REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błędna skrócona nazwa podatnika na fakturze a prawo do odliczenia VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Błędna skrócona nazwa podatnika na fakturze a prawo do odliczenia VAT
Błędna skrócona nazwa podatnika na fakturze a prawo do odliczenia VAT

REKLAMA

REKLAMA

W obrocie fakturowym zdarzają się błędy w nazwach (firmach) podatników. W szczególności z uwagi np. na ograniczenia programów do fakturowania (limity znaków), zbyt długie nazwy są na fakturach skracane w sposób odmienny od skrótów zgodnych z prawem, czy podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R. Powstają w związku z tym wątpliwości czy tego typu błędy trzeba korygować i czy mają wpływ na prawo do odliczenia VAT.

Błąd w nazwie podatnika (nabywcy), polegający na umieszczeniu na fakturze niepełnej nazwy podatnika lub nazwy skróconej innej od nazwy skróconej zawartej w zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R, przy jednoczesnym wpisaniu prawidłowego numeru NIP podatnika i prawidłowym adresie jest jedynie wadą, która nie wyłącza możliwości prawidłowego określenia nabywcy towaru, a jednocześnie pozostaje bez znaczenia dla wysokości zobowiązania podatkowego. Nie można zatem stwierdzić, że wystawienie faktury w sposób opisany we wniosku pozbawia Wnioskodawcę prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego z niej wynikającego. (...)

REKLAMA

Autopromocja

Zastosowanie opisanej wyżej nazwy odbiorcy na fakturach nie powoduje/nie będzie powodować błędu skutkującego koniecznością wystawienia not korygujących, gdyż nie wpływa to na prawidłowość tych dokumentów. W związku z powyższym faktury te mogą/będą stanowić podstawę do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego z nich wynikające.

Tak zinterpretował przepisy dot. podatku VAT Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 16 października 2018 r. (sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.629.2018.2.OS).

Polecamy: Komplet podatki 2019

Polecamy: Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Długa firma (nazwa) podatnika na fakturze

O interpretację wystąpił podatnik (spółka komandytowa, której komplementariuszem jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością), który z uwagi na swoją formę prawną i przepisy art. 104 kodeksu spółek handlowych musi stosować dość długą nazwę (firmę).

Zgodnie z ww. art. 104 ksh firma (czyli nazwa) spółki komandytowej powinna zawierać nazwisko jednego lub kilku komplementariuszy oraz dodatkowe oznaczenie „spółka komandytowa”. Co prawda dopuszczalne jest używanie w obrocie skrótu „sp.k.”. Ale jeżeli komplementariuszem jest osoba prawna (np. spółka z o.o.), firma spółki komandytowej powinna zawierać pełne brzmienie firmy (nazwy) tej osoby prawnej z dodatkowym oznaczeniem „spółka komandytowa”. Nie wyklucza to zamieszczenia nazwiska komplementariusza, który jest osobą fizyczną.

Ponadto warto wskazać, że zgodnie z art. 434-435 kodeksu cywilnego:

1) Firmą (tj. nazwą pod jaką działa przedsiębiorca) osoby fizycznej jest jej imię i nazwisko, a oprócz tego do firmy można włączyć pseudonim, określenia wskazujące na przedmiot działalności przedsiębiorcy, miejsce jej prowadzenia oraz innych określeń dowolnie obranych.

2) Firma (nazwa) osoby prawnej zawierać może:

-  określenie formy prawnej osoby prawnej (np. spółki handlowe stosują tu jako przepisy szczególne odpowiednie artykuły ksh), które może być podane w skrócie (obligatoryjnie),

- określenia wskazujące na przedmiot działalności, siedzibę oraz inne określenia dowolnie obrane (elementy fakultatywne).

- nazwisko lub pseudonim osoby fizycznej, jeżeli służy to ukazaniu związków tej osoby z powstaniem lub działalnością przedsiębiorcy (element fakultatywny).

Ogólnym zaleceniem dla firm jest też to, by nie wprowadzały w błąd i odróżniały się dostatecznie od firm innych przedsiębiorców.

Już z tych przepisów wynika, że oprócz tzw. nazwy fantazyjnej (np. Fantazja), czy określeń wskazujących na przedmiot działalności przedsiębiorcy (np. Handel Import Eksport), miejsce jej prowadzenia (np. Falęcin) - samo określenie formy prawnej (np. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa) może tak wydłużyć nazwę (firmę) przedsiębiorcy-podatnika, że czasem nie ma miejsca na jej wpisanie na fakturze.

Oczywiście przepisy dopuszczają skróty określeń wskazujących na formę prawną (np. sp. z o.o.) ale nie zawsze skrócenie firmy jest możliwe, zwłaszcza jeżeli wybraliśmy sobie długą nazwę fantazyjną.

Trzeba też zauważyć, że zarówno rejestrując się w Krajowym Rejestrze Sądowym, jak i składając zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług (VAT-R), czy np. zgłoszenie identyfikacyjne NIP-2, trzeba podać zarówno nazwę pełną jak i skróconą.

W kontekście firmy spółki komandytowej, której komplementariuszem jest spółka z o.o. (te podmioty mają najczęściej problemy z długą nazwą) warto wskazać wyrok Sądu Apelacyjnego w Poznaniu z 12 października 2016 r., sygn. akt III AUa 2315/15. Sąd ten uznał za dopuszczalne użycie w obrocie nazwy spółki Przedsiębiorstwo Handlowo – Usługowe (...) Spółki z ograniczoną odpowiedzialności Spółki komandytowej z użyciem ustawowych skrótów i określenie jej jako Przedsiębiorstwo Handlowo – Usługowe (...) Sp. z o. o. Sp. k..

Niektóre programy komputerowe do fakturowania mają ograniczenia odnośnie liczby znaków, które można wpisać w rubryce „nazwa nabywcy”. Stąd podatnicy często mają wątpliwości, gdy otrzymują od swoich kontrahentów faktury, na których widnieją ich niewłaściwie skrócone firmy. Wątpliwości dotyczą tego, czy taka faktura może uprawniać do odliczenia VAT i czy trzeba taką fakturę korygować.


Błędny skrót firmy na fakturze nie ma znaczenia dla odliczenia VAT

Zdaniem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wyrażonym w ww. interpretacji jeżeli podatnik VAT otrzyma fakturę, na której umieszczono jego nazwę skróconą inną od nazwy skróconej zawartej w zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R, lecz na podstawie innych danych zawartych w fakturze, takich jak adres oraz NIP jest możliwa identyfikacja podatnika, to co do zasady nie ma problemu. Z tego powodu podatnik nie traci prawa do odliczenia VAT naliczonego na takiej fakturze, o ile spełnia zasadniczą przesłankę z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT (wykorzystywanie nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych) i nie spełnia przesłanek negatywnych z art. 88 ustawy o VAT. W tych negatywnych przesłankach nie ma wymienionej sytuacji wpisania na fakturze błędnego skrótu firmy podatnika.

Co więcej zdaniem organu podatkowego nie ma konieczności w takim przypadku wystawienia not korygujących i takie faktury, gdzie jedynym błędem jest niewłaściwy skrót firmy podatnika uprawniają do odliczenia VAT.

Takie stanowisko organu podatkowego zasługuje na aprobatę. Nie wynika ono stricte z obowiązujących przepisów, które być może powinny być doprecyzowane ale pozostaje w zgodzie z najważniejszymi zasadami odliczania VAT. Z pewnością bezpieczniej jest wymagać od kontrahentów stosowania tego skrótu swojej firmy, który został zgłoszony w VAT-R, czy dokumentach rejestracyjnych do KRS. Dobrze jednak wiedzieć, że błędnie skrócona nazwa nie dyskwalifikuje, zdaniem organów podatkowych faktury w kontekście odliczenia VAT.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA