REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga na zakup kasy fiskalnej online - objaśnienia podatkowe Ministra Finansów

Ulga na zakup kasy fiskalnej online - objaśnienia podatkowe Ministra Finansów
Ulga na zakup kasy fiskalnej online - objaśnienia podatkowe Ministra Finansów
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

11 lipca 2019 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe dotyczące zasad odliczania (zwrotu) od podatku należnego kwoty wydanej na zakup kas rejestrujących online. Publikujemy poniżej te objaśnienia w całości.

Ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego dotyczące stosowania tych przepisów (objaśnienia podatkowe) wydawane na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.). Zgodnie z art. 14n § 4 pkt 1 ww. ustawy zastosowanie się przez podatnika wdanym okresie rozliczeniowym do objaśnień podatkowych powoduje objęcie go ochroną przewidzianą w art. 14k- 14m tej ustawy.

REKLAMA

Autopromocja

Objaśnienia podatkowe z 11 lipca 2019 r.

ULGA NA ZAKUP KAS REJESTRUJĄCYCH ON-LINE

Czego dotyczą objaśnienia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Objaśnienia dotyczą zasad odliczania (zwrotu) od podatku należnego kwoty wydanej na zakup kas rejestrujących on-line.

Przepisy podatkowe, których dotyczą wydawane objaśnienia i cel wydawanych objaśnień

Z dniem 1 maja 2019 r. weszła w życie ustawa z dnia 15 marca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. poz. 675) - zwana dalej „ustawą wprowadzającą”.

Ustawa ta wprowadza do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.) - zwanej dalej „ustawą o VAT” - zmiany w zakresie kas rejestrujących.

Ustawa wprowadzająca zakłada m.in. możliwość, a dla podatników prowadzących działalność gospodarczą w określonych w ustawie wrażliwych branżach - obowiązek stosowania nowego rodzaju kas rejestrujących (kas on-line) w celu prowadzenia ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Kasy on-line wyposażone są w nowe funkcjonalności umożliwiające, oprócz zapisu w pamięci fiskalnej i chronionej kasy, również przekazywanie w sposób ciągły, zautomatyzowany i bezpośredni danych rejestrowanych przy ich użyciu z prowadzonej ewidencji oraz danych o zdarzeniach mających znaczenie dla pracy kas do systemu teleinformatycznego - Centralnego Repozytorium Kas.

Sposób i tryb dokonywania odliczenia zawierają przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika (Dz. U. poz. 820), dalej: „rozporządzenie w sprawie odliczeń”.

Objaśnienia mają za zadanie przedstawienie kwestii dotyczących możliwości dokonywania przez podatników odliczeń (zwrotów) kwoty wydanej na zakup kas rejestrujących on-line po 1 maja 2019 r.

Spis treści:

1. Ogólne zasady odliczania
2. Sposób odliczania przez podatników czynnych VAT
3. Sposób odliczania przez podatników rozliczających się w formie ryczałtu
4. Sposób odliczania przez podatników zwolnionych
5. Zasady odliczania przez podatników zobligowanych do wymiany kas

5.1. Sposób odliczania przez podatników zobligowanych do wymiany kas

6. Kasy nabyte lub używane na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub umów o
podobnym charakterze
7. Zwrot do urzędu skarbowego kwoty wydanej na zakup kas

8. Nowe wzory objaśnień do deklaracji

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: INFORLEX Biznes


1.   Ogólne zasady odliczania

Zmieniony zapis art. 111 ust. 4 ustawy o VAT stanowi, że prawo do uzyskania kwoty wydanej na zakup kasy rejestrującej, dalej: „ulga”, przysługuje podatnikom, u których:

  1. powstał obowiązek prowadzenia ewidencji i którzy rozpoczęli prowadzenie ewidencji w obowiązujących terminach przy zastosowaniu kas online;
  2. nie powstał obowiązek prowadzenia ewidencji i którzy rozpoczęli prowadzenie ewidencji przy zastosowaniu kas online oraz dotychczas nie używali żadnych kas rejestrujących.

Zgodnie ze zmienioną regulacją podatnicy będą mogli odliczyć od podatku VAT „ulgę” na zakup kas nabytych w związku z:

  1. powstaniem obowiązku i rozpoczęciem prowadzenia ewidencji, lub
  2. dobrowolnym rozpoczęciem prowadzenia ewidencji i nie stosowaniem dotychczas kas rejestrujących

- w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł (wysokość „ulgi” nie uległa zmianie).

„Ulga” dotyczy zatem tych podatników, którzy po raz pierwszy rozpoczynają prowadzenie ewidencji przy zastosowaniu kas (z wyjątkiem branż zobligowanych do wymiany wskazanych w ustawie wprowadzającej).

REKLAMA

Przy czym z art. 111 ust. 4 ww. ustawy wynika, że uznaje się, iż kasa online została zakupiona w związku z powstaniem obowiązku i rozpoczęciem prowadzenia ewidencji, jeżeli zakup nastąpił nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji. Podatnicy, aby skorzystać z „ulgi” na zakup kas będą mieć zatem pół roku od dnia rozpoczęcia prowadzenia ewidencji na zakup pozostałych kas rejestrujących, które są im potrzebne do prowadzenia ewidencji i na te kasy będzie przysługiwała „ulga”.

Regulacja ta będzie miała zastosowanie również do podatników, u których nie powstał obowiązek, a którzy dobrowolnie rozpoczną prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas online i dotychczas nie stosowali kas rejestrujących (również kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii) do prowadzenia ewidencji.

Co istotne, „ulga” przysługuje również tym podatnikom, którzy na podstawie ustawy zostali zobligowani do wymiany dotychczas stosowanych kas, na kasy online.

Z „ulgi” mogą zatem skorzystać np. przedsiębiorcy z branży paliwowej, którzy prowadzą już ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, przy zastosowaniu których ewidencjonują sprzedaż benzyny. Dodatkowo przy ich wymianie nie będą musieli zwracać „ulgi” już wykorzystanej na te kasy.

(Podstawa prawna: art. 145 ust. 3 i art. 6 ustawy wprowadzającej)

Ważne!

  • Z „ulgi” będą mogli skorzystać także podatnicy, którzy wykonują wyłącznie czynności zwolnione od podatku lub są podatnikami, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku.
  • „Ulga” przysługuje tylko na zakup kas on-line. Z „ulgi” nie będą mogli skorzystać podatnicy, którzy zakupią kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii po 30 kwietnia 2019 r.

(Podstawa prawna: art. 111 ust. 4 i 5 ustawy wprowadzającej)

  • Podatnik może skorzystać z „ulgi” również w przypadku, gdy zapłata za zakup kasy rejestrującej dokonywana jest w ratach. Warunkiem skorzystania z „ulgi” będzie w tym przypadku zapłacenie wszystkich rat za kasę, ponieważ podstawą do uzyskania "ulgi" jest dowód zapłaty całej należności za jej zakup.
  • „ Ulga ” nie przysługuje natomiast w przypadku kas, które są używane przez podatnika na podstawie umów najmu, dzierżawy lub leasingu.

W zmienionych regulacjach zrezygnowano z warunku złożenia przez podatnika przed rozpoczęciem prowadzenia ewidencji oświadczenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do tej ewidencji (które było obligatoryjne w poprzednim stanie prawnym).

Ważne!
Podatnik, który będzie ubiegał się o zwrot „ ulgi”, nie będzie musiał już składać do właściwego naczelnika urzędu skarbowego pisemnego zgłoszenia (oświadczenia).


2.   Sposób odliczania przez podatników czynnych VAT

Odliczenia „ulgi” dokonuje się w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług VAT-7 lub VAT-7K. Kwota ta może zostać wykazana najwcześniej w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów usług za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy online, lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym.

Przykład
Podatnik kupuje w ciągu 6 miesięcy 7 kas online. Dwie fiskalizuje i rozpoczyna na nich prowadzenie ewidencji w styczniu 2020 r., kolejne po jednej w każdym miesiącu w okresie luty-czerwiec 2020 r., również rozpoczynając na nich ewidencjonowanie. W związku z tym, za dwie pierwsze kasy „ulgę” może rozliczyć w deklaracji VAT-7 za styczeń 2020 r. (składanej do 25 lutego 2020 r.), a za kolejne kasy w każdym z kolejnych miesięcy: za kasę, na której rozpoczął ewidencjonowanie w lutym 2020 r. w deklaracji VAT-7za luty 2020 r., itd.

Kwotę „ulgi” rozlicza się według formuły zawartej w deklaracji podatkowej w następujący sposób:

  1. W przypadku, gdy kwota wydana na zakup jest niższa bądź równa kwocie podatku należnego w danym okresie rozliczeniowym, podatnik pomniejsza kwotę tego podatku o wysokość „ulgi”.
  1. W przypadku, gdy kwota „ulgi” jest wyższa od kwoty podatku należnego w danym okresie rozliczeniowym, podatnik pomniejsza kwotę podatku należnego o wysokość kwoty „ulgi”, a pozostałą część nierozliczonej „ulgi” może, w tym okresie rozliczeniowym:
  • wykazać do zwrotu na rachunek bankowy podatnika, lub
  • powiększyć kwotę podatku naliczonego do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy.

Przykład
U podatnika z dniem 1 grudnia 2019 r. powstał obowiązek rozpoczęcia ewidencji na kasie. Podatnik w listopadzie 2019 r. zakupił kasę online w cenie 1400 zł (netto), zafiskalizował kasę 30 listopada 2019 r. i rozpoczął ewidencję 1 grudnia 2019 r. W związku z tym ma on prawo do „ulgi” z tytułu zakupu kasy online w wysokości 700 zł. W deklaracji podatkowej VAT-7 nadwyżka podatku należnego nad naliczonym wynosi 500 zł, w związku z tym podatnik w poz. 54 (kwota podatku podlegającego wpłacie do urzędu skarbowego) wpisuje 0 zł, w poz. 52 wpisuje 500 zł, a następnie w poz. 55 pozostałą kwotę odliczenia: 200 zł. Wykazane w poz. 55 - 200 zł, podatnik może wykazać w deklaracji VAT-7 do zwrotu na rachunek bankowy —poz. 57 lub do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy -poz. 62.

  1. W przypadku, gdy za dany okres rozliczeniowy nie wystąpił podatek należny, podatnik kwotę „ulgi” wykazuje:
  • do zwrotu na rachunek bankowy, lub
  • powiększa kwotę podatku naliczonego do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy.

(Podstawa prawna: § 3 ust. 1-4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika)


3. Sposób odliczania przez podatników rozliczających się w formie ryczałtu

Podatnicy rozliczający się w formie ryczałtu świadczący usługi taksówek osobowych, z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą dokonują odliczenia „ulgi” na zakup kas w deklaracji VAT-12, do wysokości wpłaty do urzędu skarbowego.

Gdy kwota „ulgi” jest wyższa od kwoty podlegającej wpłacie do urzędu skarbowego, pozostałą część kwoty „ulgi” organ podatkowy zwraca na wniosek podatnika złożony wraz z deklaracją do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

(Podstawa prawna: § 3 ust. 5 i 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika).

4. Sposób odliczania przez podatników zwolnionych

  1. W przypadku odliczania „ulgi” na zakup kasy rejestrującej przez podatników zwolnionych, o których mowa w art. 111 ust. 5 ustawy, zwrot kwoty „ulgi” następuje na wniosek podatnika złożony do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.
  1. Wniosek o zwrot „ulgi” może być złożony najwcześniej w miesiącu następującym po miesiącu, w którym rozpoczęto prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej online.
  1. Wniosek może być złożony w dowolnej formie (pisemnej lub wydruk), lecz musi zawierać dane podatnika oraz numer rachunku podatnika na który urząd skarbowy ma dokonać zwrotu oraz (jak każdy wniosek) musi zawierać własnoręczny podpis podatnika.
  1. Do wniosku należy dołączyć kopię faktury> zakupu kasy wraz z kopią dowodu zapłaty całej należności za kasę oraz kopię raportu miesięcznego potwierdzającego rozpoczęcie sprzedaży na danej kasie online, a w przypadku podatników świadczących usługi przewozu osób taksówkami - kopię świadectwa legalizacji ponownej taksometru.

5. Zasady odliczania przez podatników zobligowanych do wymiany kas

W ustawie wprowadzającej, ze względu na wiele sygnałów ze strony służb kontrolnych wskazujących obszary podwyższonego ryzyka występowania nieprawidłowości w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży, w niektórych branżach wprowadzono obowiązek stosowania kas online.

Obowiązkiem tym objęto:

  1. sprzedaż benzyny silnikowej, oleju napędowego, gazu przeznaczonego do napędu silników spalinowych oraz świadczenie usług naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów (w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania) oraz w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów - od 1 stycznia 2020 r.;
  1. świadczenie usług związanych z wyżywieniem wyłącznie świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania, a także sprzedaż węgla, brykietu i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu przeznaczonych do celów opałowych - od 1 lipca 2020 r.;
  1. świadczenie usług fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych, budowlanych, w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, prawniczych, oraz związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej (wyłącznie w zakresie wstępu) - od 1 stycznia 2021 r.

Podatnicy zobligowani do wymiany kas, mogą dokonać odliczenia lub otrzymać zwrot „ulgi” na zakup kas online, przy czym, w przypadku tych podatników za dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji przyjmuje się odpowiednio dzień:

  • 1 stycznia 2020 r. - podatnicy wymienieni w pkt 1,
  • 1 lipca 2020 r. - podatnicy wymienieni w pkt 2,
  • 1 stycznia 2021 r. - podatnicy wymienieni w pkt 3.

Ważne!
Wskazany, w przepisie art. 145b ust. 3 ustawy wprowadzającej, przypadek stanowi wyjątek od funkcjonującej w poprzednich latach zasady, że "ulga" na kasę przysługuje tylko na zakup kas zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W zmienionym brzmieniu ustawy wskazano, że „ulga” przysługuje podatnikom, u których powstał obowiązek prowadzenia ewidencji  i którzy rozpoczęli prowadzenie ewidencji w obowiązujących terminach. W przypadku branż objętych obligatoryjną wymianą kas należało wskazać graniczną datę, od której uznawane będzie rozpoczęcie prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas online w obowiązującym terminie, aby „ulgę” na te kasy można było wykorzystać zgodnie z ogólnymi zasadami. Za datę rozpoczęcia prowadzenia ewidencji przyjmuje się datę określoną w art. 145b ust. 3 ustawy wprowadzającej, czyli datę od której powstaje obowiązek stosowania kas on-line dla danej grupy podatników.

Ważne!
Ulga” dla podatników wskazanych w art. 145b ust. 1 ustawy wprowadzającej (podatnicy zobowiązani do wymiany kas na kasy on-line) przysługuje, gdy zostaną spełnione łącznie dwa warunki:
- obowiązek wymiany kas wynika z ustawy wprowadzającej,
- zostanie rozpoczęta ewidencja na kasach online najpóźniej w terminach wskazanych w art. 145b ust. 3 ustawy wprowadzającej, czyli w terminach od których dana grupa podatników ma obowiązek stosowania kas on-line.

Jako wyjątek od ogólnej zasady należy przyjąć, że skoro obowiązek wymiany kas został wskazany okresowo, to również powstanie obowiązku następuje okresowo dla poszczególnych branż, a tym samym za dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji należy przyjąć - odrębny termin dla każdej z branż. Dniem rozpoczęcia prowadzenia ewidencji (granicznym dniem) dla branży gastronomicznej będzie dzień 1 lipca 2020 r., natomiast dla branży budowlanej - 1 stycznia 2021 r.

Nawet jeśli podatnik prowadzi działalność w dwóch lub trzech branżach zobligowanych do wymiany kas, dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji - rozumiany jako powstanie obowiązku - w przypadku branż wymienionych w art. 145 ust. 1 ustawy wprowadzającej, będzie liczony zgodnie z powyższą zasadą.

Uwaga!
Z „ulgi” nie będą mogli skorzystać podatnicy dobrowolnie wymieniający kasę z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, jeśli nie są podatnikami z brani objętych obowiązkiem stosowania kas on-line na mocy ustawy wprowadzającej.

Przykład
Podatnik prowadzący sklep odzieżowy dokonuje ewidencji za pomocą kasy z kopią papierową. W miesiącu lipcu 2019 r. kasa ulega uszkodzeniu i podatnik dokonuje zakupu kasy on-line, za pomocą której jeszcze w miesiącu lipcu 2019 r. rozpoczyna prowadzenie ewidencji. W takim przypadku "ulga" na zakup tej kasy nie przysługuje.

5.1. Sposób odliczania przez podatników zobligowanych do wymiany kas

Odliczenia „ulgi” na kasę dokonuje się w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy online, lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym.

(Podstawa prawna: § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika )

Ważne!
W związku z tym faktyczne odliczenie „ulgi” poprzez wykazanie jej w deklaracji podatkowej może nastąpić w okresie rozliczeniowym, w którym faktycznie zarejestrowano sprzedaż na danej kasie rejestrującej online.

Tożsame wymaganie wynika z rozporządzenia w sprawie odliczeń (§ 4 ust. 3 pkt 2) w zakresie wykorzystania „ulgi” przez podatników zwolnionych, o których mowa w art. 111 ust. 5 ustawy, gdzie do wniosku o zwrot należy dołączyć m.in. kopię raportu fiskalnego miesięcznego wystawionego przy użyciu kasy rejestrującej potwierdzającego prowadzenie ewidencji sprzedaży.

Ważne!
Podatnik zobligowany do wymiany kas, który rozpocznie instalowanie kas online przed terminem wskazanym w ustawie (i rozpocznie na nich prowadzenie ewidencji sprzedaży) ma prawo do zwrotu „ulgi” na zakup kas rejestrujących online przed datą graniczną (np. 1 lipca 2020 r.).

Przykład
Podatnik świadczący usługi naprawy samochodów stosuje kasę z elektronicznym zapisem kopii. Podatnik ten zgodnie z ustawą o VAT zobowiązany będzie prowadzić ewidencję przy użyciu kas on-line od 1 stycznia 2020 r. Podatnik dokonuje zakupu kasy w miesiącu czerwcu 2019 r. i rozpoczyna prowadzenie ewidencji za pomocą tej kasy w miesiącu czerwcu 2019 r. W tym przypadku podatnik będzie mógł wykazać ,,ulgę” na kasę online, zgodnie z § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia, w deklaracji składanej za okres, w którym faktycznie rozpoczął prowadzenie ewidencji sprzedaży na danej kasie, tj. w deklaracji za miesiąc czerwiec 2019 r.

Ważne!
„Ulga” na zakup kasy będzie należna tylko na te kasy, które podlegają wymianie w związku z obowiązkiem użytkowania kas on-line przez dane grupy podatników.

(Podstawa prawna: art. 145b ust. 1, 2 i 3 ustawy o VAT)

Przykład
Podatnik prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług fryzjerskich i użytkuje 5 kas z elektronicznym zapisem kopii. Na podstawie ustawy podatnik ten zobligowany jest do wymiany tych 5 kas na kasy online do 1 stycznia 2021 r. Podatnik rozszerza działalność i planuje nabyć kolejną 6 kasę online w czerwcu 2020 r. W związku z tym, że kasa ta nie jest nabywana w związku z wymianą kasy z elektronicznym zapisem kopii na kasę on-line, z tytułu nabycia tej kasy nie może skorzystać z odliczenia ("ulgi").

Podatnik będzie mógł wykazać „ulgę” na kasę online w deklaracji podatkowej (odpowiednio VAT-7 lub VAT-7K), składanej za okres, w którym faktycznie zarejestrował sprzedaż na kasie online i prowadzi na niej ewidencję sprzedaży.

Przykład
Jeśli podatnik rozpoczął ewidencję sprzedaży na kasie online w grudniu 2019 r. - „ulgę” będzie mógł wykazać w deklaracji podatkowej za grudzień 2019 r.


6. Kasy nabyte lub używane na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub umów o podobnym charakterze

Wprowadzono nowe rozwiązanie pozwalające na stosowanie przez podatników do prowadzenia ewidencji sprzedaży kas rejestrujących używanych na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub umów o podobnym charakterze. Kasy te na dzień ich nabycia przez wynajmującego (wydzierżawiającego, leasingodawcę itp.) muszą posiadać ważne potwierdzenie Prezesa Głównego Urzędu Miar.

Zmiana ta ma charakter rozszerzający w stosunku do regulacji obecnie obowiązujących, ponieważ dopuszcza do stosowania przez podatników również kasy, które zostały wynajęte, wydzierżawione lub oddane w leasing. Wynajmowaniu mogą podlegać tylko kasy online, natomiast odliczenie kwoty wydanej na zakup kasy online przysługuje jedynie na nabycie, a nie leasing, dzierżawę lub najem.

Kasa zakupiona w celu jej najmu, dzierżawy, leasingu lub umów o podobnym charakterze nie spełnia podstawowego wymogu wskazanego w ustawie, tj. nie została zakupiona w związku z powstaniem obowiązku i terminowym rozpoczęciem prowadzenia na niej ewidencji przez podatnika. By móc skorzystać z możliwości odliczenia „ulgi” na kasę muszą być spełnione łącznie wszystkie warunki wymienione w ustawie o VAT. W związku z tym „ulga” na zakup tych kas nie przysługuje.

Kasa przyjęta w używanie na podstawie ww. umów nie została zakupiona przez podatnika, u którego powstał obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Ważne!
Podatnik nie może się ubiegać o zwrot „ ulgi ” na kasę używaną na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub umów o podobnym charakterze, lub kasę zakupioną w celu jej wynajmu, dzierżawy, leasingu itp.

7. Zwrot do urzędu skarbowego kwoty wydanej na zakup kas

Podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonej w deklaracji lub zwróconej im na wniosek „ulgi” na zakup kas w przypadku, gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży:

  1. zakończą działalność gospodarczą, lub
  1. nie poddadzą kas w terminach określonych w rozporządzeniu (nie rzadziej niż co dwa lata) obowiązkowemu przeglądowi technicznemu, lub
  1. trwale zaprzestaną prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu tej kasy, lub
  1. naruszą obowiązki polegające na zapewnieniu połączenia umożliwiającemu przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas.

(Podstawa prawna: art. 111 list. 6 ustawy o VAT oraz § 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika)

Ważne!
Obowiązek zwrotu „ulgi” odnosi się tylko do tych kas, których dotyczyły przypadki wymienione w pkt 2, 3 i 4 powyżej.

Podatnicy czynni VAT:

Zwrotu odliczonej lub zwróconej „ulgi” dokonują na rachunek właściwego urzędu skarbowego w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po danym okresie rozliczeniowym, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie takiego zwrotu.

Podatnicy zwolnieni z VAT (wykonujący czynności wyłącznie zwolnione od podatku, lub u których sprzedaż jest zwolniona od podatku):

Zwrotu „ulgi” dokonują na rachunek właściwego urzędu skarbowego do końca miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu.

(Podstawa prawna: § 5 ust. 3 rozporządzenia w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika)

Przykład
Podatnik zwolniony, który w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej trwale zaprzestał prowadzenie ewidencji przy zastosowaniu danej kasy rejestrującej - zamknął punkt sprzedaży w lipcu 2019 r. i kasy tej nie wykorzystuje w innym punkcie sprzedaży - zwraca wykorzystaną ,, ulgę ” na rachunek bankowy urzędu skarbowego w terminie do 31 sierpnia 2019 r.

8. Nowe wzory objaśnień do deklaracji

W związku z wprowadzeniem nowego systemu odliczania kwoty wydanej na zakup kas rejestrujących zmianie uległy objaśnienia do deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7 i VAT-7K. Nowe objaśnienia określa: Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 maja 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wzorów deklaracji dla podatku od towarów i usług (Dz. U. poz. 1023).

Objaśnienia (z upoważnienia Ministra Finansów) podpisał Tadeusz Kościński Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA