REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-faktury ustrukturyzowane od 2022 r. Czy znikną faktury papierowe?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Business Tax Professionals Sp. z o.o. sp. k.
Doradztwo podatkowe, przeglądy i szkolenia podatkowe, ceny transferowe
E-faktury ustrukturyzowane. Czy znikną faktury papierowe?
E-faktury ustrukturyzowane. Czy znikną faktury papierowe?

REKLAMA

REKLAMA

E-faktury ustrukturyzowane od 2022 r.. Nadciąga rewolucja w fakturowaniu. Znane do tej pory faktury papierowe, jak i stosowane obecnie faktury elektroniczne nie będą jedynymi dopuszczalnymi formami dokumentowania transakcji. Faktury ustrukturyzowane mają być wprowadzone na zasadach dobrowolności od 1 stycznia 2022 roku.

Projekt zmian już w Sejmie

9 września 2021 r. Sejm rozpoczął prace legislacyjne nad rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (dalej: Projekt). Zakłada on wprowadzenie możliwości wystawiania przez podatników faktur w formie ustrukturyzowanej (tzw. e-faktur) oraz wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (dalej jako: KSeF, System). Takie rozwiązanie jest już stosowane m.in. w Portugalii, Hiszpanii czy we Włoszech, a więc należało się spodziewać, że i w Polsce zostaną wprowadzona podobne rozwiązania.

REKLAMA

Autopromocja

Na czym polega działanie Krajowego Systemu e-Faktur?

Faktury ustrukturyzowane będą wystawiane przez podatników za pośrednictwem systemu KSeF. Nowe narzędzie przygotowane przez Ministerstwo będzie wymagało integracji systemów księgowych i fakturowych z KSeF. Wszystkie faktury będą mogły być sporządzone w lokalnych bądź chmurowych systemach finansowo-księgowych według wzoru udostępnionego przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych oraz przesłane do KSeF za pomocą API (interfejs programistyczny aplikacji stosowany przez aplikacje, które działają na udostępnionych danych).

Faktury ustrukturyzowane nie są nowością

Konieczność posługiwania się przez kontrahentów elektronicznymi fakturami ustrukturyzowanymi istnieje już od roku 2019. Obowiązek stosowania Platformy Elektronicznego Fakturowania (PEF) został wprowadzony Ustawą o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych z dnia 9 listopada 2018 r. (t.j. Dz.U.2020.1666 t.j. ze zm.). Do tej pory jednak PEF była przeznaczona jedynie dla dwóch rodzajów podmiotów, tj. podmiotów zamawiających w ramach zamówień publicznych oraz wykonawców tych zamówień.

Wystawienie równoznaczne z otrzymaniem

Zgodnie z założeniami, w dniu nadania fakturze ustrukturyzowanej numeru identyfikującego, będzie ona uznawana za wystawioną i jednocześnie za otrzymaną, z wyłączeniem sytuacji, w których nabywca nie wyrazi zgody na otrzymywanie faktur w KSeF. Numer będzie przydzielany automatycznie – systemowo i co istotne - nie będzie to numer faktury nadany przez przedsiębiorcę w ramach prowadzonej działalności.

Konieczny etap wystawienia faktury - akceptacja odbiorcy

Otrzymywanie faktur ustrukturyzowanych przy użyciu Systemu będzie wymagało akceptacji odbiorcy takiej faktury. Jeżeli odbiorca takiej faktury nie wyrazi zgody na jej otrzymanie przy użyciu Systemu, wystawca zachowa prawo do wystawienia faktury ustrukturyzowanej w KSeF, a wystawioną w ten sposób fakturę zobowiązany będzie przekazać odbiorcy w inny uzgodniony z nim sposób (np. e-mailem w postaci elektronicznej).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe narzędzie do tzw. e-kontroli

Zaproponowane rozwiązanie ma na celu przede wszystkim uszczelnienie kontroli podatku VAT, a w konsekwencji ma wpłynąć na wzrost dochodów do budżetu państwa. KSeF z pewnością pozwoli fiskusowi na wcześniejsze otrzymywanie informacji o realizowanych przez podatnika transakcjach. Ewentualne błędy na fakturze będą wyłapywane i identyfikowane na wczesnym etapie. Wszystko dzięki temu, że System będzie automatycznie analizował, weryfikował i kontrolował prawidłowość danych wskazanych na fakturze.

KSeF i faktury ustrukturyzowane - korzyści dla podatnika

Jak zapewnia Ministerstwo Finansów - podatnicy korzystający z Systemu będą mogli liczyć na dodatkowe korzyści. Wśród nich wskazać można m.in. na:

  • przyspieszony, 40-dniowy termin zwrotu VAT - zamiast obecnych 60 dni (przy spełnieniu kilku warunków - ust. 6c i 6d dodane do art. 87 ustawy o VAT),
  • stały dostęp do faktur (365/24/7),
  • brak obowiązku archiwizacji faktur, a w konsekwencji brak konieczności posiadania dodatkowej powierzchni na przechowywanie dokumentów czy też  brak konieczności korzystania z archiwów zewnętrznych (co do zasady faktury ustrukturyzowane będą przechowywane w KSeF przez okres 10 lat, licząc od końca roku, w którym zostały wystawione),
  • przyspieszenie procesu obiegu faktur – dzięki ustandaryzowaniu faktur samo wystawianie jak i doręczanie będzie odbywało się zdecydowanie szybciej,
  • wyeliminowanie błędów, w tym błędów ludzkich - ujednolicony wzór dokumentu wyeliminuje błędy ludzkie (np. pominięcie niektórych elementów faktury czy też niezbędnych informacji),
  • bezpieczeństwo dokumentów – zminimalizowanie ryzyka utraty faktur,
  • bezpieczniejsze rozliczanie obrotu z kontrahentami, co przełoży się na poprawę płynności finansowej,
  • krótszy czas obiegu informacji i dokumentów, szczególnie przydatne w przypadku ewentualnych kontroli lub czynności sprawdzających (poprzez KSeF organ otrzyma natychmiastowy dostęp do dokumentów).

E-faktury ustrukturyzowane od 2022 roku - na początek tylko dla chętnych

Faktury ustrukturyzowane mają być wprowadzone na zasadach dobrowolności od 1 stycznia 2022 r. (w pierwotnej wersji projektu miał to być 1 października 2021 r.). Jednocześnie Ministerstwo Finansów poinformowało na swojej stronie internetowej, że omawiane rozwiązanie miałoby być obowiązkowe dla wszystkich od 2023 r. To zaś oznacza, że faktury papierowe mogą wkrótce odejść do lamusa.

Roboczą wersję struktury FA_VAT udostępniono na stronie internetowej: Ministerstwa Finansów – Krajowej Administracji Skarbowej w zakładce Krajowy System e-Faktur oraz na stronie podatki.gov.pl. Na stronie MF udostępniono również zestaw przykładowych plików e-Faktury, które pokazują sposób wypełnienia struktury w określonych przypadkach.

Etap legislacyjny: 17 września 2021 r. Projekt został skierowany do Komisji Finansów Publicznych.

Marta Kielar, konsultant ds. podatków, Business Tax Professionals sp. z o.o. sp. k.

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw - przebieg procesu legislacyjnego w Sejmie

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

REKLAMA

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA