REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT 2013 – stawka 0% przy eksporcie i WDT

Subskrybuj nas na Youtube
stawka 0 % przy eksporcie- VAT 2013
stawka 0 % przy eksporcie- VAT 2013

REKLAMA

REKLAMA

Projektowana nowelizacja ustawy o VAT, która ma wejść w życie od początku 2013 roku wprowadza m.in. zmiany w zakresie stosowania stawki 0% VAT przy eksporcie towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów.

Zmiany nie będą rewolucyjne tym niemniej nowości w tym zakresie nie będzie mało.

REKLAMA

Autopromocja

Proponowana zmiana w  art. 41 ust. 6 ustawy o VAT ma charakter doprecyzowujący definicję eksportu towarów przez wskazanie, iż warunkiem zastosowania stawki 0% jest otrzymanie dokumentu potwierdzającego wywóz towarów poza Unię Europejską oraz określenie otwartego katalogu tych dokumentów.

Od 2013 roku będzie można wystawiać faktury uproszczone

Zgodnie z projektowanym przepisem dokumentem potwierdzającym wywóz towarów poza terytorium UE może być m.in.

- dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- potwierdzony przez urząd celny wydruk tego dokumentu, dokument w formie elektronicznej otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność jak również

- zgłoszenie wywozowe w formie papierowej albo jego kopia potwierdzona przez urząd celny.

Z uwagi na to, iż w zależności od państwa, w którym nastąpi objęcie procedurą wywozu mogą występować różne dokumenty zaproponowany został katalog otwarty dokumentów, które  mogą potwierdzać wywóz towarów poza UE. Umożliwi to stosowanie stawki 0% również  w sytuacji, gdyby w innych państwach funkcjonowały zgodnie z przepisami tam obowiązującymi inne niż wymienione w tym przepisie dokumenty potwierdzające wywóz towarów poza terytorium UE.  

Proponowana zmiana polegająca na dodaniu ust. 9a-9c w art. 41 ustawy o VAT ma na celu umożliwienie zastosowania stawki 0% w eksporcie towarów, w sytuacji gdy podatnik przed dokonaniem dostawy towarów otrzymał całość lub część zapłaty. Otrzymanie takich należności rodzi

powstanie obowiązku podatkowego z upływem miesiąca, w którym je otrzymano.

Zastosowanie 0% stawki podatku będzie możliwe, jeśli wywóz towarów nastąpi w terminie 2 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym podatnik otrzymał tę zapłatę. Warunek wywozu będzie spełniony, jeśli podatnik otrzymał dokument potwierdzający wywóz towarów  poza terytorium Unii Europejskiej w terminie określonym w art. 41 ust. 6 i 7 ustawy o VAT, tj. co do zasady przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym upłynął termin, w jakim miał nastąpić wywóz towarów.

VAT 2013 - nowelizacja ustawy o VAT, stawki VAT

Niespełnienie tego warunku spowoduje obowiązek zastosowania stawki właściwej dla danego towaru w kraju. Po otrzymaniu dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w terminie późniejszym podatnik będzie mógł dokonać korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument. 

Projektowane przepisy będą mogły mieć zastosowanie do sytuacji, gdy wywóz nastąpi w terminie późniejszym ale termin ten uzasadniony będzie specyfiką realizacji tego rodzaju dostaw potwierdzoną warunkami dostawy, w których zawarto termin wywozu towarów. 

Brak projektowanej regulacji skutkowałby koniecznością opodatkowania takiej należności z tytułu eksportu towarów stawką właściwą dla dostawy tego towaru na terytorium kraju w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał tę należność.

Natomiast zmiana w art. 41 ust. 11 ma na celu doprecyzowanie dokumentowania dokonania eksportu pośredniego. Podmiot dokonujący eksportu pośredniego powinien posiadać jeden  z dokumentów, o których mowa w ust. 6. 

Uchylenie  ust. 14b oraz modyfikacja zdania wstępnego w  ust. 14c art. 41 związane jest  z faktem, że regulacje te stają się zbędne w świetle zmian zaproponowanych w art. 19a (nowe zasady dotyczące momentu powstania obowiązku podatkowego).   

Zmiana w art. 41 ust. 14e ustawy o VAT uwzględnia zmiany w zakresie fakturowania. Zmiana w art. 41 ust. 14f ustawy o VAT wiąże się z przyjęciem w całej ustawie jednolitej nomenklatury. Proponuje się sformułowanie „należności” zastąpić wyrazem „zapłata” oraz nie powtarzać przykładowego katalogu form zapłaty przed dokonaniem czynności.

Zmodyfikowano przepis art. 42 ust. 1 ustawy o VAT poprzez wykreślenie warunku podania numeru kontrahenta oraz swojego numeru VAT-UE na fakturze stwierdzającej dostawę towarów uzależniającego opodatkowanie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów według stawki podatku 0%.

Zgodnie z proponowaną zmianą wewnatrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem,  że podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej oraz składając deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE.

Zmiana ta uwzględnia orzecznictwo krajowe, które kwestionuje uzależnienie stosowania stawki 0% od rejestracji przed dokonaniem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Projektowane rozwiązanie umożliwi zastosowanie stawki 0% jeśli podatnik zarejestruje się jako podatnik VAT-UE, np. w  momencie składania deklaracji

Poprzez wykreślenie ust. 7 zrezygnowano z obowiązku wypełniania dokumentu wywozu (koniecznego w przypadku wywozu przez nabywcę nowych środków transportu bez użycia innego środka transportu) w trzech egzemplarzach, z których – zgodnie z przepisami obecnie obowiązującymi – jeden jest wydawany nabywcy, drugi - podatnik pozostawia w swojej dokumentacji, trzeci – podatnik przesyła wraz z fakturą, o której mowa w art. 106 ust. 6, do biura wymiany informacji o podatku VAT.

Zgodnie z projektowanymi przepisami znosi się obowiązek przesyłania tego dokumentu do biura wymiany informacji o VAT.

Uchylenie ust. 7 wiąże się też ze zmianami w dokumentowaniu transakcji w oparciu o nowe rozwiązania zaproponowane w art. 106h. Proponuje się uchylenie art. 42 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT, odnoszącego się do kopii faktury, która nie może stanowić dokumentu potwierdzającego dostarczenie towaru nabywcy na terytorium innego państwa członkowskiego. Wskutek uchylenia tego przepisu konieczne jest odpowiednie dostosowanie brzmienia ust. 4 i 5 art. 42 – zmiana porządkowa. 

VAT 2013 – powstanie obowiązku podatkowego

Zmiana w art. 42 ust. 6 ustawy o VAT polega na wpisaniu właściwego przywołania przepisu dotyczącego zasad fakturowania.  Proponuje się również uchylenie ust. 15, tj. delegacji do określenia w rozporządzeniu innych sposobów dokumentowania wywozu towarów z terytorium kraju i dostarczania ich na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju. Ta fakultatywna delegacja nie została wykorzystana przez ponad 8 lat, nie jest zatem celowe jej utrzymywanie.

Proponuje się uchylenie delegacji dla Ministra Finansów zawartej w art. 42 ust. 17 ustawy  o VAT, dotyczącej wyznaczenia jednostki organizacyjnej, w której  funkcjonuje biuro wymiany informacji o podatku VAT. Przedmiotowa zmiana ma związek z uchylaniem w tym artykule przepisu ust. 7, w związku z czym nie ma uzasadnienia do określania tej delegacji w tym artykule.

Źródło: Projekt z 25 maja 2012 r. ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA