REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie skutki w VAT wywoła naprawa powypadkowa samochodu

Aneta Szwęch
Aneta Szwęch
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Firma użytkuje samochód osobowy w leasingu operacyjnym. Zostało opłacone ubezpieczenie. Jadący tym samochodem pracownik uczestniczył w zderzeniu kilku pojazdów (nie był sprawcą zdarzenia). Firma dokonująca naprawy wystawiła fakturę z adnotacją, że odszkodowanie w kwocie netto pobiera od ubezpieczyciela. Nie wiem, jak zaksięgować taką fakturę, z której opłacam tylko VAT. Czy ten VAT jest kosztem dla firmy? Czy mogę dokonać odliczenia?

Jak rozliczać sprzedaż samochodu wykupionego z leasingu >>

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Niezależnie od tego, czy firma zaliczy do kosztów uzyskania przychodów wydatki na naprawę powypadkową samochodu, czy też nie (co jest związane z posiadaniem dobrowolnego ubezpieczenia AC) przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego, który wynika z faktury dokumentującej taką naprawę, gdy samochód jest wykorzystywany do działalności podlegającej VAT. Ponieważ podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatku na naprawę samochodu osobowego, który uległ wypadkowi, więc VAT wynikający z otrzymanej faktury za tę usługę nie stanowi kosztu podatkowego firmy.

UZASADNIENIE

Często spotykanym rozwiązaniem stosowanym przez zakłady ubezpieczeń jest przekazywanie odszkodowania należnego ubezpieczonemu bezpośrednio na rachunek bankowy firmy, która dokonała naprawy powypadkowej samochodu objętego ubezpieczeniem. Przekazane w ten sposób odszkodowanie stanowi:

• dla ubezpieczonego - otrzymane od ubezpieczyciela odszkodowanie i jednocześnie uregulowanie zobowiązania w kwocie netto wobec firmy naprawiającej samochód,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• dla firmy dokonującej naprawy samochodu - zapłatę należności w kwocie netto, która wynika z faktury za naprawę samochodu.

Mimo że ubezpieczyciel przelewa odszkodowanie bezpośrednio na rachunek bankowy zakładu naprawiającego samochód, dla którego wypłacona kwota stanowi z kolei zapłatę za naprawę samochodu w części odpowiadającej kwocie netto faktury, jednak podatkowe skutki tej czynności nie odbiegają od skutków, jakie wystąpiłyby, gdyby ubezpieczyciel przelał kwotę odszkodowania na rachunek bankowy ubezpieczonego, a ten przelał ją na rachunek warsztatu - jako zapłatę za naprawę samochodu.

Naprawa powypadkowa a skutki w VAT

Z ustaw o podatku dochodowym wynika, że nie stanowią kosztu podatkowego wydatki na remonty powypadkowe, jeżeli samochód nie był objęty ubezpieczeniem dobrowolnym. Oznacza to, że o uznaniu wydatku na naprawę powypadkową za koszt podatkowy decyduje objęcie samochodu dobrowolnym ubezpieczeniem AC. Z pytania nie wynika, czy samochód osobowy, który uległ wypadkowi, był objęty również ubezpieczeniem dobrowolnym AC. Jednak ze względu na to, że jest to samochód użytkowany przez podatnika na podstawie umowy leasingu, należy przypuszczać, że tak właśnie jest. Jeśli samochód był objęty ubezpieczeniem dobrowolnym, to wydatek na naprawę powypadkową tego samochodu należy uznać za koszt uzyskania przychodów. W przeciwnym razie, tzn. w przypadku braku ubezpieczenia AC, wydatek na remont nie stanowi kosztu uzyskania przychodów.

Jak rozliczać VAT przy wydatkach na samochód >>

Do 30 listopada 2008 r. kwalifikacja podatkowa wydatku dokonana na podstawie ustaw o podatku dochodowym wpływała na prawo (lub jego brak) do odliczenia VAT naliczonego. Od 1 grudnia 2008 r. zasady odliczania podatku naliczonego od wydatków, które w podatku dochodowym nie są uznawane za koszty podatkowe, uległy zmianie. Obecnie podatnik może odliczyć podatek naliczony od wydatku, który według przepisów ustaw o podatku dochodowym nie stanowi kosztu uzyskania przychodów. Oznacza to, że brak dobrowolnego ubezpieczenia AC nie wpływa już na odliczenie VAT od wydatku na naprawę powypadkową pojazdu. Niezależnie od tego, czy firma zaliczy do kosztów uzyskania przychodów wydatki na naprawę powypadkową samochodu, czy też nie (co jest związane z posiadaniem dobrowolnego ubezpieczenia AC), co do zasady przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego, który wynika z faktury dokumentującej taką naprawę.

Odliczenie podatku naliczonego z faktury za naprawę samochodu

Zniesienie ograniczenia w postaci prawa do odliczenia podatku naliczonego jedynie od wydatków stanowiących koszty podatkowe w rozumieniu ustaw o podatku dochodowym nie oznacza, że przedsiębiorca może odliczyć podatek naliczony od dowolnego wydatku. Warunkiem odliczenia VAT naliczonego od nabytego towaru lub usługi jest związek z czynnościami opodatkowanymi. Jeżeli więc wydatek na wykonanie naprawy powypadkowej samochodu jest związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych, to podatnik ma prawo do odliczenia całego VAT naliczonego od tego wydatku.

Ze względu na fakt, że podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatku na naprawę powypadkową samochodu osobowego, VAT, który wynika z otrzymanej faktury za tę usługę, nie stanowi kosztu podatkowego firmy. VAT naliczony stanowi bowiem koszt podatkowy w podatku dochodowym tylko wówczas, gdy podatnikowi, zgodnie z przepisami ustawy o VAT, nie przysługuje prawo do jego odliczenia (art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. a) updof oraz odpowiednio art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a) updop).

 

Sposób ujęcia w księgach rachunkowych (dekretacja)

Ewidencja operacji gospodarczych związanych z naprawą powypadkową samochodu osobowego użytkowanego na podstawie umowy leasingu operacyjnego i z przyznaniem odszkodowania od ubezpieczyciela (wypłaconego bezpośrednio warsztatowi samochodowemu) może przebiegać następująco:

1. Faktura VAT otrzymana od warsztatu, dokumentująca naprawę powypadkową samochodu:

a) wartość netto usługi - 10 000 zł

Wn konto 300 - „Rozliczenie zakupu”

b) kwota VAT naliczonego - 2200 zł

Wn konto 221 - „Podatek VAT naliczony i jego rozliczenie”

c) wartość brutto usługi - 12 200 zł

Ma konto 202 - „Rozrachunki z dostawcami” (w analityce: konto imienne kontrahenta)

2. PK - zarachowanie wartości usługi (w cenie nabycia) w ciężar kosztów - 10 000 zł:

Wn konto 761 - „Pozostałe koszty operacyjne”

Ma konto 300 - „Rozliczenie zakupu”

3. PK - otrzymanie od ubezpieczyciela decyzji o przyznaniu odszkodowania w kwocie 10 000 zł (wpływ odszkodowania nastąpił w tym samym miesiącu co decyzja od ubezpieczyciela):

Wn konto 240 - „Pozostałe rozrachunki” (w analityce: konto imienne ubezpieczyciela)

Ma konto 760 - „Pozostałe przychody operacyjne”

4. PK - rozliczenie (potrącenie) kwoty zobowiązania wobec warsztatu samochodowego z kwotą należności z tytułu odszkodowania od ubezpieczyciela - 10 000 zł:

Wn konto 202 - „Rozrachunki z dostawcami” (w analityce: konto imienne kontrahenta)

Ma konto 240 - „Pozostałe rozrachunki” (w analityce: konto imienne ubezpieczyciela)

5. WB - zapłata VAT, która wynika z otrzymanej faktury za naprawę powypadkową samochodu - 2200 zł:

Wn konto 202 - „Rozrachunki z dostawcami” (w analityce: konto imienne kontrahenta)

Ma konto 130 - „Bieżący rachunek bankowy”

• art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11

Aneta Szwęch

konsultant podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA