REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Paragon musi zawierać szczegółową nazwę towaru lub usługi

Subskrybuj nas na Youtube
Paragon musi zawierać szczegółową nazwę towaru lub usługi
Paragon musi zawierać szczegółową nazwę towaru lub usługi
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Paragon wydawany przez sprzedawcę musi zawierać oprócz wielu innych informacji również szczegółową nazwę usługi lub towaru. Paragon ma spełniać funkcję informacyjną i kontrolną nie tylko dla organu podatkowego, ale również dla konsumenta.

Tak uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w indywidualnej interpretacji podatkowej z 18 marca 2014 r.

REKLAMA

Autopromocja

Z wnioskiem o interpretację wystąpił podatnik, który posiada kasę fiskalną, za pomocą której rejestruje obrót dla osób fizycznych. Mankamentem tej kasy jest brak możliwości wpisania pełnej nazwy sprzedawanego towaru. Nie ma to wpływu na zastosowanie prawidłowej stawki podatku od towarów i usług, lecz niejednokrotnie uniemożliwia zidentyfikowanie sprzedawanego towaru.

Organ podatkowy w wydanej interpretacji stwierdził, że na przedsiębiorcy spoczywa obowiązek wymiany kasy fiskalnej na nową, w pełni spełniającą wymogi określone w ustawie o VAT i rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących.

Paragon fiskalny - jednoznaczna identyfikacja towarów

Kasy fiskalne 2013 / 2014 - jak zapisywać nazwy towarów i usług na paragonach

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wymogi prawne odnośnie kas fiskalnych i paragonów  

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas fiskalnych wynika wprost z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług . Ustęp 3a pkt 1 tej ustawy zobowiązuje sprzedawcę by ten przy każdej sprzedaży dokonywał wydruku paragonu fiskalnego lub faktury oraz wydawał wydrukowany dokument nabywcy bez jego żądania.

Szczegółowe kwestie dotyczące standardów, jakie muszą być spełnione przez kasy fiskalne, zostały uregulowane w wydanym przez Ministra Finansów w dniu 14 marca 2013 r. rozporządzeniu w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2013r., poz. 363).

Wspomniany akt prawny definiuje paragon fiskalny jako dokument wydrukowany przez kasę dla nabywcy w momencie sprzedaży potwierdzający dokonywaną transakcję sprzedaży.

Dodatkowo, rozporządzenie określa pewne minimalne wymagania, jakie musi spełniać wydawany paragon (§ 8 ust. 1). Jednym z nich jest umieszczenie nazwy towaru lub usługi pozwalającej na jednoznaczną identyfikację (pkt 6).

Zgodnie z § 8 ust. 1 ww. rozporządzenia, paragon fiskalny zawierać powinien co najmniej:

  1. imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a dla sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych – adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika;
  2. numer identyfikacji podatkowej podatnika (NIP);
  3. numer kolejny wydruku;
  4. datę oraz godzinę i minutę sprzedaży;
  5. oznaczenie „PARAGON FISKALNY”;
  6. nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację;
  7. cenę jednostkową towaru lub usługi;
  8. ilość i wartość sumaryczną sprzedaży danego towaru lub usługi z oznaczeniem literowym przypisanej stawki podatku;
  9. wartość rabatów lub narzutów, o ile występują;
  10. wartość sprzedaży brutto i kwoty podatku według poszczególnych stawek podatku po uwzględnieniu rabatów lub narzutów;
  11. wartość sprzedaży zwolnionej od podatku;
  12. łączną kwotę podatku;
  13. łączną kwotę sprzedaży brutto;
  14. oznaczenie waluty, w której rejestrowana jest sprzedaż, przynajmniej przy łącznej kwocie sprzedaży brutto;
  15. kolejny numer paragonu fiskalnego;
  16. numer kasy i oznaczenie kasjera - przy więcej niż jednym stanowisku kasowym;
  17. numer identyfikacji podatkowej nabywcy (NIP nabywcy) - na żądanie nabywcy;
  18. logo fiskalne i numer unikatowy kasy.

Nazwa towaru lub usługi

Przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji pojęcia nazwy towaru lub usług, stąd też należy je rozumieć zgodnie z definicjami zawartymi w słownikach językach polskiego. Nazwa świadczenia powinna być tak skonstruowana by umożliwiła przyporządkowanie towarowi lub usłudze odpowiedniej stawki podatkowej oraz by, w połączeniu z ceną, możliwa była identyfikacja zakupionego świadczenia.

Oczywiście, zgodnie z § 8 ust. 1 w powiązaniu z § 36 ww. rozporządzenia, stosowana przez podatnika kasa fiskalna i jej techniczne możliwości mogą mieć istotny wpływ na wymagania co do stopnia szczegółowości opisania towaru lub usługi.

Co ważne, nazwy towarów lub usług są określane samodzielnie przez podatnika, a sposób dokonywania na ich podstawie identyfikacji uzależniony jest od rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej. Przepisy w żadnym wypadku nie wykluczają stosowania skrótów.

Podkreślenia wymaga jednak fakt, że niepełne nazw towarów lub usług muszą być tak zastosowane, by umożliwiały ich jednoznaczną identyfikację.


Funkcje i treść paragonu

Paragon fiskalny spełnia pewne funkcje – kontrolną, ochronną i informacyjną. Wystawiane paragony powinny być zatem na tyle szczegółowe, by z jednej strony pozwalały one na weryfikację prawidłowości rozliczenia podatku organom podatkowym, a z drugiej – zapewniały konsumentowi możliwość kontrolowania dokonywanych zakupów.

Jeżeli kasa nie pozwala na drukowanie paragonów o treści jednoznacznie identyfikującej sprzedawane towary i usługi - obowiązkiem podatnika jest wymienienie jej na inną, która spełnia wymogi ww. przepisów.

Źródło: indywidualna interpretacja podatkowa Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 18 marca 2014 r. (nr ITPP1/443-1384/13/AJ).

Opracowała Magda Dubiel

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA