REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przechowywać fakturę wystawianą elektronicznie i wysyłaną do kontrahenta mailem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Pasiński
Radca prawny
Tomasz Sobaś
Aplikant radcowski
laptop
laptop

REKLAMA

REKLAMA

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 20 maja 2010 r. (sygn. akt I FSK 1444/2009), stwierdził, że podmioty obrotu gospodarczego mogą wystawiać faktury za pomocą programów komputerowych, wysyłać je pocztą elektroniczną w postaci plików PDF, jednakże ich przechowywanie musi każdorazowo odbywać się u odbiorcy w formie wydruku papierowego.

Zagadnienie to ma dla przedsiębiorców zasadnicze znaczenie, bowiem kwestia udowodnienia daty otrzymania faktury wygenerowanej za pomocą programu komputerowego, a następnie przesłanej w formie elektronicznej (pliku PDF), bezpośrednio przekłada się na obliczenie właściwego terminu odliczenia VAT naliczonego.

REKLAMA

REKLAMA

Naczelny Sąd Administracyjny analizując treść rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2004 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej wskazał, że prawodawca wprost uregulował w tym akcie prawnym jedynie sytuację, w której podatnik VAT dokonujący czynności opodatkowanych zarówno sporządza, jak i przesyła nabywcy faktury w formie elektronicznej, które następnie są przechowywane przez obie strony w tej samej formie (bez przenoszenia ich treści na dokument w formie papierowej).

Jednakże prawdopodobieństwo występowania w obrocie gospodarczym takich sytuacji, w ramach których podatnik sporządza i przesyła faktury w formie niepapierowej, ale są one przy tym – przez obie strony transakcji – drukowane i przechowywane w formie papierowej, a nie elektronicznej, jest również bardzo duże.

I właśnie rozstrzygnięcia tego ostatniego stanu faktycznego dotyczyło orzeczenie Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 20 maja 2010 r.

REKLAMA

Pełna treść wyroku NSA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Naczelny Sąd Administracyjny po łącznej analizie przepisów prawodawstwa polskiego oraz Dyrektywy 2006/112/WE doszedł do przekonania, że Państwa członkowskie mogą dopuścić – jako inną metodę – przesyłanie i udostępnianie faktur w formie elektronicznej bez wykorzystania żadnej z dwóch wskazanych w art. 233 ust. 1 metod, w tym bez konieczności posłużenia się zaawansowanym podpisem elektronicznym (art. 233 ust. 1 zdanie 2 Dyrektywy).

Dodatkowo Państwa członkowskie nie mogą ograniczać możliwości sporządzania i przesyłania faktur w formie elektronicznej tylko i wyłącznie do sytuacji, w których również przechowywanie tychże faktur będzie następowało w formie elektronicznej (art. 234 Dyrektywy).

Biorąc pod uwagę dwa wskazane powyżej typy sytuacji, które mogą wystąpić w obrocie gospodarczym pomiędzy kontrahentami, Naczelny Sąd Administracyjny wskazał, że w świetle prawa wspólnotowego podatnicy powinni mieć w ustawodawstwie krajowym zagwarantowaną swobodną możliwość sporządzania i przesyłania faktur w formie elektronicznej, bez konieczności przechowywania ich dokładnie w tej samej formie.

Jednakże trzeba przy tym pamiętać, że krajowe rozporządzenie w sprawie faktur elektronicznych (przy braku innych regulacji w tym zakresie) bezpośrednio reguluje wyłącznie sytuacje, w których zarówno sporządzenie, jak i przesłanie oraz przechowywanie tych faktur następuje w formie elektronicznej.

Porównaj: Przechowywanie w formie elektronicznej kopi faktur papierowych

Naczelny Sąd Administracyjny zważył, że istnieje możliwość dokonania takiej wykładni przepisów prawa krajowego, która nie będzie skutkowała niezgodnością przepisów krajowych z przepisami Dyrektywy w zakresie wskazanym powyżej.

Zdaniem Sądu istnieje możliwość dokonania wykładni prowspólnotowej, tzn. możliwość uznania, że polski ustawodawca uregulował kwestię wystawiania i przekazywania faktur w formie elektronicznej, bez konieczności ich przechowywania w tej samej formie, z tym jednak zastrzeżeniem, że nie uczynił tego wprost, z drugiej zaś strony wskazuje, że skoro w odniesieniu do faktur przechowywanych w formie elektronicznej wprowadzono wymóg ich kwalifikowanego uwierzytelnienia, to – a contrario – w przypadku faktur elektronicznych nieprzechowywanych w tej formie, wymóg taki nie istnieje, bowiem w przeciwnym wypadku byłby wprost wyrażony w stosownych przepisach.

Na poparcie przytoczonej tezy przywołano argument, że normą prawną nie jest jedynie norma postępowania wprost wysłowiona w przepisach prawnych, ale również taka norma, którą – przy zastosowaniu odpowiednich reguł wnioskowania (w tym przypadku wnioskowania a contrario) – można wywnioskować z norm wprost wysłowionych.

Zwrócono również uwagę na inny bardzo istotny aspekt rozpatrywanej sprawy, a mianowicie sądy krajowe po przystąpieniu Polski do struktur wspólnotowych zobowiązane są do dokonywania prowspólnotowej (prounijnej) wykładni prawa krajowego (tak daleko jak to jest tylko możliwe, z zastrzeżeniem jednak, że wykładnia taka nie sprzeciwiania się wyraźnemu językowemu znaczeniu tekstu prawnego i gdy nie prowadzi do rezultatów contra legem).

Za tego rodzaju rozstrzygnięciem wyinterpretowanym przez Naczelny Sad Administracyjny przemawiają przede wszystkim również względy racjonalności i sprawności funkcjonowania obrotu gospodarczego. Nie należy przy tym zapominać o ogromnym postępie technologicznym oraz coraz powszechniejszemu dostępowi przedsiębiorców do elektronicznych środków komunikacji oraz przesyłania danych.

Istotne jest, że aktualna linia orzecznicza Naczelnego Sądu Administracyjnego przychyla się do koncepcji prezentowanych przez przedsiębiorców, że posługiwanie się fakturami sporządzanymi i przekazywanymi w formie elektronicznej w sposób znaczący przyśpiesza obrót gospodarczy, nie zmniejszając przy tym bezpieczeństwa tego obrotu (w porównaniu z sytuacją, kiedy faktura od początku ma formę papierową i w takiej też postaci przekazywana jest nabywcy), a przy tym pozwala przedsiębiorcom na bardziej optymalne wydatkowanie swoich środków finansowych.

Zobacz: Papierowe korekty faktur VAT wystawionych elektronicznie

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
"Podatek" (opłata) od psa w 2026 roku. Każda gmina ustala samodzielnie - nie więcej niż 186,29 zł rocznie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Tryby wystawiania faktur w KSeF – jak i kiedy z nich korzystać?

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA