REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga na zakup kasy fiskalnej online - objaśnienia podatkowe Ministra Finansów

Ulga na zakup kasy fiskalnej online - objaśnienia podatkowe Ministra Finansów
Ulga na zakup kasy fiskalnej online - objaśnienia podatkowe Ministra Finansów
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

11 lipca 2019 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe dotyczące zasad odliczania (zwrotu) od podatku należnego kwoty wydanej na zakup kas rejestrujących online. Publikujemy poniżej te objaśnienia w całości.

Ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego dotyczące stosowania tych przepisów (objaśnienia podatkowe) wydawane na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.). Zgodnie z art. 14n § 4 pkt 1 ww. ustawy zastosowanie się przez podatnika wdanym okresie rozliczeniowym do objaśnień podatkowych powoduje objęcie go ochroną przewidzianą w art. 14k- 14m tej ustawy.

Autopromocja

Objaśnienia podatkowe z 11 lipca 2019 r.

ULGA NA ZAKUP KAS REJESTRUJĄCYCH ON-LINE

Czego dotyczą objaśnienia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Objaśnienia dotyczą zasad odliczania (zwrotu) od podatku należnego kwoty wydanej na zakup kas rejestrujących on-line.

Przepisy podatkowe, których dotyczą wydawane objaśnienia i cel wydawanych objaśnień

Z dniem 1 maja 2019 r. weszła w życie ustawa z dnia 15 marca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. poz. 675) - zwana dalej „ustawą wprowadzającą”.

Ustawa ta wprowadza do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.) - zwanej dalej „ustawą o VAT” - zmiany w zakresie kas rejestrujących.

Ustawa wprowadzająca zakłada m.in. możliwość, a dla podatników prowadzących działalność gospodarczą w określonych w ustawie wrażliwych branżach - obowiązek stosowania nowego rodzaju kas rejestrujących (kas on-line) w celu prowadzenia ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Kasy on-line wyposażone są w nowe funkcjonalności umożliwiające, oprócz zapisu w pamięci fiskalnej i chronionej kasy, również przekazywanie w sposób ciągły, zautomatyzowany i bezpośredni danych rejestrowanych przy ich użyciu z prowadzonej ewidencji oraz danych o zdarzeniach mających znaczenie dla pracy kas do systemu teleinformatycznego - Centralnego Repozytorium Kas.

Sposób i tryb dokonywania odliczenia zawierają przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika (Dz. U. poz. 820), dalej: „rozporządzenie w sprawie odliczeń”.

Objaśnienia mają za zadanie przedstawienie kwestii dotyczących możliwości dokonywania przez podatników odliczeń (zwrotów) kwoty wydanej na zakup kas rejestrujących on-line po 1 maja 2019 r.

Spis treści:

1. Ogólne zasady odliczania
2. Sposób odliczania przez podatników czynnych VAT
3. Sposób odliczania przez podatników rozliczających się w formie ryczałtu
4. Sposób odliczania przez podatników zwolnionych
5. Zasady odliczania przez podatników zobligowanych do wymiany kas

5.1. Sposób odliczania przez podatników zobligowanych do wymiany kas

6. Kasy nabyte lub używane na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub umów o
podobnym charakterze
7. Zwrot do urzędu skarbowego kwoty wydanej na zakup kas

8. Nowe wzory objaśnień do deklaracji

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: INFORLEX Biznes


1.   Ogólne zasady odliczania

Zmieniony zapis art. 111 ust. 4 ustawy o VAT stanowi, że prawo do uzyskania kwoty wydanej na zakup kasy rejestrującej, dalej: „ulga”, przysługuje podatnikom, u których:

  1. powstał obowiązek prowadzenia ewidencji i którzy rozpoczęli prowadzenie ewidencji w obowiązujących terminach przy zastosowaniu kas online;
  2. nie powstał obowiązek prowadzenia ewidencji i którzy rozpoczęli prowadzenie ewidencji przy zastosowaniu kas online oraz dotychczas nie używali żadnych kas rejestrujących.

Zgodnie ze zmienioną regulacją podatnicy będą mogli odliczyć od podatku VAT „ulgę” na zakup kas nabytych w związku z:

  1. powstaniem obowiązku i rozpoczęciem prowadzenia ewidencji, lub
  2. dobrowolnym rozpoczęciem prowadzenia ewidencji i nie stosowaniem dotychczas kas rejestrujących

- w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł (wysokość „ulgi” nie uległa zmianie).

„Ulga” dotyczy zatem tych podatników, którzy po raz pierwszy rozpoczynają prowadzenie ewidencji przy zastosowaniu kas (z wyjątkiem branż zobligowanych do wymiany wskazanych w ustawie wprowadzającej).

Przy czym z art. 111 ust. 4 ww. ustawy wynika, że uznaje się, iż kasa online została zakupiona w związku z powstaniem obowiązku i rozpoczęciem prowadzenia ewidencji, jeżeli zakup nastąpił nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji. Podatnicy, aby skorzystać z „ulgi” na zakup kas będą mieć zatem pół roku od dnia rozpoczęcia prowadzenia ewidencji na zakup pozostałych kas rejestrujących, które są im potrzebne do prowadzenia ewidencji i na te kasy będzie przysługiwała „ulga”.

Regulacja ta będzie miała zastosowanie również do podatników, u których nie powstał obowiązek, a którzy dobrowolnie rozpoczną prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas online i dotychczas nie stosowali kas rejestrujących (również kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii) do prowadzenia ewidencji.

Co istotne, „ulga” przysługuje również tym podatnikom, którzy na podstawie ustawy zostali zobligowani do wymiany dotychczas stosowanych kas, na kasy online.

Z „ulgi” mogą zatem skorzystać np. przedsiębiorcy z branży paliwowej, którzy prowadzą już ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, przy zastosowaniu których ewidencjonują sprzedaż benzyny. Dodatkowo przy ich wymianie nie będą musieli zwracać „ulgi” już wykorzystanej na te kasy.

(Podstawa prawna: art. 145 ust. 3 i art. 6 ustawy wprowadzającej)

Ważne!

  • Z „ulgi” będą mogli skorzystać także podatnicy, którzy wykonują wyłącznie czynności zwolnione od podatku lub są podatnikami, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku.
  • „Ulga” przysługuje tylko na zakup kas on-line. Z „ulgi” nie będą mogli skorzystać podatnicy, którzy zakupią kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii po 30 kwietnia 2019 r.

(Podstawa prawna: art. 111 ust. 4 i 5 ustawy wprowadzającej)

  • Podatnik może skorzystać z „ulgi” również w przypadku, gdy zapłata za zakup kasy rejestrującej dokonywana jest w ratach. Warunkiem skorzystania z „ulgi” będzie w tym przypadku zapłacenie wszystkich rat za kasę, ponieważ podstawą do uzyskania "ulgi" jest dowód zapłaty całej należności za jej zakup.
  • „ Ulga ” nie przysługuje natomiast w przypadku kas, które są używane przez podatnika na podstawie umów najmu, dzierżawy lub leasingu.

W zmienionych regulacjach zrezygnowano z warunku złożenia przez podatnika przed rozpoczęciem prowadzenia ewidencji oświadczenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do tej ewidencji (które było obligatoryjne w poprzednim stanie prawnym).

Ważne!
Podatnik, który będzie ubiegał się o zwrot „ ulgi”, nie będzie musiał już składać do właściwego naczelnika urzędu skarbowego pisemnego zgłoszenia (oświadczenia).


2.   Sposób odliczania przez podatników czynnych VAT

Odliczenia „ulgi” dokonuje się w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług VAT-7 lub VAT-7K. Kwota ta może zostać wykazana najwcześniej w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów usług za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy online, lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym.

Przykład
Podatnik kupuje w ciągu 6 miesięcy 7 kas online. Dwie fiskalizuje i rozpoczyna na nich prowadzenie ewidencji w styczniu 2020 r., kolejne po jednej w każdym miesiącu w okresie luty-czerwiec 2020 r., również rozpoczynając na nich ewidencjonowanie. W związku z tym, za dwie pierwsze kasy „ulgę” może rozliczyć w deklaracji VAT-7 za styczeń 2020 r. (składanej do 25 lutego 2020 r.), a za kolejne kasy w każdym z kolejnych miesięcy: za kasę, na której rozpoczął ewidencjonowanie w lutym 2020 r. w deklaracji VAT-7za luty 2020 r., itd.

Kwotę „ulgi” rozlicza się według formuły zawartej w deklaracji podatkowej w następujący sposób:

  1. W przypadku, gdy kwota wydana na zakup jest niższa bądź równa kwocie podatku należnego w danym okresie rozliczeniowym, podatnik pomniejsza kwotę tego podatku o wysokość „ulgi”.
  1. W przypadku, gdy kwota „ulgi” jest wyższa od kwoty podatku należnego w danym okresie rozliczeniowym, podatnik pomniejsza kwotę podatku należnego o wysokość kwoty „ulgi”, a pozostałą część nierozliczonej „ulgi” może, w tym okresie rozliczeniowym:
  • wykazać do zwrotu na rachunek bankowy podatnika, lub
  • powiększyć kwotę podatku naliczonego do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy.

Przykład
U podatnika z dniem 1 grudnia 2019 r. powstał obowiązek rozpoczęcia ewidencji na kasie. Podatnik w listopadzie 2019 r. zakupił kasę online w cenie 1400 zł (netto), zafiskalizował kasę 30 listopada 2019 r. i rozpoczął ewidencję 1 grudnia 2019 r. W związku z tym ma on prawo do „ulgi” z tytułu zakupu kasy online w wysokości 700 zł. W deklaracji podatkowej VAT-7 nadwyżka podatku należnego nad naliczonym wynosi 500 zł, w związku z tym podatnik w poz. 54 (kwota podatku podlegającego wpłacie do urzędu skarbowego) wpisuje 0 zł, w poz. 52 wpisuje 500 zł, a następnie w poz. 55 pozostałą kwotę odliczenia: 200 zł. Wykazane w poz. 55 - 200 zł, podatnik może wykazać w deklaracji VAT-7 do zwrotu na rachunek bankowy —poz. 57 lub do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy -poz. 62.

  1. W przypadku, gdy za dany okres rozliczeniowy nie wystąpił podatek należny, podatnik kwotę „ulgi” wykazuje:
  • do zwrotu na rachunek bankowy, lub
  • powiększa kwotę podatku naliczonego do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy.

(Podstawa prawna: § 3 ust. 1-4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika)


3. Sposób odliczania przez podatników rozliczających się w formie ryczałtu

Podatnicy rozliczający się w formie ryczałtu świadczący usługi taksówek osobowych, z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą dokonują odliczenia „ulgi” na zakup kas w deklaracji VAT-12, do wysokości wpłaty do urzędu skarbowego.

Gdy kwota „ulgi” jest wyższa od kwoty podlegającej wpłacie do urzędu skarbowego, pozostałą część kwoty „ulgi” organ podatkowy zwraca na wniosek podatnika złożony wraz z deklaracją do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

(Podstawa prawna: § 3 ust. 5 i 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika).

4. Sposób odliczania przez podatników zwolnionych

  1. W przypadku odliczania „ulgi” na zakup kasy rejestrującej przez podatników zwolnionych, o których mowa w art. 111 ust. 5 ustawy, zwrot kwoty „ulgi” następuje na wniosek podatnika złożony do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.
  1. Wniosek o zwrot „ulgi” może być złożony najwcześniej w miesiącu następującym po miesiącu, w którym rozpoczęto prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej online.
  1. Wniosek może być złożony w dowolnej formie (pisemnej lub wydruk), lecz musi zawierać dane podatnika oraz numer rachunku podatnika na który urząd skarbowy ma dokonać zwrotu oraz (jak każdy wniosek) musi zawierać własnoręczny podpis podatnika.
  1. Do wniosku należy dołączyć kopię faktury> zakupu kasy wraz z kopią dowodu zapłaty całej należności za kasę oraz kopię raportu miesięcznego potwierdzającego rozpoczęcie sprzedaży na danej kasie online, a w przypadku podatników świadczących usługi przewozu osób taksówkami - kopię świadectwa legalizacji ponownej taksometru.

5. Zasady odliczania przez podatników zobligowanych do wymiany kas

W ustawie wprowadzającej, ze względu na wiele sygnałów ze strony służb kontrolnych wskazujących obszary podwyższonego ryzyka występowania nieprawidłowości w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży, w niektórych branżach wprowadzono obowiązek stosowania kas online.

Obowiązkiem tym objęto:

  1. sprzedaż benzyny silnikowej, oleju napędowego, gazu przeznaczonego do napędu silników spalinowych oraz świadczenie usług naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów (w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania) oraz w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów - od 1 stycznia 2020 r.;
  1. świadczenie usług związanych z wyżywieniem wyłącznie świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania, a także sprzedaż węgla, brykietu i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu przeznaczonych do celów opałowych - od 1 lipca 2020 r.;
  1. świadczenie usług fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych, budowlanych, w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, prawniczych, oraz związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej (wyłącznie w zakresie wstępu) - od 1 stycznia 2021 r.

Podatnicy zobligowani do wymiany kas, mogą dokonać odliczenia lub otrzymać zwrot „ulgi” na zakup kas online, przy czym, w przypadku tych podatników za dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji przyjmuje się odpowiednio dzień:

  • 1 stycznia 2020 r. - podatnicy wymienieni w pkt 1,
  • 1 lipca 2020 r. - podatnicy wymienieni w pkt 2,
  • 1 stycznia 2021 r. - podatnicy wymienieni w pkt 3.

Ważne!
Wskazany, w przepisie art. 145b ust. 3 ustawy wprowadzającej, przypadek stanowi wyjątek od funkcjonującej w poprzednich latach zasady, że "ulga" na kasę przysługuje tylko na zakup kas zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W zmienionym brzmieniu ustawy wskazano, że „ulga” przysługuje podatnikom, u których powstał obowiązek prowadzenia ewidencji  i którzy rozpoczęli prowadzenie ewidencji w obowiązujących terminach. W przypadku branż objętych obligatoryjną wymianą kas należało wskazać graniczną datę, od której uznawane będzie rozpoczęcie prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas online w obowiązującym terminie, aby „ulgę” na te kasy można było wykorzystać zgodnie z ogólnymi zasadami. Za datę rozpoczęcia prowadzenia ewidencji przyjmuje się datę określoną w art. 145b ust. 3 ustawy wprowadzającej, czyli datę od której powstaje obowiązek stosowania kas on-line dla danej grupy podatników.

Ważne!
Ulga” dla podatników wskazanych w art. 145b ust. 1 ustawy wprowadzającej (podatnicy zobowiązani do wymiany kas na kasy on-line) przysługuje, gdy zostaną spełnione łącznie dwa warunki:
- obowiązek wymiany kas wynika z ustawy wprowadzającej,
- zostanie rozpoczęta ewidencja na kasach online najpóźniej w terminach wskazanych w art. 145b ust. 3 ustawy wprowadzającej, czyli w terminach od których dana grupa podatników ma obowiązek stosowania kas on-line.

Jako wyjątek od ogólnej zasady należy przyjąć, że skoro obowiązek wymiany kas został wskazany okresowo, to również powstanie obowiązku następuje okresowo dla poszczególnych branż, a tym samym za dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji należy przyjąć - odrębny termin dla każdej z branż. Dniem rozpoczęcia prowadzenia ewidencji (granicznym dniem) dla branży gastronomicznej będzie dzień 1 lipca 2020 r., natomiast dla branży budowlanej - 1 stycznia 2021 r.

Nawet jeśli podatnik prowadzi działalność w dwóch lub trzech branżach zobligowanych do wymiany kas, dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji - rozumiany jako powstanie obowiązku - w przypadku branż wymienionych w art. 145 ust. 1 ustawy wprowadzającej, będzie liczony zgodnie z powyższą zasadą.

Uwaga!
Z „ulgi” nie będą mogli skorzystać podatnicy dobrowolnie wymieniający kasę z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, jeśli nie są podatnikami z brani objętych obowiązkiem stosowania kas on-line na mocy ustawy wprowadzającej.

Przykład
Podatnik prowadzący sklep odzieżowy dokonuje ewidencji za pomocą kasy z kopią papierową. W miesiącu lipcu 2019 r. kasa ulega uszkodzeniu i podatnik dokonuje zakupu kasy on-line, za pomocą której jeszcze w miesiącu lipcu 2019 r. rozpoczyna prowadzenie ewidencji. W takim przypadku "ulga" na zakup tej kasy nie przysługuje.

5.1. Sposób odliczania przez podatników zobligowanych do wymiany kas

Odliczenia „ulgi” na kasę dokonuje się w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy online, lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym.

(Podstawa prawna: § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika )

Ważne!
W związku z tym faktyczne odliczenie „ulgi” poprzez wykazanie jej w deklaracji podatkowej może nastąpić w okresie rozliczeniowym, w którym faktycznie zarejestrowano sprzedaż na danej kasie rejestrującej online.

Tożsame wymaganie wynika z rozporządzenia w sprawie odliczeń (§ 4 ust. 3 pkt 2) w zakresie wykorzystania „ulgi” przez podatników zwolnionych, o których mowa w art. 111 ust. 5 ustawy, gdzie do wniosku o zwrot należy dołączyć m.in. kopię raportu fiskalnego miesięcznego wystawionego przy użyciu kasy rejestrującej potwierdzającego prowadzenie ewidencji sprzedaży.

Ważne!
Podatnik zobligowany do wymiany kas, który rozpocznie instalowanie kas online przed terminem wskazanym w ustawie (i rozpocznie na nich prowadzenie ewidencji sprzedaży) ma prawo do zwrotu „ulgi” na zakup kas rejestrujących online przed datą graniczną (np. 1 lipca 2020 r.).

Przykład
Podatnik świadczący usługi naprawy samochodów stosuje kasę z elektronicznym zapisem kopii. Podatnik ten zgodnie z ustawą o VAT zobowiązany będzie prowadzić ewidencję przy użyciu kas on-line od 1 stycznia 2020 r. Podatnik dokonuje zakupu kasy w miesiącu czerwcu 2019 r. i rozpoczyna prowadzenie ewidencji za pomocą tej kasy w miesiącu czerwcu 2019 r. W tym przypadku podatnik będzie mógł wykazać ,,ulgę” na kasę online, zgodnie z § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia, w deklaracji składanej za okres, w którym faktycznie rozpoczął prowadzenie ewidencji sprzedaży na danej kasie, tj. w deklaracji za miesiąc czerwiec 2019 r.

Ważne!
„Ulga” na zakup kasy będzie należna tylko na te kasy, które podlegają wymianie w związku z obowiązkiem użytkowania kas on-line przez dane grupy podatników.

(Podstawa prawna: art. 145b ust. 1, 2 i 3 ustawy o VAT)

Przykład
Podatnik prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług fryzjerskich i użytkuje 5 kas z elektronicznym zapisem kopii. Na podstawie ustawy podatnik ten zobligowany jest do wymiany tych 5 kas na kasy online do 1 stycznia 2021 r. Podatnik rozszerza działalność i planuje nabyć kolejną 6 kasę online w czerwcu 2020 r. W związku z tym, że kasa ta nie jest nabywana w związku z wymianą kasy z elektronicznym zapisem kopii na kasę on-line, z tytułu nabycia tej kasy nie może skorzystać z odliczenia ("ulgi").

Podatnik będzie mógł wykazać „ulgę” na kasę online w deklaracji podatkowej (odpowiednio VAT-7 lub VAT-7K), składanej za okres, w którym faktycznie zarejestrował sprzedaż na kasie online i prowadzi na niej ewidencję sprzedaży.

Przykład
Jeśli podatnik rozpoczął ewidencję sprzedaży na kasie online w grudniu 2019 r. - „ulgę” będzie mógł wykazać w deklaracji podatkowej za grudzień 2019 r.


6. Kasy nabyte lub używane na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub umów o podobnym charakterze

Wprowadzono nowe rozwiązanie pozwalające na stosowanie przez podatników do prowadzenia ewidencji sprzedaży kas rejestrujących używanych na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub umów o podobnym charakterze. Kasy te na dzień ich nabycia przez wynajmującego (wydzierżawiającego, leasingodawcę itp.) muszą posiadać ważne potwierdzenie Prezesa Głównego Urzędu Miar.

Zmiana ta ma charakter rozszerzający w stosunku do regulacji obecnie obowiązujących, ponieważ dopuszcza do stosowania przez podatników również kasy, które zostały wynajęte, wydzierżawione lub oddane w leasing. Wynajmowaniu mogą podlegać tylko kasy online, natomiast odliczenie kwoty wydanej na zakup kasy online przysługuje jedynie na nabycie, a nie leasing, dzierżawę lub najem.

Kasa zakupiona w celu jej najmu, dzierżawy, leasingu lub umów o podobnym charakterze nie spełnia podstawowego wymogu wskazanego w ustawie, tj. nie została zakupiona w związku z powstaniem obowiązku i terminowym rozpoczęciem prowadzenia na niej ewidencji przez podatnika. By móc skorzystać z możliwości odliczenia „ulgi” na kasę muszą być spełnione łącznie wszystkie warunki wymienione w ustawie o VAT. W związku z tym „ulga” na zakup tych kas nie przysługuje.

Kasa przyjęta w używanie na podstawie ww. umów nie została zakupiona przez podatnika, u którego powstał obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Ważne!
Podatnik nie może się ubiegać o zwrot „ ulgi ” na kasę używaną na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub umów o podobnym charakterze, lub kasę zakupioną w celu jej wynajmu, dzierżawy, leasingu itp.

7. Zwrot do urzędu skarbowego kwoty wydanej na zakup kas

Podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonej w deklaracji lub zwróconej im na wniosek „ulgi” na zakup kas w przypadku, gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży:

  1. zakończą działalność gospodarczą, lub
  1. nie poddadzą kas w terminach określonych w rozporządzeniu (nie rzadziej niż co dwa lata) obowiązkowemu przeglądowi technicznemu, lub
  1. trwale zaprzestaną prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu tej kasy, lub
  1. naruszą obowiązki polegające na zapewnieniu połączenia umożliwiającemu przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas.

(Podstawa prawna: art. 111 list. 6 ustawy o VAT oraz § 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika)

Ważne!
Obowiązek zwrotu „ulgi” odnosi się tylko do tych kas, których dotyczyły przypadki wymienione w pkt 2, 3 i 4 powyżej.

Podatnicy czynni VAT:

Zwrotu odliczonej lub zwróconej „ulgi” dokonują na rachunek właściwego urzędu skarbowego w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po danym okresie rozliczeniowym, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie takiego zwrotu.

Podatnicy zwolnieni z VAT (wykonujący czynności wyłącznie zwolnione od podatku, lub u których sprzedaż jest zwolniona od podatku):

Zwrotu „ulgi” dokonują na rachunek właściwego urzędu skarbowego do końca miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu.

(Podstawa prawna: § 5 ust. 3 rozporządzenia w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika)

Przykład
Podatnik zwolniony, który w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej trwale zaprzestał prowadzenie ewidencji przy zastosowaniu danej kasy rejestrującej - zamknął punkt sprzedaży w lipcu 2019 r. i kasy tej nie wykorzystuje w innym punkcie sprzedaży - zwraca wykorzystaną ,, ulgę ” na rachunek bankowy urzędu skarbowego w terminie do 31 sierpnia 2019 r.

8. Nowe wzory objaśnień do deklaracji

W związku z wprowadzeniem nowego systemu odliczania kwoty wydanej na zakup kas rejestrujących zmianie uległy objaśnienia do deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7 i VAT-7K. Nowe objaśnienia określa: Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 maja 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wzorów deklaracji dla podatku od towarów i usług (Dz. U. poz. 1023).

Objaśnienia (z upoważnienia Ministra Finansów) podpisał Tadeusz Kościński Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

Obniżenie z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT dla określonych kategorii usług transportu pasażerskiego - MF analizuje potencjalne skutki zmian

Ministerstwo Finansów analizuje skutki potencjalnego obniżenia z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT na niektóre kategorie usług transportu pasażerskiego - poinformował wiceminister finansów Jarosław Neneman.

REKLAMA