REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wirtualne kasy fiskalne w 2020 roku - rekomendacje WEI

Wirtualne kasy fiskalne w 2020 roku - rekomendacje WEI
Wirtualne kasy fiskalne w 2020 roku - rekomendacje WEI

REKLAMA

REKLAMA

W Ministerstwie Finansów trwają prace legislacyjne nad przepisami dopuszczającymi możliwość funkcjonowania kas fiskalnych w formie oprogramowania, które można zainstalować nawet na urządzeniach mobilnych (np. na smartfonach). W dniu 10 grudnia 2019 roku w warszawskiej „Świetlicy Wolności” miała miejsce dyskusja panelowa towarzysząca prezentacji raportu „Wirtualne Kasy. Nowy wymiar przedsiębiorczości” autorstwa Warsaw Enterprise Institute. Podczas panelu głos zabrali m. in. przedstawiciele Głównego Urzędu Miar, Ministerstwa Finansów RP, Ministerstwa Finansów Republiki Czech oraz eksperci sektorowi z polski i zagranicy.

Kasy fiskalne online - także wirtualne (w postaci oprogramowania)

Polska stoi u progu gruntowanych zmian, jeśli chodzi o system rejestracji transakcji. W przeciągu najbliższych kilkudziesięciu miesięcy stare off-linowe kasy fiskalne mają przejść do lamusa. Warsaw Enterprise Institute chce, aby zmianie tej towarzyszyć mogła jak największa rynkowa konkurencja. Dlatego też raport pozytywnie wypowiada się o możliwości korzystania z kas fiskalnych w formie oprogramowania na sprzęt taki jak smartfon czy tablet. Nad stosowną zmianą przepisów w tym zakresie pracuje właśnie Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Autopromocja

„Kasy rejestrujące w formie oprogramowania mogą zrewolucjonizować rynek kas w Polsce. Przedsiębiorcy zaoszczędzą gdyż nie będą musieli przeznaczyć dodatkowych środków na zakup kasy, lecz będą mogli ściągnąć stosowną aplikację na urządzenia, który i tak już dziś posiadają np. na smarfona” – mówi Kamil Rybikowski, ekspert WEI. „W dodatku przedsiębiorcom odejdzie konieczność przeprowadzania cyklicznych przeglądów kasy. Państwo za to będzie miało dostęp do historii transakcji w czasie rzeczywistym, co dodatkowo wpłynie na zmniejszenie szarej strefy i zwiększy wpływy do budżetu” – dodaje.

Fundacja WEI apeluje, żeby rozporządzenie nie zawierało zbędnych barier, które mogłyby zakłócić wejście nowych rozwiązań technologicznych na rynek takich jak np. skomplikowana procedura homologacyjna, przeprowadzona przez Główny Urząd Miar. „Mamy do czynienia z sytuacją, w której teoretycznie wszyscy są za proponowanym rozwiązaniem, ale w praktyce wiele propozycji szczegółowych może zniweczyć cały pozytywny efekt zaproponowanych rozwiązań.” – ostrzega Jerzy Karwelis, dyrektor generalny WEI. Im mniej będzie plomb i innych obostrzeń, a więcej dziać się będzie w tzw. chmurze tym bardziej przyjazne środowisko dla przedsiębiorców i dojście do standardów krajów najlepiej rozwiniętych w tym zakresie” – dodaje.

W podobnym tonie wypowiadała się Simona Hornochova, była wiceminister finansów Republiki Czeskiej, obecna na konferencji. Czesi już wprowadzili rozwiązania, do których przymierza się Polska. „Z naszych doświadczeń wynika, że najlepsze są rozwiązania proste, które nadmiernie nie komplikują całego systemu. W tym duchu przepisy powinna wprowadzać Polska, jeśli chce szybko zaobserwować pozytywne zmiany” – wspomniała była wiceminister podczas dyskusji.

Inny gość zagraniczny, profesor Stjepan Gros z Uniwersytetu w Zagrzebiu, ekspert ds. cyberbezpieczeństwa, podkreślał, że doświadczenia państw, w których system ten funkcjonuje pokazuje, że jest to system bezpieczny. Nie ma podstaw do wysuwania wniosków, że oprogramowania doprowadzą do manipulowania danymi, wręcz przeciwnie – są dobrym narzędziem do dalszego uszczelniania systemu poboru podatków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Jak przygotować się do zmian w 2020 r.

Polecamy: Instrukcje VAT

Polecamy: Biała lista podatników

Polecamy: Biuletyn VAT

Kiedy wejdzie w życie rozporządzenie w sprawie wirtualnych kas rejestrujących

Nieznana jest ostateczna data wejścia w życie rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania. Przyznawali to obecni na konferencji Prezes Głównego Urzędu Miar Radosław Wiśniewski oraz Zbigniew Baranowski z Ministerstwa Finansów. Zbigniew Baranowski potwierdził, że MF jest otwarte na komunikację z branżą i przedsiębiorcami: „Proces digitalizacji jest absolutnie kluczowy. Odwołując się do wprowadzenia Jednolitego Pilku Kontrolnego, jesteśmy na etapie świetnego komunikowania się z przedsiębiorcami (dostrzeżone przez media, podatników i przedsiębiorców) – tą drogą idziemy w kwestii kas wirtualnych” – wspomniał przedstawiciel MF.

Aktualnie podlega modyfikacji II wersja (z 22 listopada 2019 r.) projektu tego rozporządzenia - i należy się spodziewać III wersji.

REKLAMA

Fundacja WEI domaga się korelacji między wejściem w życie rozporządzenia a wprowadzeniem obowiązku posiadania kas fiskalnych on-line. Przedsiębiorcy z branży HoReCa (ang. Hotel, Restaurant, Catering/Café), których obowiązek dotknie już 1 lipca 2020 roku, powinni mieć możliwość wyboru pomiędzy zakupem on-linowej kasy hardwarowej a pobraniem aplikacji w formie oprogramowania. Przedstawiciele rządu zapewniają, że chcą oni doprowadzić do takiej korelacji a pracę nad nowymi przepisami idą pełną parą. W tym kontekście przedstawiciel MF (choć nie chciał wypowiadać się wiążąco odnośnie planowanych terminów wejścia w życie rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych) nie wykluczył przesunięcia ww. terminu 1 lipca 2020 r.

Prezes Głównego Urzędu Miar Radosław Wiśniewski zauważył też pewne problemy techniczne, które trzeba rozstrzygnąć w toku prac legislacyjnych. Chodzi przede wszystkim o konieczność komunikowania się kas online (także wirtualnych) z Centralnym Repozytorium Kas w formule "real time". Nie sprzyjają temu zarówno aktualne możliwości internetu w Polsce jak i parametry systemu informatycznego resortu finansów/KAS. Prezes GUM zauważył także, że nie każde urządzenie przenośne (nie każdy model smartfona) będzie w stanie obsłużyć wirtualną kasę fiskalną.

Pełny raport „Wirtualne Kasy. Nowy wymiar przedsiębiorczości” do pobrania tutaj.

Korzyści z kas wirtualnych

Korzyści dla państwa

Wprowadzenie wirtualnych kas fiskalnych sprzyja zwiększeniu efektywności działań organów podatkowych w zakresie przeciwdziałania nielegalnym praktykom, jakim jest np. brak rejestrowania sprzedaży detalicznej i innego typu oszustwa powodujące zmniejszenie wpływów budżetowych. Dzięki kasom online (także wirtualnym) możliwe staną się mechanizmy kontroli w czasie rzeczywistym. W tej sytuacji dalece utrudnione, o ile nie niemożliwe, będzie dokonywanie oszustw podatkowych w postaci braku płatności należnych podatków. Kasy wirtualne, tak jak kasy on-line, będą posiadały funkcję przesyłu danych do systemu teleinformatycznego (Centralnego Repozytorium Kas) za pośrednictwem internetu. Pozwoli to na ciągłe, zautomatyzowane i bezpośrednie przesyłanie danych z kas o prowadzonej ewidencji oraz o zdarzeniach mających znaczenie dla pracy kas, które zaistniały podczas ich użytkowania.

Posiadanie takich danych umożliwi odpowiednim służbom państwowym dokonywanie zaawansowanej oceny ryzyka popełnienia przestępstwa skarbowego i w ten sposób przyczyni się do wysyłania kontroli w wyselekcjonowane na podstawie analizy miejsca. Zdaniem WEI zalety tego typu zaawansowanej analizy i preselekcji są podwójne: z jednej strony organy kontrolne poświęcają mniejszą ilość czasu i zasobów kadrowych na sprawowanie funkcji kontrolnej oraz ich działania są efektywniejsze, zaś z drugiej strony uczciwi przedsiębiorcy w znaczenie mniejszym stopniu odczuwają dolegliwość, jaką jest przeprowadzanie kontrolnych w ich firmie.

Korzyści dla przedsiębiorców

Z danych MF wynika, że ok. 1,5 mln przedsiębiorców posiada kasy fiskalne. Wprowadzenie możliwości stosowania wirtualnych kas wpłynie na bezpośrednich użytkowników urządzeń fiskalnych – przedsiębiorców. Zdaniem WEI brak konieczności posiadania specjalnych urządzeń powinien wpłynąć pozytywnie na zwiększenie zainteresowania posiadaniem kasy i legalnym prowadzeniem działalności. Wprowadzenie kas fiskalnych mających postać oprogramowania zmniejszy koszty wejścia użytkowników w branże wymagające fiskalizacji, co tym samym powinno przełożyć się na zmniejszenie szarej strefy działalności gospodarczej. WEI zwraca też uwagę na kwestie zmniejszenia kosztów cyklicznych, które każdy użytkownik obecnie stosowanych kas fiskalnych musi ponosić w celu zapewniania ich obsługi, między innymi koszty serwisu. Podatnik będzie mógł także samodzielnie przeprowadzić fiskalizacje, bez konieczności dokonywania przeglądu co dwa lata.

Oprogramowanie kas wirtualnych może mieć postać tak intuicyjną jak większość spotykanych dzisiaj aplikacji dedykowanych smartfonom. Pozwoli to na oszczędność czasu, a przez to również środków finansowych, zarówno na etapie wdrożeniowym (szkolenia nowych pracowników), jak i na etapie samego korzystania z wirtualnych kas fiskalnych.

Zdaniem fundacji WEI umożliwienie korzystania z oprogramowania rejestrującego transakcje handlowe to rzadki przykład rozwiązania, które wpływa pozytywnie zarówno na interes państwa - poprzez łatwiejszy sposób wykrywania oszustw podatkowych, jak i na interes uczciwych przedsiębiorców, którzy będą mogli oszczędzić na zakupie sprzętu rejestrującego, jak i mierzyć się będą z mniejszą ilością kontroli skarbowych. Ze względu bowiem na elektroniczny przesył danych, rutynowe kontrole sprawdzające staną się zbyteczne.

Dlatego WEI apeluje o jak najszybsze wejście w życie rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania, z jak najmniej uciążliwym procesem homologacji i dostosowaniem wejścia w życie rozporządzenia z obowiązkiem posiadania kas fiskalnych on-line przez dane grupy przedsiębiorców.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA