REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy naprawa samochodu służbowego poza granicami kraju stanowi import usług

Subskrybuj nas na Youtube
Czy naprawa samochodu służbowego poza granicami kraju stanowi import usług
Czy naprawa samochodu służbowego poza granicami kraju stanowi import usług

REKLAMA

REKLAMA

Firma, która korzysta ze zwolnienia przedmiotowego oraz posiada NIP unijny z prefiksem PL, delegowała swoich pracowników samochodem służbowym do niemieckiego kontrahenta. Celem podróży było uzgodnienie warunków umowy zakupu towarów. Pracownicy mieli zweryfikować partię towaru przed jego ostatecznym zakupem. Na terenie Niemiec samochód miał awarię i został oddany do warsztatu samochodowego. Za naprawę warsztat niemiecki wystawił fakturę. Wykazał w niej wartość usługi na 300 euro oraz VAT w wysokości 19%. Usługa została wykonana w grudniu 2018 r. W jaki sposób należy rozliczyć transakcję?

Polska firma powinna rozliczyć import usługi z tytułu nabycia usługi naprawy samochodu od niemieckiego warsztatu i wykazać podatek należny w deklaracji podatkowej VAT-9M. Nie będzie miała prawa do odliczenia od tego zakupu podatku naliczonego. Szczegóły w dalszej części artykułu.

REKLAMA

Polecamy: Biuletyn VAT

VAT 2019

Ustawodawca nazywa importem usług sytuację, gdy dochodzi do świadczenia usług, z tytułu których podatnikiem jest usługobiorca (art. 2 pkt 9 ustawy o VAT).

Kiedy polski nabywca rozlicza import usług

Nabywca ma obowiązek rozliczyć import usług w Polsce, gdy (art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT):

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • posiada siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju albo jest osobą prawną niebędącą podatnikiem, mającą siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju;
  • usługę wykonał podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski, a gdy ta usługa związana jest z nieruchomością, nie jest w Polsce zarejestrowany jako podatnik VAT.

REKLAMA

Dodatkowo, aby wystąpił import usług, miejsce świadczenia nabywanej przez podatnika od podatnika zagranicznego usługi musi znajdować się na terytorium Polski. Tylko bowiem wówczas dochodzi do świadczenia podlegającej opodatkowaniu w Polsce usługi (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT). Wszystkie warunki muszą być spełnione łącznie, aby można było mówić o obowiązku rozliczenia importu usługi po stronie polskiej firmy.

Z treści pytania Czytelnika wynika, że warunki wystąpienia importu usług są w przedstawionej sytuacji spełnione. Polski podatnik, czyli posiadający siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, nabył usługę naprawy od podatnika nieposiadającego siedziby działalności gospodarczej ani - jak zakładamy - stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski. Miejsce świadczenia usługi znajduje się na terytorium Polski. Jest ustalane na podstawie art. 28b ust. 1 ustawy o VAT. Przepis ten stanowi, że miejscem opodatkowania usług w przypadku ich świadczenia na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej. Prowadzi to do wniosku, że nabycie usługi naprawy stanowi dla Państwa import usług opodatkowany stawką podstawową w wysokości 23%.

W jakiej deklaracji rozliczy import usług podatnik niezarejestrowany jako czynny

Z treści pytania wynika, że polska firma korzysta ze zwolnienia przedmiotowego z VAT. Podatnicy dokonujący importu usług, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, w celu rozliczenia podatku należnego z tytułu tego importu składają deklarację VAT-9M. Należy w niej rozliczyć wyłącznie podatek należny z tytułu importu usług. Podatek naliczony nie wystąpi.

UWAGA!
Jeżeli nabywcą importowanej usługi jest podatnik, który nie ma obowiązku składania deklaracji VAT-7, VAT-7K lub VAT-8, podatek należny z tego tytułu wykazuje on w deklaracji VAT-9M.

REKLAMA

Termin złożenia deklaracji VAT-9M i zapłaty wynikającego z niej podatku upływa 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy. Natomiast obowiązek podatkowy zasadniczo powstaje w dniu wykonania usługi lub dokonania zapłaty, jeśli nastąpiła ona przed wykonaniem usługi.

Zatem w deklaracji VAT-9M za grudzień firma powinna wykazać wartość transakcji wyrażonej w walucie euro oraz przeliczyć na polskie złote z uwzględnieniem kursu przeliczenia waluty zgodnie z art. 31a ust. 1 ustawy o VAT. Przepis ten stanowi, że w przypadku gdy kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania są wyrażone w walucie obcej, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego.

Podatnik może wybrać sposób przeliczania tych kwot na złote według ostatniego kursu wymiany opublikowanego przez Europejski Bank Centralny na ostatni dzień poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego. W takim przypadku waluty inne niż euro przelicza się z zastosowaniem kursu wymiany każdej z nich względem euro. Takie stanowisko wyraził także Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 18 maja 2018 r. (sygn. 0112-KDIL1-3.4012.169.2018.2.KM).

UWAGA!
Deklarację VAT-9M składa się wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej.


Przykład:

Usługa naprawy samochodu (wymiana tłumika) została wykonana 9 stycznia 2019 r. przez kontrahenta niemieckiego na kwotę 300 euro plus podatek niemiecki 19%. Dla polskiego podatnika obowiązek podatkowy z tytułu importu usługi powstanie zgodnie z ogólną zasadą, tj. w dniu jej wykonania (zakończenia), czyli 9 stycznia 2019 r. Kwotę podstawy opodatkowania od nabytej usługi w wysokości 300 euro plus 19% liczymy od wartości brutto wskazanej na fakturze, czyli 357 euro.

Przeliczenia dokonuje się na złote według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego, tj. kurs obowiązujący na 8 stycznia 2019 r. Załóżmy, że kurs euro 8 stycznia będzie na poziomie 4,20 zł. Dlatego podstawa opodatkowania wyniesie 1499 zł (4,2 x 357 euro). Od tak ustalonej kwoty liczymy polski podatek należny w wysokości 23%, tj. 345 zł.

W deklaracji VAT-9M polski podatnik powinien wykazać w poz. 12 podstawę opodatkowania w kwocie 1499 zł i VAT należny w wys. 345 zł w poz. 13.

Fragment deklaracjiVAT-9M

Podstawa prawna:

  • art. 17 ust. 1 pkt 4, art. 28b ust. 1, art. 31a ust. 1, art. 99 ust. 9 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 2174; ost.zm. Dz.U. z 2018 r. poz. 2354

Beata Kociańska, ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA