REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wymóg potwierdzenia odbioru faktury korygującej dla obniżenia obrotu opodatkowanego VAT

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
wymóg potwierdzenia odbioru faktury korygującej; obniżenie obrotu opodatkowanego VAT
wymóg potwierdzenia odbioru faktury korygującej; obniżenie obrotu opodatkowanego VAT

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnim czasie pojawiły się orzeczenia Wojewódzkich Sądów Administracyjnych, dotyczące wymogu posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez kontrahenta, odwołujące się do tez wyrażonych przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 26 stycznia br. (sygn. C-588/10). Jak sądy krajowe realizują wytyczne Trybunału?

Warto przypomnieć, iż w powyższym wyroku Trybunał uznał wymóg sformułowany w art. 29 ust. 4a ustawy o VAT za zgodny z prawem wspólnotowym, jednocześnie jednak wskazując, iż nie można odmówić podatnikom prawa do obniżenia podstawy opodatkowania, jeżeli uzyskanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej w rozsądnym terminie jest niemożliwe lub nadmiernie utrudnione.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Aby móc skorzystać z prawa do obniżenia obrotu podlegającego opodatkowaniu, podatnik musi wykazać, że okoliczność powodująca obniżenie obrotu rzeczywiście miała miejsce i dochował należytej staranności w celu upewnienia się, że kontrahent zapoznał się z treścią faktury korygującej i jest w jej posiadaniu.

Kiedy można obniżyć podatek należny bez potwierdzenia odbioru faktury korygującej?

Jednym z pierwszych wyroków zapadłych w oparciu o tezy wyrażone przez Trybunał był wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu. W wyroku z 8 marca br. (sygn. I SA/Wr 146/11) skład orzekający stwierdził, że podatnik może obniżyć podatek należny nawet w przypadku braku posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez kontrahenta, jeżeli podjął próbę uzyskania takiego potwierdzenia dochowując przy tym należytej staranności.

Po spełnieniu przesłanek, organ podatkowy nie może odmówić podatnikowi prawa do uwzględnienia faktury korygującej w składanej deklaracji podatkowej dla rozliczenia VAT, w tym obniżenia podatku należnego, w rozliczeniu za okres, w którym wystawił korektę.

REKLAMA

Wystawienie faktury korygującej a prawo do obniżenia VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Potwierdzenie odbioru faktury korygującej – czy jest niezbędne do odliczenia VAT?

Sąd dodał, że rolą organu podatkowego jest określenie sposobu, w jaki podatnik powinien wykazać, że podjął racjonalne kroki w celu uzyskania potwierdzenia odbioru faktury przez nabywcę, które między innymi mogą przybrać postać wysłania faktury korygującej za zwrotnym potwierdzeniem odbioru, posiadania kopii faktury korygującej podpisanej przez kontrahenta, wysłania faktury korygującej pocztą elektroniczną z opcją potwierdzenia odbioru lub odczytu e-maila czy też wysłania pisma przypominającego o wysłaniu potwierdzenia kierowanego do odbiorcy faktury.

Warszawski Sąd Administracyjny w wyroku z 10 marca br. (sygn. III SA/Wa 346/12), wydał przychylne podatnikowi orzeczenie, w którym stwierdził, że nie można bezwzględnie uzależniać możliwości obniżenia obrotu podlegającego VAT od faktu otrzymania potwierdzenia odbioru korekty przez nabywcę.

Jeżeli uzyskanie takiego potwierdzenia w rozsądnym terminie jest niemożliwe lub nadmiernie utrudnione a wystawca faktury działał z należytą starannością, można powoływać się na inne środki dowodowe niż potwierdzenie, np. korespondencję między wystawcą a nabywcą lub zapłatę zaksięgowaną z tytułu wystawionej faktury.

Nie zawsze korzystnie

Pojawił się również wyrok mniej korzystny dla podatników. WSA w Warszawie w orzeczeniu z 4 kwietnia br. (sygn. III SA/Wa 458/12) wskazał, że nie każda uciążliwość związana z otrzymaniem potwierdzenia odbioru faktury korygującej pozwala na obniżenie obrotu, ponieważ przesłanki niemożliwości i nadmiernego utrudnienia należy interpretować wąsko.

Zdaniem Sądu, skarżąca spółka nie dochowała należytej staranności przy próbie otrzymania potwierdzenia faktur korygujących i tym samym nie jest uprawniona do obniżenia związanego z nimi podatku należnego.

Wspomniany wyrok Trybunału i wydane na jego kanwie orzeczenia sądów administracyjnych mogą potencjalnie pozwolić wielu podmiotom na odzyskanie nienależnie zapłaconego podatku VAT, zarówno w odniesieniu do faktur korygujących wystawionych w bieżących okresach jak również w przeszłych latach.

Szanse na uzyskanie pozytywnego rozstrzygnięcia będą zależały przy tym od indywidualnych okoliczności danego podatnika.

Rafał Kacprowski - konsultant w Zespole ds. Podatków Pośrednich działu prawno-podatkowego PwC

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA