REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reklamacje dotyczące wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów (WNT) – rozliczanie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Reklamacje dotyczące wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów (WNT) – rozliczanie VAT
Reklamacje dotyczące wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów (WNT) – rozliczanie VAT

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy nabywający towary od unijnych kontrahentów dokonując reklamacji wadliwych towarów, najczęściej od swoich dostawców, otrzymują noty korygujące. Przedmiotowe noty wystawiane są tytułem obniżenia wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów na skutek pozytywnego rozpatrzenia reklamacji. W sytuacjach takich pojawiają się wątpliwości, jakie skutki w zakresie podatku VAT rodzi otrzymanie przez polskiego podatnika takiej noty korygującej.

Podstawa opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów

Ustalając implikacje podatkowe powyższych zdarzeń, w pierwszej kolejności należy wskazać, iż  podstawą opodatkowania WNT jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić (art. 31 ust. 1 ustawy o VAT).

REKLAMA

Autopromocja

Jednocześnie podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) oraz o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze (art. 31 ust. 3 w zw z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT).

Mając na uwadze powyższe należy wskazać, iż obniżenie wynagrodzenia z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia na skutek uznania przez dostawcę reklamacji, uprawnia podatnika do obniżenia podstawy opodatkowania.

Obowiązki dokumentacyjne

W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów wystawiane są faktury wewnętrzne. Przy czym zasady wystawiania faktur VAT (w tym faktur wewnętrznych) uregulowane zostały szczegółowo w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie m.in. wystawiania faktur. I tak, w myśl § 13 ust. 1 ww. rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Zgodnie z § 13 ust. 6 pkt 1 rozporządzenia powyższy przepisy stosuje się odpowiednio w przypadku zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych. Ponadto, jak stanowi § 24 ust. 1 rozporządzenia, przywołane regulacje stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polski podatnik - w przypadku uznania przez unijnego kontrahenta reklamacji - powinien wystawić wewnętrzną fakturę korygującą zmniejszającą wartość uprzednio rozliczonego WNT.

Należy jednakże zauważyć, iż ustawodawca nie określił w jakim terminie należy wystawić wewnętrzną fakturę korygującą. W opinii autora, faktura taka powinna zostać wystawiona w chwilą zaistnienia okoliczności stanowiących przesłankę do obniżenia podstawy opodatkowania.

Przesłankę taką niewątpliwie stanowi otrzymanie od zagranicznego dostawcy noty korygującej. Tym samym za właściwe należy uznać wystawienie wewnętrznej faktury korygującej po otrzymaniu od kontrahenta noty.

Kiedy nabywca może wystawić notę korygującą do faktury?

Moment rozliczenia wewnętrznej faktury korygującej

W dalszej kolejności należy ustalić, w którym okresie rozliczeniowym podatnik zobowiązany jest uwzględnić korektę faktury wewnętrznej. W praktyce stosuje się zasadę, iż wewnętrzne faktury korygujące ujmuje się w ewidencji za okres, w którym podatnik je wystawił.

Słuszność tego stanowiska wynika pośrednio z treści art. 86 ust. 10a ustawy o VAT, który stanowi, że nabywca otrzymujący fakturę korygującą jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym tę korektę faktury otrzymał.

Należy bowiem pamiętać, że korekta podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów skutkuje jednoczesną korektą podatku naliczonego odliczonego od tego nabycia.

Spółka X w marcu 2012 r. nabyła od unijnego dostawcy towar. Na skutek uznanej reklamacji dostawca wystawił notę korygującą, którą Podatnik otrzymał w dniu 21 kwietnia 2012 r. Na podstawie ww. noty Spółka zobowiązana jest do wystawienia faktury wewnętrznej korygującej. Fakturę korygującą należy ująć w rozliczeniu za miesiąc kwiecień 2012 r.

Czy faktura wzywająca do zaliczki generuje konieczność rozliczenia WNT?

Kurs waluty

Na zakończenie wypada wskazać, iż oprócz ujęcia wewnętrznej faktury korygującej w odpowiednim okresie rozliczeniowym, istotne jest również to, według jakiego kuru należy przeliczyć wyrażone w nocie korygującej wartości. Zgodnie z art 31a ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania są określone w walucie obcej, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego (…).

Regulacje podatkowe milczą natomiast jak postąpić w przypadku faktur korygujących. W praktyce przyjęło się, że w takich sytuacjach należy stosować taki sam kurs, jaki został zastosowany do faktury pierwotnej.

Tym samym wartości wykazane w nocie korygującej należy przeliczyć na polskie złote po takim samym kursie, jaki zastosował do przeliczenia wartości z faktury dokumentującej wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, której korekta ta dotyczy, tj. po średnim kursie ogłoszonym przez NBP z dnia poprzedzającego dzień powstania obowiązku podatkowego od tej transakcji.

Reasumując, otrzymanie w związku z uznaną reklamacją noty korygującej, stanowi podstawę do korekty podstawy opodatkowania w tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Korekty tej należy dokonać poprzez wystawienie faktury wewnętrznej oraz pomniejszanie podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego oraz kwoty podatku naliczonego w deklaracji VAT-7 i informacji podsumowującej w rozliczeniu za miesiąc, w którym nabywca otrzymał notę.

Małgorzata Breda, doradca podatkowy, kierownik zespołu podatku VAT, ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA