REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kasy rejestrujące - obowiązek prowadzenia ewidencji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Rola-Stężycka
Szymborska-Sutton Agata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Urząd skarbowy, w ramach akcji "Weź paragon", przeprowadza w okresie wakacyjnym kontrole kas rejestrujących. Dlatego warto wiedzieć, kiedy powstaje obowiązek prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej oraz czy sytuacje losowe, takie jak awaria czy przerwa w dostawie prądu, zwalniają go z obowiązku wydawania paragonu.

Akcja administracji skarbowej „Weź paragon” jest przeprowadzana w całej Polsce, ale dotyczy przede wszystkim miejscowości wypoczynkowych, ze względu na wzmożony ruch turystyczny w miesiącach wakacyjnych. Przedstawiciele urzędów skarbowych i urzędów kontroli skarbowej do końca sierpnia będą sprawdzać, czy sprzedający rejestrują sprzedaż na kasie i wydają klientom paragony.

REKLAMA

Jeśli nie dopełnią tych obowiązków, mogą otrzymać mandat (min. 160 zł, maks. 3200 zł). Natomiast w sytuacji, gdy sprzedający nie ma w ogóle kasy fiskalnej, może to już zostać uznane za przestępstwo skarbowe, zagrożone karą grzywny do 180 stawek dziennych (najniższa stawka to 53,33 zł, najwyższa - 21 333 zł).


Kasy rejestrujące - wyjątki od obowiązku posiadania

REKLAMA


Obowiązek stosowania kasy fiskalnej mają generalnie wszyscy przedsiębiorcy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (oraz rolników ryczałtowych), a więc także ci, którzy prowadzą działalność sezonową, uruchamianą tylko na kilka miesięcy (np. sprzedaż lodów czy wakacyjnych pamiątek).

Część przedsiębiorców może jednak skorzystać ze zwolnienia z tytułu obrotów, które w przypadku kontynuujących działalność nie mogły przekroczyć w ubiegłym roku 20 tys. złotych. Zwolnienie będzie przysługiwało do momentu przekroczenia tego limitu w tym roku. Natomiast  w przypadku osób rozpoczynających działalność w 2013 r. limit oblicza się proporcjonalnie do okresu prowadzenia firmy (biorąc pod uwagę przewidywany obrót) - w przypadku półrocznej działalności limit wynosi 10 tys. złotych.

Przedsiębiorcy, którzy zawiesili działalność gospodarczą uwzględniają przy wyliczeniu proporcji okres zawieszenia działalności, jeżeli pomiędzy otworzeniem działalności a zawieszeniem dokonali sprzedaży. Inaczej jest w przypadku tych firm, które po formalnym otworzeniu działalności zostały zawieszone bez sprzedaży. W takiej sytuacji okres do wyliczania proporcji rozpocznie się od tego dnia, w którym nastąpi wykonanie pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiany w zakresie kas rejestrujących od 1 kwietnia 2013 r.

Należy jednak pamiętać, że w przypadku niektórych rodzajów działalności ze zwolnienia nie można skorzystać - na przykład przy przewozie osób i ładunków taksówkami czy dostawie wyrobów tytoniowych lub alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1.2%. Prowadzący działalność w tym zakresie są zobowiązani do używania kasy bez względu na wielkość obrotów.

 


Przedsiębiorcy mają dwa miesiące na zakup kasy rejestrującej

REKLAMA


Co prawda do celów ustalenia limitów uwzględnia się tylko sprzedaż dokonywaną na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jednak próg uprawniający do zwolnienia został ustawiony bardzo nisko. Przekroczenie limitu nie oznacza jednak, że od następnego dnia trzeba mieć już kasę fiskalną. Na zakup oraz zgłoszenie przewidziane zostały dwa miesiące. Zwolnienie traci bowiem moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył limit 20 tys. zł lub kwotę wyliczoną zgodnie z proporcją.

Oznacza, to że w sytuacji, gdy uzyskany przez przedsiębiorcę obrót uprawniający go do zwolnienia zostanie przekroczony np. w lipcu, na przygotowanie się do sprzedaży z użyciem kasy ma on czas do 1 października.

Nie będzie dalszych ulg na zakup kas fiskalnych


Zakaz sprzedaży bez ewidencjonowania


Przedsiębiorców od obowiązku stosowania kasy fiskalnej nie chronią nawet sytuacje losowe, spowodowane na przykład awarią kasy lub chwilowym brakiem prądu. Przepisy są bowiem bezwzględne - w przypadku awarii kasy sprzedający jest zobowiązany ewidencjonować sprzedaż przy zastosowaniu rezerwowej kasy rejestrującej.

W przypadku gdy ewidencjonowanie przy zastosowaniu rezerwowej kasy rejestrującej jest niemożliwe (np. z powodu wspomnianego wcześniej braku prądu), ustawa wprost zakazuje dokonywania sprzedaży.

Zapraszamy na forrum o podatku VAT

Katarzyna Rola-Stężycka, Agata Szymborska-Sutton

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

REKLAMA

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA