RADA
Jeśli jest to pojazd specjalny, wymieniony w art. 86 ust. 4 ustawy o VAT, przysługuje pełne odliczenie podatku naliczonego z faktury za zakup tego samochodu. Natomiast jeśli samochód ten nie spełnia warunków do uznania go podczas badania przeprowadzonego w okręgowej stacji kontroli pojazdów za pojazd specjalny, odliczenie VAT naliczonego przysługuje jedynie do wysokości 60% podatku naliczonego wykazanego na fakturze zakupu.
reklama
reklama
UZASADNIENIE
Z pytania wynika, że zakupili Państwo samochód, którego masa całkowita nie przekracza 3,5 tony. Jednak wynika z niego także, że posiadają Państwo zaświadczenie z okręgowej stacji kontroli pojazdów, że jest to pojazd dostawczy. A zatem zakładamy, że jest to pojazd specjalny, który wyczerpuje znamiona art. 86 ust. 4 ustawy o VAT.
Zgodnie z ogólną zasadą w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze albo kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6000 zł.
Powyższy przepis, który jednocześnie zawiera w sobie zakaz odliczania VAT z tytułu nabycia samochodu poniżej 3,5 tony masy całkowitej, nie ma zastosowania do tzw. pojazdów specjalnych.
Do pojazdów specjalnych zaliczamy natomiast:
1) pojazdy samochodowe mające jeden rząd siedzeń, który jest oddzielony od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;
2) pojazdy samochodowe mające więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;