REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dostarczanie faktur korygujących przez CRM akceptowane przez fiskusa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
FSG Podatki Sp. z o.o.
FSG Podatki Sp. z o.o. stanowi część grupy FSG, specjalizując się w świadczeniu kompleksowych usług doradztwa podatkowego. Misją naszej firmy jest zapewnienie Klientom bezpieczeństwa podatkowego.
Ewa Szychowska, specjalista ds. finansów i księgowa w FSG Podatki
Dostarczanie faktur korygujących przez CRM akceptowane przez fiskusa /fot. Shutterstock
Dostarczanie faktur korygujących przez CRM akceptowane przez fiskusa /fot. Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Efektywne dostarczenie faktury korygującej in minus jest istotne dla możliwości obniżenia podstawy do obliczenia podatku VAT. Z tego względu tak ważne jest otrzymanie odpowiedniego potwierdzenia od klienta, które umożliwi rozliczenie z fiskusem. Brak powyższego dowodu z jednoczesnym pomniejszeniem podatku od towarów i usług grozi sankcją. Dlatego wielokrotnie użytkownicy programów CRM zastanawiają się, czy jest możliwość zautomatyzowania i ułatwienia procesów pozyskiwania powyższych potwierdzeń bez obaw o konsekwencje.

Okazuje się, że interpretacje organów skarbowych w tym zakresie są bardzo przychylne dla firm stawiających na nowoczesne rozwiązania IT. Przedsiębiorstwa mogą w prosty sposób przekazywać faktury korygujące za pośrednictwem platform CRM.

REKLAMA

CRM a faktura korygująca in minus

REKLAMA

Wskazany powyżej problem dostrzegła jedna ze spółek działających w branży usług finansowych. Przedsiębiorstwo postawiło na elektroniczny system ułatwiający komunikację z klientem, który umożliwiałby umieszczanie faktur na specjalnie utworzonych, indywidualnych kontach użytkowników. W związku z pojawiającymi się błędami w dokumentach, firma rozważała możliwość skorzystania z powyższego programu również w przypadku faktur korygujących in minus. Celem biznesowym była maksymalnie zautomatyzowana procedura, która jednocześnie nie generowałaby potencjalnego ryzyka związanego z karami za błędy księgowe.

Spółka wystąpiła z prośbą o interpretację indywidualną do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej odnośnie uzyskania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej zgodnie z art. 29a ust. 13 ustawy VAT. Wątpliwości budziło pytanie, czy wystawienie i udostępnienie faktury korygującej in minus w formie elektronicznej na indywidualnym koncie odbiorcy w systemie informatycznym można uznać za wypełnienie powyższego obowiązku.

Wystarczy dowód na dostarczenie dokumentu za pośrednictwem programu CRM

W interpretacji indywidualnej z dnia 17.04.2020 roku (numer 0114-KDIP1-3.4012.107.2020.1.JG) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że firma może posiadać potwierdzenie w dowolnej formie. Należy jednak pamiętać, że potwierdzenie to musi wskazywać, że faktura korygująca dotarła do adresata, a ten mógł się z nią zapoznać. W takiej sytuacji umieszczenie korekty w systemie elektronicznym na koncie klienta, z którego pobiera on faktury, traktowane jest jako wystarczające działanie celem spełnienia ustawowych wymagań. W efekcie za termin dostarczenia faktury korygującej uznaje się dzień umieszczenia jej na koncie w systemie elektronicznym. Możliwe jest zatem natychmiastowe rozliczenie i obniżenie podstawy do obliczenia podatku VAT.

CRM usprawni pracę wszystkich przedsiębiorców

REKLAMA

Powyższa interpretacja stanowi bardzo pozytywną informację dla firm korzystających z programów CRM. Chociaż została ona wydana w indywidualnej sprawie, to wskazuje, że fiskus przychylnie podchodzi do automatyzacji procesów w przedsiębiorstwach za pomocą rozwiązań IT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W rezultacie firmy mogą przygotować swoje własne procedury w zakresie przekazywania klientom faktur korygujących in minus i rozliczać je w łatwy sposób. Należy jednak pamiętać, że system CRM powinien w takiej sytuacji umożliwiać jasną i precyzyjną weryfikację daty przekazania faktury. To właśnie ta funkcja będzie stanowić potwierdzenie wywiązania się z ustawowego obowiązku oraz wyznaczać dzień, w którym możliwe będzie obniżenie podstawy do obliczenia podatku od towarów i usług.

Dotychczasowa praktyka korekty faktury bywała czasochłonna

Podmioty wystawiające dużą liczbę dokumentów na różne sposoby radziły sobie z gromadzeniem potwierdzeń przesłania faktur korygujących. Firmy często decydowały się na ręczną analizę otrzymanego potwierdzenia, często w formie papierowej, co wiązało się z dodatkową pracą i wydłużonym czasem oczekiwania. Bez względu na zastosowane procedury celem działania było pozyskanie dowodu na przekazanie dokumentu podczas ewentualnej kontroli skarbowej.

Z tego względu powyższa interpretacja indywidualna stanowi bardzo ważny krok w stronę bardziej efektywnych rozwiązań w zakresie korygowania in minus. Proces z wykorzystaniem programu CRM może być nie tylko bardziej zautomatyzowany, ale także szybszy. Dodatkowo zastosowanie systemów informatycznych może znacząco minimalizować ryzyko błędu, a przede wszystkim – ułatwi pracę działu księgowości.

Ewa Szychowska, specjalista ds. finansów i księgowa w FSG Podatki (https://fsgpodatki.pl/)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA