REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługi budowlane a kasa fiskalna

Subskrybuj nas na Youtube
Usługi budowlane a kasa fiskalna
Usługi budowlane a kasa fiskalna
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Usługi budowlane a kasa fiskalna. Prowadzę firmę budowlaną. Świadczę usługi dla osób prywatnych i firm. Czy muszę stosować kasę fiskalną, jeżeli całą sprzedaż dokumentuję fakturami?

Usługi budowlane dokumentowane w całości fakturami a kasa fiskalna

Tak, dokumentowanie całej sprzedaży fakturami nie zwalnia Pana z obowiązku stosowania kasy. Z obowiązku tego byłby Pan zwolniony tylko wtedy, gdyby świadczył nie Pan usług budowlanych na rzecz osób prywatnych lub gdyby wszystkie świadczone przez Pana usługi na rzecz osób prywatnych były zwolnione z obowiązku ewidencjonowania. Dodatkowo od 1 lipca 2021 r. musi Pan stosować wyłącznie kasę online. Szczegóły w dalszej części artykułu.

REKLAMA

REKLAMA

Dokumentowanie usług budowlanych fakturami nie zwalnia z obowiązku stosowania kasy fiskalnej

Z pytania wynika, że podatnik ma wątpliwości, czy faktycznie musi ewidencjonować obroty na kasie online, skoro wszystko dokumentuje fakturami. Otóż dokumentowanie usług budowlanych świadczonych na rzecz osób prywatnych fakturami nie skutkuje zwolnieniem świadczenia tych usług z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących. Obecnie takie zwolnienie nie obowiązuje. Ewidencjonowanie sprzedaży na rzecz osób fizycznych i rolników ryczałtowych fakturą, mimo braku takiego obowiązku, nie zwalnia z obowiązku stosowania kasy, chyba że sprzedawca może korzystać ze zwolnień przewidzianych w rozporządzeniu. W tym przypadku wchodzą w grę dwa rodzaje zwolnień:

  • ze względu na wysokość obrotów - można z niego korzystać, gdy w poprzednim roku wartość sprzedaży na rzecz osób prywatnych nie przekroczyła 20 000 zł,
  • ze względu na sposób płatności - można z niego korzystać, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Gdy żadne z wymienionych zwolnień nie ma zastosowania w Pana przypadku, należy ewidencjonować obrót na kasie fiskalnej.

Kasy fiskalne online. Zmiany od 1 lipca 2021 r.

Ponadto należy pamiętać, że niektóre usługi muszą być ewidencjonowane obowiązkowo za pomocą kas online. Od 1 lipca 2021 r. obowiązkiem tym objęte są usługi:

REKLAMA

1) fryzjerskie,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) kosmetyczne i kosmetologiczne,

3) budowlane,

4) w zakresie opieki medycznej świadczone przez lekarzy i lekarzy dentystów,

5) prawnicze,

6) w zakresie wstępu związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej.

Zatem obowiązek rejestracji obrotów na kasie online od 1 lipca 2021 r. dotyczy m.in. usług budowlanych (zob. art. 145b ust. 1 pkt 3 lit. d ustawy o VAT).

W konsekwencji, ponieważ od 1 lipca 2021 r. podmioty świadczące usługi budowlane mają obowiązek rejestrować obroty za pomocą kas online, również Pana jako podatnika obowiązek ten dotyczy, gdy nie korzysta Pan ze zwolnienia z tego obowiązku.

Z obowiązku stosowania kasy, w tym kasy online, byłby Pan zwolniony tylko wówczas, gdyby:

  • nie świadczył Pan usług budowlanych na rzecz osób prywatnych (tj. na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych) lub
  • wszystkie świadczone przez Pana na rzecz osób prywatnych usługi budowlane mogły korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania.

Podstawa prawna:

  • art. 111 ust. 1 oraz art. 145b ust. 1 pkt 3 lit. d ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 685; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 1163

  • § 2 ust. 1 w zw. z poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących - Dz.U. poz. 2519; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 649

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

REKLAMA

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy niemal dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA