REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błędna skrócona nazwa podatnika na fakturze a prawo do odliczenia VAT

Błędna skrócona nazwa podatnika na fakturze a prawo do odliczenia VAT
Błędna skrócona nazwa podatnika na fakturze a prawo do odliczenia VAT

REKLAMA

REKLAMA

W obrocie fakturowym zdarzają się błędy w nazwach (firmach) podatników. W szczególności z uwagi np. na ograniczenia programów do fakturowania (limity znaków), zbyt długie nazwy są na fakturach skracane w sposób odmienny od skrótów zgodnych z prawem, czy podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R. Powstają w związku z tym wątpliwości czy tego typu błędy trzeba korygować i czy mają wpływ na prawo do odliczenia VAT.

Błąd w nazwie podatnika (nabywcy), polegający na umieszczeniu na fakturze niepełnej nazwy podatnika lub nazwy skróconej innej od nazwy skróconej zawartej w zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R, przy jednoczesnym wpisaniu prawidłowego numeru NIP podatnika i prawidłowym adresie jest jedynie wadą, która nie wyłącza możliwości prawidłowego określenia nabywcy towaru, a jednocześnie pozostaje bez znaczenia dla wysokości zobowiązania podatkowego. Nie można zatem stwierdzić, że wystawienie faktury w sposób opisany we wniosku pozbawia Wnioskodawcę prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego z niej wynikającego. (...)

REKLAMA

REKLAMA

Zastosowanie opisanej wyżej nazwy odbiorcy na fakturach nie powoduje/nie będzie powodować błędu skutkującego koniecznością wystawienia not korygujących, gdyż nie wpływa to na prawidłowość tych dokumentów. W związku z powyższym faktury te mogą/będą stanowić podstawę do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego z nich wynikające.

Tak zinterpretował przepisy dot. podatku VAT Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 16 października 2018 r. (sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.629.2018.2.OS).

Polecamy: Komplet podatki 2019

REKLAMA

Polecamy: Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Długa firma (nazwa) podatnika na fakturze

O interpretację wystąpił podatnik (spółka komandytowa, której komplementariuszem jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością), który z uwagi na swoją formę prawną i przepisy art. 104 kodeksu spółek handlowych musi stosować dość długą nazwę (firmę).

Zgodnie z ww. art. 104 ksh firma (czyli nazwa) spółki komandytowej powinna zawierać nazwisko jednego lub kilku komplementariuszy oraz dodatkowe oznaczenie „spółka komandytowa”. Co prawda dopuszczalne jest używanie w obrocie skrótu „sp.k.”. Ale jeżeli komplementariuszem jest osoba prawna (np. spółka z o.o.), firma spółki komandytowej powinna zawierać pełne brzmienie firmy (nazwy) tej osoby prawnej z dodatkowym oznaczeniem „spółka komandytowa”. Nie wyklucza to zamieszczenia nazwiska komplementariusza, który jest osobą fizyczną.

Ponadto warto wskazać, że zgodnie z art. 434-435 kodeksu cywilnego:

1) Firmą (tj. nazwą pod jaką działa przedsiębiorca) osoby fizycznej jest jej imię i nazwisko, a oprócz tego do firmy można włączyć pseudonim, określenia wskazujące na przedmiot działalności przedsiębiorcy, miejsce jej prowadzenia oraz innych określeń dowolnie obranych.

2) Firma (nazwa) osoby prawnej zawierać może:

-  określenie formy prawnej osoby prawnej (np. spółki handlowe stosują tu jako przepisy szczególne odpowiednie artykuły ksh), które może być podane w skrócie (obligatoryjnie),

- określenia wskazujące na przedmiot działalności, siedzibę oraz inne określenia dowolnie obrane (elementy fakultatywne).

- nazwisko lub pseudonim osoby fizycznej, jeżeli służy to ukazaniu związków tej osoby z powstaniem lub działalnością przedsiębiorcy (element fakultatywny).

Ogólnym zaleceniem dla firm jest też to, by nie wprowadzały w błąd i odróżniały się dostatecznie od firm innych przedsiębiorców.

Już z tych przepisów wynika, że oprócz tzw. nazwy fantazyjnej (np. Fantazja), czy określeń wskazujących na przedmiot działalności przedsiębiorcy (np. Handel Import Eksport), miejsce jej prowadzenia (np. Falęcin) - samo określenie formy prawnej (np. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa) może tak wydłużyć nazwę (firmę) przedsiębiorcy-podatnika, że czasem nie ma miejsca na jej wpisanie na fakturze.

Oczywiście przepisy dopuszczają skróty określeń wskazujących na formę prawną (np. sp. z o.o.) ale nie zawsze skrócenie firmy jest możliwe, zwłaszcza jeżeli wybraliśmy sobie długą nazwę fantazyjną.

Trzeba też zauważyć, że zarówno rejestrując się w Krajowym Rejestrze Sądowym, jak i składając zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług (VAT-R), czy np. zgłoszenie identyfikacyjne NIP-2, trzeba podać zarówno nazwę pełną jak i skróconą.

W kontekście firmy spółki komandytowej, której komplementariuszem jest spółka z o.o. (te podmioty mają najczęściej problemy z długą nazwą) warto wskazać wyrok Sądu Apelacyjnego w Poznaniu z 12 października 2016 r., sygn. akt III AUa 2315/15. Sąd ten uznał za dopuszczalne użycie w obrocie nazwy spółki Przedsiębiorstwo Handlowo – Usługowe (...) Spółki z ograniczoną odpowiedzialności Spółki komandytowej z użyciem ustawowych skrótów i określenie jej jako Przedsiębiorstwo Handlowo – Usługowe (...) Sp. z o. o. Sp. k..

Niektóre programy komputerowe do fakturowania mają ograniczenia odnośnie liczby znaków, które można wpisać w rubryce „nazwa nabywcy”. Stąd podatnicy często mają wątpliwości, gdy otrzymują od swoich kontrahentów faktury, na których widnieją ich niewłaściwie skrócone firmy. Wątpliwości dotyczą tego, czy taka faktura może uprawniać do odliczenia VAT i czy trzeba taką fakturę korygować.


Błędny skrót firmy na fakturze nie ma znaczenia dla odliczenia VAT

Zdaniem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wyrażonym w ww. interpretacji jeżeli podatnik VAT otrzyma fakturę, na której umieszczono jego nazwę skróconą inną od nazwy skróconej zawartej w zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R, lecz na podstawie innych danych zawartych w fakturze, takich jak adres oraz NIP jest możliwa identyfikacja podatnika, to co do zasady nie ma problemu. Z tego powodu podatnik nie traci prawa do odliczenia VAT naliczonego na takiej fakturze, o ile spełnia zasadniczą przesłankę z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT (wykorzystywanie nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych) i nie spełnia przesłanek negatywnych z art. 88 ustawy o VAT. W tych negatywnych przesłankach nie ma wymienionej sytuacji wpisania na fakturze błędnego skrótu firmy podatnika.

Co więcej zdaniem organu podatkowego nie ma konieczności w takim przypadku wystawienia not korygujących i takie faktury, gdzie jedynym błędem jest niewłaściwy skrót firmy podatnika uprawniają do odliczenia VAT.

Takie stanowisko organu podatkowego zasługuje na aprobatę. Nie wynika ono stricte z obowiązujących przepisów, które być może powinny być doprecyzowane ale pozostaje w zgodzie z najważniejszymi zasadami odliczania VAT. Z pewnością bezpieczniej jest wymagać od kontrahentów stosowania tego skrótu swojej firmy, który został zgłoszony w VAT-R, czy dokumentach rejestracyjnych do KRS. Dobrze jednak wiedzieć, że błędnie skrócona nazwa nie dyskwalifikuje, zdaniem organów podatkowych faktury w kontekście odliczenia VAT.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA