REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reklamacje dotyczące wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów (WNT) – rozliczanie VAT

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Reklamacje dotyczące wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów (WNT) – rozliczanie VAT
Reklamacje dotyczące wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów (WNT) – rozliczanie VAT

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy nabywający towary od unijnych kontrahentów dokonując reklamacji wadliwych towarów, najczęściej od swoich dostawców, otrzymują noty korygujące. Przedmiotowe noty wystawiane są tytułem obniżenia wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów na skutek pozytywnego rozpatrzenia reklamacji. W sytuacjach takich pojawiają się wątpliwości, jakie skutki w zakresie podatku VAT rodzi otrzymanie przez polskiego podatnika takiej noty korygującej.

Podstawa opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów

Ustalając implikacje podatkowe powyższych zdarzeń, w pierwszej kolejności należy wskazać, iż  podstawą opodatkowania WNT jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić (art. 31 ust. 1 ustawy o VAT).

REKLAMA

Autopromocja

Jednocześnie podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) oraz o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze (art. 31 ust. 3 w zw z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT).

Mając na uwadze powyższe należy wskazać, iż obniżenie wynagrodzenia z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia na skutek uznania przez dostawcę reklamacji, uprawnia podatnika do obniżenia podstawy opodatkowania.

Obowiązki dokumentacyjne

W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów wystawiane są faktury wewnętrzne. Przy czym zasady wystawiania faktur VAT (w tym faktur wewnętrznych) uregulowane zostały szczegółowo w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie m.in. wystawiania faktur. I tak, w myśl § 13 ust. 1 ww. rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Zgodnie z § 13 ust. 6 pkt 1 rozporządzenia powyższy przepisy stosuje się odpowiednio w przypadku zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych. Ponadto, jak stanowi § 24 ust. 1 rozporządzenia, przywołane regulacje stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polski podatnik - w przypadku uznania przez unijnego kontrahenta reklamacji - powinien wystawić wewnętrzną fakturę korygującą zmniejszającą wartość uprzednio rozliczonego WNT.

Należy jednakże zauważyć, iż ustawodawca nie określił w jakim terminie należy wystawić wewnętrzną fakturę korygującą. W opinii autora, faktura taka powinna zostać wystawiona w chwilą zaistnienia okoliczności stanowiących przesłankę do obniżenia podstawy opodatkowania.

Przesłankę taką niewątpliwie stanowi otrzymanie od zagranicznego dostawcy noty korygującej. Tym samym za właściwe należy uznać wystawienie wewnętrznej faktury korygującej po otrzymaniu od kontrahenta noty.

Kiedy nabywca może wystawić notę korygującą do faktury?

Moment rozliczenia wewnętrznej faktury korygującej

W dalszej kolejności należy ustalić, w którym okresie rozliczeniowym podatnik zobowiązany jest uwzględnić korektę faktury wewnętrznej. W praktyce stosuje się zasadę, iż wewnętrzne faktury korygujące ujmuje się w ewidencji za okres, w którym podatnik je wystawił.

Słuszność tego stanowiska wynika pośrednio z treści art. 86 ust. 10a ustawy o VAT, który stanowi, że nabywca otrzymujący fakturę korygującą jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym tę korektę faktury otrzymał.

Należy bowiem pamiętać, że korekta podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów skutkuje jednoczesną korektą podatku naliczonego odliczonego od tego nabycia.

Spółka X w marcu 2012 r. nabyła od unijnego dostawcy towar. Na skutek uznanej reklamacji dostawca wystawił notę korygującą, którą Podatnik otrzymał w dniu 21 kwietnia 2012 r. Na podstawie ww. noty Spółka zobowiązana jest do wystawienia faktury wewnętrznej korygującej. Fakturę korygującą należy ująć w rozliczeniu za miesiąc kwiecień 2012 r.

Czy faktura wzywająca do zaliczki generuje konieczność rozliczenia WNT?

Kurs waluty

REKLAMA

Na zakończenie wypada wskazać, iż oprócz ujęcia wewnętrznej faktury korygującej w odpowiednim okresie rozliczeniowym, istotne jest również to, według jakiego kuru należy przeliczyć wyrażone w nocie korygującej wartości. Zgodnie z art 31a ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania są określone w walucie obcej, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego (…).

Regulacje podatkowe milczą natomiast jak postąpić w przypadku faktur korygujących. W praktyce przyjęło się, że w takich sytuacjach należy stosować taki sam kurs, jaki został zastosowany do faktury pierwotnej.

Tym samym wartości wykazane w nocie korygującej należy przeliczyć na polskie złote po takim samym kursie, jaki zastosował do przeliczenia wartości z faktury dokumentującej wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, której korekta ta dotyczy, tj. po średnim kursie ogłoszonym przez NBP z dnia poprzedzającego dzień powstania obowiązku podatkowego od tej transakcji.

Reasumując, otrzymanie w związku z uznaną reklamacją noty korygującej, stanowi podstawę do korekty podstawy opodatkowania w tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Korekty tej należy dokonać poprzez wystawienie faktury wewnętrznej oraz pomniejszanie podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego oraz kwoty podatku naliczonego w deklaracji VAT-7 i informacji podsumowującej w rozliczeniu za miesiąc, w którym nabywca otrzymał notę.

Małgorzata Breda, doradca podatkowy, kierownik zespołu podatku VAT, ECDDP Sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA