REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy kasa online powinna być połączona z Internetem, gdy usługa jest wykonywana w domu klienta?

Subskrybuj nas na Youtube
Kiedy kasa online powinna być połączona z Internetem, gdy usługa jest wykonywana w domu klienta?
Kiedy kasa online powinna być połączona z Internetem, gdy usługa jest wykonywana w domu klienta?

REKLAMA

REKLAMA

Świadczę usługi informatyczne oraz serwisowe sprzętu komputerowego (drukarki, laptopy, skanery, komputery stacjonarne, składanie komputerów). Wykonuję je głównie na rzecz osób prywatnych. W związku z tym, że usługi świadczę przeważnie stacjonarnie w domu klienta, posiadam przenośną kasę online. Klienci nie odwiedzają mnie w mojej siedzibie (brak stałych godzin pracy). Pierwszy kontakt odbywa się na telefon lub e-mail, a zapłata po wykonaniu usługi. Czy w sytuacji gdy nie mam żadnego zlecenia (bywa tak nawet kilka dni), kasę online muszę mieć cały czas włączoną i połączoną z Internetem?

Ważne!
Nie, nie ma Pan obowiązku zapewnienia ciągłego połączenia kasy online przez 24 h. Należy jednak zapewnić połączenie internetowe z Centralnym Repozytorium Kas (CRK) w godzinach prowadzenia swojej działalności. Szczegóły w dalszej części artykułu.

REKLAMA

Ewidencjonowanie sprzedaży na kasie fiskalnej online

Ewidencjonowanie sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych może być prowadzone przy zastosowaniu kas online, a w przypadku wykonywania niektórych czynności stosowanie tej kasy jest obowiązkowe. Jak wynika z pytania, podatnik wybrał ten rodzaj kasy, mimo że nie był do tego zobowiązany. Związane są z tym pewne konsekwencje.

Podatnik rozpoczynający pracę na kasie online w trybie fiskalnym jest obowiązany do zapewnienia połączenia przesyłania danych automatycznie lub na żądanie organu podatkowego do CRK. Obowiązkowi przesyłania podlegają dokumenty fiskalne i niefiskalne. Kasa online jest tak skonstruowana, że automatycznie, mniej więcej co 2 godziny, łączy się z CRK, przekazując określone dane. Na podatniku ciąży obowiązek zapewnienia jej w tym czasie połączenia z Internetem.

Co w przypadku, gdy podatnik nie może zapewnić stałego połączenia z CRK

Podatnik użytkujący kasę online powinien dopełnić wszelkich starań, aby zapewnić stałe połączenia kasy z CRK. Czasem zdarza się, że podatnik nie ma dostępu do Internetu. Co wówczas powinien zrobić, aby wywiązać się z tego obowiązku? W sytuacji gdy podatnik faktycznie nie może zapewnić takiego połączenia:

  • czasowo - musi niezwłocznie zaewidencjonować swoją sprzedaż na kasie, jak tylko ustaną te okoliczności,
  • trwale - podatnik jest obowiązany prowadzić ewidencję sprzedaży i za zgodą naczelnika urzędu skarbowego zapewnić to połączenie w ustalonych z naczelnikiem urzędu odstępach czasowych.

Ważne!
Jeżeli nie ma dostępu do Internetu, podatnik powinien nadal prowadzić sprzedaż za pomocą kasy online, mimo że nie ma w tym momencie połączenia z Internetem. Nie dotyczy to kas wirtualnych. Ewidencja na kasach wirtualnych w czasie braku połączenia z Internetem powoduje, że zostaną one wyłączone z użytkowania i będą zablokowane.

Czy kasa musi być połączona z Internetem, gdy nie dokonujemy sprzedaży

Obowiązek zapewnienia stałego połączenia z Internetem nie oznacza, że nie możemy wyłączyć kasy. Kasa online powinna być dostępna, a także w gotowości do zaewidencjonowania określonej sprzedaży na niej, ale nie musi być włączona przez 24 h na dobę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mimo że nie wynika to wprost z przepisów, organy podatkowe potwierdzają to stanowisko. Uznają jednak, że kasa powinna być włączona w czasie godzin pracy podatnika. W indywidualnej interpretacji wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 24 listopada 2020 r. (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.601.2020.1.KP) czytamy:

(…) kasa on-line nie musi być włączona w momencie, gdy Wnioskodawczyni nie ma w firmie i nie dokonuje sprzedaży wymienionych we wniosku urządzeń. Z tym, że trzeba mieć na uwadze, że kasa ta powinna być połączona z internetem w czasie, gdy Wnioskodawczyni sprzedaje urządzenia dla potrzeb sadownictwa tj. sezonowo: na wiosnę i w zimie oraz sporadycznie poza sezonem, a nie tylko wtedy, gdy dochodzi do transakcji sprzedaży. Zatem kasa on-line powinna zapewniać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas w czasie prowadzenia sprzedaży.

Jednak co podkreślają organy podatkowe, brak klientów w firmie nie pozwala na wyłączenie kasy i niezapewnienie połączenia z Internetem. Oznacza to, że podatnik nie może włączać kasy tylko wtedy, gdy do firmy przychodzi klient, żeby nabyć towar albo usługę. W interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 25 marca 2021 r. (sygn. 0111-KDIB3-2.4012.47.2021.1.KK) czytamy:

(…) Podsumowując, kasa on-line powinna być włączona i podłączona do sieci z możliwością połączenia z CRK podczas przebywania Wnioskodawcy w gabinecie, nie tylko w momencie sprzedaży, ale także, gdy Wnioskodawca przebywa w gabinecie w gotowości do świadczenia usług.

Od tej zasady organy podatkowe dopuszczają jednak wyjątki, ze względu na charakter działalności prowadzonej przez podatnika, który świadczy usługi poza siedzibą. W interpretacji Dyrektora KIS z 11 grudnia 2020 r. (sygn. 0111-KDIB3-2.4012.720.2020.2.MN) czytamy:

(...) co do zasady kasa powinna być połączona z internetem w czasie godzin pracy czyli otwarcia punktu usługowego lub firmy, a nie tylko wtedy gdy dochodzi do transakcji sprzedaży. W przedstawionych okolicznościach, skoro praca Wnioskodawcy polega na świadczeniu usługi w miejscu wykonywania remontu czy innej usługi budowlanej to nie mamy do czynienia z taką sytuacją.

Podsumowując, ze względu na charakter prowadzonej działalności, tj. w sytuacji gdy sprzedaż będzie prowadzona wyłącznie po zakończeniu wykonywania usługi remontowej, która jak wskazał Wnioskodawca może trwać parę tygodni kasa on-line nie musi być włączona przez cały czas (...).

Powstaje pytanie, kiedy podatnik, świadcząc usługi informatyczne oraz usługi serwisowe sprzętu komputerowego na rzecz osób prywatnych, ma obowiązek włączyć kasę, jeśli usługi wykonuje głównie u klienta (zabiera do niego swoją kasę). Nie ma on obowiązku ciągłego połączenia kasy online przez 24 h, ale powinien zapewnić połączenie internetowe z CRK w godzinach prowadzenia swojej działalności. W omawianym przypadku, ze względu na jego specyfikę (brak stałych godzin przyjęć, siedziby, do której przychodzą klienci), tak jak w ostatniej cytowanej interpretacji, należy przyjąć, że kasa nie musi być włączona, gdy nie ma zleceń. Powinna być połączona i aktywna, gdy udaje się Pan do klienta, by wykonać usługę. Należy uznać, że są to godziny prowadzenia działalności. Jednak ze względu na fakt, że nie ma interpretacji odnoszącej się wprost do takiej sytuacji, radzimy, by wystąpić o własną interpretację indywidualną.

Podstawa prawna:

  • art. 111a ust. 3, ust. 3ab, ust. 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 931

  • art. 193a § 2 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 1540; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 835

POWOŁANE INTERPRETACJE ORGANÓW PODATKOWYCH:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 25 marca 2021 r. (sygn. 0111-KDIB3-2.4012.47.2021.1.KK)
  • interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 24 listopada 2020 r. (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.601.2020.1.KP)
  • interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 6 kwietnia 2021 r. (sygn. 0112-KDIL3.4012.22.2021.1.MS)
  • interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 11 grudnia 2020 r. (sygn. 0111-KDIB3-2.4012.720.2020.2.MN)

Beata Kociańska, ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA