REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przechowywać fakturę wystawianą elektronicznie i wysyłaną do kontrahenta mailem

Marek Pasiński
Radca prawny
Tomasz Sobaś
Aplikant radcowski
laptop
laptop

REKLAMA

REKLAMA

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 20 maja 2010 r. (sygn. akt I FSK 1444/2009), stwierdził, że podmioty obrotu gospodarczego mogą wystawiać faktury za pomocą programów komputerowych, wysyłać je pocztą elektroniczną w postaci plików PDF, jednakże ich przechowywanie musi każdorazowo odbywać się u odbiorcy w formie wydruku papierowego.

Zagadnienie to ma dla przedsiębiorców zasadnicze znaczenie, bowiem kwestia udowodnienia daty otrzymania faktury wygenerowanej za pomocą programu komputerowego, a następnie przesłanej w formie elektronicznej (pliku PDF), bezpośrednio przekłada się na obliczenie właściwego terminu odliczenia VAT naliczonego.

REKLAMA

Autopromocja

Naczelny Sąd Administracyjny analizując treść rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2004 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej wskazał, że prawodawca wprost uregulował w tym akcie prawnym jedynie sytuację, w której podatnik VAT dokonujący czynności opodatkowanych zarówno sporządza, jak i przesyła nabywcy faktury w formie elektronicznej, które następnie są przechowywane przez obie strony w tej samej formie (bez przenoszenia ich treści na dokument w formie papierowej).

Jednakże prawdopodobieństwo występowania w obrocie gospodarczym takich sytuacji, w ramach których podatnik sporządza i przesyła faktury w formie niepapierowej, ale są one przy tym – przez obie strony transakcji – drukowane i przechowywane w formie papierowej, a nie elektronicznej, jest również bardzo duże.

I właśnie rozstrzygnięcia tego ostatniego stanu faktycznego dotyczyło orzeczenie Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 20 maja 2010 r.

Pełna treść wyroku NSA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Naczelny Sąd Administracyjny po łącznej analizie przepisów prawodawstwa polskiego oraz Dyrektywy 2006/112/WE doszedł do przekonania, że Państwa członkowskie mogą dopuścić – jako inną metodę – przesyłanie i udostępnianie faktur w formie elektronicznej bez wykorzystania żadnej z dwóch wskazanych w art. 233 ust. 1 metod, w tym bez konieczności posłużenia się zaawansowanym podpisem elektronicznym (art. 233 ust. 1 zdanie 2 Dyrektywy).

Dodatkowo Państwa członkowskie nie mogą ograniczać możliwości sporządzania i przesyłania faktur w formie elektronicznej tylko i wyłącznie do sytuacji, w których również przechowywanie tychże faktur będzie następowało w formie elektronicznej (art. 234 Dyrektywy).

Biorąc pod uwagę dwa wskazane powyżej typy sytuacji, które mogą wystąpić w obrocie gospodarczym pomiędzy kontrahentami, Naczelny Sąd Administracyjny wskazał, że w świetle prawa wspólnotowego podatnicy powinni mieć w ustawodawstwie krajowym zagwarantowaną swobodną możliwość sporządzania i przesyłania faktur w formie elektronicznej, bez konieczności przechowywania ich dokładnie w tej samej formie.

Jednakże trzeba przy tym pamiętać, że krajowe rozporządzenie w sprawie faktur elektronicznych (przy braku innych regulacji w tym zakresie) bezpośrednio reguluje wyłącznie sytuacje, w których zarówno sporządzenie, jak i przesłanie oraz przechowywanie tych faktur następuje w formie elektronicznej.

Porównaj: Przechowywanie w formie elektronicznej kopi faktur papierowych

Naczelny Sąd Administracyjny zważył, że istnieje możliwość dokonania takiej wykładni przepisów prawa krajowego, która nie będzie skutkowała niezgodnością przepisów krajowych z przepisami Dyrektywy w zakresie wskazanym powyżej.

Zdaniem Sądu istnieje możliwość dokonania wykładni prowspólnotowej, tzn. możliwość uznania, że polski ustawodawca uregulował kwestię wystawiania i przekazywania faktur w formie elektronicznej, bez konieczności ich przechowywania w tej samej formie, z tym jednak zastrzeżeniem, że nie uczynił tego wprost, z drugiej zaś strony wskazuje, że skoro w odniesieniu do faktur przechowywanych w formie elektronicznej wprowadzono wymóg ich kwalifikowanego uwierzytelnienia, to – a contrario – w przypadku faktur elektronicznych nieprzechowywanych w tej formie, wymóg taki nie istnieje, bowiem w przeciwnym wypadku byłby wprost wyrażony w stosownych przepisach.

Na poparcie przytoczonej tezy przywołano argument, że normą prawną nie jest jedynie norma postępowania wprost wysłowiona w przepisach prawnych, ale również taka norma, którą – przy zastosowaniu odpowiednich reguł wnioskowania (w tym przypadku wnioskowania a contrario) – można wywnioskować z norm wprost wysłowionych.

Zwrócono również uwagę na inny bardzo istotny aspekt rozpatrywanej sprawy, a mianowicie sądy krajowe po przystąpieniu Polski do struktur wspólnotowych zobowiązane są do dokonywania prowspólnotowej (prounijnej) wykładni prawa krajowego (tak daleko jak to jest tylko możliwe, z zastrzeżeniem jednak, że wykładnia taka nie sprzeciwiania się wyraźnemu językowemu znaczeniu tekstu prawnego i gdy nie prowadzi do rezultatów contra legem).

Za tego rodzaju rozstrzygnięciem wyinterpretowanym przez Naczelny Sad Administracyjny przemawiają przede wszystkim również względy racjonalności i sprawności funkcjonowania obrotu gospodarczego. Nie należy przy tym zapominać o ogromnym postępie technologicznym oraz coraz powszechniejszemu dostępowi przedsiębiorców do elektronicznych środków komunikacji oraz przesyłania danych.

Istotne jest, że aktualna linia orzecznicza Naczelnego Sądu Administracyjnego przychyla się do koncepcji prezentowanych przez przedsiębiorców, że posługiwanie się fakturami sporządzanymi i przekazywanymi w formie elektronicznej w sposób znaczący przyśpiesza obrót gospodarczy, nie zmniejszając przy tym bezpieczeństwa tego obrotu (w porównaniu z sytuacją, kiedy faktura od początku ma formę papierową i w takiej też postaci przekazywana jest nabywcy), a przy tym pozwala przedsiębiorcom na bardziej optymalne wydatkowanie swoich środków finansowych.

Zobacz: Papierowe korekty faktur VAT wystawionych elektronicznie

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF tuż za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Wielką Brytanią – kompendium wiedzy dla polskich rezydentów podatkowych

W erze globalnej mobilności zawodowej i kapitałowej coraz więcej Polaków uzyskuje dochody z zagranicy. Najczęściej chodzi o Wielką Brytanię – kraj, który od lat przyciąga naszych obywateli do pracy, prowadzenia działalności gospodarczej czy inwestowania. W takim kontekście kluczowa staje się znajomość zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych w UK przez osoby będące polskimi rezydentami podatkowymi.

Prof. W. Modzelewski: VAT unijny to największe zagrożenie dla uczciwych podatników. Trzeba zrezygnować z pozornych działań uszczelniających i napisać od nowa ustawę o VAT

Powoli ale skutecznie przebija się do świadomości podatników diagnoza, że VAT unijny, wprowadzony w Polsce w 2004 r., był od początku nieznaną w historii pułapką zastawioną nie tylko na nasze państwo, lecz również na dziesiątki tysięcy naiwnych i uczciwych podatników, którzy mieli być (i są nadal) ofiarami tego eksperymentu – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ordynacja podatkowa - MF szykuje liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i wiele innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

REKLAMA

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

REKLAMA

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

REKLAMA