REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy kasa online powinna być połączona z Internetem, gdy usługa jest wykonywana w domu klienta?

Kiedy kasa online powinna być połączona z Internetem, gdy usługa jest wykonywana w domu klienta?
Kiedy kasa online powinna być połączona z Internetem, gdy usługa jest wykonywana w domu klienta?

REKLAMA

REKLAMA

Świadczę usługi informatyczne oraz serwisowe sprzętu komputerowego (drukarki, laptopy, skanery, komputery stacjonarne, składanie komputerów). Wykonuję je głównie na rzecz osób prywatnych. W związku z tym, że usługi świadczę przeważnie stacjonarnie w domu klienta, posiadam przenośną kasę online. Klienci nie odwiedzają mnie w mojej siedzibie (brak stałych godzin pracy). Pierwszy kontakt odbywa się na telefon lub e-mail, a zapłata po wykonaniu usługi. Czy w sytuacji gdy nie mam żadnego zlecenia (bywa tak nawet kilka dni), kasę online muszę mieć cały czas włączoną i połączoną z Internetem?

Ważne!
Nie, nie ma Pan obowiązku zapewnienia ciągłego połączenia kasy online przez 24 h. Należy jednak zapewnić połączenie internetowe z Centralnym Repozytorium Kas (CRK) w godzinach prowadzenia swojej działalności. Szczegóły w dalszej części artykułu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Ewidencjonowanie sprzedaży na kasie fiskalnej online

Ewidencjonowanie sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych może być prowadzone przy zastosowaniu kas online, a w przypadku wykonywania niektórych czynności stosowanie tej kasy jest obowiązkowe. Jak wynika z pytania, podatnik wybrał ten rodzaj kasy, mimo że nie był do tego zobowiązany. Związane są z tym pewne konsekwencje.

Podatnik rozpoczynający pracę na kasie online w trybie fiskalnym jest obowiązany do zapewnienia połączenia przesyłania danych automatycznie lub na żądanie organu podatkowego do CRK. Obowiązkowi przesyłania podlegają dokumenty fiskalne i niefiskalne. Kasa online jest tak skonstruowana, że automatycznie, mniej więcej co 2 godziny, łączy się z CRK, przekazując określone dane. Na podatniku ciąży obowiązek zapewnienia jej w tym czasie połączenia z Internetem.

Co w przypadku, gdy podatnik nie może zapewnić stałego połączenia z CRK

Podatnik użytkujący kasę online powinien dopełnić wszelkich starań, aby zapewnić stałe połączenia kasy z CRK. Czasem zdarza się, że podatnik nie ma dostępu do Internetu. Co wówczas powinien zrobić, aby wywiązać się z tego obowiązku? W sytuacji gdy podatnik faktycznie nie może zapewnić takiego połączenia:

  • czasowo - musi niezwłocznie zaewidencjonować swoją sprzedaż na kasie, jak tylko ustaną te okoliczności,
  • trwale - podatnik jest obowiązany prowadzić ewidencję sprzedaży i za zgodą naczelnika urzędu skarbowego zapewnić to połączenie w ustalonych z naczelnikiem urzędu odstępach czasowych.

Ważne!
Jeżeli nie ma dostępu do Internetu, podatnik powinien nadal prowadzić sprzedaż za pomocą kasy online, mimo że nie ma w tym momencie połączenia z Internetem. Nie dotyczy to kas wirtualnych. Ewidencja na kasach wirtualnych w czasie braku połączenia z Internetem powoduje, że zostaną one wyłączone z użytkowania i będą zablokowane.

REKLAMA

Czy kasa musi być połączona z Internetem, gdy nie dokonujemy sprzedaży

Obowiązek zapewnienia stałego połączenia z Internetem nie oznacza, że nie możemy wyłączyć kasy. Kasa online powinna być dostępna, a także w gotowości do zaewidencjonowania określonej sprzedaży na niej, ale nie musi być włączona przez 24 h na dobę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mimo że nie wynika to wprost z przepisów, organy podatkowe potwierdzają to stanowisko. Uznają jednak, że kasa powinna być włączona w czasie godzin pracy podatnika. W indywidualnej interpretacji wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 24 listopada 2020 r. (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.601.2020.1.KP) czytamy:

(…) kasa on-line nie musi być włączona w momencie, gdy Wnioskodawczyni nie ma w firmie i nie dokonuje sprzedaży wymienionych we wniosku urządzeń. Z tym, że trzeba mieć na uwadze, że kasa ta powinna być połączona z internetem w czasie, gdy Wnioskodawczyni sprzedaje urządzenia dla potrzeb sadownictwa tj. sezonowo: na wiosnę i w zimie oraz sporadycznie poza sezonem, a nie tylko wtedy, gdy dochodzi do transakcji sprzedaży. Zatem kasa on-line powinna zapewniać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas w czasie prowadzenia sprzedaży.

Jednak co podkreślają organy podatkowe, brak klientów w firmie nie pozwala na wyłączenie kasy i niezapewnienie połączenia z Internetem. Oznacza to, że podatnik nie może włączać kasy tylko wtedy, gdy do firmy przychodzi klient, żeby nabyć towar albo usługę. W interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 25 marca 2021 r. (sygn. 0111-KDIB3-2.4012.47.2021.1.KK) czytamy:

(…) Podsumowując, kasa on-line powinna być włączona i podłączona do sieci z możliwością połączenia z CRK podczas przebywania Wnioskodawcy w gabinecie, nie tylko w momencie sprzedaży, ale także, gdy Wnioskodawca przebywa w gabinecie w gotowości do świadczenia usług.

Od tej zasady organy podatkowe dopuszczają jednak wyjątki, ze względu na charakter działalności prowadzonej przez podatnika, który świadczy usługi poza siedzibą. W interpretacji Dyrektora KIS z 11 grudnia 2020 r. (sygn. 0111-KDIB3-2.4012.720.2020.2.MN) czytamy:

(...) co do zasady kasa powinna być połączona z internetem w czasie godzin pracy czyli otwarcia punktu usługowego lub firmy, a nie tylko wtedy gdy dochodzi do transakcji sprzedaży. W przedstawionych okolicznościach, skoro praca Wnioskodawcy polega na świadczeniu usługi w miejscu wykonywania remontu czy innej usługi budowlanej to nie mamy do czynienia z taką sytuacją.

Podsumowując, ze względu na charakter prowadzonej działalności, tj. w sytuacji gdy sprzedaż będzie prowadzona wyłącznie po zakończeniu wykonywania usługi remontowej, która jak wskazał Wnioskodawca może trwać parę tygodni kasa on-line nie musi być włączona przez cały czas (...).

Powstaje pytanie, kiedy podatnik, świadcząc usługi informatyczne oraz usługi serwisowe sprzętu komputerowego na rzecz osób prywatnych, ma obowiązek włączyć kasę, jeśli usługi wykonuje głównie u klienta (zabiera do niego swoją kasę). Nie ma on obowiązku ciągłego połączenia kasy online przez 24 h, ale powinien zapewnić połączenie internetowe z CRK w godzinach prowadzenia swojej działalności. W omawianym przypadku, ze względu na jego specyfikę (brak stałych godzin przyjęć, siedziby, do której przychodzą klienci), tak jak w ostatniej cytowanej interpretacji, należy przyjąć, że kasa nie musi być włączona, gdy nie ma zleceń. Powinna być połączona i aktywna, gdy udaje się Pan do klienta, by wykonać usługę. Należy uznać, że są to godziny prowadzenia działalności. Jednak ze względu na fakt, że nie ma interpretacji odnoszącej się wprost do takiej sytuacji, radzimy, by wystąpić o własną interpretację indywidualną.

Podstawa prawna:

  • art. 111a ust. 3, ust. 3ab, ust. 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 931

  • art. 193a § 2 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 1540; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 835

POWOŁANE INTERPRETACJE ORGANÓW PODATKOWYCH:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 25 marca 2021 r. (sygn. 0111-KDIB3-2.4012.47.2021.1.KK)
  • interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 24 listopada 2020 r. (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.601.2020.1.KP)
  • interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 6 kwietnia 2021 r. (sygn. 0112-KDIL3.4012.22.2021.1.MS)
  • interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 11 grudnia 2020 r. (sygn. 0111-KDIB3-2.4012.720.2020.2.MN)

Beata Kociańska, ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA