REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie trzeba wysyłać paragonu. Wystarczy poinformować, że można go odebrać

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Nie trzeba wysyłać paragonu. Wystarczy poinformować, że może go odebrać /Fot. Fotolia
Nie trzeba wysyłać paragonu. Wystarczy poinformować, że może go odebrać /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że gdy firma nie ma bezpośredniego kontaktu z klientem, wystarczy poinformowanie kupującego, że może odebrać paragon w siedzibie spółki.

Wyroki warszawskiego sądu są jednak precedensowe i nieprawomocne. Ostatnie słowo w tej sprawie będzie należało do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

REKLAMA

Autopromocja

Zasadniczo sprzedaż towarów i usług przez internet nie wymaga wystawiania paragonów. Potwierdza to załącznik (poz. 36 i 37) do rozporządzenia ministra finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. z 2018 r. poz. 2519). Warunek jest taki, by sprzedawca otrzymał zapłatę na rachunek bankowy oraz aby posiadał dokumenty i ewidencję, z których jednoznacznie będzie wynikać, jakiej transakcji zapłata dotyczyła.

Paragon (nie)konieczny

Zwolnienia nie stosuje się do dostaw towarów i świadczenia usług wymienionych w par. 4 rozporządzenia MF.

- Paragony trzeba wystawiać i wydawać m.in. w przypadku internetowej sprzedaży aparatów fotograficznych, pamięci USB, papierosów, alkoholu i perfum, a także wtedy gdy zapłata jest bezgotówkowa - wyjaśnia Agnieszka Bieńkowska, partner i doradca w Gekko Taxens.

Dodaje, że nie nastręcza to problemów, bo dowód zakupu można umieścić w paczce z towarem wysyłanej do klienta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co jednak w sytuacji, gdy dostawa nie ma charakteru materialnego, np. jest biletem na przejazd, który klient pobiera przez internet?

- Sprzedaż większości biletów nie musi być ewidencjonowana przy użyciu kas fiskalnych. Obowiązku tego nie ma w przypadku biletów kolejowych, lotniczych i miejskich także wtedy, gdy są sprzedawane w okienkach. Co innego, gdy usługa samochodowego przewozu pasażerskiego jest świadczona przez prywatnego przewoźnika. Musi on wystawić paragon nawet wtedy, gdy sprzedaje bilet przez internet - tłumaczy Agnieszka Bieńkowska.

Przewoźnik ma wątpliwości

Sprawa, którą zajmował się sąd I instancji, dotyczyła prywatnej firmy autobusowej. We wniosku o interpretację podała ona, że sprzedając bilety, korzysta m.in. z systemu online. Klient po opłaceniu transakcji przelewem otrzymuje dostęp do platformy, z której może wydrukować bilet lub ściągnąć go na telefon. Firma zastanawiała się, co ma w takiej sytuacji począć z paragonem fiskalnym. Z art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o VAT wynika bowiem, że ma obowiązek nie tylko wydrukować paragon z każdej sprzedaży, lecz także wydać wydrukowany dokument nabywcy.

Firma uważała, że wystarczy, iż poinformuje nabywcę biletu o możliwości odbioru paragonu w siedzibie spółki.

Włóż do koperty i wyślij

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że postępując w ten sposób, przedsiębiorstwo uczyni zadość przepisom. Jego interpretacja została jednak zmieniona przez szefa Krajowej Administracji Skarbowej (KAS).

W interpretacji zmieniającej z 8 czerwca 2018 r. (sygn. DPP8.8101.51.2018.PBD) szef KAS przypomniał, że z ustawy o VAT wprost wynika, iż podatnik ma obowiązek wydać nabywcy paragon. A wydać to nie znaczy pozwolić odebrać w siedzibie spółki - podkreślił fiskus. Stwierdził zatem, że gdy bilet jest pobierany przez klienta za pośrednictwem platformy internetowej, firma powinna włożyć wydrukowany paragon do koperty i wysłać go do nabywcy zwykłą pocztą.

Listy a rozsądek sądu

Ze stanowiskiem KAS nie zgodził się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie. Sędzia Anna Zaorska podkreśliła, że nie można nakładać na przedsiębiorców obowiązków, które są niemożliwe do zrealizowania lub stanowią nadmierną trudność.

- Nie można żądać od firmy wysyłania do klienta samego paragonu, choćby dlatego że nie ma ona informacji o jego adresie - zwróciła uwagę sędzia.

Dodała, że nawet gdyby firma miała adres nabywcy, obowiązek byłby niewspółmierny do celu, jakiemu ma służyć ewidencjonowanie obrotu przy użyciu kas. Firma musiałaby bowiem wysyłać pocztą tysiące paragonów.

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

Stanowisko szefa KAS oburzyło też podatkowych ekspertów.

- Fiskus nie bierze pod uwagę kosztów wysyłania paragonów - zwraca uwagę doradca podatkowy Mariusz Makowski. Podkreśla, że klientów mogą być tysiące i nie zawsze muszą być Polakami.

- Wysłanie paragonu do USA przewyższyłoby cenę biletu - wskazuje ekspert, dodając, że całe szczęście sędziowie wykazują się rozsądkiem przy wykładni przepisów.

Do pomysłu fiskusa krytycznie odnosi się też doradca podatkowy Gerard Dźwigała. Przekonuje, że wymóg odrębnego przesyłania paragonu, czyli ponoszenia dodatkowych, wyłącznie związanych z tym kosztów, byłby nieadekwatną i niecelową ingerencją w prowadzoną działalność (patrz opinia). ©℗

opinia

Nie trzeba wkładać dowodu zakupu do ręki klienta

Gerard Dźwigała partner i radca prawny w Kancelarii Prawnej i Podatkowej

Ustawa nie definiuje pojęcia "wydanie paragonu" i powinno ono być interpretowane zależnie od charakteru transakcji, w tym także tej dokonywanej na odległość. Sądzę, że wymóg wydania paragonu jest spełniony także wtedy, gdy jest on sporządzany oraz udostępniany nabywcy w taki sposób, że ten może go fizycznie odebrać, choć nie musi tego robić (nie musi nawet stawiać się po jego odbiór). Wydanie nie zawsze musi być przekazaniem paragonu do ręki klienta. Pojęcie "wydanie" nie implikuje obowiązku przesłania paragonu, gdy klient o to nie prosi, a transakcja nie polega na wydaniu towaru. Przecież to, czy klient faktycznie odbierze paragon, jest nieistotne. Sprzedawca w realnych placówkach nie zmusza klienta do tego, aby ten zabrał paragon. Czy mało razy widzimy na sklepowych ladach paragony pozostawione przez klientów? ©℗

orzecznictwo

Wyroki WSA w Warszawie z 8 kwietnia 2019 r., sygn. akt III SA/Wa 2042/18 i III SA/Wa 2043/18. www.serwisy.gazetaprawna.pl/orzeczenia

Patrycja Dudek

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: gazetaprawna.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA