REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wymóg potwierdzenia odbioru faktury korygującej dla obniżenia obrotu opodatkowanego VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
wymóg potwierdzenia odbioru faktury korygującej; obniżenie obrotu opodatkowanego VAT
wymóg potwierdzenia odbioru faktury korygującej; obniżenie obrotu opodatkowanego VAT

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnim czasie pojawiły się orzeczenia Wojewódzkich Sądów Administracyjnych, dotyczące wymogu posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez kontrahenta, odwołujące się do tez wyrażonych przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 26 stycznia br. (sygn. C-588/10). Jak sądy krajowe realizują wytyczne Trybunału?

Warto przypomnieć, iż w powyższym wyroku Trybunał uznał wymóg sformułowany w art. 29 ust. 4a ustawy o VAT za zgodny z prawem wspólnotowym, jednocześnie jednak wskazując, iż nie można odmówić podatnikom prawa do obniżenia podstawy opodatkowania, jeżeli uzyskanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej w rozsądnym terminie jest niemożliwe lub nadmiernie utrudnione.

REKLAMA

Autopromocja

Aby móc skorzystać z prawa do obniżenia obrotu podlegającego opodatkowaniu, podatnik musi wykazać, że okoliczność powodująca obniżenie obrotu rzeczywiście miała miejsce i dochował należytej staranności w celu upewnienia się, że kontrahent zapoznał się z treścią faktury korygującej i jest w jej posiadaniu.

Kiedy można obniżyć podatek należny bez potwierdzenia odbioru faktury korygującej?

REKLAMA

Jednym z pierwszych wyroków zapadłych w oparciu o tezy wyrażone przez Trybunał był wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu. W wyroku z 8 marca br. (sygn. I SA/Wr 146/11) skład orzekający stwierdził, że podatnik może obniżyć podatek należny nawet w przypadku braku posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez kontrahenta, jeżeli podjął próbę uzyskania takiego potwierdzenia dochowując przy tym należytej staranności.

Po spełnieniu przesłanek, organ podatkowy nie może odmówić podatnikowi prawa do uwzględnienia faktury korygującej w składanej deklaracji podatkowej dla rozliczenia VAT, w tym obniżenia podatku należnego, w rozliczeniu za okres, w którym wystawił korektę.

Wystawienie faktury korygującej a prawo do obniżenia VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Potwierdzenie odbioru faktury korygującej – czy jest niezbędne do odliczenia VAT?

Sąd dodał, że rolą organu podatkowego jest określenie sposobu, w jaki podatnik powinien wykazać, że podjął racjonalne kroki w celu uzyskania potwierdzenia odbioru faktury przez nabywcę, które między innymi mogą przybrać postać wysłania faktury korygującej za zwrotnym potwierdzeniem odbioru, posiadania kopii faktury korygującej podpisanej przez kontrahenta, wysłania faktury korygującej pocztą elektroniczną z opcją potwierdzenia odbioru lub odczytu e-maila czy też wysłania pisma przypominającego o wysłaniu potwierdzenia kierowanego do odbiorcy faktury.

REKLAMA

Warszawski Sąd Administracyjny w wyroku z 10 marca br. (sygn. III SA/Wa 346/12), wydał przychylne podatnikowi orzeczenie, w którym stwierdził, że nie można bezwzględnie uzależniać możliwości obniżenia obrotu podlegającego VAT od faktu otrzymania potwierdzenia odbioru korekty przez nabywcę.

Jeżeli uzyskanie takiego potwierdzenia w rozsądnym terminie jest niemożliwe lub nadmiernie utrudnione a wystawca faktury działał z należytą starannością, można powoływać się na inne środki dowodowe niż potwierdzenie, np. korespondencję między wystawcą a nabywcą lub zapłatę zaksięgowaną z tytułu wystawionej faktury.

Nie zawsze korzystnie

Pojawił się również wyrok mniej korzystny dla podatników. WSA w Warszawie w orzeczeniu z 4 kwietnia br. (sygn. III SA/Wa 458/12) wskazał, że nie każda uciążliwość związana z otrzymaniem potwierdzenia odbioru faktury korygującej pozwala na obniżenie obrotu, ponieważ przesłanki niemożliwości i nadmiernego utrudnienia należy interpretować wąsko.

Zdaniem Sądu, skarżąca spółka nie dochowała należytej staranności przy próbie otrzymania potwierdzenia faktur korygujących i tym samym nie jest uprawniona do obniżenia związanego z nimi podatku należnego.

Wspomniany wyrok Trybunału i wydane na jego kanwie orzeczenia sądów administracyjnych mogą potencjalnie pozwolić wielu podmiotom na odzyskanie nienależnie zapłaconego podatku VAT, zarówno w odniesieniu do faktur korygujących wystawionych w bieżących okresach jak również w przeszłych latach.

Szanse na uzyskanie pozytywnego rozstrzygnięcia będą zależały przy tym od indywidualnych okoliczności danego podatnika.

Rafał Kacprowski - konsultant w Zespole ds. Podatków Pośrednich działu prawno-podatkowego PwC

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA