REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie skutki w VAT wywoła naprawa powypadkowa samochodu

Aneta Szwęch
Aneta Szwęch
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Firma użytkuje samochód osobowy w leasingu operacyjnym. Zostało opłacone ubezpieczenie. Jadący tym samochodem pracownik uczestniczył w zderzeniu kilku pojazdów (nie był sprawcą zdarzenia). Firma dokonująca naprawy wystawiła fakturę z adnotacją, że odszkodowanie w kwocie netto pobiera od ubezpieczyciela. Nie wiem, jak zaksięgować taką fakturę, z której opłacam tylko VAT. Czy ten VAT jest kosztem dla firmy? Czy mogę dokonać odliczenia?

Jak rozliczać sprzedaż samochodu wykupionego z leasingu >>

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Niezależnie od tego, czy firma zaliczy do kosztów uzyskania przychodów wydatki na naprawę powypadkową samochodu, czy też nie (co jest związane z posiadaniem dobrowolnego ubezpieczenia AC) przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego, który wynika z faktury dokumentującej taką naprawę, gdy samochód jest wykorzystywany do działalności podlegającej VAT. Ponieważ podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatku na naprawę samochodu osobowego, który uległ wypadkowi, więc VAT wynikający z otrzymanej faktury za tę usługę nie stanowi kosztu podatkowego firmy.

UZASADNIENIE

Często spotykanym rozwiązaniem stosowanym przez zakłady ubezpieczeń jest przekazywanie odszkodowania należnego ubezpieczonemu bezpośrednio na rachunek bankowy firmy, która dokonała naprawy powypadkowej samochodu objętego ubezpieczeniem. Przekazane w ten sposób odszkodowanie stanowi:

REKLAMA

• dla ubezpieczonego - otrzymane od ubezpieczyciela odszkodowanie i jednocześnie uregulowanie zobowiązania w kwocie netto wobec firmy naprawiającej samochód,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• dla firmy dokonującej naprawy samochodu - zapłatę należności w kwocie netto, która wynika z faktury za naprawę samochodu.

Mimo że ubezpieczyciel przelewa odszkodowanie bezpośrednio na rachunek bankowy zakładu naprawiającego samochód, dla którego wypłacona kwota stanowi z kolei zapłatę za naprawę samochodu w części odpowiadającej kwocie netto faktury, jednak podatkowe skutki tej czynności nie odbiegają od skutków, jakie wystąpiłyby, gdyby ubezpieczyciel przelał kwotę odszkodowania na rachunek bankowy ubezpieczonego, a ten przelał ją na rachunek warsztatu - jako zapłatę za naprawę samochodu.

Naprawa powypadkowa a skutki w VAT

Z ustaw o podatku dochodowym wynika, że nie stanowią kosztu podatkowego wydatki na remonty powypadkowe, jeżeli samochód nie był objęty ubezpieczeniem dobrowolnym. Oznacza to, że o uznaniu wydatku na naprawę powypadkową za koszt podatkowy decyduje objęcie samochodu dobrowolnym ubezpieczeniem AC. Z pytania nie wynika, czy samochód osobowy, który uległ wypadkowi, był objęty również ubezpieczeniem dobrowolnym AC. Jednak ze względu na to, że jest to samochód użytkowany przez podatnika na podstawie umowy leasingu, należy przypuszczać, że tak właśnie jest. Jeśli samochód był objęty ubezpieczeniem dobrowolnym, to wydatek na naprawę powypadkową tego samochodu należy uznać za koszt uzyskania przychodów. W przeciwnym razie, tzn. w przypadku braku ubezpieczenia AC, wydatek na remont nie stanowi kosztu uzyskania przychodów.

Jak rozliczać VAT przy wydatkach na samochód >>

Do 30 listopada 2008 r. kwalifikacja podatkowa wydatku dokonana na podstawie ustaw o podatku dochodowym wpływała na prawo (lub jego brak) do odliczenia VAT naliczonego. Od 1 grudnia 2008 r. zasady odliczania podatku naliczonego od wydatków, które w podatku dochodowym nie są uznawane za koszty podatkowe, uległy zmianie. Obecnie podatnik może odliczyć podatek naliczony od wydatku, który według przepisów ustaw o podatku dochodowym nie stanowi kosztu uzyskania przychodów. Oznacza to, że brak dobrowolnego ubezpieczenia AC nie wpływa już na odliczenie VAT od wydatku na naprawę powypadkową pojazdu. Niezależnie od tego, czy firma zaliczy do kosztów uzyskania przychodów wydatki na naprawę powypadkową samochodu, czy też nie (co jest związane z posiadaniem dobrowolnego ubezpieczenia AC), co do zasady przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego, który wynika z faktury dokumentującej taką naprawę.

Odliczenie podatku naliczonego z faktury za naprawę samochodu

Zniesienie ograniczenia w postaci prawa do odliczenia podatku naliczonego jedynie od wydatków stanowiących koszty podatkowe w rozumieniu ustaw o podatku dochodowym nie oznacza, że przedsiębiorca może odliczyć podatek naliczony od dowolnego wydatku. Warunkiem odliczenia VAT naliczonego od nabytego towaru lub usługi jest związek z czynnościami opodatkowanymi. Jeżeli więc wydatek na wykonanie naprawy powypadkowej samochodu jest związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych, to podatnik ma prawo do odliczenia całego VAT naliczonego od tego wydatku.

Ze względu na fakt, że podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatku na naprawę powypadkową samochodu osobowego, VAT, który wynika z otrzymanej faktury za tę usługę, nie stanowi kosztu podatkowego firmy. VAT naliczony stanowi bowiem koszt podatkowy w podatku dochodowym tylko wówczas, gdy podatnikowi, zgodnie z przepisami ustawy o VAT, nie przysługuje prawo do jego odliczenia (art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. a) updof oraz odpowiednio art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a) updop).

 

Sposób ujęcia w księgach rachunkowych (dekretacja)

Ewidencja operacji gospodarczych związanych z naprawą powypadkową samochodu osobowego użytkowanego na podstawie umowy leasingu operacyjnego i z przyznaniem odszkodowania od ubezpieczyciela (wypłaconego bezpośrednio warsztatowi samochodowemu) może przebiegać następująco:

1. Faktura VAT otrzymana od warsztatu, dokumentująca naprawę powypadkową samochodu:

a) wartość netto usługi - 10 000 zł

Wn konto 300 - „Rozliczenie zakupu”

b) kwota VAT naliczonego - 2200 zł

Wn konto 221 - „Podatek VAT naliczony i jego rozliczenie”

c) wartość brutto usługi - 12 200 zł

Ma konto 202 - „Rozrachunki z dostawcami” (w analityce: konto imienne kontrahenta)

2. PK - zarachowanie wartości usługi (w cenie nabycia) w ciężar kosztów - 10 000 zł:

Wn konto 761 - „Pozostałe koszty operacyjne”

Ma konto 300 - „Rozliczenie zakupu”

3. PK - otrzymanie od ubezpieczyciela decyzji o przyznaniu odszkodowania w kwocie 10 000 zł (wpływ odszkodowania nastąpił w tym samym miesiącu co decyzja od ubezpieczyciela):

Wn konto 240 - „Pozostałe rozrachunki” (w analityce: konto imienne ubezpieczyciela)

Ma konto 760 - „Pozostałe przychody operacyjne”

4. PK - rozliczenie (potrącenie) kwoty zobowiązania wobec warsztatu samochodowego z kwotą należności z tytułu odszkodowania od ubezpieczyciela - 10 000 zł:

Wn konto 202 - „Rozrachunki z dostawcami” (w analityce: konto imienne kontrahenta)

Ma konto 240 - „Pozostałe rozrachunki” (w analityce: konto imienne ubezpieczyciela)

5. WB - zapłata VAT, która wynika z otrzymanej faktury za naprawę powypadkową samochodu - 2200 zł:

Wn konto 202 - „Rozrachunki z dostawcami” (w analityce: konto imienne kontrahenta)

Ma konto 130 - „Bieżący rachunek bankowy”

• art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11

Aneta Szwęch

konsultant podatkowy

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

REKLAMA

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA