REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta JPK_VAT(3) po 1 kwietnia 2020 r. na starym wzorze

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Korekta nowego JPK_VAT z deklaracją (JPK_V7) na starym wzorze
Korekta nowego JPK_VAT z deklaracją (JPK_V7) na starym wzorze

REKLAMA

REKLAMA

Do korekt jednolitych plików kontrolnych JPK_VAT(3) złożonych za okresy przed 1 kwietnia 2020 r. lub odpowiednio 1 lipca 2020 r., czyli zanim zostaną one połączone z deklaracjami, trzeba będzie korzystać z dotychczasowych wersji struktur – potwierdziło Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytanie DGP. Dotychczas było inaczej – gdy zmieniały się wersje struktur JPK_VAT (schemy), korekty składało się na nowych wersjach (nawet jeżeli dotyczyły okresów, gdy funkcjonowała inna wersja/schema).

W związku z najnowszymi zmianami, które nastąpią od 1 kwietnia 2020 r. (dla dużych firm) i od 1 lipca (dla pozostałych), ma być inaczej. Chodzi o wprowadzenie nowego JPK_VAT (będzie oznaczany jako JPK_V7M lub JPK_V7K), który będzie łączył w sobie dotychczasowe JPK_VAT z deklaracją VAT. Eksperci przyznają, że to będzie rewolucja.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: VAT 2020. Komentarz
Polecamy
: Biuletyn VAT

Fiskus się rozmyślił

Początkowo Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) twierdziła, że po wejściu w życie nowych przepisów od 1 kwietnia br. korekty za historyczne okresy (sprzed 1 kwietnia) trzeba będzie sporządzać w nowej strukturze.

Co innego wynika jednak z opublikowanej przez Ministerstwo Finansów broszury dotyczącej nowej struktury JPK_V7M (patrz komentarz w ramce).

REKLAMA

Nowy JPK_V7 nie jest prostym połączeniem JPK_VAT z deklaracją (VAT-7 lub VAT-7K)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Doradcy podatkowi zwracają uwagę, że broszura nie wskazuje jednoznacznie, iż korekty za poprzednie okresy powinny być składane z użyciem obowiązującej do końca marca br. struktury JPK_VAT(3). W związku z tym podatnicy i eksperci mają wątpliwości, na której strukturze trzeba będzie składać korekty za okresy sprzed 1 kwietnia.

O wyjaśnienia poprosiliśmy Ministerstwo Finansów.

W odpowiedzi resort stwierdził, że „do korekt deklaracji i ewidencji składanych za okresy rozliczeniowe poprzedzające rozliczenie na nowych zasadach, tj. przed 1 kwietnia 2020 r. dla dużych przedsiębiorców oraz przed 1 lipca 2020 r. w przypadku pozostałych podatników podatku VAT, należy stosować regulacje prawne obowiązujące za okres, za który jest składana korekta deklaracji lub ewidencji”.

W związku z tym korekty deklaracji i JPK_VAT złożonych pierwotnie na starych zasadach – przy pliku na wzorze JPK_VAT(3) – składane będą również według starych zasad.

MF zapewniło też, że „wersja struktury JPK_VAT(3) będzie dostępna przez cały okres, w którym takie pliki/korekty – na gruncie obowiązujących przepisów prawa – mogą być składane przez podatników”. Innymi słowy, stare struktury JPK trzeba będzie stosować jeszcze przez pięć lat, aż do upływu okresu przedawnienia.

Stanowisko MF dotyczące korekt jest ważne nie tylko dla podatników, lecz także dla informatyków. O ile dla firm może być ono korzystne (patrz opinia obok), o tyle może być to kłopot dla programistów, zwłaszcza że już dziś pojawiają się opinie, iż zmiany oprogramowania mogą nie być gotowe na 1 kwietnia. Są to bowiem tak daleko idące modyfikacje, że można spokojnie mówić o rewolucji.

Teraz informatycy będą musieli dodatkowo uwzględnić w programach finansowo-księgowych możliwość wystawiania dwóch struktur JPK_VAT – nowych, obowiązujących od 1 kwietnia br., oraz starych – dla korekt VAT za okresy sprzed 1 kwietnia. Co ważne, te stare struktury trzeba będzie utrzymywać w systemie przez pięć lat, aż do upływu okresu przedawnienia VAT.

Firmy muszą nadążyć

Eksperci zwracają uwagę, że nowy JPK_V7 nie jest prostym połączeniem JPK_VAT z deklaracją (VAT-7 lub VAT-7K). W nowym pliku trzeba będzie bowiem podawać fiskusowi wiele dodatkowych informacji o transakcjach. Dziś nie trzeba ich gromadzić i przekazywać.

Chodzi o nowe oznaczenia grup towarów i usług, których będzie ponad 30. Co ciekawe, nie trzeba ich dopisywać na fakturach, a jedynie podawać na potrzeby JPK.

Wszystkie oznaczenia wskazał minister finansów w rozporządzeniu w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2019 r. poz. 1988). Przykładowo, jeśli sprzedaż będzie objęta obowiązkową podzieloną płatnością, trzeba będzie w JPK_V7 oznaczyć ją jako „MPP”. Jeśli podatnik sprzeda części samochodowe, będzie musiał w pliku dodać przy tej transakcji oznaczenie „07”.

– Wiedza przekazywana do systemu finansowo-księgowego w celu poprawnego wygenerowania pliku JPK_V7 musi być więc szersza – mówi Agnieszka Baklarz, biegły rewident, członek zarządu w A. Bombik Kancelaria Biegłego Rewidenta.

Co ważne, dodatkowe informacje trzeba zacząć gromadzić jeszcze przed zawarciem transakcji lub zaraz po jej przeprowadzeniu.

Jak wskazuje Radosław Kowalski, doradca podatkowy, firmy muszą m.in. wprowadzić zmiany w procesach wewnętrznych i dokonać klasyfikacji towarów i usług nie na poziomie księgowości i jej ewidencji, a znacznie wcześniej – w systemach magazynowych (towaru), sprzedażowych i wykorzystywanych do fakturowania. To z kolei oznacza, że już na etapie realizacji sprzedaży i fakturowania firmy muszą myśleć, jak te transakcje później oznaczyć w JPK_V7.

Nowych wymogów nie da się więc po prostu przerzucić na księgowych, konieczne są zmiany w firmach. W praktyce oznaczenia muszą gromadzić takie osoby jak sprzedawca, handlowiec czy magazynier.

– To oznacza, że w rozliczenia VAT firmy muszą zaangażować również pracowników spoza księgowości – przyznaje Radosław Kowalski.

Jak dodaje Agnieszka Baklarz, księgowi nie mają bowiem wiedzy merytorycznej związanej z asortymentem spółki. Jej zdaniem w firmach powinny powstać zespoły, które wspólnie sklasyfikują obecne indeksy towarowe.

W nowym JPK_V7 pomocne będzie też oprogramowanie finansowo-księgowe i fakturowe. Trzeba je jednak istotnie zmodyfikować, bo w obecnych nie ma możliwości generowania, sprawdzania i wysyłki informacji w tak szerokim zakresie, jaki będzie wymagany od 1 kwietnia. ©℗

Dobrze, żeby Ministerstwo Finansów nie zmieniło zdania

Michał Rodak doradca podatkowy z Grant Thornton:
Informacja przekazana przez Ministerstwo Finansów jest korzystna dla podatników. Gdyby resort przedstawił inne stanowisko, podatnicy musieliby od kwietnia (duzi przedsiębiorcy) i od lipca (pozostali przedsiębiorcy) przygotowywać korekty JPK przesłanych do końca marca lub – odpowiednio – do końca czerwca według nowej struktury JPK_V7M. Mogłoby to być kłopotliwe, ponieważ o ile uprzednio wprowadzane zmiany w strukturach JPK_VAT można uznać za kosmetyczne, o tyle nowa struktura JPK_V7M jest prawdziwą rewolucją. W konsekwencji, gdyby podatnicy musieli składać korekty za poprzednie okresy w nowej strukturze pliku, mogłoby to okazać się niewykonalne. Dane, które będą wymagane w nowej strukturze, nie są obligatoryjne przy obecnie obowiązującej strukturze JPK_VAT(3).

Mam tylko nadzieję, że ministerstwo nie zmieni ostatecznie swojego stanowiska, mimo że brakuje w
nim konsekwencji. Dotychczas – przy poprzednich zmianach JPK_VAT – wcześniejsza wersja struktury się dezaktualizowała. Oznaczało to, że podatnicy składali korekty za historyczne okresy (kiedy jeszcze obowiązywała poprzednia wersja struktury) według struktury obowiązującej na dzień złożenia korekty.

T
eraz będzie inaczej, choć trzeba przyznać, że takie rozwiązanie będzie korzystne dla podatników.

Z pewnością jest ono korzystniejsze niż wcześniejsze informacje udzielane przez Krajową Informację Skarbową. Początkowo informowała ona, że po wejściu w
życie nowych przepisów korekty za historyczne okresy trzeba będzie sporządzać w nowej strukturze. Na szczęście po opublikowaniu przez resort broszury dotyczącej nowej struktury JPK_V7M, KAS zmieniła zdanie i obecnie przekazuje informację zbieżną ze stanowiskiem prezentowanym przez resort finansów. ©℗

Łukasz Zalewski

Agnieszka Pokojska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nowy „podatek od smartfonów” od 2026 roku! Ceny elektroniki pójdą w górę, a Polacy zapłacą więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA