REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy kasa online powinna być połączona z Internetem, gdy usługa jest wykonywana w domu klienta?

Subskrybuj nas na Youtube
Kiedy kasa online powinna być połączona z Internetem, gdy usługa jest wykonywana w domu klienta?
Kiedy kasa online powinna być połączona z Internetem, gdy usługa jest wykonywana w domu klienta?

REKLAMA

REKLAMA

Świadczę usługi informatyczne oraz serwisowe sprzętu komputerowego (drukarki, laptopy, skanery, komputery stacjonarne, składanie komputerów). Wykonuję je głównie na rzecz osób prywatnych. W związku z tym, że usługi świadczę przeważnie stacjonarnie w domu klienta, posiadam przenośną kasę online. Klienci nie odwiedzają mnie w mojej siedzibie (brak stałych godzin pracy). Pierwszy kontakt odbywa się na telefon lub e-mail, a zapłata po wykonaniu usługi. Czy w sytuacji gdy nie mam żadnego zlecenia (bywa tak nawet kilka dni), kasę online muszę mieć cały czas włączoną i połączoną z Internetem?

Ważne!
Nie, nie ma Pan obowiązku zapewnienia ciągłego połączenia kasy online przez 24 h. Należy jednak zapewnić połączenie internetowe z Centralnym Repozytorium Kas (CRK) w godzinach prowadzenia swojej działalności. Szczegóły w dalszej części artykułu.

REKLAMA

Autopromocja

Ewidencjonowanie sprzedaży na kasie fiskalnej online

Ewidencjonowanie sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych może być prowadzone przy zastosowaniu kas online, a w przypadku wykonywania niektórych czynności stosowanie tej kasy jest obowiązkowe. Jak wynika z pytania, podatnik wybrał ten rodzaj kasy, mimo że nie był do tego zobowiązany. Związane są z tym pewne konsekwencje.

Podatnik rozpoczynający pracę na kasie online w trybie fiskalnym jest obowiązany do zapewnienia połączenia przesyłania danych automatycznie lub na żądanie organu podatkowego do CRK. Obowiązkowi przesyłania podlegają dokumenty fiskalne i niefiskalne. Kasa online jest tak skonstruowana, że automatycznie, mniej więcej co 2 godziny, łączy się z CRK, przekazując określone dane. Na podatniku ciąży obowiązek zapewnienia jej w tym czasie połączenia z Internetem.

Co w przypadku, gdy podatnik nie może zapewnić stałego połączenia z CRK

Podatnik użytkujący kasę online powinien dopełnić wszelkich starań, aby zapewnić stałe połączenia kasy z CRK. Czasem zdarza się, że podatnik nie ma dostępu do Internetu. Co wówczas powinien zrobić, aby wywiązać się z tego obowiązku? W sytuacji gdy podatnik faktycznie nie może zapewnić takiego połączenia:

  • czasowo - musi niezwłocznie zaewidencjonować swoją sprzedaż na kasie, jak tylko ustaną te okoliczności,
  • trwale - podatnik jest obowiązany prowadzić ewidencję sprzedaży i za zgodą naczelnika urzędu skarbowego zapewnić to połączenie w ustalonych z naczelnikiem urzędu odstępach czasowych.

Ważne!
Jeżeli nie ma dostępu do Internetu, podatnik powinien nadal prowadzić sprzedaż za pomocą kasy online, mimo że nie ma w tym momencie połączenia z Internetem. Nie dotyczy to kas wirtualnych. Ewidencja na kasach wirtualnych w czasie braku połączenia z Internetem powoduje, że zostaną one wyłączone z użytkowania i będą zablokowane.

Czy kasa musi być połączona z Internetem, gdy nie dokonujemy sprzedaży

Obowiązek zapewnienia stałego połączenia z Internetem nie oznacza, że nie możemy wyłączyć kasy. Kasa online powinna być dostępna, a także w gotowości do zaewidencjonowania określonej sprzedaży na niej, ale nie musi być włączona przez 24 h na dobę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mimo że nie wynika to wprost z przepisów, organy podatkowe potwierdzają to stanowisko. Uznają jednak, że kasa powinna być włączona w czasie godzin pracy podatnika. W indywidualnej interpretacji wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 24 listopada 2020 r. (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.601.2020.1.KP) czytamy:

(…) kasa on-line nie musi być włączona w momencie, gdy Wnioskodawczyni nie ma w firmie i nie dokonuje sprzedaży wymienionych we wniosku urządzeń. Z tym, że trzeba mieć na uwadze, że kasa ta powinna być połączona z internetem w czasie, gdy Wnioskodawczyni sprzedaje urządzenia dla potrzeb sadownictwa tj. sezonowo: na wiosnę i w zimie oraz sporadycznie poza sezonem, a nie tylko wtedy, gdy dochodzi do transakcji sprzedaży. Zatem kasa on-line powinna zapewniać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas w czasie prowadzenia sprzedaży.

Jednak co podkreślają organy podatkowe, brak klientów w firmie nie pozwala na wyłączenie kasy i niezapewnienie połączenia z Internetem. Oznacza to, że podatnik nie może włączać kasy tylko wtedy, gdy do firmy przychodzi klient, żeby nabyć towar albo usługę. W interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 25 marca 2021 r. (sygn. 0111-KDIB3-2.4012.47.2021.1.KK) czytamy:

(…) Podsumowując, kasa on-line powinna być włączona i podłączona do sieci z możliwością połączenia z CRK podczas przebywania Wnioskodawcy w gabinecie, nie tylko w momencie sprzedaży, ale także, gdy Wnioskodawca przebywa w gabinecie w gotowości do świadczenia usług.

Od tej zasady organy podatkowe dopuszczają jednak wyjątki, ze względu na charakter działalności prowadzonej przez podatnika, który świadczy usługi poza siedzibą. W interpretacji Dyrektora KIS z 11 grudnia 2020 r. (sygn. 0111-KDIB3-2.4012.720.2020.2.MN) czytamy:

(...) co do zasady kasa powinna być połączona z internetem w czasie godzin pracy czyli otwarcia punktu usługowego lub firmy, a nie tylko wtedy gdy dochodzi do transakcji sprzedaży. W przedstawionych okolicznościach, skoro praca Wnioskodawcy polega na świadczeniu usługi w miejscu wykonywania remontu czy innej usługi budowlanej to nie mamy do czynienia z taką sytuacją.

Podsumowując, ze względu na charakter prowadzonej działalności, tj. w sytuacji gdy sprzedaż będzie prowadzona wyłącznie po zakończeniu wykonywania usługi remontowej, która jak wskazał Wnioskodawca może trwać parę tygodni kasa on-line nie musi być włączona przez cały czas (...).

Powstaje pytanie, kiedy podatnik, świadcząc usługi informatyczne oraz usługi serwisowe sprzętu komputerowego na rzecz osób prywatnych, ma obowiązek włączyć kasę, jeśli usługi wykonuje głównie u klienta (zabiera do niego swoją kasę). Nie ma on obowiązku ciągłego połączenia kasy online przez 24 h, ale powinien zapewnić połączenie internetowe z CRK w godzinach prowadzenia swojej działalności. W omawianym przypadku, ze względu na jego specyfikę (brak stałych godzin przyjęć, siedziby, do której przychodzą klienci), tak jak w ostatniej cytowanej interpretacji, należy przyjąć, że kasa nie musi być włączona, gdy nie ma zleceń. Powinna być połączona i aktywna, gdy udaje się Pan do klienta, by wykonać usługę. Należy uznać, że są to godziny prowadzenia działalności. Jednak ze względu na fakt, że nie ma interpretacji odnoszącej się wprost do takiej sytuacji, radzimy, by wystąpić o własną interpretację indywidualną.

Podstawa prawna:

  • art. 111a ust. 3, ust. 3ab, ust. 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 931

  • art. 193a § 2 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 1540; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 835

POWOŁANE INTERPRETACJE ORGANÓW PODATKOWYCH:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 25 marca 2021 r. (sygn. 0111-KDIB3-2.4012.47.2021.1.KK)
  • interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 24 listopada 2020 r. (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.601.2020.1.KP)
  • interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 6 kwietnia 2021 r. (sygn. 0112-KDIL3.4012.22.2021.1.MS)
  • interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 11 grudnia 2020 r. (sygn. 0111-KDIB3-2.4012.720.2020.2.MN)

Beata Kociańska, ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA