REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kasy fiskalne u agentów i pośredników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Kasy fiskalne u agentów i pośredników
Kasy fiskalne u agentów i pośredników
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy podatkowe (…) nie zobowiązują agentów i pośredników do ewidencjonowania sprzedaży obcej za pomocą kasy rejestrującej, gdy nie występuje u nich obrót z tytułu sprzedaży własnej na rzecz osób fizycznych, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT.

Tak uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 17 marca 2014 r., sygn. IBPP3/443-1531/13/KG.

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedaż agencyjna a ewidencja kasą rejestrującą

Podatnik (agent, pośrednik) jako osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą. Na podstawie podpisanych umów ze zleceniodawcami, w ich imieniu sprzedaje ubezpieczenia (zwolnione z VAT) oraz bilety międzynarodowe (podlegające VAT), po cenach ustalanych przez strony. Świadczenia na rzecz zleceniodawców wykonywane przez podatnika stanowią usługi pośrednictwa.

Podatnik dokumentuje je fakturami wystawianymi na rzecz zleceniodawców, od których otrzymuje wynagrodzenie prowizyjne. Z zawartych umów z przewoźnikami wynika, że agent na własnej kasie prowadzi ewidencję obrotu. Od 1 października 2013 r. nastąpiła zmiana przepisów dotyczących sprzedaży biletów międzynarodowych, która nałożyła na przewoźników obowiązek ewidencjonowania tej sprzedaży z zastosowaniem kas rejestrujących.

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

REKLAMA

Na tym tle podatnik zwrócił się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytał, czy tzw. sprzedaż obca musi być prowadzona z zastosowaniem kas rejestrujących?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prezentując własne stanowisko, agent wskazał, że nie ma takiego obowiązku.

Organ uznał jego stanowisko za prawidłowe. W uzasadnieniu interpretacji wskazał, że podatnik nie dokonuje sprzedaży towarów lub usług wymienionych w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Jednakże, podatnik obok sprzedaży na rzecz zleceniodawców nie dokonuje sprzedaży towarów lub usług własnych. W konsekwencji przepisy podatkowe mające zastosowanie w rozpatrywanej sprawie nie zobowiązują podatnika do ewidencjonowania sprzedaży obcej za pomocą kasy rejestrującej, gdyż nie występuje u niego obrót z tytułu własnej sprzedaży na rzecz osób fizycznych, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT.

Loteria paragonowa 2015 – co miesiąc samochód i laptopy od Ministra Finansów

Odsetki od zaległości podatkowych - zmiany od 2015 r.

Jaka część działań optymalizacyjnych w VAT jest oszustwem wg art. 268 Kodeksu karnego?

Słuszna konkluzja organu

Na wstępie należy zauważyć, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych (art. 111. 1 ustawy o VAT). Natomiast wyjątkiem od tej zasady jest zwolnienie z tego obowiązku podatników, u których wartość osiągniętego obrotu realizowanego na rzecz tych osób w danym roku podatkowym nie przekroczyła określonego limitu, jak również w innych przypadkach ściśle określonych w przepisach VAT.

Zgodnie z przepisami VAT, podatnik, który ma obowiązek prowadzenia ewidencji („Zleceniodawca”), zlecając wykonywanie sprzedaży innemu podmiotowi („Zleceniobiorcy”), przekazuje mu kasę powierzoną lub zobowiązuje go do prowadzenia ewidencji na swoją rzecz lub w swoim imieniu przy zastosowaniu kasy własnej.

Z kolei, gdy podatnik obowiązany jest również do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, ewidencjonuje on na potrzeby obliczenia osiągniętego przez siebie obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej i prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników. A contrario z przepisów nie wynika, iż podatnik, który nie dokonuje sprzedaży własnej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, jest zobowiązany do zainstalowania i prowadzenia ewidencji przy pomocy kasy rejestrującej.

Zapisz się na nasz newsletter

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Jak słusznie zauważył Dyrektorem Izby Skarbowej w Katowicach, do ustalenia obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących podatnik (agent, pośrednik) powinien uwzględniać wyłącznie sprzedaż własną dokonywaną na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Innymi słowy w tym celu nie należy uwzględniać tzw. sprzedaży obcej. W efekcie oznacza to, iż podatnik, który nie prowadzi własnej sprzedaży nie jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji sprzedaży obcej na własnej kasie rejestrującej.


 Jednocześnie należy podkreślić, że zleceniobiorca będzie zobowiązany do prowadzenia ewidencji sprzedaży obcej na kasie rejestrującej pod warunkiem przekazania mu przez zleceniodawcę kasy powierzonej na podstawie umowy zawartej w formie pisemnej między stronami. Podatnicy powinni również pamiętać, że organy podatkowe mają prawo kontrolować w drodze postępowania podatkowego zawierane umowy oraz przyjęte w nich postanowienia, a tym samym zobowiązania stron, jeżeli ich postanowienia naruszają przepisy podatkowe.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że sprzedaż na kasie fiskalnej raportowana jest przez podatnika w przypadku, gdy albo przekroczył on limit obrotu z tytułu własnej sprzedaży lub kiedy zleceniodawca przekazał mu kasę powierzoną.

 Wybór przepisów

 Ustawa o VAT:

Art. 111. 1. Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Wojciech Wójtowicz, konsultant w Dziale Prawno-Podatkowym PwC

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

REKLAMA

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

REKLAMA