REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż na rzecz pracowników – czy rejestrować na kasie fiskalnej?

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Sprzedaż na rzecz pracowników – czy rejestrować na kasie fiskalnej?
Sprzedaż na rzecz pracowników – czy rejestrować na kasie fiskalnej?

REKLAMA

REKLAMA

Wielu pracodawców sprzedaje pracownikom towary, takie jak stare komputery czy telefony wymieniane w firmie na nowsze modele. Nierzadko także przedsiębiorcy świadczą na rzecz pracowników usługi, przykładowo udostępniając podwładnym karty benefit. Czy w takich przypadkach istnieje obowiązek ewidencjonowania transakcji przy użyciu kasy fiskalnej?

Co do zasady sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej powinna być ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej (kasy fiskalnej). Jednakże niektóre grupy podatników i czynności są z tej powinności zwolnione na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, obowiązującego począwszy od 1 stycznia 2013 r.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

Na gruncie wskazanego powyżej rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r. dostawę towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz  jego pracowników. Zatem firma sprzedająca towary i usługi swoim pracownikom nie musi rejestrować tych transakcji za pomocą kasy fiskalnej.

Warto podkreślić, że obecnie (co nie zawsze miało miejsce w przeszłości) zakresem zwolnienia objęta jest także dostawa sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego na rzecz pracowników. Stąd przykładowo nabycie przez pracownika telefonu komórkowego od pracodawcy nie musi zostać zaewidencjonowane na kasie.

REKLAMA

Odliczenie VAT w przypadku najmu leasingowanego samochodu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapisz się na nasz newsletter

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Należy jednakże pamiętać, że zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania nie stosuje się, jeżeli przed dniem 1 stycznia 2013 r. rozpoczęto ewidencjonowanie sprzedaży na rzecz pracowników za pomocą kasy fiskalnej. Utratę zwolnienia powoduje zaeiwdencjonowanie jakiejkolwiek dostawy bądź usługi, niezależnie od charakteru świadczenia. 

Przykład 1:

Firma A planuje wymianę komputerów. Stary sprzęt ma zostać sprzedany pracownikom.  Przed 1 stycznia 2013 r. Firma A nie ewidencjonowała przy użyciu kasy fiskalnej sprzedaży dokonywanej na rzecz pracowników. Planowane zbycie komputerów nie będzie musiało zostać zarejestrowane za pomocą kasy fiskalnej, w tym zakresie Firma A będzie mogła skorzystać ze zwolnienia.

Przykład 2:

Firma B zamierza odpłatnie udostępnić pracownikom karty benefit. W 2008 r. Firma B zbywała na rzecz pracowników telefony komórkowe. Sprzedaż ta była ewidencjonowana za pomocą kasy fiskalnej, z uwagi na fakt, że w obowiązującym wówczas stanie prawnym zwolnienie nie obejmowała sprzętu telekomunikacyjnego. Firma B zastanawia się czy zamierzone udostępnienie kart benefit powinno zostać zaewidencjonowane na kasie. Planowaną transakcję należy zarejestrować przy użyciu kasy fiskalnej. Firma B rozpoczęła przed 1 stycznia 2013 r. ewidencjonowanie sprzedaży pracownikom (zaewidencjonowała zbycie telefonów komórkowych w 2008 r.), w związku z czym zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania zostało wyłączone. W analizowanym przypadku nie ma znaczenia, że w 2008 r. ewidencjonowana była sprzedaż telefonów komórkowych, a teraz mają to być karty benefit - zarejestrowanie jakiejkolwiek czynności powoduje utratę zwolnienia w odniesieniu do wszelkich świadczeń realizowanych na rzecz pracowników. Warto także podkreślić, że na utratę zwolnienia nie wpływa fakt, że w 2008 r. Spółka musiała ewidencjonować transakcje, gdyż nie było wtedy możliwości skorzystania ze zwolnienia. Sam fakt zaeiwdencjonowania, niezależnie od jego przyczyny skutkuje wyłączeniem zwolnienia. Reasumując, Firma B jest obowiązana ewidencjonować sprzedaż kart benefit pracownikom.           

Magdalena Kozłowska, Konsultant Podatkowy w ECDDP Sp. z o. o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

REKLAMA

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

REKLAMA

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA