REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-faktury ustrukturyzowane od 2022 r. Czy znikną faktury papierowe?

Business Tax Professionals Sp. z o.o. sp. k.
Doradztwo podatkowe, przeglądy i szkolenia podatkowe, ceny transferowe
E-faktury ustrukturyzowane. Czy znikną faktury papierowe?
E-faktury ustrukturyzowane. Czy znikną faktury papierowe?

REKLAMA

REKLAMA

E-faktury ustrukturyzowane od 2022 r.. Nadciąga rewolucja w fakturowaniu. Znane do tej pory faktury papierowe, jak i stosowane obecnie faktury elektroniczne nie będą jedynymi dopuszczalnymi formami dokumentowania transakcji. Faktury ustrukturyzowane mają być wprowadzone na zasadach dobrowolności od 1 stycznia 2022 roku.

Projekt zmian już w Sejmie

9 września 2021 r. Sejm rozpoczął prace legislacyjne nad rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (dalej: Projekt). Zakłada on wprowadzenie możliwości wystawiania przez podatników faktur w formie ustrukturyzowanej (tzw. e-faktur) oraz wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (dalej jako: KSeF, System). Takie rozwiązanie jest już stosowane m.in. w Portugalii, Hiszpanii czy we Włoszech, a więc należało się spodziewać, że i w Polsce zostaną wprowadzona podobne rozwiązania.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Na czym polega działanie Krajowego Systemu e-Faktur?

Faktury ustrukturyzowane będą wystawiane przez podatników za pośrednictwem systemu KSeF. Nowe narzędzie przygotowane przez Ministerstwo będzie wymagało integracji systemów księgowych i fakturowych z KSeF. Wszystkie faktury będą mogły być sporządzone w lokalnych bądź chmurowych systemach finansowo-księgowych według wzoru udostępnionego przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych oraz przesłane do KSeF za pomocą API (interfejs programistyczny aplikacji stosowany przez aplikacje, które działają na udostępnionych danych).

Faktury ustrukturyzowane nie są nowością

Konieczność posługiwania się przez kontrahentów elektronicznymi fakturami ustrukturyzowanymi istnieje już od roku 2019. Obowiązek stosowania Platformy Elektronicznego Fakturowania (PEF) został wprowadzony Ustawą o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych z dnia 9 listopada 2018 r. (t.j. Dz.U.2020.1666 t.j. ze zm.). Do tej pory jednak PEF była przeznaczona jedynie dla dwóch rodzajów podmiotów, tj. podmiotów zamawiających w ramach zamówień publicznych oraz wykonawców tych zamówień.

Wystawienie równoznaczne z otrzymaniem

Zgodnie z założeniami, w dniu nadania fakturze ustrukturyzowanej numeru identyfikującego, będzie ona uznawana za wystawioną i jednocześnie za otrzymaną, z wyłączeniem sytuacji, w których nabywca nie wyrazi zgody na otrzymywanie faktur w KSeF. Numer będzie przydzielany automatycznie – systemowo i co istotne - nie będzie to numer faktury nadany przez przedsiębiorcę w ramach prowadzonej działalności.

REKLAMA

Konieczny etap wystawienia faktury - akceptacja odbiorcy

Otrzymywanie faktur ustrukturyzowanych przy użyciu Systemu będzie wymagało akceptacji odbiorcy takiej faktury. Jeżeli odbiorca takiej faktury nie wyrazi zgody na jej otrzymanie przy użyciu Systemu, wystawca zachowa prawo do wystawienia faktury ustrukturyzowanej w KSeF, a wystawioną w ten sposób fakturę zobowiązany będzie przekazać odbiorcy w inny uzgodniony z nim sposób (np. e-mailem w postaci elektronicznej).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe narzędzie do tzw. e-kontroli

Zaproponowane rozwiązanie ma na celu przede wszystkim uszczelnienie kontroli podatku VAT, a w konsekwencji ma wpłynąć na wzrost dochodów do budżetu państwa. KSeF z pewnością pozwoli fiskusowi na wcześniejsze otrzymywanie informacji o realizowanych przez podatnika transakcjach. Ewentualne błędy na fakturze będą wyłapywane i identyfikowane na wczesnym etapie. Wszystko dzięki temu, że System będzie automatycznie analizował, weryfikował i kontrolował prawidłowość danych wskazanych na fakturze.

KSeF i faktury ustrukturyzowane - korzyści dla podatnika

Jak zapewnia Ministerstwo Finansów - podatnicy korzystający z Systemu będą mogli liczyć na dodatkowe korzyści. Wśród nich wskazać można m.in. na:

  • przyspieszony, 40-dniowy termin zwrotu VAT - zamiast obecnych 60 dni (przy spełnieniu kilku warunków - ust. 6c i 6d dodane do art. 87 ustawy o VAT),
  • stały dostęp do faktur (365/24/7),
  • brak obowiązku archiwizacji faktur, a w konsekwencji brak konieczności posiadania dodatkowej powierzchni na przechowywanie dokumentów czy też  brak konieczności korzystania z archiwów zewnętrznych (co do zasady faktury ustrukturyzowane będą przechowywane w KSeF przez okres 10 lat, licząc od końca roku, w którym zostały wystawione),
  • przyspieszenie procesu obiegu faktur – dzięki ustandaryzowaniu faktur samo wystawianie jak i doręczanie będzie odbywało się zdecydowanie szybciej,
  • wyeliminowanie błędów, w tym błędów ludzkich - ujednolicony wzór dokumentu wyeliminuje błędy ludzkie (np. pominięcie niektórych elementów faktury czy też niezbędnych informacji),
  • bezpieczeństwo dokumentów – zminimalizowanie ryzyka utraty faktur,
  • bezpieczniejsze rozliczanie obrotu z kontrahentami, co przełoży się na poprawę płynności finansowej,
  • krótszy czas obiegu informacji i dokumentów, szczególnie przydatne w przypadku ewentualnych kontroli lub czynności sprawdzających (poprzez KSeF organ otrzyma natychmiastowy dostęp do dokumentów).

E-faktury ustrukturyzowane od 2022 roku - na początek tylko dla chętnych

Faktury ustrukturyzowane mają być wprowadzone na zasadach dobrowolności od 1 stycznia 2022 r. (w pierwotnej wersji projektu miał to być 1 października 2021 r.). Jednocześnie Ministerstwo Finansów poinformowało na swojej stronie internetowej, że omawiane rozwiązanie miałoby być obowiązkowe dla wszystkich od 2023 r. To zaś oznacza, że faktury papierowe mogą wkrótce odejść do lamusa.

Roboczą wersję struktury FA_VAT udostępniono na stronie internetowej: Ministerstwa Finansów – Krajowej Administracji Skarbowej w zakładce Krajowy System e-Faktur oraz na stronie podatki.gov.pl. Na stronie MF udostępniono również zestaw przykładowych plików e-Faktury, które pokazują sposób wypełnienia struktury w określonych przypadkach.

Etap legislacyjny: 17 września 2021 r. Projekt został skierowany do Komisji Finansów Publicznych.

Marta Kielar, konsultant ds. podatków, Business Tax Professionals sp. z o.o. sp. k.

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw - przebieg procesu legislacyjnego w Sejmie

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA