REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie VAT przeniesienia własności nieruchomości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakub Rychlik

REKLAMA

Jestem jednym z dwóch wspólników spółki z o.o. Udzieliłem spółce pożyczki. Żeby nie spłacać pożyczki, spółka chce w zamian przenieść na mnie własność zabudowanej nieruchomości. Nieruchomość ta została wniesiona aportem do spółki. Czy ta transakcja będzie podlegała opodatkowaniu VAT?

REKLAMA

REKLAMA

 

 

 

REKLAMA


INFORFK: Zmiany w VAT 2014

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Plusy i minusy zmian w VAT


Czy jest opodatkowane VAT przeniesienie własności nieruchomości w zamian za umorzenie pożyczki


PROBLEM

Jestem jednym z dwóch wspólników spółki z o.o. Udzieliłem spółce pożyczki. Żeby nie spłacać pożyczki, spółka chce w zamian przenieść na mnie własność zabudowanej nieruchomości. Nieruchomość ta została wniesiona aportem do spółki. Czy ta transakcja będzie podlegała opodatkowaniu VAT?


RADA

Tak, przeniesienie na Pana własności nieruchomości w zamian za umorzenie pożyczki będzie podlegało opodatkowaniu VAT. Wskutek transakcji dochodzi bowiem do przeniesienia prawa do rozporządzania nieruchomością i ma ona charakter odpłatny.

Podstawa opodatkowania w VAT w 2014 r.


UZASADNIENIE

Możliwość zwolnienia się od wypełnienia pierwotnego zobowiązania polegającego na spłacie zaciągniętej pożyczki poprzez spełnienie innego świadczenia polegającego na przeniesieniu własności nieruchomości jest dopuszczalna przez prawo cywilne. Ten sposób wygaśnięcia zobowiązań został uregulowany w art. 453 Kodeksu cywilnego i nazywany jest datio in solutum. Zgodnie z tym przepisem:

Jeżeli dłużnik w celu zwolnienia się z zobowiązania spełnia za zgodą wierzyciela inne świadczenie, zobowiązanie wygasa. Jednakże gdy przedmiot świadczenia ma wady, dłużnik obowiązany jest do rękojmi według przepisów o rękojmi przy sprzedaży.

W związku z tym, że przeniesienie własności nieruchomości nie następuje w wyniku zawarcia umowy sprzedaży, a na skutek wykonania w miejsce świadczenia pierwotnego, mogą powstać wątpliwości, czy transakcje tego typu podlegają opodatkowaniu VAT.

Po pierwsze, należy zauważyć, iż opodatkowaniu VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT), przez którą rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT). W związku z tym, aby opisana transakcja podlegała opodatkowaniu VAT, musi posiadać charakter odpłatny oraz jej skutkiem musi być przeniesienie prawa do rozporządzania nieruchomością.

Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Praw

Zapraszamy na forum Księgowość

 

Nie ulega wątpliwości, że w wyniku zawartej transakcji właścicielem nieruchomości stanie się wspólnik. Oznacza to, że dojdzie do przeniesienia prawa do rozporządzania nieruchomością. Natomiast w przypadku odpłatności należy zauważyć, że wspólnik nie będzie zobowiązany do zapłaty wynagrodzenia pieniężnego na rzecz spółki, jednak okoliczność ta nie powoduje, że transakcja nie będzie miała charakteru odpłatnego. Zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości oraz sądów administracyjnych wynagrodzenie może przybierać różne formy, a nie tylko wyłącznie pieniężną. Z wynagrodzeniem będziemy mieli do czynienia wtedy, gdy po stronie zbywcy dochodzi do powstania przysporzenia, które może polegać na zwiększeniu aktywów lub zmniejszeniu pasywów (zob. wyrok WSA w Łodzi z 28 marca 2013 r., sygn. akt I SA/Łd 1236/12). W przedstawionej sytuacji wynagrodzeniem będzie zmniejszenie pasywów spółki powstałych wcześniej na skutek zaciągnięcia pożyczki u wspólnika.

Czy w 2014 r. można wystawiać faktury wewnętrzne

W konsekwencji przeniesienie własności nieruchomości w celu wygaśnięcia zobowiązań z tytułu pożyczki będzie podlegało opodatkowaniu VAT. Potwierdza to również przytoczony wyrok WSA z Łodzi, a także interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 23 marca 2009 r., sygn. IPPP1-443-10/09-2/IŻ.


PODSTAWA PRAWNA:

• art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r., poz. 1027

• art. 453 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 230, poz. 1370

Jakub Rychlik

prawnik, doradca podatkowy, autor licznych publikacji z dziedziny podatków

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe? Klucz tkwi w odsetkach!

Od stycznia 2026 roku przedsiębiorców leasingujących samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2, drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Już od stycznia 2026 r. wchodzi nowy 15% podatek, realizujący dyrektywę unijną. Kogo dotyczy i na czym polega?

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego jako GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze systemu podatkowego. Celem tej transformacji jest zapewnienie, że największe globalne koncerny będą płacić sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od jurysdykcji, w której generują swoje zyski. To koniec z cypryjskimi spółkami?

REKLAMA

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

REKLAMA