REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-paragony wysyłane z wirtualnych kas fiskalnych - limit dla sprzedawców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Wirtualne kasy fiskalne - limit dla sprzedawców
Wirtualne kasy fiskalne - limit dla sprzedawców

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedawcy będą mogli używać wirtualnych kas fiskalnych, a także przesyłać z nich paragony elektroniczne, jeśli nabywca się na to zgodzi. Ministerstwo Finansów chce jednak wprowadzić limit dla sprzedawców - kas wirtualnych nie mogliby stosować podatnicy, u których sprzedaż w ostatnich dwóch latach przekroczyła równowartość 10 mln euro. Zmiany przewiduje najnowsza wersja projektu rozporządzenia ministra finansów w sprawie kas wirtualnych, datowana na 13 stycznia 2020 r. Dzięki nim sprzedawcy będą mogli zainstalować aplikację na smartfonie lub tablecie i wystawiać za jej pomocą paragony – papierowe (wtedy konieczna będzie drukarka) lub elektroniczne.

Wirtualnych kas nie mogliby jednak stosować podatnicy, u których sprzedaż w ostatnich dwóch latach przekroczyła równowartość 10 mln euro. Taki limit oznaczałby, że duzi podatnicy nie mogą stosować kas wirtualnych.

REKLAMA

Autopromocja

– Trudno doszukać się jakiejkolwiek argumentacji precyzującej, skąd wziął się pomysł takiego ograniczenia. Może mieć on doniosłe konsekwencje praktyczne, np. dla sieci sklepów i stacji benzynowych – przyznaje Maciej Dybaś, doradca podatkowy w Crido.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Limit budzi niepokój handlowców

Projekt (z 13 stycznia 2020 r.) rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania to już trzecia wersja zmian. Pierwsza pojawiła się w sierpniu zeszłego roku i wzbudziła wiele kontrowersji. Ministerstwo Finansów uwzględniło część uwag i przedstawiło kolejną wersję, z 22 listopada. To w niej pojawił się limit 10 mln euro.

REKLAMA

Ponieważ mówimy o projekcie, który określa przede wszystkim wymagania techniczne dla kas wirtualnych, limit ten wypadł z najnowszej wersji z 13 stycznia. MF jednak z niego nie zrezygnowało. Zamierza grupy podatników, w odniesieniu do których możliwe będzie używanie kas wirtualnych, uregulować w odrębnym rozporządzeniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Limitem zaniepokojona jest branża handlowa. Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji w stanowisku do projektu zwraca uwagę, że MF nie wyjaśniło, dlaczego proponuje limit 10 mln euro. Organizacja uważa, że limit w ogóle należy odrzucić, bo jest to ograniczenie, które uniemożliwiałoby korzystanie z kas wirtualnych przez duże podmioty.

Innego zdania jest Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji (KIGEiT). Zwraca ona uwagę, że z art. 111b ust. 1 ustawy o VAT wynika, iż kasy wirtualne można wprowadzić jedynie dla niektórych grup podatników lub rodzajów czynności.

– Tymczasem kryterium 10 mln euro powoduje, że grupą docelową stanie się ponad 80 proc. wszystkich obecnych podatników detalicznych – stwierdza KIGEiT w swoim stanowisku.

Homologacja i zabezpieczenie kas

REKLAMA

Kontrowersje wzbudzała również pierwotna propozycja MF, aby kasy wirtualne – w przeciwieństwie do tradycyjnych i on line – nie musiały mieć homologacji Głównego Urzędu Miar (GUM). Wiele organizacji, w tym KIGEiT oraz BCC, ostrzegało, że brak takiego wymogu spowoduje, że podatnik i organy podatkowe nie będą miały żadnego dokumentu potwierdzającego poprawne działanie kas. Zwracały też uwagę, że nie ma w projekcie przepisów zapewniających bezpieczne używanie aplikacji. Chodzi o to, aby nie dopuszczać do oszustw na VAT.

Resort po konsultacjach zdecydował się wyjść naprzeciw tym postulatom. Dodał więc przepisy zabezpieczające używanie aplikacji oraz związane z homologacją GUM. W projekcie z 13 stycznia pojawiło się odniesienie do art. 111 ust. 6b ustawy o VAT, który nakłada m.in. na producentów kas obowiązek uzyskania potwierdzenia prezesa GUM, że urządzenie prawidłowo ewidencjonuje, przechowuje i bezpiecznie przesyła dane z kasy oraz umożliwia połączenie i przesyłanie ich do Centralnego Repozytorium Kas. Prezes GUM będzie też oceniał, czy kasy wirtualne spełniają wymagania techniczne. Potwierdzenie przez niego wydane będzie obowiązywało pięć lat. Po upływie tego okresu może być konieczne kolejne potwierdzenie.

Co więcej, najnowszą wersję projektu rozporządzenia uzupełniono o sposób oznaczenia kas numerami unikatowymi, a także określono warunki ich przydzielania.

Zdaniem Cezarego Pierzana, prezesa Platformy Detalistów, zaproponowane zmiany są uzasadnione, bo odpowiadają na część wątpliwości zgłaszanych w ciągu miesięcy przez różne strony rynku.

– Nadal czekamy jednak na doprecyzowanie istotnych szczegółów dla usługi kas wirtualnych, np. określenie grup podatników, którzy mogliby korzystać z tego rozwiązania – mówi ekspert.

Co z elektronicznymi paragonami

Projekt z 13 stycznia przewiduje też możliwość wystawiania e-paragonów z wirtualnych kas, jeśli nabywca zgodzi się na otrzymanie takiego paragonu zamiast papierowego wydruku.

Inną nowością jest możliwość niedrukowania paragonu w przypadku sprzedaży towarów i usług w automatach. W takim przypadku wystarczy wyświetlenie paragonu kupującemu.

– Sprzedaż za pomocą automatów zostanie w ten sposób znacznie ułatwiona. To propozycja, która ułatwi rozliczenia choćby na stacjach paliw i we wszystkich podobnych punktach sprzedaży – ocenia Przemysław Powierza, doradca podatkowy i partner w RSM Poland.

Dobrą wiadomością jest również propozycja wprowadzenia e-paragonów do kas wirtualnych.

– Najwyższy czas, aby dokumenty elektroniczne stały się powszechnym elementem obiegu danych i informacji. To zaś powoduje, że wirtualna kasa zyska nową zaletę – będzie bardzo mobilna. Nikt już nie będzie śmiał się z absurdu w postaci konieczności posiadania „kieszonkowych drukarek” – mówi Powierza.

Zwróćmy uwagę, że zgodnie z innymi planami MF e-paragony będziemy mogli przesyłać również z funkcjonujących już dziś kas on line, a być może również przez jakiś czas z urządzeń starszego typu (działających offline). Niezależnie od rodzaju urządzenia – wirtualnej kasy, działającej on line czy niepodłączonej do internetu – e-paragony wymagają jednak zmian w ustawie o VAT. Obecnie bowiem przewiduje ona (art. 111 ust. 3a), że podatnicy rejestrujący sprzedaż za pomocą kasy muszą drukować paragony lub faktury z każdej sprzedaży oraz wydawać wydrukowany dokument nabywcy.

– Należy teraz zadbać o porządek prawny i szybkie zakończenie prac legislacyjnych nad usługą e-paragonów dla urządzeń fiskalnych on line, a w okresie przejściowym również dla urządzeń offline, gdyż w naszej ocenie kasy wirtualne jeszcze przez stosunkowo długi czas będą stanowiły margines rynku – mówi Cezary Pierzan.

Zwraca uwagę, że wprowadzenie e-paragonów wymaga nie tylko nowelizacji ustawy o VAT, ale także kolejnych rozporządzeń dotyczących warunków technicznych oraz sposobu prowadzenia ewidencji za pomocą kas fiskalnych.

Dodajmy, że wirtualne kasy mogą pojawić się na rynku już w tym roku. Rozporządzenie techniczne ma bowiem wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Wcześniej jednak na zmiany musi zgodzić się rząd. ©℗

Weryfikacja przez GUM nie zaszkodzi
Przemysław Powierza doradca podatkowy, partner w RSM Poland:
Nowy projekt rozporządzenia w sprawie tzw. kas wirtualnych uwzględnia sporo branżowych postulatów. To bardzo dobra wiadomość, bo nowe regulacje dotyczące kwestii wybitnie praktycznych, codziennych (a taką kwestią jest prowadzenie ewidencji obrotu dla potrzeb podatkowych) powinny być dokładnie i spokojnie konsultowane z tymi, którzy później muszą te przepisy realizować. Na szczęście zapał do unowocześniania rozwiązań w zakresie ewidencji podatkowej nie spowodował, że pominięto lub zbagatelizowano kwestie bezpieczeństwa danych oraz jednolitych standardów w tym zakresie dla wszystkich typów kas (tradycyjnych i wirtualnych). Choć w mojej ocenie skrupulatna weryfikacja przez GUM nie jest w przypadku oprogramowania niezbędna, dodanie takiego wymogu na pewno nie zaszkodzi i traktuję to rozwiązanie jak dmuchanie na zimne. Dziwi trochę długi okres (5 lat), na który wydawane będzie potwierdzenie GUM o spełnieniu wymogów technicznych. Tempo rozwoju technologicznego jest teraz tak duże, że w ciągu pięciu lat kasa wirtualna może istotnie zmienić postać. Można więc oczekiwać, że kolejne okresy obowiązywania potwierdzeń będą już istotnie krótsze. ©℗

Etap legislacyjny

Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania po konsultacjach

Łukasz Zalewski

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

Kapitał zakładowy w spółce z o.o. w 2025 r. okiem adwokata - praktyka. Wymogi prawne, pułapki, podatki, księgowość, odpowiedzialność zarządu i wspólników

Wyobraź sobie, że chcesz wystartować z nową firmą albo przekształcić jednoosobową działalność w spółkę z o.o. Formalności nie brakuje, ale jedna kwestia wraca jak bumerang: kapitał zakładowy. To pierwszy, obowiązkowy „wkład własny”, bez którego sąd nie zarejestruje spółki. Jego ustawowe minimum – 5 000 zł – może wydawać się symboliczne, jednak od sposobu, w jaki je wnosisz i później „pilnujesz”, zależy wiarygodność Twojej firmy, a czasem nawet osobista odpowiedzialność zarządu. Poniżej znajdziesz najświeższe przepisy, praktyczne podpowiedzi i pułapki, na które trzeba uważać od pierwszego przelewu aż po ewentualne obniżenie kapitału lata później.

Jaka najniższa krajowa pensja i minimalna stawka godzinowa w 2026 roku? Związki zawodowe chcą co najmniej 5015 zł brutto. Rząd proponuje ponad 200 zł mniej

W dniu 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 r.

Sejm przyjął ważną zmianę dla przedsiębiorców – korekta deklaracji podatkowej po kontroli celno-skarbowej coraz bliżej

W środę, 11 czerwca 2025 roku, Sejm zdecydował o skierowaniu do trzeciego czytania projektu nowelizacji ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy o VAT. To istotna zmiana dla przedsiębiorców – umożliwia bowiem korektę deklaracji podatkowej po zakończeniu kontroli celno-skarbowej.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT: możliwe podniesienie limitu zwolnienia z 200 tys. zł do nawet 300 tys. zł

Trwają prace nad ustawą, która może przynieść realne ulgi podatkowe najmniejszym przedsiębiorcom. Ostateczna decyzja – czy limit zwolnienia z VAT wyniesie 240 tys. zł, czy aż 300 tys. zł – zależy od dalszych prac sejmowych komisji.

Nowe ułatwienia dla przedsiębiorców: dane z wykazu VAT dostępne na biznes.gov.pl od 1 października 2025 r.

Jest projekt ustawy, który zakłada wprowadzenie nowych regulacji umożliwiających przedsiębiorcom łatwiejszy dostęp do wykazu podatników VAT za pośrednictwem portalu biznes.gov.pl. Zmiany mają uprościć weryfikację kontrahentów, zwiększyć bezpieczeństwo obrotu gospodarczego i ograniczyć formalności papierowe.

Kupujesz rzeczy przez internet? Za te towary musisz zapłacić podatek w ciągu 14 dni

Polacy chętnie kupują różne rzeczy przez internet, ale nie wiedzą, że niektóre transakcje rządzą się swoimi prawami. Fiskus ma coraz więcej możliwości, żeby sprawdzić, kto nie zapłacił podatku PCC. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl, wyjaśnia, kiedy zachować szczególną czujność i jak uniknąć ewentualnych problemów ze skarbówką.

Można znaleźć 50 mld zł na podwyżkę kwoty wolnej w PIT do 60 tys. zł. Prof. Modzelewski podpowiada rządowi D. Tuska, gdzie szukać pieniędzy

Można domyślać się, że politycznym „być albo nie być” obecnego rządu jest „dowiezienie” (jak to się mówi) swoich obietnic z 2023 roku. Wśród nich najważniejszą (obiektywnie) jest podwyższenie do 60 tys. kwoty wolnej od podatku dochodowego od osób fizycznych. Jest to dziś nierealne, bo w tym roku w budżecie państwa z tego podatku pojawiła się kwota minus 22 mld złotych (tak, po raz pierwszy w historii mamy ujemne dochody budżetowe), a miało być za cały rok 31 mld zł (czyli o 60 mld zł mniej niż w roku 2024).

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - podatnicy zagraniczni z większymi przywilejami niż polscy. Sprostowanie i wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

W wyjaśnieniach przesłanych 9 czerwca 2025 r.do naszej redakcji, Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w decyzji derogacyjnej dot. obowiązkowego modelu KSeF, Polska została upoważniona – w przypadku podatników mających siedzibę na jej terytorium – do akceptowania wyłącznie tych faktur, które zostały wystawione w postaci dokumentów lub not w formie elektronicznej. Ponadto została upoważniona do wprowadzenia przepisów zakładających, że stosowanie faktur elektronicznych wystawianych na terytorium Polski nie jest uzależnione od akceptacji odbiorcy. Jak wskazuje Ministerstwo, Komisja Europejska zastrzegła (co zostało potwierdzone przez Radę UE), że przyznane Polsce upoważnienie dotyczące wprowadzenia obowiązkowego fakturowania elektronicznego nie powinno naruszać prawa klientów do otrzymywania faktur papierowych w przypadku transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Efektywny controlling w biznesie – czyli jaki? Jakie procesy w firmie można zauważalnie usprawnić dzięki wdrożeniu controllingu?

Controlling to znacznie więcej niż tylko kontrola kosztów czy tworzenie raportów. To kompleksowe podejście do zarządzania przedsiębiorstwem, które dostarcza informacji niezbędnych do podejmowania trafnych decyzji. Efektywny controlling staje się dziś jednym z kluczowych elementów przewagi konkurencyjnej, szczególnie w czasach dynamicznych zmian, rosnącej złożoności i presji na efektywność. Ale które obszary działalności firmy najbardziej zyskują na wdrożeniu nowoczesnego controllingu?

REKLAMA