REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wirtualne kasy fiskalne w 2020 roku - rekomendacje WEI

Subskrybuj nas na Youtube
Wirtualne kasy fiskalne w 2020 roku - rekomendacje WEI
Wirtualne kasy fiskalne w 2020 roku - rekomendacje WEI

REKLAMA

REKLAMA

W Ministerstwie Finansów trwają prace legislacyjne nad przepisami dopuszczającymi możliwość funkcjonowania kas fiskalnych w formie oprogramowania, które można zainstalować nawet na urządzeniach mobilnych (np. na smartfonach). W dniu 10 grudnia 2019 roku w warszawskiej „Świetlicy Wolności” miała miejsce dyskusja panelowa towarzysząca prezentacji raportu „Wirtualne Kasy. Nowy wymiar przedsiębiorczości” autorstwa Warsaw Enterprise Institute. Podczas panelu głos zabrali m. in. przedstawiciele Głównego Urzędu Miar, Ministerstwa Finansów RP, Ministerstwa Finansów Republiki Czech oraz eksperci sektorowi z polski i zagranicy.

Kasy fiskalne online - także wirtualne (w postaci oprogramowania)

Polska stoi u progu gruntowanych zmian, jeśli chodzi o system rejestracji transakcji. W przeciągu najbliższych kilkudziesięciu miesięcy stare off-linowe kasy fiskalne mają przejść do lamusa. Warsaw Enterprise Institute chce, aby zmianie tej towarzyszyć mogła jak największa rynkowa konkurencja. Dlatego też raport pozytywnie wypowiada się o możliwości korzystania z kas fiskalnych w formie oprogramowania na sprzęt taki jak smartfon czy tablet. Nad stosowną zmianą przepisów w tym zakresie pracuje właśnie Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Autopromocja

„Kasy rejestrujące w formie oprogramowania mogą zrewolucjonizować rynek kas w Polsce. Przedsiębiorcy zaoszczędzą gdyż nie będą musieli przeznaczyć dodatkowych środków na zakup kasy, lecz będą mogli ściągnąć stosowną aplikację na urządzenia, który i tak już dziś posiadają np. na smarfona” – mówi Kamil Rybikowski, ekspert WEI. „W dodatku przedsiębiorcom odejdzie konieczność przeprowadzania cyklicznych przeglądów kasy. Państwo za to będzie miało dostęp do historii transakcji w czasie rzeczywistym, co dodatkowo wpłynie na zmniejszenie szarej strefy i zwiększy wpływy do budżetu” – dodaje.

Fundacja WEI apeluje, żeby rozporządzenie nie zawierało zbędnych barier, które mogłyby zakłócić wejście nowych rozwiązań technologicznych na rynek takich jak np. skomplikowana procedura homologacyjna, przeprowadzona przez Główny Urząd Miar. „Mamy do czynienia z sytuacją, w której teoretycznie wszyscy są za proponowanym rozwiązaniem, ale w praktyce wiele propozycji szczegółowych może zniweczyć cały pozytywny efekt zaproponowanych rozwiązań.” – ostrzega Jerzy Karwelis, dyrektor generalny WEI. Im mniej będzie plomb i innych obostrzeń, a więcej dziać się będzie w tzw. chmurze tym bardziej przyjazne środowisko dla przedsiębiorców i dojście do standardów krajów najlepiej rozwiniętych w tym zakresie” – dodaje.

W podobnym tonie wypowiadała się Simona Hornochova, była wiceminister finansów Republiki Czeskiej, obecna na konferencji. Czesi już wprowadzili rozwiązania, do których przymierza się Polska. „Z naszych doświadczeń wynika, że najlepsze są rozwiązania proste, które nadmiernie nie komplikują całego systemu. W tym duchu przepisy powinna wprowadzać Polska, jeśli chce szybko zaobserwować pozytywne zmiany” – wspomniała była wiceminister podczas dyskusji.

Inny gość zagraniczny, profesor Stjepan Gros z Uniwersytetu w Zagrzebiu, ekspert ds. cyberbezpieczeństwa, podkreślał, że doświadczenia państw, w których system ten funkcjonuje pokazuje, że jest to system bezpieczny. Nie ma podstaw do wysuwania wniosków, że oprogramowania doprowadzą do manipulowania danymi, wręcz przeciwnie – są dobrym narzędziem do dalszego uszczelniania systemu poboru podatków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Jak przygotować się do zmian w 2020 r.

Polecamy: Instrukcje VAT

Polecamy: Biała lista podatników

Polecamy: Biuletyn VAT

Kiedy wejdzie w życie rozporządzenie w sprawie wirtualnych kas rejestrujących

Nieznana jest ostateczna data wejścia w życie rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania. Przyznawali to obecni na konferencji Prezes Głównego Urzędu Miar Radosław Wiśniewski oraz Zbigniew Baranowski z Ministerstwa Finansów. Zbigniew Baranowski potwierdził, że MF jest otwarte na komunikację z branżą i przedsiębiorcami: „Proces digitalizacji jest absolutnie kluczowy. Odwołując się do wprowadzenia Jednolitego Pilku Kontrolnego, jesteśmy na etapie świetnego komunikowania się z przedsiębiorcami (dostrzeżone przez media, podatników i przedsiębiorców) – tą drogą idziemy w kwestii kas wirtualnych” – wspomniał przedstawiciel MF.

Aktualnie podlega modyfikacji II wersja (z 22 listopada 2019 r.) projektu tego rozporządzenia - i należy się spodziewać III wersji.

Fundacja WEI domaga się korelacji między wejściem w życie rozporządzenia a wprowadzeniem obowiązku posiadania kas fiskalnych on-line. Przedsiębiorcy z branży HoReCa (ang. Hotel, Restaurant, Catering/Café), których obowiązek dotknie już 1 lipca 2020 roku, powinni mieć możliwość wyboru pomiędzy zakupem on-linowej kasy hardwarowej a pobraniem aplikacji w formie oprogramowania. Przedstawiciele rządu zapewniają, że chcą oni doprowadzić do takiej korelacji a pracę nad nowymi przepisami idą pełną parą. W tym kontekście przedstawiciel MF (choć nie chciał wypowiadać się wiążąco odnośnie planowanych terminów wejścia w życie rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych) nie wykluczył przesunięcia ww. terminu 1 lipca 2020 r.

Prezes Głównego Urzędu Miar Radosław Wiśniewski zauważył też pewne problemy techniczne, które trzeba rozstrzygnąć w toku prac legislacyjnych. Chodzi przede wszystkim o konieczność komunikowania się kas online (także wirtualnych) z Centralnym Repozytorium Kas w formule "real time". Nie sprzyjają temu zarówno aktualne możliwości internetu w Polsce jak i parametry systemu informatycznego resortu finansów/KAS. Prezes GUM zauważył także, że nie każde urządzenie przenośne (nie każdy model smartfona) będzie w stanie obsłużyć wirtualną kasę fiskalną.

Pełny raport „Wirtualne Kasy. Nowy wymiar przedsiębiorczości” do pobrania tutaj.

Korzyści z kas wirtualnych

Korzyści dla państwa

Wprowadzenie wirtualnych kas fiskalnych sprzyja zwiększeniu efektywności działań organów podatkowych w zakresie przeciwdziałania nielegalnym praktykom, jakim jest np. brak rejestrowania sprzedaży detalicznej i innego typu oszustwa powodujące zmniejszenie wpływów budżetowych. Dzięki kasom online (także wirtualnym) możliwe staną się mechanizmy kontroli w czasie rzeczywistym. W tej sytuacji dalece utrudnione, o ile nie niemożliwe, będzie dokonywanie oszustw podatkowych w postaci braku płatności należnych podatków. Kasy wirtualne, tak jak kasy on-line, będą posiadały funkcję przesyłu danych do systemu teleinformatycznego (Centralnego Repozytorium Kas) za pośrednictwem internetu. Pozwoli to na ciągłe, zautomatyzowane i bezpośrednie przesyłanie danych z kas o prowadzonej ewidencji oraz o zdarzeniach mających znaczenie dla pracy kas, które zaistniały podczas ich użytkowania.

Posiadanie takich danych umożliwi odpowiednim służbom państwowym dokonywanie zaawansowanej oceny ryzyka popełnienia przestępstwa skarbowego i w ten sposób przyczyni się do wysyłania kontroli w wyselekcjonowane na podstawie analizy miejsca. Zdaniem WEI zalety tego typu zaawansowanej analizy i preselekcji są podwójne: z jednej strony organy kontrolne poświęcają mniejszą ilość czasu i zasobów kadrowych na sprawowanie funkcji kontrolnej oraz ich działania są efektywniejsze, zaś z drugiej strony uczciwi przedsiębiorcy w znaczenie mniejszym stopniu odczuwają dolegliwość, jaką jest przeprowadzanie kontrolnych w ich firmie.

Korzyści dla przedsiębiorców

Z danych MF wynika, że ok. 1,5 mln przedsiębiorców posiada kasy fiskalne. Wprowadzenie możliwości stosowania wirtualnych kas wpłynie na bezpośrednich użytkowników urządzeń fiskalnych – przedsiębiorców. Zdaniem WEI brak konieczności posiadania specjalnych urządzeń powinien wpłynąć pozytywnie na zwiększenie zainteresowania posiadaniem kasy i legalnym prowadzeniem działalności. Wprowadzenie kas fiskalnych mających postać oprogramowania zmniejszy koszty wejścia użytkowników w branże wymagające fiskalizacji, co tym samym powinno przełożyć się na zmniejszenie szarej strefy działalności gospodarczej. WEI zwraca też uwagę na kwestie zmniejszenia kosztów cyklicznych, które każdy użytkownik obecnie stosowanych kas fiskalnych musi ponosić w celu zapewniania ich obsługi, między innymi koszty serwisu. Podatnik będzie mógł także samodzielnie przeprowadzić fiskalizacje, bez konieczności dokonywania przeglądu co dwa lata.

Oprogramowanie kas wirtualnych może mieć postać tak intuicyjną jak większość spotykanych dzisiaj aplikacji dedykowanych smartfonom. Pozwoli to na oszczędność czasu, a przez to również środków finansowych, zarówno na etapie wdrożeniowym (szkolenia nowych pracowników), jak i na etapie samego korzystania z wirtualnych kas fiskalnych.

Zdaniem fundacji WEI umożliwienie korzystania z oprogramowania rejestrującego transakcje handlowe to rzadki przykład rozwiązania, które wpływa pozytywnie zarówno na interes państwa - poprzez łatwiejszy sposób wykrywania oszustw podatkowych, jak i na interes uczciwych przedsiębiorców, którzy będą mogli oszczędzić na zakupie sprzętu rejestrującego, jak i mierzyć się będą z mniejszą ilością kontroli skarbowych. Ze względu bowiem na elektroniczny przesył danych, rutynowe kontrole sprawdzające staną się zbyteczne.

Dlatego WEI apeluje o jak najszybsze wejście w życie rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania, z jak najmniej uciążliwym procesem homologacji i dostosowaniem wejścia w życie rozporządzenia z obowiązkiem posiadania kas fiskalnych on-line przez dane grupy przedsiębiorców.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA