REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowości w akcyzie od energii elektrycznej i paliw od 1 września 2010 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakub Matusiak
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Na pytania dotyczące tytułowych kwestii odpowiada Jakub Matusiak - starszy konsultant w dziale prawno-podatkowym PricewaterhouseCoopers.

Począwszy od 1 września 2010 r. zostały wprowadzone zmiany w zakresie opodatkowania akcyzą energii elektrycznej. Na czym one polegały?

REKLAMA

Przede wszystkim została zmieniona definicja nabywcy końcowego, a tym samy zostało rozstrzygnięte, kto i z jakiego tytułu powinien opodatkować energię elektryczną dostarczaną do podmiotu, który posiada jedynie koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej, a nie posiada koncesji na przesyłanie, obrót, czy dystrybucję.

W nowym stanie prawnym, jeżeli nabywca energii elektrycznej ma którąkolwiek z koncesji (chociażby tylko na wytwarzanie), nie może on zostać uznany za nabywcę końcowego. Tym samym opodatkowaniu akcyzą nie podlega sprzedaż energii elektrycznej takiemu nabywcy.

Akcyzą opodatkowane będzie natomiast zużycie tej energii elektrycznej przez nabywcę posiadającego koncesję wyłącznie na wytwarzanie energii elektrycznej.

Uregulowano również kwestię związaną z tzw. nielegalnym poborem energii elektrycznej („NPEE”). Przed 1 września 2010 r., dostawcy energii elektrycznej mieli dylemat, czy NPEE powinni opodatkowywać akcyzą, czy nie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W praktyce większość spółek, z ostrożności opodatkowywała akcyzą NPEE na zasadach ogólnych. Jeszcze przed 1 września pojawiły się interpretacje indywidualne, w których Minister Finansów potwierdzał, że co prawda NPEE podlega opodatkowaniu akcyzą, ale nie przez dostawcę energii elektrycznej z tytułu sprzedaży, ale przez podmiot, który ją nielegalnie pobrał z tytułu zużycia.

Po 1 września 2010 r. ta praktyka została ukonstytuowana poprzez wprowadzenie do ustawy o podatku akcyzowym odpowiednich przepisów w tym zakresie.

Wprowadzono również szereg zmian w zakresie sposobu rozliczania należnej akcyzy od energii elektrycznej (zrezygnowano z tzw. „wpłat miesięcznych”).

REKLAMA

Uproszczono i skrócono wykaz danych, jakie powinna zawierać ewidencja energii elektrycznej oraz w sposób formalny wprowadzono zasadę jednofazowości podatku akcyzowego od energii elektrycznej (zasada ta obowiązywała przed 1 września w stosunku do wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych).

Sprowadza się ona do tego, że jeżeli powstał obowiązek podatkowy w odniesieniu do energii elektrycznej z tytułu jednej z czynności podlegających opodatkowaniu, to kolejna czynność opodatkowana dotycząca tej energii elektrycznej nie prowadzi do powstania obowiązku podatkowego, pod warunkiem, że kwota akcyzy została zadeklarowana i rozliczona w należnej wysokości w związku z pierwszą czynnością opodatkowaną.

Polecamy: VAT 2011

Polecamy: Podatki 2011

Czy zostały wprowadzone jakieś zmiany w zakresie zwolnień od akcyzy?

Tak. Skoro przed chwilą rozmawialiśmy o zmianach w zakresie sposobu opodatkowania akcyzą energii elektrycznej, warto w tym miejscu wspomnieć o modyfikacji zwolnień akcyzowych w tym zakresie.

Nadal istnieje zwolnienie od akcyzy energii elektrycznej zużywanej do produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu. W nowym stanie prawnym natomiast nie ma już wymogu, że taka produkcja musi mieć miejsce w elektrociepłowni.

Podobnie sytuacja ma się ze zwolnieniem od akcyzy w zakresie wykorzystywania wyrobów energetycznych w procesie produkcji energii elektrycznej. Dla zastosowania zwolnienia produkcja nie musi mieć miejsca w elektrowni.

Niemniej jednak są również zmiany niekorzystne dla podatników.

Przed 1 września 2010 r., podatnicy produkujący w składzie podatkowym wyroby akcyzowe, mogli obniżyć podatek należny od produkowanych wyrobów o akcyzę zapłaconą od wyrobów akcyzowych zużywanych w procesie produkcji. Tym samym np. podatnik produkujący w składzie podatkowym piwo mógł następnie obniżyć akcyzę należną od tego piwa o kwotę akcyzy zapłaconą od energii elektrycznej wykorzystanej do procesów produkcyjnych.

Po 1 września 2010 r. takie możliwości już nie ma, bowiem akcyzę należną od wyrobów produkowanych w składzie podatkowym można obniżyć jedynie o akcyzę zapłaconą od innych wyrobów akcyzowych zużywanych do produkcji, które stanowią składnik produkowanych wyrobów.

W tym kontekście trudno mówić o energii elektrycznej jako o składniku jakiegokolwiek innego wyrobu akcyzowego.

Czy zostały wprowadzone zmiany w zakresie zwolnień akcyzowych od innych wyrobów akcyzowych?

Istotna zmiana została wprowadzona w zakresie wyrobów zwolnionych z akcyzy ze względu na przeznaczenie. Chodzi tu o paliwa lotnicze oraz wyroby energetyczne zużywane do celów żeglugowych.

REKLAMA

Pierwsza zmiana w tym zakresie wiąże się z rozszerzeniem zakresu przedmiotowego zwolnienia dla wyrobów zwolnionych z akcyzy ze względu na przeznaczenie na cele żeglugowe. Przed 1 września zwolnieniem mogły zostać objęte jedynie niektóre wyroby akcyzowe (tj. niektóre oleje smarowe, oleje napędowe lub olej opałowe). Po 1 września 2010 r., zwolnienie może potencjalnie dotyczyć wszystkich wyrobów energetycznych przeznaczanych na cele żeglugowe.

Druga zmiana wiąże się ze zmianą definicji podmiotu zużywającego w sytuacji, w której nie posiada on miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju. Przed 1 września, zwolnienie od akcyzy mogło mieć miejsce, jeżeli „zagraniczny” podmiot zużywający posiadał jednostkę pływającą lub statek powietrzny, do którego były przeznaczone wyroby zwolnione oraz jeżeli rozpoczęcie zużycia tych wyrobów do eksploatacji statku powietrznego lub jednostki pływającej następowało na terytorium Polski.

W praktyce zarówno spełnienie przesłanki posiadania jednostki pływającej / statku powietrznego, jak również przesłanki rozpoczęcia zużycia wyrobu energetycznego na terytorium Polski dostarczały podatnikom wielu wątpliwości interpretacyjnych.

Obecnie zrezygnowano z obowiązku spełnienia obydwu tych przesłanek przez „zagraniczny” podmiot zużywający. Zastąpiono je natomiast dwiema innymi, a mianowicie:
- zwolnione ze względu na przeznaczenie wyroby energetyczne muszą być nabywane bezpośrednio do zbiornika na stałe zamontowanego na statku powietrznym / jednostce pływającej;
- a statek powietrzny / jednostka pływająca musi zostać wskazana w dokumencie dostawy.

Praktyka pokaże, w jakim stopniu zmiana ta uprości i ujednolici zasady stosowania zwolnienia od akcyzy dla paliwa lotniczego oraz wyrobów energetycznych przeznaczanych na cele żeglugowe. Już teraz można jednak zwrócić uwagę na nieprecyzyjne zwroty „bezpośredniego nabywania” tych wyrobów do „zbiornika na stałe zamontowanego” na statku powietrznym / jednostce pływającej. W tym kontekście należałoby się np. zastanowić nad możliwością zwolnienia wyrobów energetycznych dostarczanych w beczkach na statki pływające, które zużywają te wyroby energetyczne podczas rejsów.

Poza tą zmianą, ustawodawca zdecydował się również wprowadzić nowy przypadek, w którym możliwe jest zastosowanie zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie. Przypadkiem tym jest zużycie wyrobu akcyzowego zwolnionego ze względu na przeznaczenie przez podmiot pośredniczący występujący jako podmiot zużywający. Możliwość ta wynika ze zmiany definicji podmiotu pośredniczącego, którym może być również skład podatkowy.

Nowelizacja przewiduje także kompletnie nowe zwolnienie od podatku akcyzowego dla olejów opałowych wykorzystywanych do prowadzenia prób zdawczych u producentów silników dla morskich jednostek pływających. Ta regulacja jest o tyle ciekawa, że została wprowadzona dla jednego podmiotu, który będzie mógł z takiego zwolnienia skorzystać (potwierdza to zresztą uzasadnienie do projektu ustawy).

Źródło: taxonline.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA