REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wymóg potwierdzenia odbioru faktury korygującej dla obniżenia obrotu opodatkowanego VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
wymóg potwierdzenia odbioru faktury korygującej; obniżenie obrotu opodatkowanego VAT
wymóg potwierdzenia odbioru faktury korygującej; obniżenie obrotu opodatkowanego VAT

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnim czasie pojawiły się orzeczenia Wojewódzkich Sądów Administracyjnych, dotyczące wymogu posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez kontrahenta, odwołujące się do tez wyrażonych przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 26 stycznia br. (sygn. C-588/10). Jak sądy krajowe realizują wytyczne Trybunału?

Warto przypomnieć, iż w powyższym wyroku Trybunał uznał wymóg sformułowany w art. 29 ust. 4a ustawy o VAT za zgodny z prawem wspólnotowym, jednocześnie jednak wskazując, iż nie można odmówić podatnikom prawa do obniżenia podstawy opodatkowania, jeżeli uzyskanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej w rozsądnym terminie jest niemożliwe lub nadmiernie utrudnione.

REKLAMA

REKLAMA

Aby móc skorzystać z prawa do obniżenia obrotu podlegającego opodatkowaniu, podatnik musi wykazać, że okoliczność powodująca obniżenie obrotu rzeczywiście miała miejsce i dochował należytej staranności w celu upewnienia się, że kontrahent zapoznał się z treścią faktury korygującej i jest w jej posiadaniu.

Kiedy można obniżyć podatek należny bez potwierdzenia odbioru faktury korygującej?

Jednym z pierwszych wyroków zapadłych w oparciu o tezy wyrażone przez Trybunał był wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu. W wyroku z 8 marca br. (sygn. I SA/Wr 146/11) skład orzekający stwierdził, że podatnik może obniżyć podatek należny nawet w przypadku braku posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez kontrahenta, jeżeli podjął próbę uzyskania takiego potwierdzenia dochowując przy tym należytej staranności.

Po spełnieniu przesłanek, organ podatkowy nie może odmówić podatnikowi prawa do uwzględnienia faktury korygującej w składanej deklaracji podatkowej dla rozliczenia VAT, w tym obniżenia podatku należnego, w rozliczeniu za okres, w którym wystawił korektę.

REKLAMA

Wystawienie faktury korygującej a prawo do obniżenia VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Potwierdzenie odbioru faktury korygującej – czy jest niezbędne do odliczenia VAT?

Sąd dodał, że rolą organu podatkowego jest określenie sposobu, w jaki podatnik powinien wykazać, że podjął racjonalne kroki w celu uzyskania potwierdzenia odbioru faktury przez nabywcę, które między innymi mogą przybrać postać wysłania faktury korygującej za zwrotnym potwierdzeniem odbioru, posiadania kopii faktury korygującej podpisanej przez kontrahenta, wysłania faktury korygującej pocztą elektroniczną z opcją potwierdzenia odbioru lub odczytu e-maila czy też wysłania pisma przypominającego o wysłaniu potwierdzenia kierowanego do odbiorcy faktury.

Warszawski Sąd Administracyjny w wyroku z 10 marca br. (sygn. III SA/Wa 346/12), wydał przychylne podatnikowi orzeczenie, w którym stwierdził, że nie można bezwzględnie uzależniać możliwości obniżenia obrotu podlegającego VAT od faktu otrzymania potwierdzenia odbioru korekty przez nabywcę.

Jeżeli uzyskanie takiego potwierdzenia w rozsądnym terminie jest niemożliwe lub nadmiernie utrudnione a wystawca faktury działał z należytą starannością, można powoływać się na inne środki dowodowe niż potwierdzenie, np. korespondencję między wystawcą a nabywcą lub zapłatę zaksięgowaną z tytułu wystawionej faktury.

Nie zawsze korzystnie

Pojawił się również wyrok mniej korzystny dla podatników. WSA w Warszawie w orzeczeniu z 4 kwietnia br. (sygn. III SA/Wa 458/12) wskazał, że nie każda uciążliwość związana z otrzymaniem potwierdzenia odbioru faktury korygującej pozwala na obniżenie obrotu, ponieważ przesłanki niemożliwości i nadmiernego utrudnienia należy interpretować wąsko.

Zdaniem Sądu, skarżąca spółka nie dochowała należytej staranności przy próbie otrzymania potwierdzenia faktur korygujących i tym samym nie jest uprawniona do obniżenia związanego z nimi podatku należnego.

Wspomniany wyrok Trybunału i wydane na jego kanwie orzeczenia sądów administracyjnych mogą potencjalnie pozwolić wielu podmiotom na odzyskanie nienależnie zapłaconego podatku VAT, zarówno w odniesieniu do faktur korygujących wystawionych w bieżących okresach jak również w przeszłych latach.

Szanse na uzyskanie pozytywnego rozstrzygnięcia będą zależały przy tym od indywidualnych okoliczności danego podatnika.

Rafał Kacprowski - konsultant w Zespole ds. Podatków Pośrednich działu prawno-podatkowego PwC

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

REKLAMA

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

REKLAMA