REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Jak założyć profil zaufany?
Jak założyć profil zaufany?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Profil zaufany to klucz do e-administracji, czyli wygodnego i bezpiecznego załatwiania spraw urzędowych bez wizyty w urzędzie. Jak założyć profil zaufany? Jakie sprawy urzędowe można załatwić?

Wydział Promocji Polityki Cyfrowej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów informuje:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

To na pewno trudne, drogie i niepotrzebne – jeśli należysz do grona sceptyków, musimy Cię rozczarować. Założenie (ale i korzystanie) z profilu zaufanego jest proste, bezpłatne i bardzo przydatne. Oto dowody!

Profil zaufany - miliony nie mogą się mylić

12 389 749 – dokładnie tylu Polaków ma już profil zaufany. Tylko w tym roku to grono powiększyło się o niemal 3,6 miliona osób. Co ma w sobie profil zaufany (PZ), że tak wielu chce go mieć?

- Dzięki profilowi zaufanemu możemy potwierdzić swoją tożsamość w internecie. Będąc w urzędzie, aby udowodnić, że my to my – musimy pokazać dowód osobisty. Online – wystarczy profil zaufany – tłumaczy minister Adam Andruszkiewicz, sekretarz stanu w Kancelarii Premiera. – PZ to klucz do e-usług. Dzięki niemu coraz więcej spraw urzędowych możemy załatwiać z dowolnego miejsca i o dowolnej porze. To wygoda i oszczędność czasu – dodaje.

REKLAMA

Jeśli chcielibyście zobaczyć przykładowy profil zaufany, nie da się. PZ-ta nie widać – to przypisany do naszego numeru PESEL zbiór danych o nas samych. To informacje, które umożliwiają potwierdzanie online naszej tożsamości. Dane, które zawiera profil zaufany są weryfikowane, a także odpowiednio zabezpieczone przed niepowołanym dostępem. Możesz mieć tylko jeden potwierdzony profil zaufany. PZ jest ważny 3 lata, w dowolnym momencie można przedłużyć jego ważność.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tyle teorii, czas na nieco praktyki.

Profil zaufany - lista e-usług

Już wiecie, czym jest profil zaufany. Teraz na pewno chcielibyście się dowiedzieć, co dzięki niemu załatwicie. Lista e-usług, czyli spraw urzędowych, które można załatwić przez internet jest coraz dłuższa. Wszystkie znajdziecie na naszym portalu GOV.pl. Aby było jeszcze łatwiej je znaleźć - pogrupowaliśmy je w kategorie, takie jak np.: dokumenty i dane osobowe, edukacja, kierowcy i pojazdy, meldunek i wybory, nieruchomości i środowisko, podatki, praca i biznes, rodzina i małżeństwo, zaświadczenia i odpisy, czy zasiłki i pomoc finansowa. Przy każdej z e-usług znajdziecie napisany prostym językiem opis, jak z niej korzystać.

Oto tylko kilka najpopularniejszych e-usług:

Mając profil zaufany załatwicie dużo więcej, np.:

  • Rozliczycie e-PIT
  • Zalogujecie się do Internetowego Konta Pacjenta
  • Zarejestrujecie się na szczepienie
  • Złożycie wniosek o 500+
  • Założycie działalność gospodarczą

i wiele więcej, a to wszystko nie ruszając się z domu – przez internet.

Profil zaufany - jak go założyć?

Już wiecie, czym jest profil zaufany, co dzięki niemu załatwicie, czas na informacje – jak go założyć.

A można to zrobić na trzy sposoby:

  1. Za pośrednictwem bankowości elektronicznej – to najszybszy sposób, bo nie wymaga dodatkowego potwierdzania danych (dane w banku zostały zweryfikowane podczas zakładania konta). Taką możliwość dają PKO Bank Polski SA, Santander, Bank Pekao, mBank, ING Bank Śląskiego, Alior Bank, Millennium Bank, BNP Paribas, BOŚ Bank, kilkaset banków spółdzielczych oraz platforma Envelo.
  2. Wypełniając internetowy wniosek i umawiając się na wideospotkanie z urzędnikiem.
  3. Wypełniając internetowy wniosek i w drugim kroku – potwierdzając PZ w jednym z ponad 1500 punktów potwierdzających.

Niezależnie od tego, którą opcję wybierzecie – proces założenia profilu zaufanego jest naprawdę prosty. Poradzicie sobie z nim nawet jeśli nie jesteście (bo nie musicie być) asami internetu.  

Szczegółowe informacje na temat każdego ze sposobów na założenie PZ – znajdziecie oczywiście na GOV.pl.

Profil zaufany istnieje od 2011 r.

Na koniec jeszcze garść statystyk. Profil zaufany (PZ) istnieje od 2011 r. i obchodzi w tym roku 10. urodziny. Wiele wskazuje też na to, że będzie to najlepszy rok w jego historii! W lipcu profil zaufany założyło 567 101 Polaków. A to oznacza, że każdego dnia tamtego miesiąca PZ zakładało średnio ponad 18 tysięcy osób!

Więcej profil zaufanych w jednym miesiącu Polacy założyli tylko w kwietniu tego roku (621 911) i w kwietniu 2020 r. (602 739).

W sierpniu (stan na 22 sierpnia 2021 r.) PZ założyło już 273 644 użytkowników, z czego tylko 2 sierpnia - 21 353 osób.

W sumie, od początku tego roku profil zaufany założyło dokładnie 3 567 318 osób.

Załóż profil zaufany już dziś! #ePolakpotrafi!

Źródło: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA