REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż na rzecz pracowników – czy rejestrować na kasie fiskalnej?

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Sprzedaż na rzecz pracowników – czy rejestrować na kasie fiskalnej?
Sprzedaż na rzecz pracowników – czy rejestrować na kasie fiskalnej?

REKLAMA

REKLAMA

Wielu pracodawców sprzedaje pracownikom towary, takie jak stare komputery czy telefony wymieniane w firmie na nowsze modele. Nierzadko także przedsiębiorcy świadczą na rzecz pracowników usługi, przykładowo udostępniając podwładnym karty benefit. Czy w takich przypadkach istnieje obowiązek ewidencjonowania transakcji przy użyciu kasy fiskalnej?

Co do zasady sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej powinna być ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej (kasy fiskalnej). Jednakże niektóre grupy podatników i czynności są z tej powinności zwolnione na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, obowiązującego począwszy od 1 stycznia 2013 r.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

Na gruncie wskazanego powyżej rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r. dostawę towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz  jego pracowników. Zatem firma sprzedająca towary i usługi swoim pracownikom nie musi rejestrować tych transakcji za pomocą kasy fiskalnej.

Warto podkreślić, że obecnie (co nie zawsze miało miejsce w przeszłości) zakresem zwolnienia objęta jest także dostawa sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego na rzecz pracowników. Stąd przykładowo nabycie przez pracownika telefonu komórkowego od pracodawcy nie musi zostać zaewidencjonowane na kasie.

Odliczenie VAT w przypadku najmu leasingowanego samochodu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapisz się na nasz newsletter

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Należy jednakże pamiętać, że zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania nie stosuje się, jeżeli przed dniem 1 stycznia 2013 r. rozpoczęto ewidencjonowanie sprzedaży na rzecz pracowników za pomocą kasy fiskalnej. Utratę zwolnienia powoduje zaeiwdencjonowanie jakiejkolwiek dostawy bądź usługi, niezależnie od charakteru świadczenia. 

Przykład 1:

Firma A planuje wymianę komputerów. Stary sprzęt ma zostać sprzedany pracownikom.  Przed 1 stycznia 2013 r. Firma A nie ewidencjonowała przy użyciu kasy fiskalnej sprzedaży dokonywanej na rzecz pracowników. Planowane zbycie komputerów nie będzie musiało zostać zarejestrowane za pomocą kasy fiskalnej, w tym zakresie Firma A będzie mogła skorzystać ze zwolnienia.

Przykład 2:

Firma B zamierza odpłatnie udostępnić pracownikom karty benefit. W 2008 r. Firma B zbywała na rzecz pracowników telefony komórkowe. Sprzedaż ta była ewidencjonowana za pomocą kasy fiskalnej, z uwagi na fakt, że w obowiązującym wówczas stanie prawnym zwolnienie nie obejmowała sprzętu telekomunikacyjnego. Firma B zastanawia się czy zamierzone udostępnienie kart benefit powinno zostać zaewidencjonowane na kasie. Planowaną transakcję należy zarejestrować przy użyciu kasy fiskalnej. Firma B rozpoczęła przed 1 stycznia 2013 r. ewidencjonowanie sprzedaży pracownikom (zaewidencjonowała zbycie telefonów komórkowych w 2008 r.), w związku z czym zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania zostało wyłączone. W analizowanym przypadku nie ma znaczenia, że w 2008 r. ewidencjonowana była sprzedaż telefonów komórkowych, a teraz mają to być karty benefit - zarejestrowanie jakiejkolwiek czynności powoduje utratę zwolnienia w odniesieniu do wszelkich świadczeń realizowanych na rzecz pracowników. Warto także podkreślić, że na utratę zwolnienia nie wpływa fakt, że w 2008 r. Spółka musiała ewidencjonować transakcje, gdyż nie było wtedy możliwości skorzystania ze zwolnienia. Sam fakt zaeiwdencjonowania, niezależnie od jego przyczyny skutkuje wyłączeniem zwolnienia. Reasumując, Firma B jest obowiązana ewidencjonować sprzedaż kart benefit pracownikom.           

Magdalena Kozłowska, Konsultant Podatkowy w ECDDP Sp. z o. o.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA