REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować usługi spedycji dla podmiotu gospodarczego z Unii Europejskiej

Marcin Jasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Będę wykonywał usługi spedycji dla podmiotu zagranicznego z Unii Europejskiej, który poda mi numer identyfikacyjny dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych. Trasa transportu będzie przebiegała z kraju nienależącego do Unii tranzytem przez kraje Unii do Polski. Towar będzie przeładowywany w Polsce na inny pojazd i będzie wywożony do kraju trzeciego (nienależącego do Unii).

Będę dysponował kopią dokumentu EX oraz międzynarodowym listem przewozowym CMR, z którego będzie wynikać, że transport był wykonany na trasie: kraj należący do Unii - Polska, a jako odbiorca docelowy będzie wskazany podmiot w kraju trzecim (spoza Unii). Nie będę posiadać dokumentu potwierdzającego wywiezienie towaru poza granice Unii i dokumentu SAD, z którego wynikałoby, że wartość usługi jest wliczona do podstawy ustalenia VAT od importu towarów. Jak powinienem rozliczyć te usługi?

Autopromocja

RADA

Nie będzie Panu przysługiwało prawo do zastosowania stawki 0%. Usługa będzie opodatkowana stawką 22%. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Świadczone przez Pana usługi spedycji można zaliczyć do usług transportu międzynarodowego (art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku od towarów i usług). Usługi spedycji, jeśli są związane z transportem międzynarodowym, również zaliczane są do transportu międzynarodowego, który definiowany jest jako przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

a) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,

b) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

c) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

d) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Dlatego świadczone przez Pana firmę usługi spedycji, gdy transport przebiega z kraju poza UE do Polski, a następnie do kraju poza UE, są bezsprzecznie usługami transportu międzynarodowego. Usługi te podlegają opodatkowane stawką 0%, gdy świadczący usługę posiada wymagane dokumenty. Dokumenty mają stanowić dowód świadczenia tych usług. Są to w przypadku:

1) importu towarów - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów;

2) eksportu towarów - dowód wywozu towarów.

Dlatego gdy brakuje dokumentów SAD, zarówno w przypadku importu, jak i eksportu, nie może być stosowana stawka 0%, mimo że są to usługi transportu międzynarodowego. Dlatego musi Pan stosować stawkę 22%, gdy usługa ma miejsce świadczenia w Polsce.

W przypadku usług spedycji międzynarodowej nie ma jednolitego stanowiska, jak ustalać miejsce ich świadczenia. Ponieważ dla spedycji międzynarodowej nie zostały określone specjalne zasady ustalania miejsca jej świadczenia, tak jak w przypadku spedycji wewnątrzwspólnotowej.

Dlatego część ekspertów i organów podatkowych uznaje, że: Wykonywana przez Wnioskodawcę usługa spedycyjna związana z usługą międzynarodowego transportu towarów, świadczona z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju, jest usługą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatna usługa krajowa. Miejscem jej świadczenia - zgodnie z ogólną zasadą - jest miejsce, gdzie Wnioskodawca ma siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności, z którego świadczy tą usługę (na podstawie art. 27 ust. 1 ustawy). Miejsce świadczenia usług określa art. 27 ust. 1 ustawy. Zgodnie z jego brzmieniem w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28 (patrz pismo z 21 maja 2008 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu nr ILPP2/443-140/08-4/MN). Przyjmując to stanowisko, całą usługę opodatkowujemy w kraju. Jednak stanowisko to budzi wątpliwości w sytuacji, gdy umowa spedycyjna przewiduje świadczenie samej usługi transportowej.

 

Natomiast przyjmując przeciwne stanowisko, powinniśmy stosować zasady przewidziane dla usług transportu międzynarodowego. Na podstawie art. 83 ust. 3 ustawy usługi spedycji są bowiem zaliczane są do tego rodzaju usług, gdy są z nimi związane. Dlatego zarówno transport, jak i jego organizacja powinny podlegać tym samym zasadom w zakresie ustalania miejsca świadczenia. Ponieważ usługi spedycji zostały wymienione jako jedna z kategorii usług transportu międzynarodowego, będzie miał do nich zastosowanie art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy. Dlatego miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości. Dlatego w kraju powinna być opodatkowana ta część usługi, która ma miejsce świadczenia w Polsce (patrz m.in. Izba Skarbowa w Gdańsku - pismo z 25 stycznia 2006 r. nr PI/005-112/05/Z/08). Jak zostało wskazane, więcej przemawia za tym, aby stosować to drugie stanowisko. Jednak trudno określić, na jakim stanowisko stoi Pana urząd skarbowy. Przyjęcie tego drugiego stanowiska jest dla Pana poza tym korzystniejsze, gdy nie może Pan stosować stawki 0%. Opodatkuje Pan bowiem stawką 22% tylko tę część usługi, która jest związana z transportem, który przebiega przez kraj. Pozostały obrót wykazujemy w deklaracji w poz. 21.

Przykład

Spółka świadczyła usługę spedycji międzynarodowej na trasie Rosja - Litwa - Polska (1850 km). Nie przysługuje jej prawo do zastosowania stawki 0%. W Polsce trasa wynosi 340 km (340/1850 = 18%). Za wykonaną usługę otrzymała 8300 zł. W Polsce opodatkuje obrót w wysokości 1224,58 zł, VAT 269,42 zł.

• art. 27 ust. 1, ust. 2 pkt 1, art. 83 ust. 1 pkt 23 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11

Marcin Jasiński

ekspert w zakresie VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kasowy PIT: Projekt ustawy trafił do konsultacji. Nowe przepisy od 1 stycznia 2025 r. Kto z nich skorzysta?

Prawo do tzw. kasowego PIT będzie warunkowane wysokością przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie osiągniętych w roku poprzednim - nie będzie ona mogła przekroczyć kwoty odpowiadającej równowartości 250 tys. euro. Projekt ustawy wprowadzającej kasowy PIT trafił do konsultacji międzyresortowych.

Jak przygotować się do ESG? Oto przetłumaczony unijny dokument dla firm: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”

Jak małe i średnie firmy mogą przygotować się do ESG? Krajowa Izba Gospodarcza przetłumaczyła unijny dokument dla MŚP: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”. Dokumentu po polsku jest dostępny bezpłatnie.

Czy to nie dyskryminacja? Jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności, a inny już nie, bo spółka miała jednego wierzyciela

Czy mamy do czynienia z dyskryminacją, gdy jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności za zobowiązania spółki przez zgłoszenie w porę wniosku o ogłoszenie jej upadłości, podczas gdy inny nie może tego zrobić tylko dlatego, że spółka miała jednego wierzyciela? Czy organy skarbowe mogą dochodzić zapłaty podatków od takiego członka zarządu bez wcześniejszego wykazania, że działał on w złej wierze albo w sposób niedbały? Z takimi pytaniami do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wystąpił niedawno polski sąd.

Kasowy PIT - projekt ustawy opublikowany

Projekt ustawy o kasowym PIT został opublikowany. Od kiedy wchodzi w życie? Dla kogo jest kasowy PIT? Co to jest i na czym polega?

Obligacje skarbowe [maj 2024 r.] - oprocentowanie i oferta obligacji oszczędnościowych (detalicznych)

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 24 kwietnia 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w maju 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmieniły się w porównaniu do oferowanych w kwietniu br. Od 25 kwietnia można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany.

Kasowy PIT dla przedsiębiorców z przychodami do 250 tys. euro od 2025 roku. I tylko do transakcji fakturowanych [projekt ustawy]

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 24 kwietnia 2024 r. projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ta nowelizacja przewiduje wprowadzenie kasowej metody rozliczania podatku dochodowego. Z tej metody będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność, a także ci przedsiębiorcy, których przychody w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Coraz więcej kontroli firm logistycznych. Urzędy celno-skarbowe sprawdzają pozwolenia na uproszczenia celne

Urzędy celno-skarbowe zintensyfikowały kontrole firm logistycznych. Chodzi o monitoring pozwoleń na uproszczenia celne, szczególnie tych wydanych w czasie pandemii. Jeśli organy celno-skarbowe natrafią na jakiekolwiek uchybienia, to może dojść do zawieszenia pozwolenia, a nawet jego odebrania.

Ostatnie dni na złożenia PIT-a. W pośpiechu nie daj szansy cyberoszustowi! Podstawowe zasady bezpieczeństwa

Obecnie już prawie co drugi Polak (49%) przyznaje, że otrzymuje podejrzane wiadomości drogą mailową. Tak wynika z najnowszego raportu SMSAPI „Bezpieczeństwo Cyfrowe Polaków 2024”. Ok. 20% Polaków niestety klika w linki zawarte w mailu, gdy wiadomość dotyczy ważnych spraw. Jak zauważa Leszek Tasiemski, VP w firmie WithSecure – ostatnie dni składania zeznań podatkowych to idealna okazja dla oszustów do przeprowadzenia ataków phishingowych i polowania na nieuważnych podatników.

Czy przepis podatkowy napisany w złej wierze nie rodzi normy prawnej? Dlaczego podatnicy unikają stosowania takich przepisów?

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą często kontestują obowiązki nakładane na podstawie przepisów podatkowych. Nigdy wcześniej nie spotkałem się z tym w takim natężeniu – może na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, gdy wprowadzono drakońskie przepisy tzw. popiwku – pisze prof. Witold Modzelewski. Dlaczego tak się dzieje?

Szef KAS: Fundacje rodzinne nie są środkiem do unikania opodatkowania

Szef Krajowej Administracji skarbowej wydał opinię zabezpieczającą w której potwierdził, że utworzenie fundacji, wniesienie do niej akcji i następnie ich sprzedaż nie będzie tzw. „unikaniem opodatkowania”, mimo wysokich korzyści podatkowych. Opinię zabezpieczające wydaje się właśnie w celu rozstrzygnięcia, czy proponowana czynność tym unikaniem by była.
Przedmiotowa opinia została wydana na wniosek przedsiębiorcy, który planuje utworzenie rodzinnej platformy inwestycyjnej przy wykorzystaniu Fundacji poprzez wniesienie do niej m.in. akcji spółki. Natomiast spółka jest właścicielem spółek zależnych, które uzyskują przychody prowadząc działalność operacyjną w różnych krajach świata. 

REKLAMA