REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak założyć profil zaufany?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak założyć profil zaufany?
Jak założyć profil zaufany?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Profil zaufany to klucz do e-administracji, czyli wygodnego i bezpiecznego załatwiania spraw urzędowych bez wizyty w urzędzie. Jak założyć profil zaufany? Jakie sprawy urzędowe można załatwić?

Wydział Promocji Polityki Cyfrowej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów informuje:

REKLAMA

To na pewno trudne, drogie i niepotrzebne – jeśli należysz do grona sceptyków, musimy Cię rozczarować. Założenie (ale i korzystanie) z profilu zaufanego jest proste, bezpłatne i bardzo przydatne. Oto dowody!

Profil zaufany - miliony nie mogą się mylić

12 389 749 – dokładnie tylu Polaków ma już profil zaufany. Tylko w tym roku to grono powiększyło się o niemal 3,6 miliona osób. Co ma w sobie profil zaufany (PZ), że tak wielu chce go mieć?

REKLAMA

- Dzięki profilowi zaufanemu możemy potwierdzić swoją tożsamość w internecie. Będąc w urzędzie, aby udowodnić, że my to my – musimy pokazać dowód osobisty. Online – wystarczy profil zaufany – tłumaczy minister Adam Andruszkiewicz, sekretarz stanu w Kancelarii Premiera. – PZ to klucz do e-usług. Dzięki niemu coraz więcej spraw urzędowych możemy załatwiać z dowolnego miejsca i o dowolnej porze. To wygoda i oszczędność czasu – dodaje.

Jeśli chcielibyście zobaczyć przykładowy profil zaufany, nie da się. PZ-ta nie widać – to przypisany do naszego numeru PESEL zbiór danych o nas samych. To informacje, które umożliwiają potwierdzanie online naszej tożsamości. Dane, które zawiera profil zaufany są weryfikowane, a także odpowiednio zabezpieczone przed niepowołanym dostępem. Możesz mieć tylko jeden potwierdzony profil zaufany. PZ jest ważny 3 lata, w dowolnym momencie można przedłużyć jego ważność.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tyle teorii, czas na nieco praktyki.

Profil zaufany - lista e-usług

Już wiecie, czym jest profil zaufany. Teraz na pewno chcielibyście się dowiedzieć, co dzięki niemu załatwicie. Lista e-usług, czyli spraw urzędowych, które można załatwić przez internet jest coraz dłuższa. Wszystkie znajdziecie na naszym portalu GOV.pl. Aby było jeszcze łatwiej je znaleźć - pogrupowaliśmy je w kategorie, takie jak np.: dokumenty i dane osobowe, edukacja, kierowcy i pojazdy, meldunek i wybory, nieruchomości i środowisko, podatki, praca i biznes, rodzina i małżeństwo, zaświadczenia i odpisy, czy zasiłki i pomoc finansowa. Przy każdej z e-usług znajdziecie napisany prostym językiem opis, jak z niej korzystać.

Oto tylko kilka najpopularniejszych e-usług:

Mając profil zaufany załatwicie dużo więcej, np.:

  • Rozliczycie e-PIT
  • Zalogujecie się do Internetowego Konta Pacjenta
  • Zarejestrujecie się na szczepienie
  • Złożycie wniosek o 500+
  • Założycie działalność gospodarczą

i wiele więcej, a to wszystko nie ruszając się z domu – przez internet.

Profil zaufany - jak go założyć?

Już wiecie, czym jest profil zaufany, co dzięki niemu załatwicie, czas na informacje – jak go założyć.

A można to zrobić na trzy sposoby:

  1. Za pośrednictwem bankowości elektronicznej – to najszybszy sposób, bo nie wymaga dodatkowego potwierdzania danych (dane w banku zostały zweryfikowane podczas zakładania konta). Taką możliwość dają PKO Bank Polski SA, Santander, Bank Pekao, mBank, ING Bank Śląskiego, Alior Bank, Millennium Bank, BNP Paribas, BOŚ Bank, kilkaset banków spółdzielczych oraz platforma Envelo.
  2. Wypełniając internetowy wniosek i umawiając się na wideospotkanie z urzędnikiem.
  3. Wypełniając internetowy wniosek i w drugim kroku – potwierdzając PZ w jednym z ponad 1500 punktów potwierdzających.

Niezależnie od tego, którą opcję wybierzecie – proces założenia profilu zaufanego jest naprawdę prosty. Poradzicie sobie z nim nawet jeśli nie jesteście (bo nie musicie być) asami internetu.  

Szczegółowe informacje na temat każdego ze sposobów na założenie PZ – znajdziecie oczywiście na GOV.pl.

Profil zaufany istnieje od 2011 r.

Na koniec jeszcze garść statystyk. Profil zaufany (PZ) istnieje od 2011 r. i obchodzi w tym roku 10. urodziny. Wiele wskazuje też na to, że będzie to najlepszy rok w jego historii! W lipcu profil zaufany założyło 567 101 Polaków. A to oznacza, że każdego dnia tamtego miesiąca PZ zakładało średnio ponad 18 tysięcy osób!

Więcej profil zaufanych w jednym miesiącu Polacy założyli tylko w kwietniu tego roku (621 911) i w kwietniu 2020 r. (602 739).

W sierpniu (stan na 22 sierpnia 2021 r.) PZ założyło już 273 644 użytkowników, z czego tylko 2 sierpnia - 21 353 osób.

W sumie, od początku tego roku profil zaufany założyło dokładnie 3 567 318 osób.

Załóż profil zaufany już dziś! #ePolakpotrafi!

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA