REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Strażnicy miejscy i policjanci ukarzą za niewydany paragon

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Strażnicy miejscy i policjanci ukarzą za niewydany paragon/ Fot. Fotolia
Strażnicy miejscy i policjanci ukarzą za niewydany paragon/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Za nie wydawanie paragonów, czyli brak rejestracji transakcji na kasie fiskalnej, kary na sprzedawców nałożą nie tylko urzędnicy skarbowi, lecz także strażnicy miejscy, policjanci oraz pracownicy inspekcji handlowej.

REKLAMA

Autopromocja

Tak Ministerstwo Finansów chce walczyć z szarą strefą, która według szacunków fundacji CASE może odpowiadać nawet za ok. 40 proc. luki w VAT (blisko 45 mld zł). Transakcje nierejestrowane przez kasy fiskalne to często także ubytki z tytułu akcyzy. Ma w tym pomóc projekt nowelizacji niektórych ustaw w celu przeciwdziałania i zwalczania przestępczości skarbowej.

Paragony na ladę

Jednym z ważniejszych efektów nowych przepisów ma być ukrócenie procederu niewydawania paragonów. Jak resort zamierza to osiągnąć? Przede wszystkim umożliwiając innym służbom kontrolę sprzedawców alkoholi, tytoniu oraz paliwa (czyli najważniejszych wyrobów akcyzowych). Takie uprawnienia zyskaliby strażnicy miejscy, policjanci oraz inspektorzy handlowi. Resort jak na razie nie precyzuje, w jaki sposób mieliby ustalać, czy sprzedawca nie wydał paragonu po transakcji. Eksperci uważają, że będą działać podobnie jak dzisiaj urzędnicy fiskusa. Tu paleta możliwości jest dosyć szeroka – od kontroli jawnych po akcje „tajemniczych klientów”.

Nowe wykroczenia

W ograniczaniu szarej strefy ma pomóc również nowelizacja kodeksu wykroczeń. Resort finansów proponuje zapisanie w nim kary za obrót niewielką ilością towarów akcyzowych „niewiadomego pochodzenia” (np. odkażany alkohol). Wykroczeniem będzie także obrót niewielką ilością wyrobów akcyzowych (w tym polskich) bez paragonu. Obecnie jest to przestępstwo karane na podstawie art. 62 par. 4–5 kodeksu karnego skarbowego (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 2137 ze zm.). Na tym jednak nie koniec niespodzianek. Przedsiębiorca, który notorycznie nie wydaje paragonu, będzie musiał liczyć się z utratą licencji bądź koncesji. Kara będzie dotyczyła nie tylko alkoholu (informowaliśmy o tym w DGP 133/2017 „W trzeźwości i w uczciwości”), lecz także paliwa.

Eksperci podzieleni

Przedstawiciele Komendy Głównej Policji oraz straży miejskiej nie chcą komentować planów resortu finansów. Wolą poczekać na publikację projektu. Przychylnie do ministerialnych pomysłów odniósł się Andrzej Porawski ze Związku Miast Polskich. – Już dziś strażnicy miejscy, nawet jeżeli to nie leży w ich kompetencjach, informują policję o podejrzeniu przestępstwa. Dlatego nie widzę przeciwwskazań, aby reagowali także np. na sygnały klientów, którym nie wydano paragonu – mówi ekspert. Bardziej krytyczni są inni samorządowcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

– To trochę absurdalne, by straż miejska miała się zająć przestępstwami skarbowymi. Jak prosimy, by otrzymała dodatkowe kompetencje np. w zakresie kontroli emisji spalin czy jakości powietrza, to rząd milczy. Ale jak trzeba ściągnąć dodatkowe pieniądze do budżetu państwa, to sam wychodzi z inicjatywą – mówi Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy. I podkreśla, że już teraz w stołecznej służbie miejskiej jest kilkaset wakatów. – Kto w takim razie będzie wykonywał nowe zadania – pyta. Krytycznie nowe pomysły MF ocenia również Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu. – Gdy informujemy o nielegalnym handlu np. na deptakach, to urzędnicy skarbowi nie reagują. Może warto skupić się na zwiększeniu efektywności ich działania, a nie przerzucaniu ich obowiązków na władze lokalne – podpowiada wiceprezydent Sopotu.


Poprawa wizerunku

Miejsc do sprzedaży towarów akcyzowych nielegalnie, czyli bez banderoli i paragonów, w ostatnim czasie przybywa. Już nie chodzi tylko o targowiska. Na coraz bardziej popularnych festiwalach smaku bez problemu można kupić wszelkiego rodzaju domowe nalewki. To natomiast przyciąga uwagę fiskusa. Jeżeli nowe przepisy wejdą w życie, taka sprzedaż zainteresuje również inne służby. – Nie wydaje mi się, aby dobrym podejściem było karanie mandatem za wykroczenie skarbowe hobbystów, którzy w ramach promocji regionu sprzedają w niewielkich ilościach własnoręcznie wywarzone piwo lub nalewkę na festynie – komentuje Robert Jaszczuk, menedżer w dziale doradztwa podatkowego EY.

Nie jest przesądzone, kiedy nowe przepisy miałyby wejść w życie. Wiadomo jednak, że prace nad nimi są w końcowej fazie w resorcie. W ciągu najbliższych tygodni projekt zmian ma trafić do zewnętrznych konsultacji. ⒸⓅ

68,5 tys. tyle podmiotów w I półroczu 2017 r. sprawdzili urzędnicy w zakresie ewidencjonowania obrotów na kasach rejestrujących

1,5 mln zł to łączna kwota mandatów wymierzonych na ponad 3,6 tys. podmiotów za niewidencjonowanie obrotów na kasach fiskalnych

400 zł to średnia kwota mandatu nałożonego w I pół. tego roku

Źródło: KAS

Mandaty na festiwalach

W ostatnich dniach głośne stały się dwa przypadki nakładania mandatów m.in. za niewydawanie paragonów. Pierwszy to Festiwal Smaku w kujawsko-pomorskim Grucznie, gdzie promowano lokalną kuchnię i domowe nalewki. Funkcjonariusze KAS skonfiskowali na nim prawie 190 litrów alkoholu i nałożyli 18 mandatów na kwotę 4 tys. zł za sprzedaż bez paragonów i banderoli. Wpadły także kobiety z Koła Gospodyń Wiejskich w łódzkim Chąśnie, które oferowały lokalny bimber. Funkcjonariusze skonfiskowali prawie 30 litrów alkoholu. Łódzki Urząd Celno-Skarbowy rekwirował też w ostatnich dniach nielegalny alkohol podczas Biesiady Łowickiej. ⒸⓅ

OPINIA

KAS nie zrzeknie się swoich uprawnień, a się nimi podzieli

Paweł Cybulski wiceminister finansów

Celem Krajowej Administracji Skarbowej nie jest przeniesienie na straż miejską (gminną), policję czy Inspekcję Handlową zadań będących w naszym zakresie, czyli sprawdzania, czy sprzedawca wydaje paragony po transakcji. KAS nie zaprzestanie wykonywać swoich zadań w tym obszarze. Chcemy natomiast, aby podobne uprawnienia otrzymały dodatkowe organy, które z racji swoich podstawowych zadań często działają w miejscach, w których dochodzi do nieprawidłowości związanych z brakiem wydawania paragonów. Proszę zwrócić uwagę, że występują one często tam, gdzie rutynowo działają inne służby (np. na targowiskach miejskich), ale dopiero interwencja przedstawiciela KAS zatrzymuje proceder łamania prawa. Dlatego właśnie organy, które już teraz posiadają odpowiednie kompetencje i doświadczenie w ściganiu wykroczeń pospolitych, mogłyby otrzymać nowe uprawnienia w oparciu o procedurę określoną w kodeksie postępowania w sprawach o wykroczenia. Liczymy, że przyniesie to przede wszystkim efekt prewencyjny. Już sama obecność pracownika lub funkcjonariusza uprawnionego do sprawdzenia, czy sprzedawca wydaje paragony fiskalne, może skłonić tego ostatniego do zaniechania działań niezgodnych z prawem. Podkreślam, że to, o czym dzisiaj rozmawiamy, to wstępne założenia projektowe, które wciąż analizujemy i konsultujemy.

Mariusz Szulc

Tomasz Zółciak

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA