REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż na rzecz pracowników – czy rejestrować na kasie fiskalnej?

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Sprzedaż na rzecz pracowników – czy rejestrować na kasie fiskalnej?
Sprzedaż na rzecz pracowników – czy rejestrować na kasie fiskalnej?

REKLAMA

REKLAMA

Wielu pracodawców sprzedaje pracownikom towary, takie jak stare komputery czy telefony wymieniane w firmie na nowsze modele. Nierzadko także przedsiębiorcy świadczą na rzecz pracowników usługi, przykładowo udostępniając podwładnym karty benefit. Czy w takich przypadkach istnieje obowiązek ewidencjonowania transakcji przy użyciu kasy fiskalnej?

Co do zasady sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej powinna być ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej (kasy fiskalnej). Jednakże niektóre grupy podatników i czynności są z tej powinności zwolnione na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, obowiązującego począwszy od 1 stycznia 2013 r.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

Na gruncie wskazanego powyżej rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r. dostawę towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz  jego pracowników. Zatem firma sprzedająca towary i usługi swoim pracownikom nie musi rejestrować tych transakcji za pomocą kasy fiskalnej.

Warto podkreślić, że obecnie (co nie zawsze miało miejsce w przeszłości) zakresem zwolnienia objęta jest także dostawa sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego na rzecz pracowników. Stąd przykładowo nabycie przez pracownika telefonu komórkowego od pracodawcy nie musi zostać zaewidencjonowane na kasie.

Odliczenie VAT w przypadku najmu leasingowanego samochodu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapisz się na nasz newsletter

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Należy jednakże pamiętać, że zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania nie stosuje się, jeżeli przed dniem 1 stycznia 2013 r. rozpoczęto ewidencjonowanie sprzedaży na rzecz pracowników za pomocą kasy fiskalnej. Utratę zwolnienia powoduje zaeiwdencjonowanie jakiejkolwiek dostawy bądź usługi, niezależnie od charakteru świadczenia. 

Przykład 1:

Firma A planuje wymianę komputerów. Stary sprzęt ma zostać sprzedany pracownikom.  Przed 1 stycznia 2013 r. Firma A nie ewidencjonowała przy użyciu kasy fiskalnej sprzedaży dokonywanej na rzecz pracowników. Planowane zbycie komputerów nie będzie musiało zostać zarejestrowane za pomocą kasy fiskalnej, w tym zakresie Firma A będzie mogła skorzystać ze zwolnienia.

Przykład 2:

Firma B zamierza odpłatnie udostępnić pracownikom karty benefit. W 2008 r. Firma B zbywała na rzecz pracowników telefony komórkowe. Sprzedaż ta była ewidencjonowana za pomocą kasy fiskalnej, z uwagi na fakt, że w obowiązującym wówczas stanie prawnym zwolnienie nie obejmowała sprzętu telekomunikacyjnego. Firma B zastanawia się czy zamierzone udostępnienie kart benefit powinno zostać zaewidencjonowane na kasie. Planowaną transakcję należy zarejestrować przy użyciu kasy fiskalnej. Firma B rozpoczęła przed 1 stycznia 2013 r. ewidencjonowanie sprzedaży pracownikom (zaewidencjonowała zbycie telefonów komórkowych w 2008 r.), w związku z czym zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania zostało wyłączone. W analizowanym przypadku nie ma znaczenia, że w 2008 r. ewidencjonowana była sprzedaż telefonów komórkowych, a teraz mają to być karty benefit - zarejestrowanie jakiejkolwiek czynności powoduje utratę zwolnienia w odniesieniu do wszelkich świadczeń realizowanych na rzecz pracowników. Warto także podkreślić, że na utratę zwolnienia nie wpływa fakt, że w 2008 r. Spółka musiała ewidencjonować transakcje, gdyż nie było wtedy możliwości skorzystania ze zwolnienia. Sam fakt zaeiwdencjonowania, niezależnie od jego przyczyny skutkuje wyłączeniem zwolnienia. Reasumując, Firma B jest obowiązana ewidencjonować sprzedaż kart benefit pracownikom.           

Magdalena Kozłowska, Konsultant Podatkowy w ECDDP Sp. z o. o.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA