REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe terminy wystawiania faktur od 2013 roku

Anna Resiak
Ekspert podatkowy
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
terminy wystawiania faktur VAT 2013
terminy wystawiania faktur VAT 2013

REKLAMA

REKLAMA

1 stycznia 2013 r. zmianie uległy przepisy dotyczące zasad wystawiania faktur. Wprowadzone zmiany dotyczą głównie wyglądu faktury. Warto jednak zauważyć, że ustawodawca przewidział trzy nowe regulacje odnoszące się do terminów wystawiania faktur.

Zmiany te są o tyle szczególne, że zasadnicza „rewolucja” w zakresie terminów wystawiania faktur będzie miała miejsce dopiero w roku 2014 r. (1 stycznia 2014 r. wejdą w życie przepisy zmieniające zasady powstawania obowiązku podatkowego na gruncie podatku VAT, a także skorelowane z nimi przepisy wprowadzające nowe terminy, w jakich podatnicy powinni udokumentować transakcję za pomocą faktury).

REKLAMA

Autopromocja

Poniżej omówione zostały przypadku, w których termin wystawienia faktury uległ modyfikacji z dniem 1 stycznia 2013 r.

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów

Począwszy od 1 stycznia 2013 r. przepisy przewidują nowy termin wystawienia faktury w przypadku  wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WDT). Faktura dokumentująca WDT może być obecnie  wystawiana do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy.

Podatnicy mają zatem więcej czasu na wystawienie faktury, gdyż do końca 2012 r.. termin wystawienia faktury dla WDT określany był na podstawie zasad ogólnych tj. fakturę należało wystawić najpóźniej siódmego dnia po dokonaniu dostawy.

Spółka A 12.04.2013 r. wysłała drewno lipowe do kontrahenta z Niemiec. Fakturę z tytułu tej transakcji spółka powinna wystawić najpóźniej 15.05.2013 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Świadczenie usług poza terytorium kraju, czyli tzw. „eksport usług”

Do końca 2012 r. w przypadku świadczenia usług poza terytorium kraju, czyli tzw. „eksportu usług”, dla którego miejsce świadczenia, a zarazem opodatkowania ustalane było na podstawie art. 28b ustawy o podatku od towarów i usług (czyli miejscem świadczenia i opodatkowania usługi był kraj siedziby usługobiorcy) fakturę wystawiało się:

- nie później niż w dacie wykonania usługi,

- nie wcześniej niż 30 dni przed tą datą.

Regulacje obowiązujące od 1 stycznia 2013 r. całkowicie zmieniły zasady wystawiania faktur w omawianym zakresie.

Faktura VAT i fakturowanie w 2013 roku - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Przede wszystkim, co do zasady, nie jest już możliwe wystawienie faktury przed wykonaniem usługi (wyjąwszy faktury zaliczkowe, potwierdzające otrzymanie zaliczki). Podatnik może wystawić w analizowanym przypadku fakturę najwcześniej w dacie wykonania usługi.

Co do samego terminu wystawienia faktury należy rozróżnić dwie sytuacje.

Pierwszą, w której usługa opodatkowana w kraju siedziby usługobiorcy świadczona jest na rzecz podmiotu, który ma siedzibę na terytorium jednego z państw członkowskich UE. Wówczas podatnik zobowiązany jest do wystawienia faktury potwierdzającej wykonanie usługi do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym usługę wykonano.

Spółka C z siedziba w Polsce, zajmująca się tłumaczeniami na język niemiecki, dostała zlecenie od kontrahenta z Niemiec na przetłumaczenie na j. niemiecki aktu notarialnego. Spółka C wykonała usługę 12.02.2013 r. Faktura powinna zostać wystawiona najpóźniej 15.03. 2013 r.

Faktury VAT – zmiany i nowości od 2013 roku

Drugą sytuacją jest przypadek, gdy polski przedsiębiorca świadczy usługę na rzecz podmiotu mającego siedzibę poza terytorium UE. W takiej sytuacji faktura powinna być wystawiona na zasadach ogólnych, a więc najpóźniej w 7 dniu po wykonaniu usługi.

Spółka D z siedziba w Polsce wykonała usługę doradczą na rzecz podmiotu mającego siedzibę na terytorium Ukrainy. Usługa została wykonana 16.08.2013 r. Spółka D powinna wystawić fakturę najpóźniej 23.08.2013 r.


Faktura dokumentująca kilka odrębnych dostaw lub usług

Z dniem 1 stycznia 2013 r. wprowadzono możliwość wystawiania tzw. faktury zbiorczej tj. faktury dokumentującej więcej niż jedną transakcję dokonaną na rzecz tego samego kontrahenta w danym okresie rozliczeniowym.

Podatnicy mają obecnie możliwość wystawienia faktury dokumentującej kilka dostaw towarów bądź kilka usług wykonanych w ciągu jednego miesiąca na rzecz określonego kontrahenta. Faktura taka jest wystawiana nie później niż w ostatnim dniu miesiąca, w którym miała miejsce sprzedaż.

Spółka A  (producent drewna) 03.02.2013  r. dokonała na rzecz spółki B dostawy drewna akacjowego. 15.02.2013 r. spółka A dokonała ponownie na rzecz spółki B dostawy tym razem drewna dębowego. Od stycznia 2013 r. obie te czynności mogą zostać udokumentowane na jednej fakturze wystawionej najpóźniej 28.02.2013 r.

Należy jednak podkreślić, iż w analizowanej sytuacji podatnicy mogą co prawda wystawić zbiorczą fakturę dokumentującą dokonanie kilku transakcji, jednakże faktura taka nie generuje obowiązku podatkowego po stronie sprzedającego.

Obowiązek podatkowy i faktury VAT 2013/2014

Obowiązek podatkowy będzie powstawał odrębnie dla każdej transakcji na zasadach właściwych dla niej (w dacie dokonania dostawy/wykonania usługi lub w dacie wystawienia faktury, jeżeli wystawiona została ona nie później niż 7 dnia od daty sprzedaży).

Spółka A dokonała na rzecz Spółki B sprzedaży materiałów budowlanych 5, 20 oraz 25 lutego. Wszystkie transakcje udokumentowane zostały za pomocą jednej faktury wystawionej 28 lutego 2013 r. Obowiązek podatkowy dla każdej z dostaw powstanie odpowiednio 5 lutego, 20 lutego (data dostawy towarów, na podstawie art. 19 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług) oraz 28 lutego (w odniesieniu do trzeciej transakcji obowiązek podatkowy powstanie w dacie wystawienia faktury na podstawie art. 19 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług).

Warto nadmienić, iż powyższe ma ogromne znaczenie, w przypadku, gdyby sprzedaż towarów/usług rozliczana była w walucie obcej, gdyż determinuje jakie kursy walut powinny mieć zastosowanie dla transakcji.

Jednocześnie wskazana powyżej zasada nie ma zastosowania w odniesieniu do usług, które dokumentujemy fakturami wystawionymi na podstawie § 11 rozporządzenia w sprawie m.in. wystawiania faktur, a więc, co do zasady, nie później niż w dacie powstania obowiązku podatkowego i nie wcześniej niż 30 dnia przed tą datą.

Oznacza to, iż w szczególności nie jest możliwe dokumentowanie za pomocą faktury zbiorczej usług budowlanych i budowlano montażowych i usług transportowych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA