REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-paragony wysyłane z wirtualnych kas fiskalnych - limit dla sprzedawców

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Wirtualne kasy fiskalne - limit dla sprzedawców
Wirtualne kasy fiskalne - limit dla sprzedawców

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedawcy będą mogli używać wirtualnych kas fiskalnych, a także przesyłać z nich paragony elektroniczne, jeśli nabywca się na to zgodzi. Ministerstwo Finansów chce jednak wprowadzić limit dla sprzedawców - kas wirtualnych nie mogliby stosować podatnicy, u których sprzedaż w ostatnich dwóch latach przekroczyła równowartość 10 mln euro. Zmiany przewiduje najnowsza wersja projektu rozporządzenia ministra finansów w sprawie kas wirtualnych, datowana na 13 stycznia 2020 r. Dzięki nim sprzedawcy będą mogli zainstalować aplikację na smartfonie lub tablecie i wystawiać za jej pomocą paragony – papierowe (wtedy konieczna będzie drukarka) lub elektroniczne.

Wirtualnych kas nie mogliby jednak stosować podatnicy, u których sprzedaż w ostatnich dwóch latach przekroczyła równowartość 10 mln euro. Taki limit oznaczałby, że duzi podatnicy nie mogą stosować kas wirtualnych.

REKLAMA

Autopromocja

– Trudno doszukać się jakiejkolwiek argumentacji precyzującej, skąd wziął się pomysł takiego ograniczenia. Może mieć on doniosłe konsekwencje praktyczne, np. dla sieci sklepów i stacji benzynowych – przyznaje Maciej Dybaś, doradca podatkowy w Crido.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Limit budzi niepokój handlowców

Projekt (z 13 stycznia 2020 r.) rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania to już trzecia wersja zmian. Pierwsza pojawiła się w sierpniu zeszłego roku i wzbudziła wiele kontrowersji. Ministerstwo Finansów uwzględniło część uwag i przedstawiło kolejną wersję, z 22 listopada. To w niej pojawił się limit 10 mln euro.

Ponieważ mówimy o projekcie, który określa przede wszystkim wymagania techniczne dla kas wirtualnych, limit ten wypadł z najnowszej wersji z 13 stycznia. MF jednak z niego nie zrezygnowało. Zamierza grupy podatników, w odniesieniu do których możliwe będzie używanie kas wirtualnych, uregulować w odrębnym rozporządzeniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Limitem zaniepokojona jest branża handlowa. Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji w stanowisku do projektu zwraca uwagę, że MF nie wyjaśniło, dlaczego proponuje limit 10 mln euro. Organizacja uważa, że limit w ogóle należy odrzucić, bo jest to ograniczenie, które uniemożliwiałoby korzystanie z kas wirtualnych przez duże podmioty.

Innego zdania jest Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji (KIGEiT). Zwraca ona uwagę, że z art. 111b ust. 1 ustawy o VAT wynika, iż kasy wirtualne można wprowadzić jedynie dla niektórych grup podatników lub rodzajów czynności.

– Tymczasem kryterium 10 mln euro powoduje, że grupą docelową stanie się ponad 80 proc. wszystkich obecnych podatników detalicznych – stwierdza KIGEiT w swoim stanowisku.

Homologacja i zabezpieczenie kas

Kontrowersje wzbudzała również pierwotna propozycja MF, aby kasy wirtualne – w przeciwieństwie do tradycyjnych i on line – nie musiały mieć homologacji Głównego Urzędu Miar (GUM). Wiele organizacji, w tym KIGEiT oraz BCC, ostrzegało, że brak takiego wymogu spowoduje, że podatnik i organy podatkowe nie będą miały żadnego dokumentu potwierdzającego poprawne działanie kas. Zwracały też uwagę, że nie ma w projekcie przepisów zapewniających bezpieczne używanie aplikacji. Chodzi o to, aby nie dopuszczać do oszustw na VAT.

Resort po konsultacjach zdecydował się wyjść naprzeciw tym postulatom. Dodał więc przepisy zabezpieczające używanie aplikacji oraz związane z homologacją GUM. W projekcie z 13 stycznia pojawiło się odniesienie do art. 111 ust. 6b ustawy o VAT, który nakłada m.in. na producentów kas obowiązek uzyskania potwierdzenia prezesa GUM, że urządzenie prawidłowo ewidencjonuje, przechowuje i bezpiecznie przesyła dane z kasy oraz umożliwia połączenie i przesyłanie ich do Centralnego Repozytorium Kas. Prezes GUM będzie też oceniał, czy kasy wirtualne spełniają wymagania techniczne. Potwierdzenie przez niego wydane będzie obowiązywało pięć lat. Po upływie tego okresu może być konieczne kolejne potwierdzenie.

Co więcej, najnowszą wersję projektu rozporządzenia uzupełniono o sposób oznaczenia kas numerami unikatowymi, a także określono warunki ich przydzielania.

Zdaniem Cezarego Pierzana, prezesa Platformy Detalistów, zaproponowane zmiany są uzasadnione, bo odpowiadają na część wątpliwości zgłaszanych w ciągu miesięcy przez różne strony rynku.

– Nadal czekamy jednak na doprecyzowanie istotnych szczegółów dla usługi kas wirtualnych, np. określenie grup podatników, którzy mogliby korzystać z tego rozwiązania – mówi ekspert.

Co z elektronicznymi paragonami

Projekt z 13 stycznia przewiduje też możliwość wystawiania e-paragonów z wirtualnych kas, jeśli nabywca zgodzi się na otrzymanie takiego paragonu zamiast papierowego wydruku.

Inną nowością jest możliwość niedrukowania paragonu w przypadku sprzedaży towarów i usług w automatach. W takim przypadku wystarczy wyświetlenie paragonu kupującemu.

– Sprzedaż za pomocą automatów zostanie w ten sposób znacznie ułatwiona. To propozycja, która ułatwi rozliczenia choćby na stacjach paliw i we wszystkich podobnych punktach sprzedaży – ocenia Przemysław Powierza, doradca podatkowy i partner w RSM Poland.

Dobrą wiadomością jest również propozycja wprowadzenia e-paragonów do kas wirtualnych.

– Najwyższy czas, aby dokumenty elektroniczne stały się powszechnym elementem obiegu danych i informacji. To zaś powoduje, że wirtualna kasa zyska nową zaletę – będzie bardzo mobilna. Nikt już nie będzie śmiał się z absurdu w postaci konieczności posiadania „kieszonkowych drukarek” – mówi Powierza.

REKLAMA

Zwróćmy uwagę, że zgodnie z innymi planami MF e-paragony będziemy mogli przesyłać również z funkcjonujących już dziś kas on line, a być może również przez jakiś czas z urządzeń starszego typu (działających offline). Niezależnie od rodzaju urządzenia – wirtualnej kasy, działającej on line czy niepodłączonej do internetu – e-paragony wymagają jednak zmian w ustawie o VAT. Obecnie bowiem przewiduje ona (art. 111 ust. 3a), że podatnicy rejestrujący sprzedaż za pomocą kasy muszą drukować paragony lub faktury z każdej sprzedaży oraz wydawać wydrukowany dokument nabywcy.

– Należy teraz zadbać o porządek prawny i szybkie zakończenie prac legislacyjnych nad usługą e-paragonów dla urządzeń fiskalnych on line, a w okresie przejściowym również dla urządzeń offline, gdyż w naszej ocenie kasy wirtualne jeszcze przez stosunkowo długi czas będą stanowiły margines rynku – mówi Cezary Pierzan.

Zwraca uwagę, że wprowadzenie e-paragonów wymaga nie tylko nowelizacji ustawy o VAT, ale także kolejnych rozporządzeń dotyczących warunków technicznych oraz sposobu prowadzenia ewidencji za pomocą kas fiskalnych.

Dodajmy, że wirtualne kasy mogą pojawić się na rynku już w tym roku. Rozporządzenie techniczne ma bowiem wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Wcześniej jednak na zmiany musi zgodzić się rząd. ©℗

Weryfikacja przez GUM nie zaszkodzi
Przemysław Powierza doradca podatkowy, partner w RSM Poland:
Nowy projekt rozporządzenia w sprawie tzw. kas wirtualnych uwzględnia sporo branżowych postulatów. To bardzo dobra wiadomość, bo nowe regulacje dotyczące kwestii wybitnie praktycznych, codziennych (a taką kwestią jest prowadzenie ewidencji obrotu dla potrzeb podatkowych) powinny być dokładnie i spokojnie konsultowane z tymi, którzy później muszą te przepisy realizować. Na szczęście zapał do unowocześniania rozwiązań w zakresie ewidencji podatkowej nie spowodował, że pominięto lub zbagatelizowano kwestie bezpieczeństwa danych oraz jednolitych standardów w tym zakresie dla wszystkich typów kas (tradycyjnych i wirtualnych). Choć w mojej ocenie skrupulatna weryfikacja przez GUM nie jest w przypadku oprogramowania niezbędna, dodanie takiego wymogu na pewno nie zaszkodzi i traktuję to rozwiązanie jak dmuchanie na zimne. Dziwi trochę długi okres (5 lat), na który wydawane będzie potwierdzenie GUM o spełnieniu wymogów technicznych. Tempo rozwoju technologicznego jest teraz tak duże, że w ciągu pięciu lat kasa wirtualna może istotnie zmienić postać. Można więc oczekiwać, że kolejne okresy obowiązywania potwierdzeń będą już istotnie krótsze. ©℗

Etap legislacyjny

Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania po konsultacjach

Łukasz Zalewski

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA