REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Paragon musi zawierać szczegółową nazwę towaru lub usługi

Paragon musi zawierać szczegółową nazwę towaru lub usługi
Paragon musi zawierać szczegółową nazwę towaru lub usługi
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Paragon wydawany przez sprzedawcę musi zawierać oprócz wielu innych informacji również szczegółową nazwę usługi lub towaru. Paragon ma spełniać funkcję informacyjną i kontrolną nie tylko dla organu podatkowego, ale również dla konsumenta.

Tak uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w indywidualnej interpretacji podatkowej z 18 marca 2014 r.

REKLAMA

REKLAMA

Z wnioskiem o interpretację wystąpił podatnik, który posiada kasę fiskalną, za pomocą której rejestruje obrót dla osób fizycznych. Mankamentem tej kasy jest brak możliwości wpisania pełnej nazwy sprzedawanego towaru. Nie ma to wpływu na zastosowanie prawidłowej stawki podatku od towarów i usług, lecz niejednokrotnie uniemożliwia zidentyfikowanie sprzedawanego towaru.

Organ podatkowy w wydanej interpretacji stwierdził, że na przedsiębiorcy spoczywa obowiązek wymiany kasy fiskalnej na nową, w pełni spełniającą wymogi określone w ustawie o VAT i rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących.

Paragon fiskalny - jednoznaczna identyfikacja towarów

REKLAMA

Kasy fiskalne 2013 / 2014 - jak zapisywać nazwy towarów i usług na paragonach

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wymogi prawne odnośnie kas fiskalnych i paragonów  

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas fiskalnych wynika wprost z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług . Ustęp 3a pkt 1 tej ustawy zobowiązuje sprzedawcę by ten przy każdej sprzedaży dokonywał wydruku paragonu fiskalnego lub faktury oraz wydawał wydrukowany dokument nabywcy bez jego żądania.

Szczegółowe kwestie dotyczące standardów, jakie muszą być spełnione przez kasy fiskalne, zostały uregulowane w wydanym przez Ministra Finansów w dniu 14 marca 2013 r. rozporządzeniu w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2013r., poz. 363).

Wspomniany akt prawny definiuje paragon fiskalny jako dokument wydrukowany przez kasę dla nabywcy w momencie sprzedaży potwierdzający dokonywaną transakcję sprzedaży.

Dodatkowo, rozporządzenie określa pewne minimalne wymagania, jakie musi spełniać wydawany paragon (§ 8 ust. 1). Jednym z nich jest umieszczenie nazwy towaru lub usługi pozwalającej na jednoznaczną identyfikację (pkt 6).

Zgodnie z § 8 ust. 1 ww. rozporządzenia, paragon fiskalny zawierać powinien co najmniej:

  1. imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a dla sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych – adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika;
  2. numer identyfikacji podatkowej podatnika (NIP);
  3. numer kolejny wydruku;
  4. datę oraz godzinę i minutę sprzedaży;
  5. oznaczenie „PARAGON FISKALNY”;
  6. nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację;
  7. cenę jednostkową towaru lub usługi;
  8. ilość i wartość sumaryczną sprzedaży danego towaru lub usługi z oznaczeniem literowym przypisanej stawki podatku;
  9. wartość rabatów lub narzutów, o ile występują;
  10. wartość sprzedaży brutto i kwoty podatku według poszczególnych stawek podatku po uwzględnieniu rabatów lub narzutów;
  11. wartość sprzedaży zwolnionej od podatku;
  12. łączną kwotę podatku;
  13. łączną kwotę sprzedaży brutto;
  14. oznaczenie waluty, w której rejestrowana jest sprzedaż, przynajmniej przy łącznej kwocie sprzedaży brutto;
  15. kolejny numer paragonu fiskalnego;
  16. numer kasy i oznaczenie kasjera - przy więcej niż jednym stanowisku kasowym;
  17. numer identyfikacji podatkowej nabywcy (NIP nabywcy) - na żądanie nabywcy;
  18. logo fiskalne i numer unikatowy kasy.

Nazwa towaru lub usługi

Przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji pojęcia nazwy towaru lub usług, stąd też należy je rozumieć zgodnie z definicjami zawartymi w słownikach językach polskiego. Nazwa świadczenia powinna być tak skonstruowana by umożliwiła przyporządkowanie towarowi lub usłudze odpowiedniej stawki podatkowej oraz by, w połączeniu z ceną, możliwa była identyfikacja zakupionego świadczenia.

Oczywiście, zgodnie z § 8 ust. 1 w powiązaniu z § 36 ww. rozporządzenia, stosowana przez podatnika kasa fiskalna i jej techniczne możliwości mogą mieć istotny wpływ na wymagania co do stopnia szczegółowości opisania towaru lub usługi.

Co ważne, nazwy towarów lub usług są określane samodzielnie przez podatnika, a sposób dokonywania na ich podstawie identyfikacji uzależniony jest od rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej. Przepisy w żadnym wypadku nie wykluczają stosowania skrótów.

Podkreślenia wymaga jednak fakt, że niepełne nazw towarów lub usług muszą być tak zastosowane, by umożliwiały ich jednoznaczną identyfikację.


Funkcje i treść paragonu

Paragon fiskalny spełnia pewne funkcje – kontrolną, ochronną i informacyjną. Wystawiane paragony powinny być zatem na tyle szczegółowe, by z jednej strony pozwalały one na weryfikację prawidłowości rozliczenia podatku organom podatkowym, a z drugiej – zapewniały konsumentowi możliwość kontrolowania dokonywanych zakupów.

Jeżeli kasa nie pozwala na drukowanie paragonów o treści jednoznacznie identyfikującej sprzedawane towary i usługi - obowiązkiem podatnika jest wymienienie jej na inną, która spełnia wymogi ww. przepisów.

Źródło: indywidualna interpretacja podatkowa Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 18 marca 2014 r. (nr ITPP1/443-1384/13/AJ).

Opracowała Magda Dubiel

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA