REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie skutki w VAT wywoła naprawa powypadkowa samochodu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aneta Szwęch
Aneta Szwęch
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Firma użytkuje samochód osobowy w leasingu operacyjnym. Zostało opłacone ubezpieczenie. Jadący tym samochodem pracownik uczestniczył w zderzeniu kilku pojazdów (nie był sprawcą zdarzenia). Firma dokonująca naprawy wystawiła fakturę z adnotacją, że odszkodowanie w kwocie netto pobiera od ubezpieczyciela. Nie wiem, jak zaksięgować taką fakturę, z której opłacam tylko VAT. Czy ten VAT jest kosztem dla firmy? Czy mogę dokonać odliczenia?

Jak rozliczać sprzedaż samochodu wykupionego z leasingu >>

RADA

REKLAMA

Niezależnie od tego, czy firma zaliczy do kosztów uzyskania przychodów wydatki na naprawę powypadkową samochodu, czy też nie (co jest związane z posiadaniem dobrowolnego ubezpieczenia AC) przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego, który wynika z faktury dokumentującej taką naprawę, gdy samochód jest wykorzystywany do działalności podlegającej VAT. Ponieważ podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatku na naprawę samochodu osobowego, który uległ wypadkowi, więc VAT wynikający z otrzymanej faktury za tę usługę nie stanowi kosztu podatkowego firmy.

UZASADNIENIE

Często spotykanym rozwiązaniem stosowanym przez zakłady ubezpieczeń jest przekazywanie odszkodowania należnego ubezpieczonemu bezpośrednio na rachunek bankowy firmy, która dokonała naprawy powypadkowej samochodu objętego ubezpieczeniem. Przekazane w ten sposób odszkodowanie stanowi:

• dla ubezpieczonego - otrzymane od ubezpieczyciela odszkodowanie i jednocześnie uregulowanie zobowiązania w kwocie netto wobec firmy naprawiającej samochód,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• dla firmy dokonującej naprawy samochodu - zapłatę należności w kwocie netto, która wynika z faktury za naprawę samochodu.

Mimo że ubezpieczyciel przelewa odszkodowanie bezpośrednio na rachunek bankowy zakładu naprawiającego samochód, dla którego wypłacona kwota stanowi z kolei zapłatę za naprawę samochodu w części odpowiadającej kwocie netto faktury, jednak podatkowe skutki tej czynności nie odbiegają od skutków, jakie wystąpiłyby, gdyby ubezpieczyciel przelał kwotę odszkodowania na rachunek bankowy ubezpieczonego, a ten przelał ją na rachunek warsztatu - jako zapłatę za naprawę samochodu.

Naprawa powypadkowa a skutki w VAT

Z ustaw o podatku dochodowym wynika, że nie stanowią kosztu podatkowego wydatki na remonty powypadkowe, jeżeli samochód nie był objęty ubezpieczeniem dobrowolnym. Oznacza to, że o uznaniu wydatku na naprawę powypadkową za koszt podatkowy decyduje objęcie samochodu dobrowolnym ubezpieczeniem AC. Z pytania nie wynika, czy samochód osobowy, który uległ wypadkowi, był objęty również ubezpieczeniem dobrowolnym AC. Jednak ze względu na to, że jest to samochód użytkowany przez podatnika na podstawie umowy leasingu, należy przypuszczać, że tak właśnie jest. Jeśli samochód był objęty ubezpieczeniem dobrowolnym, to wydatek na naprawę powypadkową tego samochodu należy uznać za koszt uzyskania przychodów. W przeciwnym razie, tzn. w przypadku braku ubezpieczenia AC, wydatek na remont nie stanowi kosztu uzyskania przychodów.

Jak rozliczać VAT przy wydatkach na samochód >>

Do 30 listopada 2008 r. kwalifikacja podatkowa wydatku dokonana na podstawie ustaw o podatku dochodowym wpływała na prawo (lub jego brak) do odliczenia VAT naliczonego. Od 1 grudnia 2008 r. zasady odliczania podatku naliczonego od wydatków, które w podatku dochodowym nie są uznawane za koszty podatkowe, uległy zmianie. Obecnie podatnik może odliczyć podatek naliczony od wydatku, który według przepisów ustaw o podatku dochodowym nie stanowi kosztu uzyskania przychodów. Oznacza to, że brak dobrowolnego ubezpieczenia AC nie wpływa już na odliczenie VAT od wydatku na naprawę powypadkową pojazdu. Niezależnie od tego, czy firma zaliczy do kosztów uzyskania przychodów wydatki na naprawę powypadkową samochodu, czy też nie (co jest związane z posiadaniem dobrowolnego ubezpieczenia AC), co do zasady przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego, który wynika z faktury dokumentującej taką naprawę.

Odliczenie podatku naliczonego z faktury za naprawę samochodu

REKLAMA

Zniesienie ograniczenia w postaci prawa do odliczenia podatku naliczonego jedynie od wydatków stanowiących koszty podatkowe w rozumieniu ustaw o podatku dochodowym nie oznacza, że przedsiębiorca może odliczyć podatek naliczony od dowolnego wydatku. Warunkiem odliczenia VAT naliczonego od nabytego towaru lub usługi jest związek z czynnościami opodatkowanymi. Jeżeli więc wydatek na wykonanie naprawy powypadkowej samochodu jest związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych, to podatnik ma prawo do odliczenia całego VAT naliczonego od tego wydatku.

Ze względu na fakt, że podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatku na naprawę powypadkową samochodu osobowego, VAT, który wynika z otrzymanej faktury za tę usługę, nie stanowi kosztu podatkowego firmy. VAT naliczony stanowi bowiem koszt podatkowy w podatku dochodowym tylko wówczas, gdy podatnikowi, zgodnie z przepisami ustawy o VAT, nie przysługuje prawo do jego odliczenia (art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. a) updof oraz odpowiednio art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a) updop).

 

Sposób ujęcia w księgach rachunkowych (dekretacja)

Ewidencja operacji gospodarczych związanych z naprawą powypadkową samochodu osobowego użytkowanego na podstawie umowy leasingu operacyjnego i z przyznaniem odszkodowania od ubezpieczyciela (wypłaconego bezpośrednio warsztatowi samochodowemu) może przebiegać następująco:

1. Faktura VAT otrzymana od warsztatu, dokumentująca naprawę powypadkową samochodu:

a) wartość netto usługi - 10 000 zł

Wn konto 300 - „Rozliczenie zakupu”

b) kwota VAT naliczonego - 2200 zł

Wn konto 221 - „Podatek VAT naliczony i jego rozliczenie”

c) wartość brutto usługi - 12 200 zł

Ma konto 202 - „Rozrachunki z dostawcami” (w analityce: konto imienne kontrahenta)

2. PK - zarachowanie wartości usługi (w cenie nabycia) w ciężar kosztów - 10 000 zł:

Wn konto 761 - „Pozostałe koszty operacyjne”

Ma konto 300 - „Rozliczenie zakupu”

3. PK - otrzymanie od ubezpieczyciela decyzji o przyznaniu odszkodowania w kwocie 10 000 zł (wpływ odszkodowania nastąpił w tym samym miesiącu co decyzja od ubezpieczyciela):

Wn konto 240 - „Pozostałe rozrachunki” (w analityce: konto imienne ubezpieczyciela)

Ma konto 760 - „Pozostałe przychody operacyjne”

4. PK - rozliczenie (potrącenie) kwoty zobowiązania wobec warsztatu samochodowego z kwotą należności z tytułu odszkodowania od ubezpieczyciela - 10 000 zł:

Wn konto 202 - „Rozrachunki z dostawcami” (w analityce: konto imienne kontrahenta)

Ma konto 240 - „Pozostałe rozrachunki” (w analityce: konto imienne ubezpieczyciela)

5. WB - zapłata VAT, która wynika z otrzymanej faktury za naprawę powypadkową samochodu - 2200 zł:

Wn konto 202 - „Rozrachunki z dostawcami” (w analityce: konto imienne kontrahenta)

Ma konto 130 - „Bieżący rachunek bankowy”

• art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11

Aneta Szwęch

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

REKLAMA

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

REKLAMA

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA