REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta JPK_VAT(3) po 1 kwietnia 2020 r. na starym wzorze

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Korekta nowego JPK_VAT z deklaracją (JPK_V7) na starym wzorze
Korekta nowego JPK_VAT z deklaracją (JPK_V7) na starym wzorze

REKLAMA

REKLAMA

Do korekt jednolitych plików kontrolnych JPK_VAT(3) złożonych za okresy przed 1 kwietnia 2020 r. lub odpowiednio 1 lipca 2020 r., czyli zanim zostaną one połączone z deklaracjami, trzeba będzie korzystać z dotychczasowych wersji struktur – potwierdziło Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytanie DGP. Dotychczas było inaczej – gdy zmieniały się wersje struktur JPK_VAT (schemy), korekty składało się na nowych wersjach (nawet jeżeli dotyczyły okresów, gdy funkcjonowała inna wersja/schema).

W związku z najnowszymi zmianami, które nastąpią od 1 kwietnia 2020 r. (dla dużych firm) i od 1 lipca (dla pozostałych), ma być inaczej. Chodzi o wprowadzenie nowego JPK_VAT (będzie oznaczany jako JPK_V7M lub JPK_V7K), który będzie łączył w sobie dotychczasowe JPK_VAT z deklaracją VAT. Eksperci przyznają, że to będzie rewolucja.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: VAT 2020. Komentarz
Polecamy
: Biuletyn VAT

Fiskus się rozmyślił

Początkowo Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) twierdziła, że po wejściu w życie nowych przepisów od 1 kwietnia br. korekty za historyczne okresy (sprzed 1 kwietnia) trzeba będzie sporządzać w nowej strukturze.

Co innego wynika jednak z opublikowanej przez Ministerstwo Finansów broszury dotyczącej nowej struktury JPK_V7M (patrz komentarz w ramce).

REKLAMA

Nowy JPK_V7 nie jest prostym połączeniem JPK_VAT z deklaracją (VAT-7 lub VAT-7K)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Doradcy podatkowi zwracają uwagę, że broszura nie wskazuje jednoznacznie, iż korekty za poprzednie okresy powinny być składane z użyciem obowiązującej do końca marca br. struktury JPK_VAT(3). W związku z tym podatnicy i eksperci mają wątpliwości, na której strukturze trzeba będzie składać korekty za okresy sprzed 1 kwietnia.

O wyjaśnienia poprosiliśmy Ministerstwo Finansów.

W odpowiedzi resort stwierdził, że „do korekt deklaracji i ewidencji składanych za okresy rozliczeniowe poprzedzające rozliczenie na nowych zasadach, tj. przed 1 kwietnia 2020 r. dla dużych przedsiębiorców oraz przed 1 lipca 2020 r. w przypadku pozostałych podatników podatku VAT, należy stosować regulacje prawne obowiązujące za okres, za który jest składana korekta deklaracji lub ewidencji”.

W związku z tym korekty deklaracji i JPK_VAT złożonych pierwotnie na starych zasadach – przy pliku na wzorze JPK_VAT(3) – składane będą również według starych zasad.

MF zapewniło też, że „wersja struktury JPK_VAT(3) będzie dostępna przez cały okres, w którym takie pliki/korekty – na gruncie obowiązujących przepisów prawa – mogą być składane przez podatników”. Innymi słowy, stare struktury JPK trzeba będzie stosować jeszcze przez pięć lat, aż do upływu okresu przedawnienia.

Stanowisko MF dotyczące korekt jest ważne nie tylko dla podatników, lecz także dla informatyków. O ile dla firm może być ono korzystne (patrz opinia obok), o tyle może być to kłopot dla programistów, zwłaszcza że już dziś pojawiają się opinie, iż zmiany oprogramowania mogą nie być gotowe na 1 kwietnia. Są to bowiem tak daleko idące modyfikacje, że można spokojnie mówić o rewolucji.

Teraz informatycy będą musieli dodatkowo uwzględnić w programach finansowo-księgowych możliwość wystawiania dwóch struktur JPK_VAT – nowych, obowiązujących od 1 kwietnia br., oraz starych – dla korekt VAT za okresy sprzed 1 kwietnia. Co ważne, te stare struktury trzeba będzie utrzymywać w systemie przez pięć lat, aż do upływu okresu przedawnienia VAT.

Firmy muszą nadążyć

Eksperci zwracają uwagę, że nowy JPK_V7 nie jest prostym połączeniem JPK_VAT z deklaracją (VAT-7 lub VAT-7K). W nowym pliku trzeba będzie bowiem podawać fiskusowi wiele dodatkowych informacji o transakcjach. Dziś nie trzeba ich gromadzić i przekazywać.

Chodzi o nowe oznaczenia grup towarów i usług, których będzie ponad 30. Co ciekawe, nie trzeba ich dopisywać na fakturach, a jedynie podawać na potrzeby JPK.

Wszystkie oznaczenia wskazał minister finansów w rozporządzeniu w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2019 r. poz. 1988). Przykładowo, jeśli sprzedaż będzie objęta obowiązkową podzieloną płatnością, trzeba będzie w JPK_V7 oznaczyć ją jako „MPP”. Jeśli podatnik sprzeda części samochodowe, będzie musiał w pliku dodać przy tej transakcji oznaczenie „07”.

– Wiedza przekazywana do systemu finansowo-księgowego w celu poprawnego wygenerowania pliku JPK_V7 musi być więc szersza – mówi Agnieszka Baklarz, biegły rewident, członek zarządu w A. Bombik Kancelaria Biegłego Rewidenta.

Co ważne, dodatkowe informacje trzeba zacząć gromadzić jeszcze przed zawarciem transakcji lub zaraz po jej przeprowadzeniu.

Jak wskazuje Radosław Kowalski, doradca podatkowy, firmy muszą m.in. wprowadzić zmiany w procesach wewnętrznych i dokonać klasyfikacji towarów i usług nie na poziomie księgowości i jej ewidencji, a znacznie wcześniej – w systemach magazynowych (towaru), sprzedażowych i wykorzystywanych do fakturowania. To z kolei oznacza, że już na etapie realizacji sprzedaży i fakturowania firmy muszą myśleć, jak te transakcje później oznaczyć w JPK_V7.

Nowych wymogów nie da się więc po prostu przerzucić na księgowych, konieczne są zmiany w firmach. W praktyce oznaczenia muszą gromadzić takie osoby jak sprzedawca, handlowiec czy magazynier.

– To oznacza, że w rozliczenia VAT firmy muszą zaangażować również pracowników spoza księgowości – przyznaje Radosław Kowalski.

Jak dodaje Agnieszka Baklarz, księgowi nie mają bowiem wiedzy merytorycznej związanej z asortymentem spółki. Jej zdaniem w firmach powinny powstać zespoły, które wspólnie sklasyfikują obecne indeksy towarowe.

W nowym JPK_V7 pomocne będzie też oprogramowanie finansowo-księgowe i fakturowe. Trzeba je jednak istotnie zmodyfikować, bo w obecnych nie ma możliwości generowania, sprawdzania i wysyłki informacji w tak szerokim zakresie, jaki będzie wymagany od 1 kwietnia. ©℗

Dobrze, żeby Ministerstwo Finansów nie zmieniło zdania

Michał Rodak doradca podatkowy z Grant Thornton:
Informacja przekazana przez Ministerstwo Finansów jest korzystna dla podatników. Gdyby resort przedstawił inne stanowisko, podatnicy musieliby od kwietnia (duzi przedsiębiorcy) i od lipca (pozostali przedsiębiorcy) przygotowywać korekty JPK przesłanych do końca marca lub – odpowiednio – do końca czerwca według nowej struktury JPK_V7M. Mogłoby to być kłopotliwe, ponieważ o ile uprzednio wprowadzane zmiany w strukturach JPK_VAT można uznać za kosmetyczne, o tyle nowa struktura JPK_V7M jest prawdziwą rewolucją. W konsekwencji, gdyby podatnicy musieli składać korekty za poprzednie okresy w nowej strukturze pliku, mogłoby to okazać się niewykonalne. Dane, które będą wymagane w nowej strukturze, nie są obligatoryjne przy obecnie obowiązującej strukturze JPK_VAT(3).

Mam tylko nadzieję, że ministerstwo nie zmieni ostatecznie swojego stanowiska, mimo że brakuje w
nim konsekwencji. Dotychczas – przy poprzednich zmianach JPK_VAT – wcześniejsza wersja struktury się dezaktualizowała. Oznaczało to, że podatnicy składali korekty za historyczne okresy (kiedy jeszcze obowiązywała poprzednia wersja struktury) według struktury obowiązującej na dzień złożenia korekty.

T
eraz będzie inaczej, choć trzeba przyznać, że takie rozwiązanie będzie korzystne dla podatników.

Z pewnością jest ono korzystniejsze niż wcześniejsze informacje udzielane przez Krajową Informację Skarbową. Początkowo informowała ona, że po wejściu w
życie nowych przepisów korekty za historyczne okresy trzeba będzie sporządzać w nowej strukturze. Na szczęście po opublikowaniu przez resort broszury dotyczącej nowej struktury JPK_V7M, KAS zmieniła zdanie i obecnie przekazuje informację zbieżną ze stanowiskiem prezentowanym przez resort finansów. ©℗

Łukasz Zalewski

Agnieszka Pokojska

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

REKLAMA

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA