REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktura uproszczona – zasady wystawiania i odliczania VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Faktura uproszczona – zasady wystawiania i odliczania VAT /Fot. Fotolia
Faktura uproszczona – zasady wystawiania i odliczania VAT /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Możliwość stosowania faktury uproszczonej w obrocie gospodarczym zapewniają regulacje zawarte w ustawie o podatku od towarów i usług, które stanowią implementację przepisów unijnych w tym zakresie. W jakich sytuacjach można wystawiać fakturę uproszczoną i jakie dane powinna zawierać? Jakie obowiązują zasady dokonywania odliczenia VAT z takiej faktury?

Prawo do faktury uproszczonej

REKLAMA

Autopromocja

Prawo do wystawienia faktury uproszczonej, o której mowa w art. 106e ust. 5 pkt 3 i ust. 6 ustawy o VAT, ma każdy podatnik VAT czynny lub zwolniony, bez względu na to, czy dokonał rejestracji podatkowej, czy nie.

REKLAMA

Możliwość wystawienia faktury uproszczonej powstaje, gdy kwota należności ogółem z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług nie przekracza kwoty 450 zł albo kwoty 100 euro (jeżeli kwota ta określona jest w euro) pod warunkiem że zawiera dane pozwalające określić dla poszczególnych stawek podatku kwotę podatku. (Przyjęta w ustawie o VAT kwota 450 zł uwzględnia zasady przeliczania kwot przewidziane w art. 399 i 400 dyrektywy 2006/112/WE.)

Należy podkreślić, że wystawienie faktury uproszczonej jest prawem podatnika, ale nie jego obowiązkiem. Jeżeli zatem kwota należności nie przekracza 450 zł lub 100 euro, to podatnik decyduje o tym, czy udokumentować sprzedaż pełną fakturą czy zastosować do transakcji fakturę uproszczoną.

Deklaracje VAT i terminy płatności podatku

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednakże, bez względu na wartość kwoty należności, a zatem także wtedy, gdy kwota należności ogółem nie przekracza 450 zł albo 100 euro, podatnik nie może wystawić faktury uproszczonej w celu udokumentowania:

- sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju i sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju,

- sprzedaży, dla której na fakturze nie jest podawany numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi (np. w przypadku sprzedaży dla osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, która dla transakcji zakupu nie występuje w charakterze podatnika VAT i zażądała faktury),

- wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

- dostawy towarów lub świadczenia usług podlegających opodatkowaniu na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej, dla których osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej jest nabywca towarów lub usług.

Dane na fakturze uproszczonej

Faktura uproszczona, jak wskazuje na to sama nazwa, zawiera znacznie mniej danych niż pełna faktura.

Zakres danych na fakturze uproszczonej zawiera następujące elementy:

- datę wystawienia,

- kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę,

- imię i nazwisko lub nazwę podatnika oraz jego adres,

- numery, za pomocą których podatnik i nabywca są zidentyfikowani na potrzeby podatku,

Kiedy można anulować fakturę, a kiedy należy wystawić korektę

- datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów albo wykonania usługi bądź datę otrzymania całości lub części zapłaty przed dokonaniem sprzedaży, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury,

- nazwę (rodzaj) towaru lub usługi,

- kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie sprzedaży,

- dane pozwalające określić kwotę VAT dla poszczególnych stawek podatku,

- kwotę należności ogółem.


Przy czym, faktura uproszczona może nie zawierać wskazanych poniżej danych, pod warunkiem, że zawiera dane pozwalające określić dla poszczególnych stawek podatku kwotę podatku, tj. nie musi wówczas zawierać:

- imienia i nazwiska lub nazwy nabywcy oraz jego adresu,

- miary i ilości (liczby) dostarczonych towarów lub zakresu wykonanych usług,

- ceny jednostkowej towaru lub usługi bez kwoty podatku (ceny jednostkowej netto),

- wartości dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartości sprzedaży netto),

- stawki podatku,

- sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku,

- kwoty podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku.

Odliczenie VAT z duplikatu faktury

Terminy wystawiania i korekta faktur uproszczonych

Faktury uproszczone wystawia się w terminach przewidzianych dla zwykłych faktur. Wobec tego należy je wystawiać:

- nie wcześniej niż 30 dnia przed dokonaniem dostawy lub wykonaniem usługi (albo otrzymaniem zaliczki),

- nie później niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę (albo otrzymano zaliczkę).

Przepisy ustawy o VAT nie określają również odrębnych regulacji dotyczących sposobu korygowania faktur uproszczonych. W związku z tym należy stosować ogólnie obowiązujące zasady w tym zakresie.

Odliczenie VAT ze zbiorczej faktury korygującej

Odliczenie VAT z faktury uproszczonej

Ministerstwo Finansów, w broszurze w sprawie fakturowania, jednoznacznie wskazało, że faktura uproszczona daje nabywcy towarów i usług prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu transakcji, które są dokumentowane tą fakturą.

REKLAMA

W celu dokonania odliczenia podatku naliczonego z faktury uproszczonej musi na niej być umieszczony należny VAT lub dane potrzebne do jego obliczenia. Co wynika z regulacji dotyczących zakresu danych w fakturze uproszczonej, tj. art. 226b lit. d) dyrektywy 2006/112/WE, które zostały uwzględnione w ustawie o VAT.

A zatem faktura uproszczona może zawierać kwoty podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku, ale nie ma takiego obowiązku. Może równie dobrze nie zawierać kwoty podatku, przy założeniu jednak, że znajdujące się na fakturze dane, pozwalają określić kwotę tego podatku dla poszczególnych stawek podatku. Otrzymanie faktury uproszczonej, która nie zawiera wyszczególnionej sumy kwoty VAT, daje prawo do samodzielnego obliczenia VAT i następnie odliczenia tej kwoty, przy wykorzystaniu wzoru podanego w art. 106e ust. 7 ustawy o VAT.

W obu wskazanych przypadkach suma kwot podatku wynika z faktury, z tym że w pierwszym przypadku jest ona wprost podana na fakturze, natomiast w drugim przypadku wynika z samoobliczenia za pomocą wzoru. W obu tych przypadkach tak określona kwota VAT podlega odliczeniu.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA