REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kod GTU_07 w nowym JPK_VAT - jak stosować?

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
części samochodowe; Kod GTU_7 w nowym JPK_VAT - jak stosować?
części samochodowe; Kod GTU_7 w nowym JPK_VAT - jak stosować?

REKLAMA

REKLAMA

Kodem GTU_07 trzeba oznaczać w nowym JPK_V7 sprzedaż części samochodowych. Lecz nie wszystkich. Kod GTU_07 dotyczy pojazdów oraz części samochodowych, ale oznaczonych wyłącznie kodami CN 8701–8708 oraz CN 8708 10. W związku z tym niektóre elementy pojazdów nie są oznaczane w JPK_V7, a inne są. Księgowi głowią się teraz, jak to rozróżnić. Czy wszystkie części samochodowe trzeba oznaczyć kodem GTU_07? Jakie dostawy oznaczać kodem GTU_07, a jakich nie oznaczać?

Kod GTU_07 w nowym JPK_VAT - problemy

– Należy jak najszybciej zmienić przepisy, tak aby każda część samochodowa została objęta kodem GTU_07 – apeluje Adam Małyszko, prezes Forum Recyklingu Samochodów. Wskazuje, że tak przyjęto przy transakcjach objętych procedurą podzielonej płatności, gdzie znacznikiem MPP (metoda podzielnej płatności) zostały objęte wszystkie części i akcesoria do pojazdów samochodowych (wykazane w załączniku 15 ustawy o VAT).

REKLAMA

REKLAMA

– Dlaczego nie zrobić tego przy oznaczaniu części samochodowych kodem GTU_07? – zastanawia się ekspert.

Dodaje, że rozróżnienie ich na te, które oznacza się kodem GTU_07, i te, które nie są nim objęte, nie ma żadnego uzasadnienia. Utrudnia natomiast pracę księgowych i naraża przedsiębiorców na wysokie kary.

Kodem GTU_07 trzeba oznaczać zarówno dostawy krajowe, jak i wewnątrz wspólnotowe oraz eksport. Nie ma znaczenia, czy część samochodowa jest nowa, czy używana.

REKLAMA

Obowiązek wynika z rozporządzenia ministra finansów, inwestycji i rozwoju z 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz.U. poz. 1988 ze zm.). Rozporządzenie to wprowadziło od 1 października br. wymóg oznaczania w JPK_V7 niektórych dostaw i usług odpowiednimi kodami GTU.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy wszystkie części samochodowe trzeba oznaczyć kodem GTU_07?

Jeden z kodów: GTU_07 dotyczy pojazdów oraz części samochodowych, ale oznaczonych wyłącznie kodami CN 8701–8708 oraz CN 8708 10. W związku z tym niektóre elementy pojazdów nie są oznaczane w JPK_V7, a inne są. Księgowi głowią się teraz, jak to rozróżnić.

Na dodatek minister tak sformułował przepis, że wymienił w nim pozycję objętą grupowaniem CN 8708, a następnie osobno podał jeszcze kod zawarty w tym grupowaniu jako podklasa – 8708 10.

Ministerstwo Finansów samo przyznało na swojej stronie internetowej (www.podatki.gov.pl), że podpozycja CN 8708 10 mieści się w pozycji CN 8708. W odpowiedziach na pytania dotyczące nowego JPK resort wyjaśnił, że: „grupa GTU_07 obejmuje towary o kodach CN 8701–8708. Oznaczenie dotyczy grup oraz podgrup. Natomiast wykazana oddzielnie podpozycja CN 8708 10 mieści się w pozycji CN 8708 i stanowi doprecyzowanie wskazanej grupy towarowej”.

– Odpowiedź ta niewiele wyjaśnia i z pewnością nie daje pełnego obrazu, jaka dostawa części powinna być objęta GTU_07 – uważa Adam Małyszko.

Problem ze zderzakami…

Prezes FORS zwraca uwagę na to, że zgodnie z oznaczeniami CN:

  • grupowanie 8708 obejmuje części i akcesoria do pojazdów silnikowych objętych grupowaniem 8708 10 pozycjami od 8701 do 8705,
  • podgrupa 8708 10 oznaczona jest jako „Zderzaki i ich części”, a dopiero jej podkategorie sugerują oznaczenia poszczególnych zderzaków, przy czym nazwa tego grupowania nie ogranicza go wyłącznie do grupowań 8701–8705, lecz wskazuje na wszelkie zderzaki i ich części – do pojazdów objętych każdym kodem CN, nie tylko 8701–8705 (jak inne części z grupowania 8708, ale również nie tylko do pojazdów z grup 8701–8708 (bo i takiego ograniczenia nie wprowadzono).

Wniosek z tego jest taki, że każda część zakwalifikowana jako zderzak lub część zderzaka powinna być oznaczana kodem GTU_07.

…i zestawami

Jeszcze większy problem – jak zauważa prezes Małyszko – jest przy kwalifikowaniu zestawów, np. całego układu napędowego. Dlaczego? Bo według klasyfikacji ministra skrzynia biegów podlega oznaczeniu GTU_07, a silnik już nie.

Innym przykładem jest koło jezdne sprzedawane jako jeden towar. Felga jest objęta obowiązkiem oznaczenia GTU_07, a opona już nie. Ekspert wyjaśnia, że całość podlega jednak oznaczeniu.

Natomiast części wykorzystywane w ramach usługi naprawy nie muszą być co do zasady oznaczane kodem GTU, jeżeli ich dostawa stanowi element kompleksowej usługi (wpływa na jej cenę). Jeśli jednak na fakturze części zostaną wyszczególnione, to – jak podkreśla Adam Małyszko – jeżeli kod GTU_07 dotyczy chociaż jednej z nich, to cała faktura musi być w ten sposób oznaczona w JPK_V7.

Chcąc wspomóc księgowych, Forum Recyklingu Samochodów sporządziło tabelę, w której podpowiada, jaka część samochodowa powinna być oznaczona kodem GTU_07, a jaka nie (patrz tabela). Nie jest to jednak – jak zastrzega prezes FORS – wiążąca wykładnia, bo przygotowane zestawienie nie zostało oficjalnie potwierdzone przez dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

Kary za błędy

O błąd, jak widać, nietrudno, a i podatnicy nie mogą być pewni, czy za nieprawidłowe oznaczenie kodem GTU urząd skarbowy nałoży na nich karę 500 zł. Zgodnie z ustawą o VAT taka grzywna grozi za każdy błąd w ewidencji, „który uniemożliwia przeprowadzenie weryfikacji prawidłowości transakcji”.

– Wciąż nie wiadomo, co należy rozumieć przez to sformułowanie – zwraca uwagę prezes Małyszko. Jego zdaniem więc dopiero w praktyce podatnicy przekonają się, czy karana będzie każda pomyłka w kodach GTU, również taka, która nie ma de facto żadnego znaczenia dla prawidłowego rozliczenia VAT.

Wiążąca informacja

Podatnik może w tym zakresie liczyć na pomoc Krajowej Informacji Skarbowej, ale tylko jeśli złoży wniosek o wiążącą informację stawkową (WIS).

KIS nie udziela bowiem w tym zakresie odpowiedzi ani telefonicznie (poprzez infolinię KIS), ani e-mailem. W sprawie właściwego sklasyfikowania towaru według Nomenklatury Scalonej CN lub usług według PKWiU (celem oznaczenia ich odpowiednim symbolem GTU) nie wydaje też interpretacji indywidualnych, a tylko WIS. Organ ma na jej wydanie trzy miesiące.

Opłata co do zasady wynosi 40 zł, ale jest ona mnożona przez liczbę towarów i usług, o którą pyta podatnik.

Może coś się zmieni

Niewykluczone, że w rozporządzeniu z 15 października 2019 r. będą zmiany. Poinformował o tym wiceminister finansów Jan Sarnowski w odpowiedzi z 6 listopada 2020 r. na interpelację poselską nr 12180. Wyjaśnił, że resort prowadzi „analizy dotyczące konieczności ewentualnego wprowadzenia zmian w rozporządzeniu wykonawczym w zakresie GTU”. ©℗

Polecamy: Nowy JPK_VAT z kodami GTU

Polecamy: Biuletyn VAT

Ustawa o VAT

Jakie dostawy oznaczać kodem GTU_07, a jakich nie oznaczać?

Części samochodowe

kod GTU

Airbag: fotela, kierowcy, pasażera, kolanowy

GTU_07

Akumulator

brak

Alternator

brak

Amortyzatory

GTU_07

Antena

brak

Aparat zapłonowy

brak

Atrapa/Grill

brak

Bagażnik dachowy

GTU_07

Belki zawieszenia i zderzaka

GTU_07

Blenda tył

brak

Blok silnika, bok lewy i prawy

brak

Burty

brak

Bęben hamulcowy

brak

Cewka zapłonowa

brak

Chłodnica: EGR, klimatyzacji, oleju, powietrza, wody

GTU_07

Cięgna: klapki wlewu paliwa, klapy bagażnika, maski, zamka

brak

Czujniki: ABS, Airbag, ciśnienia klimatyzacji, ciśnienia mapsensor, ciśnienia oleju, ciśnienia opon, ciśnienia turbosprężarki, deszczu/zmierzchu, ESP, kąta skrętu, martwego pola/pasa ruchu, PDC, temperatury, uderzenia/ochrony pieszych, świateł

brak

Części z demontażu – pakiet

GTU_07

Deska rozdzielcza

brak

Dmuchawa powietrza

brak

Dolot powietrza

GTU_07

Drążek: kierowniczy x, reakcyjny, stabilizatora

GTU_07

Dźwignia: zmiany biegów, hamulca ręcznego, sprzęgła

GTU_07

Felgi: aluminiowe, aluminiowe z oponami, stalowe, stalowe z oponami

GTU_07

Filtr osuszacz klimatyzacji

brak

Fotele

brak

Gaśnica

brak

Gaźnik

brak

Głowica silnika

brak

Głośnik/subwoofer

brak

HDS

brak

Hak do przyczepy

brak

Halogeny

brak

Instalacja: gazowa x, elektryczna

brak

Kamera

brak

Katalizator x

GTU_07

Kierownica

GTU_07

Kierunki

brak

Klamki również wewnętrzne

brak

Kogut

brak

Kolektory: ssący, wydechowy

brak

Kolumna kierownicza x

brak

Kompresor powietrza

brak

Kontener

brak

Kostka stacyjki

brak

Kosz koła zapasowego

GTU_07

Koło dojazdowe

GTU_07

Koła: pasowe, rozrządu, zamachowe

brak

Kołpak koła

GTU_07

Kratki nawiewu powietrza

brak

Książka serwisowa/instrukcja

brak

Lampy

brak

Lewarek

brak

Licznik

brak

Linki

brak

Listwy: bagażnika, ozdobna, ozdobna progu, ozdobna wnętrza, progowa, zasilająca

brak

Listwa zderzaka

GTU_07

Lusterka (również wewnętrzne)

brak

Manetka

brak

McPersony

GTU_07

Mechanizm różnicowy dyferencjału

GTU_07

Mikrofon

brak

Misa olejowa

brak

Mocowanie zderzaka

GTU_07

Moduł nawigacji

brak

Mosty

GTU_07

Nadkola plastikowe

brak

Nagrzewnica

brak

Napinacz rozrządu

brak

Obudowy filtrów: oleju, paliwa, powietrza

brak

Odma/Separator

brak

Ogranicznik drzwi

brak

Opony: letnie, wielosezonowe, zimowe

brak

Osłony: plastikowe podwozia o wnętrza, przeciwsłoneczna, silnika, termiczna

brak

Osłona skrzyni biegów

GTU_07

Pasy bezpieczeństwa x

GTU_07

Pedał gazu, pedały

brak

Piasta koła tył

GTU_07

Podnośniki szyby

brak

Podstawa akumulatora

brak

Podsufitka

brak

Podszybie

brak

Poduszka/łapa silnika

brak

Poduszka/łapa skrzyni biegów

GTU_07

Poduszka zawieszenia

GTU_07

Podłokietnik

brak

Podłużnice

brak

Pojazd zw

brak

Pokrywy: rozrządu, zaworów

brak

Pompy: ABS x, hamulcowa, sprzęgła, VACUM, wspomagania kierownicy

GTU_07

Pompa: hydrauliczna, oleju, paliwowa, wody, wtryskowa, wtórnego powietrza

brak

Pompki: spryskiwaczy, centralnego zamka

brak

Popielniczka

brak

Przeciwmgłowe tylne

brak

Przekaźnik

brak

Przekaźniki: wentylatora, świec

brak

Przekładnia kierownicza

GTU_07

Przepustnica

brak

Przepływomierz

brak

Przetwornica

brak

Przewody: chłodnicy, hamulcowy, klimatyzacji, olejowy, paliwa, powietrza, wspomagania

brak

Przełącznik

brak

Przełączniki: foteli, kierownicy multifunkcja, klapy bagażnika, klimatyzacji i nawiewu, lusterek, radia nawigacji, start/stop, szyberdachu, szyby, zawieszenia, zespolony, łopatka zmiany biegów, świateł, świateł awaryjnych i przełącznik manetka

brak

Przełącznik hamulca ręcznego

GTU_07

Prądnica

brak

Progi

brak

Półka bagażnika

brak

Półosie

GTU_07

Radar

brak

Radio i nawigacja

brak

Ramiona wycieraczek

brak

Reflektory

brak

Relingi

brak

Resor

brak

Rezystor dmuchawy

brak

Roleta

brak

Rozrusznik

brak

Rączki zaślepki

brak

Schowek

brak

Serwo hamulcowe

GTU_07

Siatka

brak

Silniczki: nagrzewnicy, wycieraczek

brak

Silniki: LT, benzynowy, diesla

brak

Siłownik

brak

Skrzynie biegów: automatyczna, manualna, redukcyjna

GTU_07

Skrzynka bezpieczników

brak

Sonda lambda

brak

Spoiler

brak

Spryskiwacz

brak

Sprzęgło/koło dwumasowe

GTU_07

Sprężarka klimatyzacji

brak

Sprężyny

GTU_07

Stacyjka

brak

Sterownik: bluetooth/telefonu, ESP, fotela, gateway, komfortu, silnika, zamka, świateł

brak

Sterowniki: ABS, SRS x, skrzyni biegów

GTU_07

Sygnał dźwiękowy

brak

Szczęki hamulcowe

GTU_07

Szyby

brak

Szyberdach

brak

Słupki

brak

Tapicerka

brak

Tarcze hamulcowe

GTU_07

Taśma Airbag

GTU_07

Teleskopy przedniej i tylnej klapy

brak

Termostat

brak

Trawers

GTU_07

Trójkąt

brak

Tunel środkowy

brak

Tuner TV

brak

Turbosprężarka

brak

Tył

brak

Tłok

brak

Tłumik x

GTU_07

Ucho holownicze

brak

Uchwyt podsufitki

brak

Uszczelki: drzwi, maski, pokrywy bagażnika

brak

Wahacze

GTU_07

Wały: korbowy, napędowy

brak

Wałek rozrządu

brak

Wciągarka

brak

Webasto

brak

Wiatrak chłodnicy

brak

Wlew paliwa

GTU_07

Wlot powietrza

brak

Wtryskiwacz

brak

Wygłuszenie

brak

Wykładzina

brak

Wysyłka

brak

Wyświetlacz radia/GPS

brak

Wzmacniacze: antenowy/GPS, radia i nawigacji

brak

Wzmocnienie czołowe/pas przedni

brak

Włącznik

brak

Zaciski hamulcowe

GTU_07

Zagłówek

brak

Zamki: drzwi, klapy bagażnika, maski

brak

Zawiasy: drzwi, maski, tylnej klapy

brak

Zawieszenie przód

GTU_07

Zawory: EGR, nagrzewnicy, podciśnienia, turbiny

brak

Zbiorniczki: hamulcowy, wspomagania

GTU_07

Zbiorniczek: spryskiwacza, wyrównawczy

brak

Zbiorniki: AdBlue, paliwa, powietrza, węgla aktywnego

brak

Zderzaki

GTU_07

Zegarek

brak

Zmieniarka/czytnik nawigacji

brak

Zwrotnice

GTU_07

Ściana grodziowa

brak

Śruby do kół

GTU_07

Światło stop

brak

Żarnik/Żarówka

brak

Źródło: Forum Recyklingu Samochodów

Uwaga! Wykaz nie jest źródłem prawa, nie został potwierdzony wiążącą wykładnią dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej

Agnieszka Pokojska

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA