REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kasy fiskalne u agentów i pośredników

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Kasy fiskalne u agentów i pośredników
Kasy fiskalne u agentów i pośredników
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy podatkowe (…) nie zobowiązują agentów i pośredników do ewidencjonowania sprzedaży obcej za pomocą kasy rejestrującej, gdy nie występuje u nich obrót z tytułu sprzedaży własnej na rzecz osób fizycznych, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT.

Tak uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 17 marca 2014 r., sygn. IBPP3/443-1531/13/KG.

REKLAMA

Autopromocja

Sprzedaż agencyjna a ewidencja kasą rejestrującą

Podatnik (agent, pośrednik) jako osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą. Na podstawie podpisanych umów ze zleceniodawcami, w ich imieniu sprzedaje ubezpieczenia (zwolnione z VAT) oraz bilety międzynarodowe (podlegające VAT), po cenach ustalanych przez strony. Świadczenia na rzecz zleceniodawców wykonywane przez podatnika stanowią usługi pośrednictwa.

Podatnik dokumentuje je fakturami wystawianymi na rzecz zleceniodawców, od których otrzymuje wynagrodzenie prowizyjne. Z zawartych umów z przewoźnikami wynika, że agent na własnej kasie prowadzi ewidencję obrotu. Od 1 października 2013 r. nastąpiła zmiana przepisów dotyczących sprzedaży biletów międzynarodowych, która nałożyła na przewoźników obowiązek ewidencjonowania tej sprzedaży z zastosowaniem kas rejestrujących.

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

Na tym tle podatnik zwrócił się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytał, czy tzw. sprzedaż obca musi być prowadzona z zastosowaniem kas rejestrujących?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prezentując własne stanowisko, agent wskazał, że nie ma takiego obowiązku.

Organ uznał jego stanowisko za prawidłowe. W uzasadnieniu interpretacji wskazał, że podatnik nie dokonuje sprzedaży towarów lub usług wymienionych w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Jednakże, podatnik obok sprzedaży na rzecz zleceniodawców nie dokonuje sprzedaży towarów lub usług własnych. W konsekwencji przepisy podatkowe mające zastosowanie w rozpatrywanej sprawie nie zobowiązują podatnika do ewidencjonowania sprzedaży obcej za pomocą kasy rejestrującej, gdyż nie występuje u niego obrót z tytułu własnej sprzedaży na rzecz osób fizycznych, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT.

Loteria paragonowa 2015 – co miesiąc samochód i laptopy od Ministra Finansów

Odsetki od zaległości podatkowych - zmiany od 2015 r.

Jaka część działań optymalizacyjnych w VAT jest oszustwem wg art. 268 Kodeksu karnego?

Słuszna konkluzja organu

REKLAMA

Na wstępie należy zauważyć, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych (art. 111. 1 ustawy o VAT). Natomiast wyjątkiem od tej zasady jest zwolnienie z tego obowiązku podatników, u których wartość osiągniętego obrotu realizowanego na rzecz tych osób w danym roku podatkowym nie przekroczyła określonego limitu, jak również w innych przypadkach ściśle określonych w przepisach VAT.

Zgodnie z przepisami VAT, podatnik, który ma obowiązek prowadzenia ewidencji („Zleceniodawca”), zlecając wykonywanie sprzedaży innemu podmiotowi („Zleceniobiorcy”), przekazuje mu kasę powierzoną lub zobowiązuje go do prowadzenia ewidencji na swoją rzecz lub w swoim imieniu przy zastosowaniu kasy własnej.

Z kolei, gdy podatnik obowiązany jest również do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, ewidencjonuje on na potrzeby obliczenia osiągniętego przez siebie obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej i prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników. A contrario z przepisów nie wynika, iż podatnik, który nie dokonuje sprzedaży własnej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, jest zobowiązany do zainstalowania i prowadzenia ewidencji przy pomocy kasy rejestrującej.

Zapisz się na nasz newsletter

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Jak słusznie zauważył Dyrektorem Izby Skarbowej w Katowicach, do ustalenia obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących podatnik (agent, pośrednik) powinien uwzględniać wyłącznie sprzedaż własną dokonywaną na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Innymi słowy w tym celu nie należy uwzględniać tzw. sprzedaży obcej. W efekcie oznacza to, iż podatnik, który nie prowadzi własnej sprzedaży nie jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji sprzedaży obcej na własnej kasie rejestrującej.


 Jednocześnie należy podkreślić, że zleceniobiorca będzie zobowiązany do prowadzenia ewidencji sprzedaży obcej na kasie rejestrującej pod warunkiem przekazania mu przez zleceniodawcę kasy powierzonej na podstawie umowy zawartej w formie pisemnej między stronami. Podatnicy powinni również pamiętać, że organy podatkowe mają prawo kontrolować w drodze postępowania podatkowego zawierane umowy oraz przyjęte w nich postanowienia, a tym samym zobowiązania stron, jeżeli ich postanowienia naruszają przepisy podatkowe.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że sprzedaż na kasie fiskalnej raportowana jest przez podatnika w przypadku, gdy albo przekroczył on limit obrotu z tytułu własnej sprzedaży lub kiedy zleceniodawca przekazał mu kasę powierzoną.

 Wybór przepisów

 Ustawa o VAT:

Art. 111. 1. Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Wojciech Wójtowicz, konsultant w Dziale Prawno-Podatkowym PwC

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA