMA

REKLAMA

Niezależnie od tego, czy jesteś przedsiębiorcą czy osobą fizyczną, przed dłuższym urlopem zabezpiecz odbiór korespondencji. Nie wszystkie listy mogą czekać na ciebie dłużej niż 14 dni. Jeśli otrzymasz korespondencję z urzędu skarbowego, możesz – z powodu przerwy urlopowej – przegapić termin odwołania się od decyzji urzędu. Co wtedy?

Data doręczenia pisma z urzędu skarbowego wyznacza automatycznie podatnikowi termin ewentualnego odwołania się od niekorzystnej decyzji fiskusa. Jeżeli więc planujemy wyjazd na urlop, a w międzyczasie składaliśmy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej lub na przykład spodziewamy się decyzji ustalającej wysokość naszego zobowiązania podatkowego - koniecznie zabezpieczmy odbiór naszej korespondencji.

REKLAMA

REKLAMA

Odbiór korespondencji w imieniu nieobecnego adresata

Jeżeli adresat ważnego pisma urzędowego jest nieobecny, korespondencję może odebrać inny domownik (pod warunkiem, że jest pełnoletni) lub nawet sąsiad. Ważne jest jednak, by osoba odbierająca pismo w imieniu nieobecnego adresata zobowiązała się do tego, że przekaże mu tę korespondencję. Informacja o tym, że pismo odebrane zostało przez kogoś innego umieszczana jest w skrzynce pocztowej adresata lub na drzwiach mieszkania czy też w innym widocznym miejscu.

Czy bezprawne działanie urzędu skarbowego przerywa bieg przedawnienia?

Mamy 14 dni, by odebrać pismo

Jeżeli adresata nie ma w domu i nie ma też innych domowników, którzy mogliby za niego odebrać pismo, a doręczyciel nie pozostawi go żadnej innej osobie z sąsiedztwa, pismo urzędowe zostaje w najbliższej adresatowi placówce pocztowej (jeśli wysłane były Pocztą Polską) lub w urzędzie gminy bądź miasta (jeżeli doręczane było przez pracownika organu skarbowego) przez 14 dni. Adresat jest o tym powiadamiany dwa razy, tj. w momencie pierwszej nieudanej próby doręczenia pisma oraz 7 dni później. Najczęściej informacje te przekazywane są w formie awiza, które wrzuca się do skrzynki pocztowej. Pismo uważa się za doręczone z upływem czternastego dnia. Po tym terminie nie ma już mowy o ewentualnych odwołaniach. Pismo trafia do akt i sprawie nadany zostaje bieg. Jak tego uniknąć? – Najlepiej ustanowić pełnomocnika lub przejść na korespondencję elektroniczną. W przypadku przedsiębiorców pełnomocnikiem może być księgowa. Chodzi przede wszystkim o to, by zastępująca osoba była dostępna pod wskazanym adresem, odebrała pismo i ewentualnie mogła na nie odpowiednio zareagować. W przypadku, gdy nie chcemy lub nie możemy ustanowić pełnomocnika, przejdźmy na korespondencję elektroniczną. Wtedy pisma z urzędu skarbowego będą doręczane nam w postaci wiadomości e-mail, którą możemy odebrać i przeczytać praktycznie zawsze i wszędzie – informuje Kamil Fac, Dyrektor Oddziału Tax Care w Warszawie.

REKLAMA

Przywrócenie terminu

Podatnicy, którzy nie zdążyli odebrać pisma urzędowego na czas i upłynął już termin złożenia zażalenia lub dokonanie innej czynności procesowej, mogą spróbować złożyć wniosek o przywrócenie terminu do dokonania danej czynności. Wniosek taki zostanie uznany, a tym samym termin zostanie przywrócony jeśli organ podatkowy uzna, że niedotrzymanie terminu nie nastąpiło z winy podatnika. Jeśli podatnik przed wyjazdem na urlop otrzymał wezwanie do dokonania określonej czynności i nie dokonał jej, tłumacząc niedotrzymanie terminu planowanym urlopem - nie można liczyć na przychylność fiskusa w tym zakresie. Jednak w przypadku, gdy dana osoba wyjeżdżając na urlop nie miała nawet świadomości tego, że fiskus wszczął jakieś postępowanie, czy też  osoby, którym wakacyjny wyjazd nieoczekiwanie się przedłużył z okoliczności niezależnych od podatnika, przedsiębiorca może liczyć się z możliwością przywrócenia terminu. Jeżeli istnieją już podstawy, aby skorzystać z opcji przywrócenia terminu w naszej sprawie, musimy o to wnioskować we właściwym urzędzie skarbowym. Składa się wówczas wniosek o przywrócenie terminu przewidzianego na dokonanie danej czynności, dokonując jednocześnie tej czynności (np. złożenie zarzutów do protokołu kontroli).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy urząd skarbowy może wszcząć kontrolę bez zawiadomienia

- Na założenie wniosku mamy 7 dni od dnia ustania przyczyny uchybienia terminowi. Jeżeli przegapimy te 7 dni, nie ma już absolutnie żadnej możliwości przywrócenia terminu. Pamiętajmy ponadto, iż wniosek musi zawierać przyczynę niedochowania terminu (czyli okoliczności niezależne od podatnika, które wpłynęły na niedotrzymanie przez niego terminu). Dobrze jest dołączyć do wniosku dowody potwierdzające nasze uzasadnienie, tj. dokumenty, które mogą uwiarygodnić to, co opisaliśmy we wniosku np. wypis ze szpitala, stosowne potwierdzenie z biura podróży, faktury, paragony, etc. a zatem wszystko to, co związane jest z niezależnym od nas przedłużeniem nieobecności - radzi Kamil Fac, Dyrektor Oddziału Tax Care w Warszawie.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy można skorzystać z ulgi na dziecko, gdy pełnoletni syn otrzymuje żołd? Roczne rozliczenie podatkowe może być skomplikowane

Czy fakt, że syn pobrał żołd, sprawia, że jego rodzice nie mogą skorzystać w rocznym rozliczeniu podatkowym z ulgi prorodzinnej, tzw. ulgi na dziecko? W takiej sprawie wydał interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Warto znać to rozstrzygnięcie przed złożeniem zeznania podatkowego.

KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS: tak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA