REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kolejna rewolucja w systemie stosowania kas fiskalnych

Russell Bedford Poland Sp. z o.o.
Grupa doradcza Russell Bedford jest członkiem międzynarodowej sieci niezależnych firm doradczych Russell Bedford International, zrzeszających prawników, audytorów, doradców podatkowych, księgowych, finansistów oraz doradców biznesowych. Russell Bedford doradza klientom w ponad 90 krajach na całym świecie. Grupa posiada ponad 290 biur i zatrudnia ok. 7.000 profesjonalnych doradców.
Kolejna rewolucja w systemie stosowania kas fiskalnych
Kolejna rewolucja w systemie stosowania kas fiskalnych
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przygotowało kolejną rewolucję w systemie stosowania kas fiskalnych. Zgodnie bowiem z projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy prawo o miarach, przedsiębiorcy będą zobowiązani do stosowania nowego typu kas, tj. kas fiskalnych on-line. Jakie konsekwencje niesie ze sobą planowana automatyzacja przesyłu danych z kas fiskalnych?

REKLAMA

Autopromocja

Utworzone zostanie Centralne Repozytorium Kas, które w zautomatyzowany, ciągły oraz bezpośredni sposób będzie gromadzić informacje z kas zainstalowanych u podatników pracujących w systemie on-line. System ten będzie prowadzony przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, który oprócz gromadzenia informacji spływających z kas fiskalnych podatników będzie się zajmował ich analizą i kontrolą. W ramach przesyłanych automatycznie informacji przekazane zostaną właściwie wszystkie informacje dotyczące każdej z rejestrowanych transakcji, tj.:

  • informacje dotyczące sprzedaży i podstaw opodatkowania;
  • kwota podatku należnego;
  • numer NIP nabywcy.

W praktyce oznacza to przekazywanie w formie elektronicznej paragonów „nabitych na kasę” bez informacji dotyczących konsumenta. Oprócz informacji dotyczących stricte transakcji, automatycznie mają być przekazywane informacje dotyczące pracy kasy takie jak dokonanie fiskalizacji, zmiany stawek podatku, dokonywanie przeglądów technicznych. Wszystkie dane mają być przekazywane w postaci elektronicznej, odpowiadającej strukturze logicznej właściwej dla jednolitego pliku kontrolnego (prawdopodobnie zostanie stworzona struktura JPK_PARAGON).

Istotna zmiana dotyczy również wskazywania numeru NIP odbiorcy przy rejestrowaniu sprzedaży za pomocą nowej kasy. Zgodnie bowiem z proponowaną zmianą wystawienie faktury do wystawionego wcześniej paragonu będzie możliwe tylko, jeżeli wystawiony wcześniej paragon zawierał numer NIP nabywcy. W praktyce regulacja taka oznacza, że nabywca, który w przyszłości będzie chciał otrzymać fakturę do wystawionego wcześniej paragonu, już w momencie dokonywania sprzedaży będzie musiał zadbać o to, aby sprzedawca wprowadził jego numer NIP wystawiając paragon z kasy. Natomiast w sytuacji, kiedy dana kasa nie będzie posiadać technicznej możliwości, koniecznym będzie zadbanie o to, aby sprzedawca od razu wystawił mu fakturę VAT bez rejestracji sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej.

Naturalną konsekwencją wprowadzenia planowanych zmian i nowego systemu będzie konieczność zmiany urządzeń pracujących u podatników. Zgodnie z nowelizacją nowe kasy on-line mają stopniowo zastępować dotychczasowe urządzenia, przy czym poza wskazanymi poniżej wyjątkami nie planuje się wprowadzenia generalnego terminu, do którego taka wymiana miałaby nastąpić u wszystkich podatników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wymiana kas ma się odbywać etapowo, poprzez zaprzestanie możliwości wymiany pamięci fiskalnej, a następnie zaprzestanie certyfikacji starszych urządzeń.

Polecamy: VAT 2018. Komentarz

Po wejściu w życie nowych przepisów kasy rejestrujące z kopią papierową będą mogły być stosowane do momentu zapełnienia pamięci fiskalnej. Po zapełnieniu pamięci fiskalnej takiej kasy nie będzie już możliwości wymiany tej pamięci, co będzie oznaczać konieczność zakupu kasy z pamięcią elektroniczną lub kasy on-line.

A zatem w pierwszej kolejności całkowicie eliminowane będą kasy rejestrujące z kopią papierową – od 1 stycznia 2019 r. te urządzenia nie będą już certyfikowane. Z kolei od 1 stycznia 2023 r. nie będą certyfikowane kasy rejestrujące z kopią elektroniczną – zatem od tej daty do użytku będą oddawane wyłącznie kasy on-line.


W przypadku niektórych usług planuje się jednak wprowadzenie terminu, do którego kasy fiskalne on-line powinny zostać wprowadzone obligatoryjnie:

  • dla podatników świadczących usługi motoryzacyjne i wulkanizacyjne oraz zajmujących się sprzedażą paliw do silników spalinowych – planowany jest termin od 1 stycznia 2019 r.;
  • dla podatników świadczących usługi gastronomiczne i budowlane – od 1 lipca 2019 r.;
  • dla podatników świadczących usługi fryzjerskie, kosmetyczne i kosmetologiczne, usługi w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania oraz usługi fitness - od 1 stycznia 2020 r.

Pewien problem techniczny związany ze stosowaniem kas fiskalnych on-line wiąże się z koniecznością zapewnienia ciągłego dostępu do sieci Internet. W projekcie nowelizacji przewidziano czasową oraz trwałą niedostępność sieci teleinformatycznej (Internetu):

  • w przypadku czasowego braku uzyskania połączenia, podatnik powinien prowadzić ewidencję na bieżąco i dokonać przesłania danych niezwłocznie po przywróceniu dostępności sieci;
  • w przypadku trwałego braku dostępu do sieci (np. w lokalizacjach mało dostępnych, w górach itd.) podatnik będzie zobowiązany do uzyskania zgody na okresowe przesyłanie danych od właściwego dla siebie naczelnika urzędu skarbowego.

Zachowana zostanie możliwość skorzystania z ulgi na zakup kasy, przy czym odliczenie od podatku kwoty wydatkowanej na zakup kasy będzie możliwe do wartości 90% ceny zakupu kasy, nie więcej niż 1.000 zł.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach

Autor: Leszek Dutkiewicz, Partner w Russell Bedford

Artykuł pochodzi z RB Magazine wydawanego przez Russell Bedford

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA