REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wirtualne kasy fiskalne w 2020 roku - rekomendacje WEI

Wirtualne kasy fiskalne w 2020 roku - rekomendacje WEI
Wirtualne kasy fiskalne w 2020 roku - rekomendacje WEI

REKLAMA

REKLAMA

W Ministerstwie Finansów trwają prace legislacyjne nad przepisami dopuszczającymi możliwość funkcjonowania kas fiskalnych w formie oprogramowania, które można zainstalować nawet na urządzeniach mobilnych (np. na smartfonach). W dniu 10 grudnia 2019 roku w warszawskiej „Świetlicy Wolności” miała miejsce dyskusja panelowa towarzysząca prezentacji raportu „Wirtualne Kasy. Nowy wymiar przedsiębiorczości” autorstwa Warsaw Enterprise Institute. Podczas panelu głos zabrali m. in. przedstawiciele Głównego Urzędu Miar, Ministerstwa Finansów RP, Ministerstwa Finansów Republiki Czech oraz eksperci sektorowi z polski i zagranicy.

Kasy fiskalne online - także wirtualne (w postaci oprogramowania)

Polska stoi u progu gruntowanych zmian, jeśli chodzi o system rejestracji transakcji. W przeciągu najbliższych kilkudziesięciu miesięcy stare off-linowe kasy fiskalne mają przejść do lamusa. Warsaw Enterprise Institute chce, aby zmianie tej towarzyszyć mogła jak największa rynkowa konkurencja. Dlatego też raport pozytywnie wypowiada się o możliwości korzystania z kas fiskalnych w formie oprogramowania na sprzęt taki jak smartfon czy tablet. Nad stosowną zmianą przepisów w tym zakresie pracuje właśnie Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Autopromocja

„Kasy rejestrujące w formie oprogramowania mogą zrewolucjonizować rynek kas w Polsce. Przedsiębiorcy zaoszczędzą gdyż nie będą musieli przeznaczyć dodatkowych środków na zakup kasy, lecz będą mogli ściągnąć stosowną aplikację na urządzenia, który i tak już dziś posiadają np. na smarfona” – mówi Kamil Rybikowski, ekspert WEI. „W dodatku przedsiębiorcom odejdzie konieczność przeprowadzania cyklicznych przeglądów kasy. Państwo za to będzie miało dostęp do historii transakcji w czasie rzeczywistym, co dodatkowo wpłynie na zmniejszenie szarej strefy i zwiększy wpływy do budżetu” – dodaje.

Fundacja WEI apeluje, żeby rozporządzenie nie zawierało zbędnych barier, które mogłyby zakłócić wejście nowych rozwiązań technologicznych na rynek takich jak np. skomplikowana procedura homologacyjna, przeprowadzona przez Główny Urząd Miar. „Mamy do czynienia z sytuacją, w której teoretycznie wszyscy są za proponowanym rozwiązaniem, ale w praktyce wiele propozycji szczegółowych może zniweczyć cały pozytywny efekt zaproponowanych rozwiązań.” – ostrzega Jerzy Karwelis, dyrektor generalny WEI. Im mniej będzie plomb i innych obostrzeń, a więcej dziać się będzie w tzw. chmurze tym bardziej przyjazne środowisko dla przedsiębiorców i dojście do standardów krajów najlepiej rozwiniętych w tym zakresie” – dodaje.

W podobnym tonie wypowiadała się Simona Hornochova, była wiceminister finansów Republiki Czeskiej, obecna na konferencji. Czesi już wprowadzili rozwiązania, do których przymierza się Polska. „Z naszych doświadczeń wynika, że najlepsze są rozwiązania proste, które nadmiernie nie komplikują całego systemu. W tym duchu przepisy powinna wprowadzać Polska, jeśli chce szybko zaobserwować pozytywne zmiany” – wspomniała była wiceminister podczas dyskusji.

Inny gość zagraniczny, profesor Stjepan Gros z Uniwersytetu w Zagrzebiu, ekspert ds. cyberbezpieczeństwa, podkreślał, że doświadczenia państw, w których system ten funkcjonuje pokazuje, że jest to system bezpieczny. Nie ma podstaw do wysuwania wniosków, że oprogramowania doprowadzą do manipulowania danymi, wręcz przeciwnie – są dobrym narzędziem do dalszego uszczelniania systemu poboru podatków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Jak przygotować się do zmian w 2020 r.

Polecamy: Instrukcje VAT

Polecamy: Biała lista podatników

Polecamy: Biuletyn VAT

Kiedy wejdzie w życie rozporządzenie w sprawie wirtualnych kas rejestrujących

Nieznana jest ostateczna data wejścia w życie rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania. Przyznawali to obecni na konferencji Prezes Głównego Urzędu Miar Radosław Wiśniewski oraz Zbigniew Baranowski z Ministerstwa Finansów. Zbigniew Baranowski potwierdził, że MF jest otwarte na komunikację z branżą i przedsiębiorcami: „Proces digitalizacji jest absolutnie kluczowy. Odwołując się do wprowadzenia Jednolitego Pilku Kontrolnego, jesteśmy na etapie świetnego komunikowania się z przedsiębiorcami (dostrzeżone przez media, podatników i przedsiębiorców) – tą drogą idziemy w kwestii kas wirtualnych” – wspomniał przedstawiciel MF.

Aktualnie podlega modyfikacji II wersja (z 22 listopada 2019 r.) projektu tego rozporządzenia - i należy się spodziewać III wersji.

REKLAMA

Fundacja WEI domaga się korelacji między wejściem w życie rozporządzenia a wprowadzeniem obowiązku posiadania kas fiskalnych on-line. Przedsiębiorcy z branży HoReCa (ang. Hotel, Restaurant, Catering/Café), których obowiązek dotknie już 1 lipca 2020 roku, powinni mieć możliwość wyboru pomiędzy zakupem on-linowej kasy hardwarowej a pobraniem aplikacji w formie oprogramowania. Przedstawiciele rządu zapewniają, że chcą oni doprowadzić do takiej korelacji a pracę nad nowymi przepisami idą pełną parą. W tym kontekście przedstawiciel MF (choć nie chciał wypowiadać się wiążąco odnośnie planowanych terminów wejścia w życie rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych) nie wykluczył przesunięcia ww. terminu 1 lipca 2020 r.

Prezes Głównego Urzędu Miar Radosław Wiśniewski zauważył też pewne problemy techniczne, które trzeba rozstrzygnąć w toku prac legislacyjnych. Chodzi przede wszystkim o konieczność komunikowania się kas online (także wirtualnych) z Centralnym Repozytorium Kas w formule "real time". Nie sprzyjają temu zarówno aktualne możliwości internetu w Polsce jak i parametry systemu informatycznego resortu finansów/KAS. Prezes GUM zauważył także, że nie każde urządzenie przenośne (nie każdy model smartfona) będzie w stanie obsłużyć wirtualną kasę fiskalną.

Pełny raport „Wirtualne Kasy. Nowy wymiar przedsiębiorczości” do pobrania tutaj.

Korzyści z kas wirtualnych

Korzyści dla państwa

Wprowadzenie wirtualnych kas fiskalnych sprzyja zwiększeniu efektywności działań organów podatkowych w zakresie przeciwdziałania nielegalnym praktykom, jakim jest np. brak rejestrowania sprzedaży detalicznej i innego typu oszustwa powodujące zmniejszenie wpływów budżetowych. Dzięki kasom online (także wirtualnym) możliwe staną się mechanizmy kontroli w czasie rzeczywistym. W tej sytuacji dalece utrudnione, o ile nie niemożliwe, będzie dokonywanie oszustw podatkowych w postaci braku płatności należnych podatków. Kasy wirtualne, tak jak kasy on-line, będą posiadały funkcję przesyłu danych do systemu teleinformatycznego (Centralnego Repozytorium Kas) za pośrednictwem internetu. Pozwoli to na ciągłe, zautomatyzowane i bezpośrednie przesyłanie danych z kas o prowadzonej ewidencji oraz o zdarzeniach mających znaczenie dla pracy kas, które zaistniały podczas ich użytkowania.

Posiadanie takich danych umożliwi odpowiednim służbom państwowym dokonywanie zaawansowanej oceny ryzyka popełnienia przestępstwa skarbowego i w ten sposób przyczyni się do wysyłania kontroli w wyselekcjonowane na podstawie analizy miejsca. Zdaniem WEI zalety tego typu zaawansowanej analizy i preselekcji są podwójne: z jednej strony organy kontrolne poświęcają mniejszą ilość czasu i zasobów kadrowych na sprawowanie funkcji kontrolnej oraz ich działania są efektywniejsze, zaś z drugiej strony uczciwi przedsiębiorcy w znaczenie mniejszym stopniu odczuwają dolegliwość, jaką jest przeprowadzanie kontrolnych w ich firmie.

Korzyści dla przedsiębiorców

Z danych MF wynika, że ok. 1,5 mln przedsiębiorców posiada kasy fiskalne. Wprowadzenie możliwości stosowania wirtualnych kas wpłynie na bezpośrednich użytkowników urządzeń fiskalnych – przedsiębiorców. Zdaniem WEI brak konieczności posiadania specjalnych urządzeń powinien wpłynąć pozytywnie na zwiększenie zainteresowania posiadaniem kasy i legalnym prowadzeniem działalności. Wprowadzenie kas fiskalnych mających postać oprogramowania zmniejszy koszty wejścia użytkowników w branże wymagające fiskalizacji, co tym samym powinno przełożyć się na zmniejszenie szarej strefy działalności gospodarczej. WEI zwraca też uwagę na kwestie zmniejszenia kosztów cyklicznych, które każdy użytkownik obecnie stosowanych kas fiskalnych musi ponosić w celu zapewniania ich obsługi, między innymi koszty serwisu. Podatnik będzie mógł także samodzielnie przeprowadzić fiskalizacje, bez konieczności dokonywania przeglądu co dwa lata.

Oprogramowanie kas wirtualnych może mieć postać tak intuicyjną jak większość spotykanych dzisiaj aplikacji dedykowanych smartfonom. Pozwoli to na oszczędność czasu, a przez to również środków finansowych, zarówno na etapie wdrożeniowym (szkolenia nowych pracowników), jak i na etapie samego korzystania z wirtualnych kas fiskalnych.

Zdaniem fundacji WEI umożliwienie korzystania z oprogramowania rejestrującego transakcje handlowe to rzadki przykład rozwiązania, które wpływa pozytywnie zarówno na interes państwa - poprzez łatwiejszy sposób wykrywania oszustw podatkowych, jak i na interes uczciwych przedsiębiorców, którzy będą mogli oszczędzić na zakupie sprzętu rejestrującego, jak i mierzyć się będą z mniejszą ilością kontroli skarbowych. Ze względu bowiem na elektroniczny przesył danych, rutynowe kontrole sprawdzające staną się zbyteczne.

Dlatego WEI apeluje o jak najszybsze wejście w życie rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania, z jak najmniej uciążliwym procesem homologacji i dostosowaniem wejścia w życie rozporządzenia z obowiązkiem posiadania kas fiskalnych on-line przez dane grupy przedsiębiorców.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno podrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

REKLAMA

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

REKLAMA

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

REKLAMA