REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Paragon musi zawierać szczegółową nazwę towaru lub usługi

Paragon musi zawierać szczegółową nazwę towaru lub usługi
Paragon musi zawierać szczegółową nazwę towaru lub usługi
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Paragon wydawany przez sprzedawcę musi zawierać oprócz wielu innych informacji również szczegółową nazwę usługi lub towaru. Paragon ma spełniać funkcję informacyjną i kontrolną nie tylko dla organu podatkowego, ale również dla konsumenta.

Tak uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w indywidualnej interpretacji podatkowej z 18 marca 2014 r.

REKLAMA

Autopromocja

Z wnioskiem o interpretację wystąpił podatnik, który posiada kasę fiskalną, za pomocą której rejestruje obrót dla osób fizycznych. Mankamentem tej kasy jest brak możliwości wpisania pełnej nazwy sprzedawanego towaru. Nie ma to wpływu na zastosowanie prawidłowej stawki podatku od towarów i usług, lecz niejednokrotnie uniemożliwia zidentyfikowanie sprzedawanego towaru.

Organ podatkowy w wydanej interpretacji stwierdził, że na przedsiębiorcy spoczywa obowiązek wymiany kasy fiskalnej na nową, w pełni spełniającą wymogi określone w ustawie o VAT i rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących.

Paragon fiskalny - jednoznaczna identyfikacja towarów

Kasy fiskalne 2013 / 2014 - jak zapisywać nazwy towarów i usług na paragonach

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wymogi prawne odnośnie kas fiskalnych i paragonów  

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas fiskalnych wynika wprost z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług . Ustęp 3a pkt 1 tej ustawy zobowiązuje sprzedawcę by ten przy każdej sprzedaży dokonywał wydruku paragonu fiskalnego lub faktury oraz wydawał wydrukowany dokument nabywcy bez jego żądania.

Szczegółowe kwestie dotyczące standardów, jakie muszą być spełnione przez kasy fiskalne, zostały uregulowane w wydanym przez Ministra Finansów w dniu 14 marca 2013 r. rozporządzeniu w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2013r., poz. 363).

Wspomniany akt prawny definiuje paragon fiskalny jako dokument wydrukowany przez kasę dla nabywcy w momencie sprzedaży potwierdzający dokonywaną transakcję sprzedaży.

Dodatkowo, rozporządzenie określa pewne minimalne wymagania, jakie musi spełniać wydawany paragon (§ 8 ust. 1). Jednym z nich jest umieszczenie nazwy towaru lub usługi pozwalającej na jednoznaczną identyfikację (pkt 6).

Zgodnie z § 8 ust. 1 ww. rozporządzenia, paragon fiskalny zawierać powinien co najmniej:

  1. imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a dla sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych – adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika;
  2. numer identyfikacji podatkowej podatnika (NIP);
  3. numer kolejny wydruku;
  4. datę oraz godzinę i minutę sprzedaży;
  5. oznaczenie „PARAGON FISKALNY”;
  6. nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację;
  7. cenę jednostkową towaru lub usługi;
  8. ilość i wartość sumaryczną sprzedaży danego towaru lub usługi z oznaczeniem literowym przypisanej stawki podatku;
  9. wartość rabatów lub narzutów, o ile występują;
  10. wartość sprzedaży brutto i kwoty podatku według poszczególnych stawek podatku po uwzględnieniu rabatów lub narzutów;
  11. wartość sprzedaży zwolnionej od podatku;
  12. łączną kwotę podatku;
  13. łączną kwotę sprzedaży brutto;
  14. oznaczenie waluty, w której rejestrowana jest sprzedaż, przynajmniej przy łącznej kwocie sprzedaży brutto;
  15. kolejny numer paragonu fiskalnego;
  16. numer kasy i oznaczenie kasjera - przy więcej niż jednym stanowisku kasowym;
  17. numer identyfikacji podatkowej nabywcy (NIP nabywcy) - na żądanie nabywcy;
  18. logo fiskalne i numer unikatowy kasy.

Nazwa towaru lub usługi

Przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji pojęcia nazwy towaru lub usług, stąd też należy je rozumieć zgodnie z definicjami zawartymi w słownikach językach polskiego. Nazwa świadczenia powinna być tak skonstruowana by umożliwiła przyporządkowanie towarowi lub usłudze odpowiedniej stawki podatkowej oraz by, w połączeniu z ceną, możliwa była identyfikacja zakupionego świadczenia.

Oczywiście, zgodnie z § 8 ust. 1 w powiązaniu z § 36 ww. rozporządzenia, stosowana przez podatnika kasa fiskalna i jej techniczne możliwości mogą mieć istotny wpływ na wymagania co do stopnia szczegółowości opisania towaru lub usługi.

Co ważne, nazwy towarów lub usług są określane samodzielnie przez podatnika, a sposób dokonywania na ich podstawie identyfikacji uzależniony jest od rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej. Przepisy w żadnym wypadku nie wykluczają stosowania skrótów.

Podkreślenia wymaga jednak fakt, że niepełne nazw towarów lub usług muszą być tak zastosowane, by umożliwiały ich jednoznaczną identyfikację.


Funkcje i treść paragonu

REKLAMA

Paragon fiskalny spełnia pewne funkcje – kontrolną, ochronną i informacyjną. Wystawiane paragony powinny być zatem na tyle szczegółowe, by z jednej strony pozwalały one na weryfikację prawidłowości rozliczenia podatku organom podatkowym, a z drugiej – zapewniały konsumentowi możliwość kontrolowania dokonywanych zakupów.

Jeżeli kasa nie pozwala na drukowanie paragonów o treści jednoznacznie identyfikującej sprzedawane towary i usługi - obowiązkiem podatnika jest wymienienie jej na inną, która spełnia wymogi ww. przepisów.

Źródło: indywidualna interpretacja podatkowa Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 18 marca 2014 r. (nr ITPP1/443-1384/13/AJ).

Opracowała Magda Dubiel

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA