Kiedy kasa online powinna być połączona z Internetem, gdy usługa jest wykonywana w domu klienta?
REKLAMA
REKLAMA
Ważne!
Nie, nie ma Pan obowiązku zapewnienia ciągłego połączenia kasy online przez 24 h. Należy jednak zapewnić połączenie internetowe z Centralnym Repozytorium Kas (CRK) w godzinach prowadzenia swojej działalności. Szczegóły w dalszej części artykułu.
REKLAMA
Ewidencjonowanie sprzedaży na kasie fiskalnej online
Ewidencjonowanie sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych może być prowadzone przy zastosowaniu kas online, a w przypadku wykonywania niektórych czynności stosowanie tej kasy jest obowiązkowe. Jak wynika z pytania, podatnik wybrał ten rodzaj kasy, mimo że nie był do tego zobowiązany. Związane są z tym pewne konsekwencje.
Podatnik rozpoczynający pracę na kasie online w trybie fiskalnym jest obowiązany do zapewnienia połączenia przesyłania danych automatycznie lub na żądanie organu podatkowego do CRK. Obowiązkowi przesyłania podlegają dokumenty fiskalne i niefiskalne. Kasa online jest tak skonstruowana, że automatycznie, mniej więcej co 2 godziny, łączy się z CRK, przekazując określone dane. Na podatniku ciąży obowiązek zapewnienia jej w tym czasie połączenia z Internetem.
Co w przypadku, gdy podatnik nie może zapewnić stałego połączenia z CRK
Podatnik użytkujący kasę online powinien dopełnić wszelkich starań, aby zapewnić stałe połączenia kasy z CRK. Czasem zdarza się, że podatnik nie ma dostępu do Internetu. Co wówczas powinien zrobić, aby wywiązać się z tego obowiązku? W sytuacji gdy podatnik faktycznie nie może zapewnić takiego połączenia:
- czasowo - musi niezwłocznie zaewidencjonować swoją sprzedaż na kasie, jak tylko ustaną te okoliczności,
- trwale - podatnik jest obowiązany prowadzić ewidencję sprzedaży i za zgodą naczelnika urzędu skarbowego zapewnić to połączenie w ustalonych z naczelnikiem urzędu odstępach czasowych.
Ważne!
Jeżeli nie ma dostępu do Internetu, podatnik powinien nadal prowadzić sprzedaż za pomocą kasy online, mimo że nie ma w tym momencie połączenia z Internetem. Nie dotyczy to kas wirtualnych. Ewidencja na kasach wirtualnych w czasie braku połączenia z Internetem powoduje, że zostaną one wyłączone z użytkowania i będą zablokowane.
Czy kasa musi być połączona z Internetem, gdy nie dokonujemy sprzedaży
Obowiązek zapewnienia stałego połączenia z Internetem nie oznacza, że nie możemy wyłączyć kasy. Kasa online powinna być dostępna, a także w gotowości do zaewidencjonowania określonej sprzedaży na niej, ale nie musi być włączona przez 24 h na dobę.
Mimo że nie wynika to wprost z przepisów, organy podatkowe potwierdzają to stanowisko. Uznają jednak, że kasa powinna być włączona w czasie godzin pracy podatnika. W indywidualnej interpretacji wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 24 listopada 2020 r. (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.601.2020.1.KP) czytamy:
(…) kasa on-line nie musi być włączona w momencie, gdy Wnioskodawczyni nie ma w firmie i nie dokonuje sprzedaży wymienionych we wniosku urządzeń. Z tym, że trzeba mieć na uwadze, że kasa ta powinna być połączona z internetem w czasie, gdy Wnioskodawczyni sprzedaje urządzenia dla potrzeb sadownictwa tj. sezonowo: na wiosnę i w zimie oraz sporadycznie poza sezonem, a nie tylko wtedy, gdy dochodzi do transakcji sprzedaży. Zatem kasa on-line powinna zapewniać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas w czasie prowadzenia sprzedaży.
REKLAMA
Jednak co podkreślają organy podatkowe, brak klientów w firmie nie pozwala na wyłączenie kasy i niezapewnienie połączenia z Internetem. Oznacza to, że podatnik nie może włączać kasy tylko wtedy, gdy do firmy przychodzi klient, żeby nabyć towar albo usługę. W interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 25 marca 2021 r. (sygn. 0111-KDIB3-2.4012.47.2021.1.KK) czytamy:
(…) Podsumowując, kasa on-line powinna być włączona i podłączona do sieci z możliwością połączenia z CRK podczas przebywania Wnioskodawcy w gabinecie, nie tylko w momencie sprzedaży, ale także, gdy Wnioskodawca przebywa w gabinecie w gotowości do świadczenia usług.
Od tej zasady organy podatkowe dopuszczają jednak wyjątki, ze względu na charakter działalności prowadzonej przez podatnika, który świadczy usługi poza siedzibą. W interpretacji Dyrektora KIS z 11 grudnia 2020 r. (sygn. 0111-KDIB3-2.4012.720.2020.2.MN) czytamy:
(...) co do zasady kasa powinna być połączona z internetem w czasie godzin pracy czyli otwarcia punktu usługowego lub firmy, a nie tylko wtedy gdy dochodzi do transakcji sprzedaży. W przedstawionych okolicznościach, skoro praca Wnioskodawcy polega na świadczeniu usługi w miejscu wykonywania remontu czy innej usługi budowlanej to nie mamy do czynienia z taką sytuacją.
Podsumowując, ze względu na charakter prowadzonej działalności, tj. w sytuacji gdy sprzedaż będzie prowadzona wyłącznie po zakończeniu wykonywania usługi remontowej, która jak wskazał Wnioskodawca może trwać parę tygodni kasa on-line nie musi być włączona przez cały czas (...).
Powstaje pytanie, kiedy podatnik, świadcząc usługi informatyczne oraz usługi serwisowe sprzętu komputerowego na rzecz osób prywatnych, ma obowiązek włączyć kasę, jeśli usługi wykonuje głównie u klienta (zabiera do niego swoją kasę). Nie ma on obowiązku ciągłego połączenia kasy online przez 24 h, ale powinien zapewnić połączenie internetowe z CRK w godzinach prowadzenia swojej działalności. W omawianym przypadku, ze względu na jego specyfikę (brak stałych godzin przyjęć, siedziby, do której przychodzą klienci), tak jak w ostatniej cytowanej interpretacji, należy przyjąć, że kasa nie musi być włączona, gdy nie ma zleceń. Powinna być połączona i aktywna, gdy udaje się Pan do klienta, by wykonać usługę. Należy uznać, że są to godziny prowadzenia działalności. Jednak ze względu na fakt, że nie ma interpretacji odnoszącej się wprost do takiej sytuacji, radzimy, by wystąpić o własną interpretację indywidualną.
Podstawa prawna:
-
art. 111a ust. 3, ust. 3ab, ust. 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 931
-
art. 193a § 2 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 1540; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 835
POWOŁANE INTERPRETACJE ORGANÓW PODATKOWYCH:
- interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 25 marca 2021 r. (sygn. 0111-KDIB3-2.4012.47.2021.1.KK)
- interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 24 listopada 2020 r. (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.601.2020.1.KP)
- interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 6 kwietnia 2021 r. (sygn. 0112-KDIL3.4012.22.2021.1.MS)
- interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 11 grudnia 2020 r. (sygn. 0111-KDIB3-2.4012.720.2020.2.MN)
Beata Kociańska, ekspert w zakresie VAT
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat