REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe terminy wystawiania faktur od 2013 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Resiak
Ekspert podatkowy
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
terminy wystawiania faktur VAT 2013
terminy wystawiania faktur VAT 2013

REKLAMA

REKLAMA

1 stycznia 2013 r. zmianie uległy przepisy dotyczące zasad wystawiania faktur. Wprowadzone zmiany dotyczą głównie wyglądu faktury. Warto jednak zauważyć, że ustawodawca przewidział trzy nowe regulacje odnoszące się do terminów wystawiania faktur.

Zmiany te są o tyle szczególne, że zasadnicza „rewolucja” w zakresie terminów wystawiania faktur będzie miała miejsce dopiero w roku 2014 r. (1 stycznia 2014 r. wejdą w życie przepisy zmieniające zasady powstawania obowiązku podatkowego na gruncie podatku VAT, a także skorelowane z nimi przepisy wprowadzające nowe terminy, w jakich podatnicy powinni udokumentować transakcję za pomocą faktury).

REKLAMA

Autopromocja

Poniżej omówione zostały przypadku, w których termin wystawienia faktury uległ modyfikacji z dniem 1 stycznia 2013 r.

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów

Począwszy od 1 stycznia 2013 r. przepisy przewidują nowy termin wystawienia faktury w przypadku  wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WDT). Faktura dokumentująca WDT może być obecnie  wystawiana do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy.

Podatnicy mają zatem więcej czasu na wystawienie faktury, gdyż do końca 2012 r.. termin wystawienia faktury dla WDT określany był na podstawie zasad ogólnych tj. fakturę należało wystawić najpóźniej siódmego dnia po dokonaniu dostawy.

Spółka A 12.04.2013 r. wysłała drewno lipowe do kontrahenta z Niemiec. Fakturę z tytułu tej transakcji spółka powinna wystawić najpóźniej 15.05.2013 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Świadczenie usług poza terytorium kraju, czyli tzw. „eksport usług”

Do końca 2012 r. w przypadku świadczenia usług poza terytorium kraju, czyli tzw. „eksportu usług”, dla którego miejsce świadczenia, a zarazem opodatkowania ustalane było na podstawie art. 28b ustawy o podatku od towarów i usług (czyli miejscem świadczenia i opodatkowania usługi był kraj siedziby usługobiorcy) fakturę wystawiało się:

- nie później niż w dacie wykonania usługi,

- nie wcześniej niż 30 dni przed tą datą.

Regulacje obowiązujące od 1 stycznia 2013 r. całkowicie zmieniły zasady wystawiania faktur w omawianym zakresie.

Faktura VAT i fakturowanie w 2013 roku - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Przede wszystkim, co do zasady, nie jest już możliwe wystawienie faktury przed wykonaniem usługi (wyjąwszy faktury zaliczkowe, potwierdzające otrzymanie zaliczki). Podatnik może wystawić w analizowanym przypadku fakturę najwcześniej w dacie wykonania usługi.

Co do samego terminu wystawienia faktury należy rozróżnić dwie sytuacje.

Pierwszą, w której usługa opodatkowana w kraju siedziby usługobiorcy świadczona jest na rzecz podmiotu, który ma siedzibę na terytorium jednego z państw członkowskich UE. Wówczas podatnik zobowiązany jest do wystawienia faktury potwierdzającej wykonanie usługi do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym usługę wykonano.

Spółka C z siedziba w Polsce, zajmująca się tłumaczeniami na język niemiecki, dostała zlecenie od kontrahenta z Niemiec na przetłumaczenie na j. niemiecki aktu notarialnego. Spółka C wykonała usługę 12.02.2013 r. Faktura powinna zostać wystawiona najpóźniej 15.03. 2013 r.

Faktury VAT – zmiany i nowości od 2013 roku

Drugą sytuacją jest przypadek, gdy polski przedsiębiorca świadczy usługę na rzecz podmiotu mającego siedzibę poza terytorium UE. W takiej sytuacji faktura powinna być wystawiona na zasadach ogólnych, a więc najpóźniej w 7 dniu po wykonaniu usługi.

Spółka D z siedziba w Polsce wykonała usługę doradczą na rzecz podmiotu mającego siedzibę na terytorium Ukrainy. Usługa została wykonana 16.08.2013 r. Spółka D powinna wystawić fakturę najpóźniej 23.08.2013 r.


Faktura dokumentująca kilka odrębnych dostaw lub usług

Z dniem 1 stycznia 2013 r. wprowadzono możliwość wystawiania tzw. faktury zbiorczej tj. faktury dokumentującej więcej niż jedną transakcję dokonaną na rzecz tego samego kontrahenta w danym okresie rozliczeniowym.

Podatnicy mają obecnie możliwość wystawienia faktury dokumentującej kilka dostaw towarów bądź kilka usług wykonanych w ciągu jednego miesiąca na rzecz określonego kontrahenta. Faktura taka jest wystawiana nie później niż w ostatnim dniu miesiąca, w którym miała miejsce sprzedaż.

Spółka A  (producent drewna) 03.02.2013  r. dokonała na rzecz spółki B dostawy drewna akacjowego. 15.02.2013 r. spółka A dokonała ponownie na rzecz spółki B dostawy tym razem drewna dębowego. Od stycznia 2013 r. obie te czynności mogą zostać udokumentowane na jednej fakturze wystawionej najpóźniej 28.02.2013 r.

Należy jednak podkreślić, iż w analizowanej sytuacji podatnicy mogą co prawda wystawić zbiorczą fakturę dokumentującą dokonanie kilku transakcji, jednakże faktura taka nie generuje obowiązku podatkowego po stronie sprzedającego.

Obowiązek podatkowy i faktury VAT 2013/2014

Obowiązek podatkowy będzie powstawał odrębnie dla każdej transakcji na zasadach właściwych dla niej (w dacie dokonania dostawy/wykonania usługi lub w dacie wystawienia faktury, jeżeli wystawiona została ona nie później niż 7 dnia od daty sprzedaży).

Spółka A dokonała na rzecz Spółki B sprzedaży materiałów budowlanych 5, 20 oraz 25 lutego. Wszystkie transakcje udokumentowane zostały za pomocą jednej faktury wystawionej 28 lutego 2013 r. Obowiązek podatkowy dla każdej z dostaw powstanie odpowiednio 5 lutego, 20 lutego (data dostawy towarów, na podstawie art. 19 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług) oraz 28 lutego (w odniesieniu do trzeciej transakcji obowiązek podatkowy powstanie w dacie wystawienia faktury na podstawie art. 19 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług).

Warto nadmienić, iż powyższe ma ogromne znaczenie, w przypadku, gdyby sprzedaż towarów/usług rozliczana była w walucie obcej, gdyż determinuje jakie kursy walut powinny mieć zastosowanie dla transakcji.

Jednocześnie wskazana powyżej zasada nie ma zastosowania w odniesieniu do usług, które dokumentujemy fakturami wystawionymi na podstawie § 11 rozporządzenia w sprawie m.in. wystawiania faktur, a więc, co do zasady, nie później niż w dacie powstania obowiązku podatkowego i nie wcześniej niż 30 dnia przed tą datą.

Oznacza to, iż w szczególności nie jest możliwe dokumentowanie za pomocą faktury zbiorczej usług budowlanych i budowlano montażowych i usług transportowych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA