REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reklamacje dotyczące wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów (WNT) – rozliczanie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Reklamacje dotyczące wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów (WNT) – rozliczanie VAT
Reklamacje dotyczące wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów (WNT) – rozliczanie VAT

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy nabywający towary od unijnych kontrahentów dokonując reklamacji wadliwych towarów, najczęściej od swoich dostawców, otrzymują noty korygujące. Przedmiotowe noty wystawiane są tytułem obniżenia wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów na skutek pozytywnego rozpatrzenia reklamacji. W sytuacjach takich pojawiają się wątpliwości, jakie skutki w zakresie podatku VAT rodzi otrzymanie przez polskiego podatnika takiej noty korygującej.

Podstawa opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów

Ustalając implikacje podatkowe powyższych zdarzeń, w pierwszej kolejności należy wskazać, iż  podstawą opodatkowania WNT jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić (art. 31 ust. 1 ustawy o VAT).

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Jednocześnie podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) oraz o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze (art. 31 ust. 3 w zw z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT).

Mając na uwadze powyższe należy wskazać, iż obniżenie wynagrodzenia z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia na skutek uznania przez dostawcę reklamacji, uprawnia podatnika do obniżenia podstawy opodatkowania.

Obowiązki dokumentacyjne

W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów wystawiane są faktury wewnętrzne. Przy czym zasady wystawiania faktur VAT (w tym faktur wewnętrznych) uregulowane zostały szczegółowo w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie m.in. wystawiania faktur. I tak, w myśl § 13 ust. 1 ww. rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Zgodnie z § 13 ust. 6 pkt 1 rozporządzenia powyższy przepisy stosuje się odpowiednio w przypadku zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych. Ponadto, jak stanowi § 24 ust. 1 rozporządzenia, przywołane regulacje stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polski podatnik - w przypadku uznania przez unijnego kontrahenta reklamacji - powinien wystawić wewnętrzną fakturę korygującą zmniejszającą wartość uprzednio rozliczonego WNT.

REKLAMA

Należy jednakże zauważyć, iż ustawodawca nie określił w jakim terminie należy wystawić wewnętrzną fakturę korygującą. W opinii autora, faktura taka powinna zostać wystawiona w chwilą zaistnienia okoliczności stanowiących przesłankę do obniżenia podstawy opodatkowania.

Przesłankę taką niewątpliwie stanowi otrzymanie od zagranicznego dostawcy noty korygującej. Tym samym za właściwe należy uznać wystawienie wewnętrznej faktury korygującej po otrzymaniu od kontrahenta noty.

Kiedy nabywca może wystawić notę korygującą do faktury?

Moment rozliczenia wewnętrznej faktury korygującej

W dalszej kolejności należy ustalić, w którym okresie rozliczeniowym podatnik zobowiązany jest uwzględnić korektę faktury wewnętrznej. W praktyce stosuje się zasadę, iż wewnętrzne faktury korygujące ujmuje się w ewidencji za okres, w którym podatnik je wystawił.

Słuszność tego stanowiska wynika pośrednio z treści art. 86 ust. 10a ustawy o VAT, który stanowi, że nabywca otrzymujący fakturę korygującą jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym tę korektę faktury otrzymał.

Należy bowiem pamiętać, że korekta podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów skutkuje jednoczesną korektą podatku naliczonego odliczonego od tego nabycia.

Spółka X w marcu 2012 r. nabyła od unijnego dostawcy towar. Na skutek uznanej reklamacji dostawca wystawił notę korygującą, którą Podatnik otrzymał w dniu 21 kwietnia 2012 r. Na podstawie ww. noty Spółka zobowiązana jest do wystawienia faktury wewnętrznej korygującej. Fakturę korygującą należy ująć w rozliczeniu za miesiąc kwiecień 2012 r.

Czy faktura wzywająca do zaliczki generuje konieczność rozliczenia WNT?

Kurs waluty

Na zakończenie wypada wskazać, iż oprócz ujęcia wewnętrznej faktury korygującej w odpowiednim okresie rozliczeniowym, istotne jest również to, według jakiego kuru należy przeliczyć wyrażone w nocie korygującej wartości. Zgodnie z art 31a ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania są określone w walucie obcej, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego (…).

Regulacje podatkowe milczą natomiast jak postąpić w przypadku faktur korygujących. W praktyce przyjęło się, że w takich sytuacjach należy stosować taki sam kurs, jaki został zastosowany do faktury pierwotnej.

Tym samym wartości wykazane w nocie korygującej należy przeliczyć na polskie złote po takim samym kursie, jaki zastosował do przeliczenia wartości z faktury dokumentującej wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, której korekta ta dotyczy, tj. po średnim kursie ogłoszonym przez NBP z dnia poprzedzającego dzień powstania obowiązku podatkowego od tej transakcji.

Reasumując, otrzymanie w związku z uznaną reklamacją noty korygującej, stanowi podstawę do korekty podstawy opodatkowania w tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Korekty tej należy dokonać poprzez wystawienie faktury wewnętrznej oraz pomniejszanie podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego oraz kwoty podatku naliczonego w deklaracji VAT-7 i informacji podsumowującej w rozliczeniu za miesiąc, w którym nabywca otrzymał notę.

Małgorzata Breda, doradca podatkowy, kierownik zespołu podatku VAT, ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

REKLAMA

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

REKLAMA