REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kolejna rewolucja w systemie stosowania kas fiskalnych

Russell Bedford Poland Sp. z o.o.
Grupa doradcza Russell Bedford jest członkiem międzynarodowej sieci niezależnych firm doradczych Russell Bedford International, zrzeszających prawników, audytorów, doradców podatkowych, księgowych, finansistów oraz doradców biznesowych. Russell Bedford doradza klientom w ponad 90 krajach na całym świecie. Grupa posiada ponad 290 biur i zatrudnia ok. 7.000 profesjonalnych doradców.
Kolejna rewolucja w systemie stosowania kas fiskalnych
Kolejna rewolucja w systemie stosowania kas fiskalnych
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przygotowało kolejną rewolucję w systemie stosowania kas fiskalnych. Zgodnie bowiem z projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy prawo o miarach, przedsiębiorcy będą zobowiązani do stosowania nowego typu kas, tj. kas fiskalnych on-line. Jakie konsekwencje niesie ze sobą planowana automatyzacja przesyłu danych z kas fiskalnych?

REKLAMA

REKLAMA

Utworzone zostanie Centralne Repozytorium Kas, które w zautomatyzowany, ciągły oraz bezpośredni sposób będzie gromadzić informacje z kas zainstalowanych u podatników pracujących w systemie on-line. System ten będzie prowadzony przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, który oprócz gromadzenia informacji spływających z kas fiskalnych podatników będzie się zajmował ich analizą i kontrolą. W ramach przesyłanych automatycznie informacji przekazane zostaną właściwie wszystkie informacje dotyczące każdej z rejestrowanych transakcji, tj.:

  • informacje dotyczące sprzedaży i podstaw opodatkowania;
  • kwota podatku należnego;
  • numer NIP nabywcy.

W praktyce oznacza to przekazywanie w formie elektronicznej paragonów „nabitych na kasę” bez informacji dotyczących konsumenta. Oprócz informacji dotyczących stricte transakcji, automatycznie mają być przekazywane informacje dotyczące pracy kasy takie jak dokonanie fiskalizacji, zmiany stawek podatku, dokonywanie przeglądów technicznych. Wszystkie dane mają być przekazywane w postaci elektronicznej, odpowiadającej strukturze logicznej właściwej dla jednolitego pliku kontrolnego (prawdopodobnie zostanie stworzona struktura JPK_PARAGON).

Istotna zmiana dotyczy również wskazywania numeru NIP odbiorcy przy rejestrowaniu sprzedaży za pomocą nowej kasy. Zgodnie bowiem z proponowaną zmianą wystawienie faktury do wystawionego wcześniej paragonu będzie możliwe tylko, jeżeli wystawiony wcześniej paragon zawierał numer NIP nabywcy. W praktyce regulacja taka oznacza, że nabywca, który w przyszłości będzie chciał otrzymać fakturę do wystawionego wcześniej paragonu, już w momencie dokonywania sprzedaży będzie musiał zadbać o to, aby sprzedawca wprowadził jego numer NIP wystawiając paragon z kasy. Natomiast w sytuacji, kiedy dana kasa nie będzie posiadać technicznej możliwości, koniecznym będzie zadbanie o to, aby sprzedawca od razu wystawił mu fakturę VAT bez rejestracji sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej.

REKLAMA

Naturalną konsekwencją wprowadzenia planowanych zmian i nowego systemu będzie konieczność zmiany urządzeń pracujących u podatników. Zgodnie z nowelizacją nowe kasy on-line mają stopniowo zastępować dotychczasowe urządzenia, przy czym poza wskazanymi poniżej wyjątkami nie planuje się wprowadzenia generalnego terminu, do którego taka wymiana miałaby nastąpić u wszystkich podatników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wymiana kas ma się odbywać etapowo, poprzez zaprzestanie możliwości wymiany pamięci fiskalnej, a następnie zaprzestanie certyfikacji starszych urządzeń.

Polecamy: VAT 2018. Komentarz

Po wejściu w życie nowych przepisów kasy rejestrujące z kopią papierową będą mogły być stosowane do momentu zapełnienia pamięci fiskalnej. Po zapełnieniu pamięci fiskalnej takiej kasy nie będzie już możliwości wymiany tej pamięci, co będzie oznaczać konieczność zakupu kasy z pamięcią elektroniczną lub kasy on-line.

A zatem w pierwszej kolejności całkowicie eliminowane będą kasy rejestrujące z kopią papierową – od 1 stycznia 2019 r. te urządzenia nie będą już certyfikowane. Z kolei od 1 stycznia 2023 r. nie będą certyfikowane kasy rejestrujące z kopią elektroniczną – zatem od tej daty do użytku będą oddawane wyłącznie kasy on-line.


W przypadku niektórych usług planuje się jednak wprowadzenie terminu, do którego kasy fiskalne on-line powinny zostać wprowadzone obligatoryjnie:

  • dla podatników świadczących usługi motoryzacyjne i wulkanizacyjne oraz zajmujących się sprzedażą paliw do silników spalinowych – planowany jest termin od 1 stycznia 2019 r.;
  • dla podatników świadczących usługi gastronomiczne i budowlane – od 1 lipca 2019 r.;
  • dla podatników świadczących usługi fryzjerskie, kosmetyczne i kosmetologiczne, usługi w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania oraz usługi fitness - od 1 stycznia 2020 r.

Pewien problem techniczny związany ze stosowaniem kas fiskalnych on-line wiąże się z koniecznością zapewnienia ciągłego dostępu do sieci Internet. W projekcie nowelizacji przewidziano czasową oraz trwałą niedostępność sieci teleinformatycznej (Internetu):

  • w przypadku czasowego braku uzyskania połączenia, podatnik powinien prowadzić ewidencję na bieżąco i dokonać przesłania danych niezwłocznie po przywróceniu dostępności sieci;
  • w przypadku trwałego braku dostępu do sieci (np. w lokalizacjach mało dostępnych, w górach itd.) podatnik będzie zobowiązany do uzyskania zgody na okresowe przesyłanie danych od właściwego dla siebie naczelnika urzędu skarbowego.

Zachowana zostanie możliwość skorzystania z ulgi na zakup kasy, przy czym odliczenie od podatku kwoty wydatkowanej na zakup kasy będzie możliwe do wartości 90% ceny zakupu kasy, nie więcej niż 1.000 zł.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach

Autor: Leszek Dutkiewicz, Partner w Russell Bedford

Artykuł pochodzi z RB Magazine wydawanego przez Russell Bedford

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA