REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kod GTU_07 w nowym JPK_VAT - jak stosować?

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
części samochodowe; Kod GTU_7 w nowym JPK_VAT - jak stosować?
części samochodowe; Kod GTU_7 w nowym JPK_VAT - jak stosować?

REKLAMA

REKLAMA

Kodem GTU_07 trzeba oznaczać w nowym JPK_V7 sprzedaż części samochodowych. Lecz nie wszystkich. Kod GTU_07 dotyczy pojazdów oraz części samochodowych, ale oznaczonych wyłącznie kodami CN 8701–8708 oraz CN 8708 10. W związku z tym niektóre elementy pojazdów nie są oznaczane w JPK_V7, a inne są. Księgowi głowią się teraz, jak to rozróżnić. Czy wszystkie części samochodowe trzeba oznaczyć kodem GTU_07? Jakie dostawy oznaczać kodem GTU_07, a jakich nie oznaczać?

Kod GTU_07 w nowym JPK_VAT - problemy

– Należy jak najszybciej zmienić przepisy, tak aby każda część samochodowa została objęta kodem GTU_07 – apeluje Adam Małyszko, prezes Forum Recyklingu Samochodów. Wskazuje, że tak przyjęto przy transakcjach objętych procedurą podzielonej płatności, gdzie znacznikiem MPP (metoda podzielnej płatności) zostały objęte wszystkie części i akcesoria do pojazdów samochodowych (wykazane w załączniku 15 ustawy o VAT).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

– Dlaczego nie zrobić tego przy oznaczaniu części samochodowych kodem GTU_07? – zastanawia się ekspert.

Dodaje, że rozróżnienie ich na te, które oznacza się kodem GTU_07, i te, które nie są nim objęte, nie ma żadnego uzasadnienia. Utrudnia natomiast pracę księgowych i naraża przedsiębiorców na wysokie kary.

Kodem GTU_07 trzeba oznaczać zarówno dostawy krajowe, jak i wewnątrz wspólnotowe oraz eksport. Nie ma znaczenia, czy część samochodowa jest nowa, czy używana.

REKLAMA

Obowiązek wynika z rozporządzenia ministra finansów, inwestycji i rozwoju z 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz.U. poz. 1988 ze zm.). Rozporządzenie to wprowadziło od 1 października br. wymóg oznaczania w JPK_V7 niektórych dostaw i usług odpowiednimi kodami GTU.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy wszystkie części samochodowe trzeba oznaczyć kodem GTU_07?

Jeden z kodów: GTU_07 dotyczy pojazdów oraz części samochodowych, ale oznaczonych wyłącznie kodami CN 8701–8708 oraz CN 8708 10. W związku z tym niektóre elementy pojazdów nie są oznaczane w JPK_V7, a inne są. Księgowi głowią się teraz, jak to rozróżnić.

Na dodatek minister tak sformułował przepis, że wymienił w nim pozycję objętą grupowaniem CN 8708, a następnie osobno podał jeszcze kod zawarty w tym grupowaniu jako podklasa – 8708 10.

Ministerstwo Finansów samo przyznało na swojej stronie internetowej (www.podatki.gov.pl), że podpozycja CN 8708 10 mieści się w pozycji CN 8708. W odpowiedziach na pytania dotyczące nowego JPK resort wyjaśnił, że: „grupa GTU_07 obejmuje towary o kodach CN 8701–8708. Oznaczenie dotyczy grup oraz podgrup. Natomiast wykazana oddzielnie podpozycja CN 8708 10 mieści się w pozycji CN 8708 i stanowi doprecyzowanie wskazanej grupy towarowej”.

– Odpowiedź ta niewiele wyjaśnia i z pewnością nie daje pełnego obrazu, jaka dostawa części powinna być objęta GTU_07 – uważa Adam Małyszko.

Problem ze zderzakami…

Prezes FORS zwraca uwagę na to, że zgodnie z oznaczeniami CN:

  • grupowanie 8708 obejmuje części i akcesoria do pojazdów silnikowych objętych grupowaniem 8708 10 pozycjami od 8701 do 8705,
  • podgrupa 8708 10 oznaczona jest jako „Zderzaki i ich części”, a dopiero jej podkategorie sugerują oznaczenia poszczególnych zderzaków, przy czym nazwa tego grupowania nie ogranicza go wyłącznie do grupowań 8701–8705, lecz wskazuje na wszelkie zderzaki i ich części – do pojazdów objętych każdym kodem CN, nie tylko 8701–8705 (jak inne części z grupowania 8708, ale również nie tylko do pojazdów z grup 8701–8708 (bo i takiego ograniczenia nie wprowadzono).

Wniosek z tego jest taki, że każda część zakwalifikowana jako zderzak lub część zderzaka powinna być oznaczana kodem GTU_07.

…i zestawami

Jeszcze większy problem – jak zauważa prezes Małyszko – jest przy kwalifikowaniu zestawów, np. całego układu napędowego. Dlaczego? Bo według klasyfikacji ministra skrzynia biegów podlega oznaczeniu GTU_07, a silnik już nie.

Innym przykładem jest koło jezdne sprzedawane jako jeden towar. Felga jest objęta obowiązkiem oznaczenia GTU_07, a opona już nie. Ekspert wyjaśnia, że całość podlega jednak oznaczeniu.

Natomiast części wykorzystywane w ramach usługi naprawy nie muszą być co do zasady oznaczane kodem GTU, jeżeli ich dostawa stanowi element kompleksowej usługi (wpływa na jej cenę). Jeśli jednak na fakturze części zostaną wyszczególnione, to – jak podkreśla Adam Małyszko – jeżeli kod GTU_07 dotyczy chociaż jednej z nich, to cała faktura musi być w ten sposób oznaczona w JPK_V7.

Chcąc wspomóc księgowych, Forum Recyklingu Samochodów sporządziło tabelę, w której podpowiada, jaka część samochodowa powinna być oznaczona kodem GTU_07, a jaka nie (patrz tabela). Nie jest to jednak – jak zastrzega prezes FORS – wiążąca wykładnia, bo przygotowane zestawienie nie zostało oficjalnie potwierdzone przez dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

Kary za błędy

O błąd, jak widać, nietrudno, a i podatnicy nie mogą być pewni, czy za nieprawidłowe oznaczenie kodem GTU urząd skarbowy nałoży na nich karę 500 zł. Zgodnie z ustawą o VAT taka grzywna grozi za każdy błąd w ewidencji, „który uniemożliwia przeprowadzenie weryfikacji prawidłowości transakcji”.

– Wciąż nie wiadomo, co należy rozumieć przez to sformułowanie – zwraca uwagę prezes Małyszko. Jego zdaniem więc dopiero w praktyce podatnicy przekonają się, czy karana będzie każda pomyłka w kodach GTU, również taka, która nie ma de facto żadnego znaczenia dla prawidłowego rozliczenia VAT.

Wiążąca informacja

Podatnik może w tym zakresie liczyć na pomoc Krajowej Informacji Skarbowej, ale tylko jeśli złoży wniosek o wiążącą informację stawkową (WIS).

KIS nie udziela bowiem w tym zakresie odpowiedzi ani telefonicznie (poprzez infolinię KIS), ani e-mailem. W sprawie właściwego sklasyfikowania towaru według Nomenklatury Scalonej CN lub usług według PKWiU (celem oznaczenia ich odpowiednim symbolem GTU) nie wydaje też interpretacji indywidualnych, a tylko WIS. Organ ma na jej wydanie trzy miesiące.

Opłata co do zasady wynosi 40 zł, ale jest ona mnożona przez liczbę towarów i usług, o którą pyta podatnik.

Może coś się zmieni

Niewykluczone, że w rozporządzeniu z 15 października 2019 r. będą zmiany. Poinformował o tym wiceminister finansów Jan Sarnowski w odpowiedzi z 6 listopada 2020 r. na interpelację poselską nr 12180. Wyjaśnił, że resort prowadzi „analizy dotyczące konieczności ewentualnego wprowadzenia zmian w rozporządzeniu wykonawczym w zakresie GTU”. ©℗

Polecamy: Nowy JPK_VAT z kodami GTU

Polecamy: Biuletyn VAT

Ustawa o VAT

Jakie dostawy oznaczać kodem GTU_07, a jakich nie oznaczać?

Części samochodowe

kod GTU

Airbag: fotela, kierowcy, pasażera, kolanowy

GTU_07

Akumulator

brak

Alternator

brak

Amortyzatory

GTU_07

Antena

brak

Aparat zapłonowy

brak

Atrapa/Grill

brak

Bagażnik dachowy

GTU_07

Belki zawieszenia i zderzaka

GTU_07

Blenda tył

brak

Blok silnika, bok lewy i prawy

brak

Burty

brak

Bęben hamulcowy

brak

Cewka zapłonowa

brak

Chłodnica: EGR, klimatyzacji, oleju, powietrza, wody

GTU_07

Cięgna: klapki wlewu paliwa, klapy bagażnika, maski, zamka

brak

Czujniki: ABS, Airbag, ciśnienia klimatyzacji, ciśnienia mapsensor, ciśnienia oleju, ciśnienia opon, ciśnienia turbosprężarki, deszczu/zmierzchu, ESP, kąta skrętu, martwego pola/pasa ruchu, PDC, temperatury, uderzenia/ochrony pieszych, świateł

brak

Części z demontażu – pakiet

GTU_07

Deska rozdzielcza

brak

Dmuchawa powietrza

brak

Dolot powietrza

GTU_07

Drążek: kierowniczy x, reakcyjny, stabilizatora

GTU_07

Dźwignia: zmiany biegów, hamulca ręcznego, sprzęgła

GTU_07

Felgi: aluminiowe, aluminiowe z oponami, stalowe, stalowe z oponami

GTU_07

Filtr osuszacz klimatyzacji

brak

Fotele

brak

Gaśnica

brak

Gaźnik

brak

Głowica silnika

brak

Głośnik/subwoofer

brak

HDS

brak

Hak do przyczepy

brak

Halogeny

brak

Instalacja: gazowa x, elektryczna

brak

Kamera

brak

Katalizator x

GTU_07

Kierownica

GTU_07

Kierunki

brak

Klamki również wewnętrzne

brak

Kogut

brak

Kolektory: ssący, wydechowy

brak

Kolumna kierownicza x

brak

Kompresor powietrza

brak

Kontener

brak

Kostka stacyjki

brak

Kosz koła zapasowego

GTU_07

Koło dojazdowe

GTU_07

Koła: pasowe, rozrządu, zamachowe

brak

Kołpak koła

GTU_07

Kratki nawiewu powietrza

brak

Książka serwisowa/instrukcja

brak

Lampy

brak

Lewarek

brak

Licznik

brak

Linki

brak

Listwy: bagażnika, ozdobna, ozdobna progu, ozdobna wnętrza, progowa, zasilająca

brak

Listwa zderzaka

GTU_07

Lusterka (również wewnętrzne)

brak

Manetka

brak

McPersony

GTU_07

Mechanizm różnicowy dyferencjału

GTU_07

Mikrofon

brak

Misa olejowa

brak

Mocowanie zderzaka

GTU_07

Moduł nawigacji

brak

Mosty

GTU_07

Nadkola plastikowe

brak

Nagrzewnica

brak

Napinacz rozrządu

brak

Obudowy filtrów: oleju, paliwa, powietrza

brak

Odma/Separator

brak

Ogranicznik drzwi

brak

Opony: letnie, wielosezonowe, zimowe

brak

Osłony: plastikowe podwozia o wnętrza, przeciwsłoneczna, silnika, termiczna

brak

Osłona skrzyni biegów

GTU_07

Pasy bezpieczeństwa x

GTU_07

Pedał gazu, pedały

brak

Piasta koła tył

GTU_07

Podnośniki szyby

brak

Podstawa akumulatora

brak

Podsufitka

brak

Podszybie

brak

Poduszka/łapa silnika

brak

Poduszka/łapa skrzyni biegów

GTU_07

Poduszka zawieszenia

GTU_07

Podłokietnik

brak

Podłużnice

brak

Pojazd zw

brak

Pokrywy: rozrządu, zaworów

brak

Pompy: ABS x, hamulcowa, sprzęgła, VACUM, wspomagania kierownicy

GTU_07

Pompa: hydrauliczna, oleju, paliwowa, wody, wtryskowa, wtórnego powietrza

brak

Pompki: spryskiwaczy, centralnego zamka

brak

Popielniczka

brak

Przeciwmgłowe tylne

brak

Przekaźnik

brak

Przekaźniki: wentylatora, świec

brak

Przekładnia kierownicza

GTU_07

Przepustnica

brak

Przepływomierz

brak

Przetwornica

brak

Przewody: chłodnicy, hamulcowy, klimatyzacji, olejowy, paliwa, powietrza, wspomagania

brak

Przełącznik

brak

Przełączniki: foteli, kierownicy multifunkcja, klapy bagażnika, klimatyzacji i nawiewu, lusterek, radia nawigacji, start/stop, szyberdachu, szyby, zawieszenia, zespolony, łopatka zmiany biegów, świateł, świateł awaryjnych i przełącznik manetka

brak

Przełącznik hamulca ręcznego

GTU_07

Prądnica

brak

Progi

brak

Półka bagażnika

brak

Półosie

GTU_07

Radar

brak

Radio i nawigacja

brak

Ramiona wycieraczek

brak

Reflektory

brak

Relingi

brak

Resor

brak

Rezystor dmuchawy

brak

Roleta

brak

Rozrusznik

brak

Rączki zaślepki

brak

Schowek

brak

Serwo hamulcowe

GTU_07

Siatka

brak

Silniczki: nagrzewnicy, wycieraczek

brak

Silniki: LT, benzynowy, diesla

brak

Siłownik

brak

Skrzynie biegów: automatyczna, manualna, redukcyjna

GTU_07

Skrzynka bezpieczników

brak

Sonda lambda

brak

Spoiler

brak

Spryskiwacz

brak

Sprzęgło/koło dwumasowe

GTU_07

Sprężarka klimatyzacji

brak

Sprężyny

GTU_07

Stacyjka

brak

Sterownik: bluetooth/telefonu, ESP, fotela, gateway, komfortu, silnika, zamka, świateł

brak

Sterowniki: ABS, SRS x, skrzyni biegów

GTU_07

Sygnał dźwiękowy

brak

Szczęki hamulcowe

GTU_07

Szyby

brak

Szyberdach

brak

Słupki

brak

Tapicerka

brak

Tarcze hamulcowe

GTU_07

Taśma Airbag

GTU_07

Teleskopy przedniej i tylnej klapy

brak

Termostat

brak

Trawers

GTU_07

Trójkąt

brak

Tunel środkowy

brak

Tuner TV

brak

Turbosprężarka

brak

Tył

brak

Tłok

brak

Tłumik x

GTU_07

Ucho holownicze

brak

Uchwyt podsufitki

brak

Uszczelki: drzwi, maski, pokrywy bagażnika

brak

Wahacze

GTU_07

Wały: korbowy, napędowy

brak

Wałek rozrządu

brak

Wciągarka

brak

Webasto

brak

Wiatrak chłodnicy

brak

Wlew paliwa

GTU_07

Wlot powietrza

brak

Wtryskiwacz

brak

Wygłuszenie

brak

Wykładzina

brak

Wysyłka

brak

Wyświetlacz radia/GPS

brak

Wzmacniacze: antenowy/GPS, radia i nawigacji

brak

Wzmocnienie czołowe/pas przedni

brak

Włącznik

brak

Zaciski hamulcowe

GTU_07

Zagłówek

brak

Zamki: drzwi, klapy bagażnika, maski

brak

Zawiasy: drzwi, maski, tylnej klapy

brak

Zawieszenie przód

GTU_07

Zawory: EGR, nagrzewnicy, podciśnienia, turbiny

brak

Zbiorniczki: hamulcowy, wspomagania

GTU_07

Zbiorniczek: spryskiwacza, wyrównawczy

brak

Zbiorniki: AdBlue, paliwa, powietrza, węgla aktywnego

brak

Zderzaki

GTU_07

Zegarek

brak

Zmieniarka/czytnik nawigacji

brak

Zwrotnice

GTU_07

Ściana grodziowa

brak

Śruby do kół

GTU_07

Światło stop

brak

Żarnik/Żarówka

brak

Źródło: Forum Recyklingu Samochodów

Uwaga! Wykaz nie jest źródłem prawa, nie został potwierdzony wiążącą wykładnią dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej

Agnieszka Pokojska

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Sankcje na Rosję i Białoruś: polskie firmy narażone na postępowania karne nawet, gdy nie handlują z tymi państwami. Ryzyko dotyczy całego łańcucha dostaw

Liczba postępowań karnych związanych z naruszeniem sankcji wobec Rosji i Białorusi rośnie lawinowo w całej Europie – w Niemczech trwa już 6 tysięcy spraw, podobne tendencje widać w Polsce. Ryzyko dotyczy już nie tylko dużych eksporterów, ale praktycznie każdego uczestnika łańcucha dostaw – ostrzega Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

Rząd ma plan: co roku podwyżka PIT bez zmiany ustawy do 2028 r. To skutek zamrożenia waloryzacji progów podatkowych

Od początku obowiązywania ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, t.j od 1992 r., progi podatkowe były waloryzowane corocznie. Przerwa nastąpiła w latach 2002 – 2006, a następnie od 2009 r. do 2021 r. Ostatnia waloryzacja miała miejsce w 2022 r. Od tamtego czasu przeciętne wynagrodzenie brutto wg danych GUS wzrosło o 12,8% w 2023 r., 14,3% w 2024 r. oraz wg prognozy o 8% w tym roku. Oznacza to, że brak waloryzacji progów podatkowych powoduje, że coraz więcej osób przekracza drugi próg podatkowy – a więc płaci wyższy podatek dochodowy. Najczęściej następuje to pod koniec roku i wówczas jest to niemałe zaskoczenie. Obecnie problem ten dotyczy osób, których wynagrodzenie miesięczne brutto jest wyższe od około 12.000,00 zł. Sytuacja ta będzie jednak dotyczyła coraz większej liczby podatników ponieważ płaca minimalna podlega waloryzacji a w konsekwencji też inne wynagrodzenia, a zgodnie z przyjętymi założeniami w planie budżetowo-strukturalnym zamrożenie progów podatkowych zaplanowano do 2028 r.

KSeF 2026: cztery nowe rozporządzenia. Wyłączenia z e-faktur, zmiany w fakturach uproszczonych i JPK_VAT

Minister Finansów i Gospodarki podpisał cztery kluczowe rozporządzenia wykonawcze do Krajowego Systemu e-Faktur. Przepisy precyzują m.in. przypadki, w których nie trzeba wystawiać faktur ustrukturyzowanych, nowe zasady faktur uproszczonych, szczegółowe reguły korzystania z KSeF (w tym ZAW-FA) oraz zmiany w JPK_VAT z deklaracją obowiązujące od 1 lutego 2026 r.

Czy KSeF utopi politycznie rządzącą większość? Będzie katastrofa na miarę tzw. Polskiego Ładu czy kolejne przesunięcie terminu wdrożenia?

Obowiązkowy KSeF, to pomysł podrzucony obecnej kolacji rządowej jeszcze przez „pisowskie rządy”, a dobrze poinformowani twierdzą, że stała za tym jakaś firma doradcza („międzynarodowa”?), która wcześniej utopiła politycznie prawicowe rządy tzw. Polskim Ładem. Wiadomo, że szykuje się zarobek dla biznesu informatycznego i tych wszystkich, którzy zarabiają na katastrofach – pisze profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA

Zewnętrzne finansowanie filmu bez VAT? Przełomowy wyrok WSA wyznacza granice opodatkowania

Nie każdy przepływ pieniędzy musi oznaczać VAT. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku uznał, że zewnętrzne finansowanie produkcji filmu z udziałem w zyskach nie stanowi usługi opodatkowanej VAT. Wyrok ma znaczenie nie tylko dla branży filmowej, ale także dla wszystkich projektów finansowanych partnersko, gdzie strony wspólnie ponoszą ryzyko, a środki nie są zapłatą za konkretne świadczenie.

AliExpress, Temu i inne chińskie internetowe platformy handlowe wygrywają konkurencję w Polsce i Europie. e-Izba: bo nie muszą przestrzegać przepisów UE

Chińskie internetowe platformy handlowe zwiększają udziały w polskim rynku; przewagę zapewnia im w szczególności to, że nie muszą przestrzegać przepisów Unii Europejskiej - informuje Izba Gospodarki Elektronicznej (e-Izba). W jej ocenie, aby polski e-commerce mógł się rozwijać, konieczne są zmiany przepisów.

Zmiany w PIT i CIT od 2026 roku: tylko jeden warunek przyspieszonej amortyzacja środków trwałych (budynków i budowli) w gminach o wysokim bezrobociu

W dniu 15 grudnia 2025 r. Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o PIT i ustawy o CIT, która ma ułatwić stosowanie przez przedsiębiorców przyspieszonej amortyzacji budynków i budowli w gminach o podwyższonym wskaźniku bezrobocia.

Obowiązkowy KSeF: faktury z załącznikami już od stycznia 2026 roku

KSeF wchodzi w kolejny etap rozwoju. Już 1 stycznia 2026 roku w e-Urzędzie Skarbowym (eUS) ruszy moduł zgłoszeń umożliwiający przedsiębiorcom deklarowanie chęci wystawiania faktur z załącznikami. To ważna nowość dla firm, które pracują na rozbudowanych danych i potrzebują uzupełniać e-faktury o dodatkowe informacje.

REKLAMA

Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA