REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błędna skrócona nazwa podatnika na fakturze a prawo do odliczenia VAT

Błędna skrócona nazwa podatnika na fakturze a prawo do odliczenia VAT
Błędna skrócona nazwa podatnika na fakturze a prawo do odliczenia VAT

REKLAMA

REKLAMA

W obrocie fakturowym zdarzają się błędy w nazwach (firmach) podatników. W szczególności z uwagi np. na ograniczenia programów do fakturowania (limity znaków), zbyt długie nazwy są na fakturach skracane w sposób odmienny od skrótów zgodnych z prawem, czy podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R. Powstają w związku z tym wątpliwości czy tego typu błędy trzeba korygować i czy mają wpływ na prawo do odliczenia VAT.

Błąd w nazwie podatnika (nabywcy), polegający na umieszczeniu na fakturze niepełnej nazwy podatnika lub nazwy skróconej innej od nazwy skróconej zawartej w zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R, przy jednoczesnym wpisaniu prawidłowego numeru NIP podatnika i prawidłowym adresie jest jedynie wadą, która nie wyłącza możliwości prawidłowego określenia nabywcy towaru, a jednocześnie pozostaje bez znaczenia dla wysokości zobowiązania podatkowego. Nie można zatem stwierdzić, że wystawienie faktury w sposób opisany we wniosku pozbawia Wnioskodawcę prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego z niej wynikającego. (...)

REKLAMA

Autopromocja

Zastosowanie opisanej wyżej nazwy odbiorcy na fakturach nie powoduje/nie będzie powodować błędu skutkującego koniecznością wystawienia not korygujących, gdyż nie wpływa to na prawidłowość tych dokumentów. W związku z powyższym faktury te mogą/będą stanowić podstawę do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego z nich wynikające.

Tak zinterpretował przepisy dot. podatku VAT Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 16 października 2018 r. (sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.629.2018.2.OS).

Polecamy: Komplet podatki 2019

Polecamy: Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Długa firma (nazwa) podatnika na fakturze

O interpretację wystąpił podatnik (spółka komandytowa, której komplementariuszem jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością), który z uwagi na swoją formę prawną i przepisy art. 104 kodeksu spółek handlowych musi stosować dość długą nazwę (firmę).

Zgodnie z ww. art. 104 ksh firma (czyli nazwa) spółki komandytowej powinna zawierać nazwisko jednego lub kilku komplementariuszy oraz dodatkowe oznaczenie „spółka komandytowa”. Co prawda dopuszczalne jest używanie w obrocie skrótu „sp.k.”. Ale jeżeli komplementariuszem jest osoba prawna (np. spółka z o.o.), firma spółki komandytowej powinna zawierać pełne brzmienie firmy (nazwy) tej osoby prawnej z dodatkowym oznaczeniem „spółka komandytowa”. Nie wyklucza to zamieszczenia nazwiska komplementariusza, który jest osobą fizyczną.

Ponadto warto wskazać, że zgodnie z art. 434-435 kodeksu cywilnego:

1) Firmą (tj. nazwą pod jaką działa przedsiębiorca) osoby fizycznej jest jej imię i nazwisko, a oprócz tego do firmy można włączyć pseudonim, określenia wskazujące na przedmiot działalności przedsiębiorcy, miejsce jej prowadzenia oraz innych określeń dowolnie obranych.

2) Firma (nazwa) osoby prawnej zawierać może:

-  określenie formy prawnej osoby prawnej (np. spółki handlowe stosują tu jako przepisy szczególne odpowiednie artykuły ksh), które może być podane w skrócie (obligatoryjnie),

- określenia wskazujące na przedmiot działalności, siedzibę oraz inne określenia dowolnie obrane (elementy fakultatywne).

- nazwisko lub pseudonim osoby fizycznej, jeżeli służy to ukazaniu związków tej osoby z powstaniem lub działalnością przedsiębiorcy (element fakultatywny).

Ogólnym zaleceniem dla firm jest też to, by nie wprowadzały w błąd i odróżniały się dostatecznie od firm innych przedsiębiorców.

REKLAMA

Już z tych przepisów wynika, że oprócz tzw. nazwy fantazyjnej (np. Fantazja), czy określeń wskazujących na przedmiot działalności przedsiębiorcy (np. Handel Import Eksport), miejsce jej prowadzenia (np. Falęcin) - samo określenie formy prawnej (np. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa) może tak wydłużyć nazwę (firmę) przedsiębiorcy-podatnika, że czasem nie ma miejsca na jej wpisanie na fakturze.

Oczywiście przepisy dopuszczają skróty określeń wskazujących na formę prawną (np. sp. z o.o.) ale nie zawsze skrócenie firmy jest możliwe, zwłaszcza jeżeli wybraliśmy sobie długą nazwę fantazyjną.

Trzeba też zauważyć, że zarówno rejestrując się w Krajowym Rejestrze Sądowym, jak i składając zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług (VAT-R), czy np. zgłoszenie identyfikacyjne NIP-2, trzeba podać zarówno nazwę pełną jak i skróconą.

W kontekście firmy spółki komandytowej, której komplementariuszem jest spółka z o.o. (te podmioty mają najczęściej problemy z długą nazwą) warto wskazać wyrok Sądu Apelacyjnego w Poznaniu z 12 października 2016 r., sygn. akt III AUa 2315/15. Sąd ten uznał za dopuszczalne użycie w obrocie nazwy spółki Przedsiębiorstwo Handlowo – Usługowe (...) Spółki z ograniczoną odpowiedzialności Spółki komandytowej z użyciem ustawowych skrótów i określenie jej jako Przedsiębiorstwo Handlowo – Usługowe (...) Sp. z o. o. Sp. k..

Niektóre programy komputerowe do fakturowania mają ograniczenia odnośnie liczby znaków, które można wpisać w rubryce „nazwa nabywcy”. Stąd podatnicy często mają wątpliwości, gdy otrzymują od swoich kontrahentów faktury, na których widnieją ich niewłaściwie skrócone firmy. Wątpliwości dotyczą tego, czy taka faktura może uprawniać do odliczenia VAT i czy trzeba taką fakturę korygować.


Błędny skrót firmy na fakturze nie ma znaczenia dla odliczenia VAT

Zdaniem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wyrażonym w ww. interpretacji jeżeli podatnik VAT otrzyma fakturę, na której umieszczono jego nazwę skróconą inną od nazwy skróconej zawartej w zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R, lecz na podstawie innych danych zawartych w fakturze, takich jak adres oraz NIP jest możliwa identyfikacja podatnika, to co do zasady nie ma problemu. Z tego powodu podatnik nie traci prawa do odliczenia VAT naliczonego na takiej fakturze, o ile spełnia zasadniczą przesłankę z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT (wykorzystywanie nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych) i nie spełnia przesłanek negatywnych z art. 88 ustawy o VAT. W tych negatywnych przesłankach nie ma wymienionej sytuacji wpisania na fakturze błędnego skrótu firmy podatnika.

Co więcej zdaniem organu podatkowego nie ma konieczności w takim przypadku wystawienia not korygujących i takie faktury, gdzie jedynym błędem jest niewłaściwy skrót firmy podatnika uprawniają do odliczenia VAT.

Takie stanowisko organu podatkowego zasługuje na aprobatę. Nie wynika ono stricte z obowiązujących przepisów, które być może powinny być doprecyzowane ale pozostaje w zgodzie z najważniejszymi zasadami odliczania VAT. Z pewnością bezpieczniej jest wymagać od kontrahentów stosowania tego skrótu swojej firmy, który został zgłoszony w VAT-R, czy dokumentach rejestracyjnych do KRS. Dobrze jednak wiedzieć, że błędnie skrócona nazwa nie dyskwalifikuje, zdaniem organów podatkowych faktury w kontekście odliczenia VAT.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA